تعداد بازدید: ۱۳۴۵
کد خبر: ۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ - 2019 12 May
سخنی با هیئت امناءمساجد
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

اخیراً پیامی برای هفته نامه نی‌ریزان فارس خطاب به هیئت امنای یکی از مساجد ارسال شده بود.

در این پیام جوانی از نحوه برخورد هیئت امناء با  نوجوانان و جوانان گلایه کرده بود. 


این پیام انگیزه‌ای شد که در این شماره سخنی دوستانه بااعضاء محترم ومتدین هیئت امنای مساجد داشته باشم.


متولیان مساجد  به ویژه ائمه محترم جماعات و اعضای هیئت امناء که عموماً بدون هیچ چشمداشتی وقت زیادی صرف اداره مسجد، برگزاری مراسم و نماز جماعت  ... می‌نمایند، با نیتی خالص و قرب‌الی‌ا.... داوطلبانه این رسالت پرارج و البته حساس را پذیرفته‌اند. 


جذب هرچه بیشتر مردم ومسلمانان اعم از زن و مرد، به مسجد به ویژه به نماز جماعت «شاه‌بیت» رسالت متولیان مساجد است. در این میان برای جذب نوجوانان و جوانان باید جایگاه ویژه‌ای قائل شد و آن را در اولویت نخست قرار داد. 


اگر یک نوجوان وجوان با مسجد خو بگیرد به میزان بسیار زیادی از نظر اخلاقی وانسانی بیمه می‌شود. افزایش سطح معنویت، موجب اصلاح رفتار فردی و اجتماعی می‌گردد. البته این را باید دانست که درک وتحمل نوجوانان وجوانان تا اندازه‌ای مشکل است چون تربیت مشکل است.به نظر می‌رسد برای تغییر در رویکرد هیئت امنای مساجد اقدامات زیر مؤثر باشد: 
١- حداقل نیمی از اعضای هیئت امناء جوان باشند. 


٢- از بانوان اعم از جوان و میا‌نسال هم در هیئت امناء استفاده شود.


٣- ائمه محترم جماعات و سالمندان باتجربه عضوهیئت امنا با حوصله، صبر و سعه صدر با همه نمازگزاران به خصوص نوجوانان و جوانان رفتار نمایند. 


٤- حداقل در هرفصل از سال یک جلسه عمومی( شاید بتوان نام آن را مجمع  عمومی نمازگزاران گذاشت) بین امام جماعت، هیئت امناء وعموم نمازگزاران با اطلاع‌رسانی قبلی  برگزار شود و نظرات آنها گرفته و اعمال شود. 


در پایان به عنوان یک معلم ساده جامعه‌شناسی خدمت بزرگواران متولی مساجد عرض می‌نمایم، جامعه ما به شدت  در حال تغییر است. ترویج و تبلیغ دین نیازمند تغییر در روش‌هاست. روشهای ٥٠-٤٠-٣٠..، ..، ١٠وحتی ٥ سال پیش کارآیی لازم را ندارند. باید روش‌ها را دائماً با شرایط روز تطبیق داد و بر این اساس افراد را به نماز جماعت و مراسم مذهبی تشویق کرد.
شاد  سالم وموفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها