تعداد بازدید: ۱۶۱۷
کد خبر: ۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ - 2019 15 May
متولیان مساجد و حسینیه‌ها در ماه رمضان و به ویژه هنگام توزیع مواد غذایی و افطاری، باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
حسین قانع، هورگان: مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز با توجه به توزیع مواد غذایی و افطاری در مساجد توسط متولیان، خدام و همشهریان گفت: «‌رعایت نکردن مسائل بهداشتی در مساجد و در بین روزه‌داران می‌تواند منجر به بروز و همه‌گیری بیماری‌های گوارشی و پوستی شود. »

اکبر رحیمی برخی نکات مهم بهداشتی را یادآور شد :

1- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع  چای و مواد غذایی گرم، حتماً از  ظروف فوم‌دار مخصوص توزیع مواد غذایی گرم و ترجیحاً از ظرف کاغذی استفاده شود. 

2- از وسایل و تجهیزات مشترک مانند چادر نماز، حوله و غیره در مساجد، به منظور پیشگیری از بیماریهای پوستی واگیردار  خودداری شود.

3- ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، به صورت اصولی شستشو و گندزدایی شود.

4- متولیان و هیئت امناء مساجد و حسینیه‌ها ضمن نظافت، شستشو و گند‌زدایی سرویسهای بهداشتی، نسبت به قرار دادن مایع‌ دستشویی در این سرویسها  اقدام کنند.

5- سجاده‌ها هر چند وقت یکبار شستشو و تمیز شوند. همچنین سطح مهرها با سوهان و یا سمباده تمیز گردد.

6- در صورت توزیع مواد غذایی گیاهی مانند سالاد و سبزی هنگام افطار در مساجد، رعایت مراحل چهارگانه سالم‌سازی (پاکسازی- انگل‌زدایی- ضد‌عفونی و میکروب‌کشی و شستشو) را جداً رعایت کنند. در این راستا توصیه می‌شود از سالاد و سبزی‌های بسته‌بندی شده دارای پروانه سیب سلامت وزارت بهداشت استفاده کنند.

رحیمی با بیان این که واحدهای گشت و بازرسی بهداشت محیط در این ماه به صورت سرزده و دائم از مساجد، سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه‌های آنها در سطح شهرستان بازدید کرده و راهنمایی‌ها و اخطارهای لازم را به متولیان می‌دهند، گفت: واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز در این ماه به صورت ویژه با مساجد و حسینیه‌ها ارتباط داشته و متولیان مساجدی که برای افطار سبزی و سالاد توزیع می‌کنند، می‌توانند برای دریافت  ضد عفونی کننده «پرکلرین» به این واحد مراجعه کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها