تعداد بازدید: ۱۶۴۷
کد خبر: ۶۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ - 2019 28 April
٨ خیابان در اولویت نخست
شهردار نی‌ریز در جلسه مطبوعاتی خود به تشریح بودجه سال ۹۷ و هزینه‌کردهای آن پرداخت و اعلام کرد در سال ۱۳۹۷، ۲۰ میلیارد و ٢٠ میلیون تومان بودجه داشتیم.

/     شهرداری نی‌ریز بدهی ندارد

/      بودجه ٢٤ میلیاردی برای سال ١٣٩٨

/     افتتاح پمپ بنزین تا  دو ماه دیگر

/     ۱۳ میلیارد تومان بودجه برای عمران شهری

/     چند پارک جدید در نی‌ریز احداث می‌شود

/     بودجه ١٣٩٨ ریاضتی‌ترین و اقتصادی‌ترین بودجه است

/     تکمیل ترمینال ماشین آلات سنگین سازمان حمل و نقل

/     نهایی شدن طرح جدید میدان گاز

/     خط‌کشی خیابان ها بعد از روکش آسفالت

/     اعتبار ٢ میلیاردی برای روکش خیابان‌ها

/     آسفالت کوچه‌هایی که پول آن را گرفته بودیم، انجام شد

/     به جای بودجه  ٢٠ میلیاردی بودجه  ٢٢ میلیاردی را محقق کردیم

 /     رشد ١٣ درصدی در بودجه ١٣٩٧

/     کمتر از ١٥ درصد مردم عوارض خود را می‌پردازند

/     سهم ٢,٥ میلیاردی عوارض ارزش افزوده به شهرداری نی‌ریز پرداخت نشد

 ۱۰۱ میلیون تومان به نهاد کتابخانه‌ها کمک کرده‌ایم

/     آخر سال ٨٠٠ تا ۹۰۰ میلیون تومان در حساب شهرداری وجود داشت

/     ٥ درصد افزایش هزینه داشتیم

/     متأسفانه بارها شاهد بودیم که برای٣ لیتر بنزین یک موتورسوار  دچار تصادف و یا حتی فوت می‌شد

/     ٦٠ درصد کارها، عمرانی بوده است

/     بر اساس چارت سازمانی باید ۱۶ نفر در ساختمان آتش‌نشانی شماره ٢ به کار گرفته شوند

/     ساختمان جدید شهرداری را نتوانستیم شروع کنیم

/     تملک کاروانسرای سروی عملاً در پیچ و خم مسائل مالی گیر افتاد

٩٧ سالی خوب برای شهرداری


حامد فرغت با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شهرداری در سال گذشته گفت: با توجه به مشکلات شدید اقتصادی که در سال ۹۷ با آن دست و پنجه نرم کردیم اما عقیده دارم به لطف خدا عملکرد شهرداری در این رابطه  مثبت بود.


اینکه ما در سال گذشته توانستیم برای نخستین بار برای یک منطقه کمتر برخوردار سهمیه قیر بگیریم و آسفالت کوچه‌های محله نواب صفوی را آغاز نماییم و یا اینکه بعد از ۸ سال بتوانیم برای شهرداری دو خودروی سنگین تهیه کنیم...


 و لودری که عملاً در فروردین سال گذشته به ما اختصاص پیدا کرد و ماشین آتش‌نشانی که در سال گذشته به ما ملحق شد خود نشان از رشد دارد.
همچنین بدهکاری ما به پیمانکاران و مردم به‌روز شده است و می‌توانم ادعا کنم که بدهی شهرداری در حال حاضر تقریباً ۸۰۰ میلیون تومان است که به صورت جاری است این در حالی می‌باشد که بخشی از این بدهی مبالغی است که اصولاً مطابق عرف قرار به تسویه آن‌ها نیست.

بودجه ٢٤ میلیاردی
شهردار نی‌ریز در رابطه با بودجه ١٣٩٨ گفت: با تصویب شورای شهر ما بودجه ۲۴ میلیارد تومانی را برای سال ۹۸ در نظر گرفتیم و به این واقف هستیم که با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو خواهیم بود. بنده این بودجه را ریاضتی‌ترین، ریاضی‌ترین و اقتصادی‌ترین بودجه‌ای می‌دانم که می‌شد با رعایت کلیه ضوابط و آیین‌نامه‌های ابلاغی، و در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی سال ٩٨ تهیه کرد؛ اما با تمام این تفاسیر  در همین بودجه مبلغی در حدود ۱۳ میلیارد تومان را به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم که می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:


- تکمیل پمپ‌بنزین شهرداری تا یکی دو ماه آینده


- تکمیل ساختمان ایستگاه شماره ٢ آتش‌نشانی


- تکمیل پروژه آرامگاه شهدای گمنام


- تکمیل ساختمان مدیریت بحران


- احداث کانال مسجد جامع کبیر و گودچاهی


- اجرای بلوار ولایت


- اجرای چندین و چند پارک که در سال ۹۷ متوقف شده و از اولویت ما خارج شده بودند مثل پارک نیایش، پارک معراج،  صحن ورودی گلزار شهدا، پارک پشت سازمان تبلیغات اسلامی، پارک جهاندیدگان


- آسفالت محله نواب صفوی به متراژ ۴۰ هزار متر مربع


- موزائیک و خشت فرش خیابان‌های ولی عصر، امام خمینی،  قدس و طالقانی


- اصلاح، بهسازی و بازسازی میدان گاز


- تملک کاروانسرای سروی


- تعمیر و مرمت قلعه  SPR

روکش آسفالت خیابان‌های شهر نی‌ریز
فرغت به مسئله روکش آسفالت خیابان‌های سطح شهر هم اشاره کرد و گفت: این پروژه بسیار مهم می‌باشد و نیاز به همکاری مردم و شورای شهر دارد؛ چرا که احتمالاً ترافیک سنگینی در حین کار ایجاد شود. ما در روزهای پایانی برنامه‌ریزی برای آن هستیم و به زودی این پروژه را شروع خواهیم کرد. البته با دستگاه‌های خدمات‌رسان هم مکاتبه کرده‌ایم و استعلام گرفته‌ایم که اگر حفاری گسترده‌ای در برنامه دارند قبل از اجرای پروژه روکش آسفالت معابر آن را عملیاتی کنند.

چه خیابان‌هایی روکش می‌شوند؟
شهردار نی‌ریز گفت: در فاز اول خیابان‌های زیر را انجام می‌دهیم:


خیابان‌های ابوذر، جانبازان، بهداشت، قدس، ولی‌عصر از میدان پانزده خرداد تا پارک معلم، امام خمینی از میدان پانزده خرداد تا انتهای موسی کلانتری، طالقانی از میدان سرباز تا میدان ۱۵ خرداد و خیابان شهید مطهری.


فرغت خبر از تأمین و دخیره نزدیک به  ٥٠٠ تن قیر که هم اکنون در کارخانه  آسفالت شهرداری موجود است و  خرید و ذخیره گازوئیل مورد نیاز، نهایی شدن انتخاب پیمانکار قدرتمند خاکبرداری و تولید بیس و در کل اجرایی شدن طرح تا چند روز آینده داد و گفت: امیدواریم بعد از روکش خیابان‌ها خط‌کشی آنها نیز انجام شود. حدود ۱۶ تا ۱۷ سال پیش روکش آسفالت در نی‌ریز انجام شده و عملاً دیگر اجرایی نشده است.


در همین رابطه ٦٠ هزار متر مربع روکش آسفالت در شهر نی‌ریز انجام خواهد شد که ارزش ریالی آن چیزی حدود ۲ میلیارد تومان خواهد بود.


البته به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست شهرداری تمام هزینه را معادل ریالی پرداخت کند به عنوان مثال کارخانه سنگ‌شکن از اول سال ۹۷ فعال بوده و در طول سال گذشته حتی یک تن بیس هم خریداری نشده و به همین دلیل برای بحث روکش آسفالت از سنگ شکن شهرداری استفاده خواهیم کرد و پولی بابت آن نخواهیم پرداخت.


همچنین برای پروژه‌های بازآفرینی شهری ١٠٠٠ تن قیر برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است و دوستان ما در راه و شهرسازی استان پیگیر این مسئله به جد بوده‌اند. 


شهردار نی‌ریز با بیان اینکه در زمینه آسفالت در سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده گفت: ۳۵ هزار و ۳۰۰ متر مربع از کوچه‌ها و معابر شهر نی‌ریز را آسفالت کرده‌ایم.
کوچه‌هایی که بعضاً هزینه آنها قبلاً دریافت شده بود اما به دلائل مختلف آسفالتشان انجام نشده بود.

قوانین کهنه
شهردار نی‌ریز با انتقاد از قوانین شهرداری‌ها گفت: قانون شهرداری‌ها ناقص و قدیمی است و خیلی از آنها هیچ تناسبی با جامعه امروز ما ندارد، و شاید بتوان گفت که بزرگترین معضل شهرداری‌های سراسر کشور همین قانون ناقص و کهنه است.


اما مستند به مواد ٧٩ و ٧١ همین قانون باید صورت جامع درآمد و هزینه‌های یک ماهه، شش‌ماهه و سالانه را تقدیم شورای شهر و پس از تصویب شورای شهر برای اطلاع عموم منتشر نماییم و جدولی که در حال حاضر به شما ارائه می‌شود، گزارش عملکرد یکساله شهرداری در سال ١٣٩٧   است.

مقایسه بودجه ٩٧ و ٩٦
بودجه‌ای که برای سال ۱۳۹۷ در اسفندماه ۱۳۹۶ به تصویب رسید ۲۰ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان بود و این در عمل اولین بودجه شورای پنجم بود که به تصویب رسانده بود. 


بودجه سال ۱۳۹۶ که ۱۸ میلیاردی بود با ۹۷ درصد وصول، یعنی چیزی حدود ١٧,٥ میلیارد تومان محقق شد؛ البته این رقم خوبی بود و از میانگین استان بالاتر بود.


هر چند علیرغم اینکه شهرداری در سال ۹۶ چند ماه با سرپرستی اداره شد و تغییر مدیریتی باعث تغییر در نگرش و رفتارهای متقابل شهرداری و شهروندان و به طبع عدم تحقق برخی کدهای درآمدی شده بود باز هم این یک رکورد به شمار می‌رفت چون تا پیش از آن بودجه ۱۸ میلیاردی نداشتیم. البته رکورد فقط در عدد بود و اگر بخواهیم مبنا را درصد وصول بودجه قرار دهیم سال‌هایی بوده که بیش از ۱۰۰ درصد بودجه تحقق پیدا کرده است.
اما سال ۹۷ کاملاً با سیاست‌های خودمان کار را به پیش بردیم.

١٣ درصد رشد
حامد فرغت ادامه داد: وضعیت اقتصادی در سال ١٣٩٧ بسیار مبهم بود و در یک جنگ اقتصادی تمام عیار سال را به پایان رساندیم اما با تمام این شرایط توانستیم با همکاری و تلاش پرسنل زحمتکش تمام واحدهای شهرداری و همراهی و دعای خیر شهروندان با ١٣ درصد رشد عدد ٢٢,٦٤٩.٣٥٠.٦٠٠ تومان را وصول کنیم به زبان ساده‌تر می‌توانم عنوان کنم که در سال گذشته به جای ١٠٠ درصد وصولی، ۱۱۳ درصد وصول کرده‌ایم.


سال گذشته سال عجیب و غریبی بود به عنوان مثال به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها مجبور شدیم زمان جمع‌آوری زباله‌ها را از شب به روز انتقال دهیم و اگر قرار بود همانند گذشته جمع‌آوری زباله را در شب انجام دهیم با اعداد و ارقامی روبه‌رو می‌شدیم که اصلاً در بودجه پیش‌بینی نشده بود.

درآمدها
از جمع درآمدهای ۲۲ میلیاردی شهرداری نی‌ریز ١٤,٢٣٤.٧٤٧.٣٨٢ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ٨.٥٦٨.٢٦١.٥٠٣ میلیارد تومان اعتبارات جاری بوده است.


اعتبارات جاری تعریف مشخصی دارد یعنی اینکه حقوق و دستمزد پرسنل اعم از رسمی، پیمانی و شرکتی، بخشی از حقوق دستمزد کارگران خدمات شهری و بخشی از هزینه‌ها مربوط به تعمیرات، خرید وسایل مورد نیاز در این اعتبار جای می‌گیرد.


پروژه‌های عمرانی اجرا شده، گسترش فضای سبز شهری، خرید ماشین آلات از جمله کارهایی است که در مقوله بودجه‌های عمرانی گنجانده شده است البته این بدان معنا نیست که شهرداری ۱۴ میلیارد کار عمرانی انجام خواهد داد. به عنوان مثال از اعتبارات عمرانی چیزی بیش از یک میلیارد تومان بابت حمل و دفن پسماند هزینه می‌شود.

٤١ درصد درآمدها
شهرداری در واقع ٧ کد اصلی درآمدی دارد که هر کدام از آنها مشتمل بر چندین و چند کد فرعی می‌شود:


درآمدهای ناشی از عوارض عمومی: مثل عوارض گذرنامه، بلیت هواپیمایی، پروانه‌های ساختمانی، مازاد بر تراکم، تفکیک اراضی،  عوارض نوسازی. 


بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود ۴۱ درصد از اعتبارات درآمدی ما از طریق همین کد تأمین شود یعنی ٨,٢٣٢.١٦٥ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم که خوشبختانه ٨.٩٦١.٣٩٦.٤٧٤ تومان وصول شده است یعنی ٧٢٩ میلیون تومان افزایش اعتبار داشتیم که رشد ۹ درصدی را نشان می‌ دهد.


در این ردیف عمده درآمد شهرداری از عوارض نوسازی و عوارض خودرو بود.


در رابطه با عوارض نوسازی آنچه که در فیش ابلاغی به همشهریان ارائه می‌شود عوارض نوسازی به اضافه عوارض پسماند است.


در رابطه با عوارض پسماند املاک مسکونی در سال ۹۷ رقم ۷۰ هزار تومان را برای یک سال در نظر گرفته بودیم که رقم واقعی آن چیزی بیش از ١٤٠ هزار تومان می‌باشد.

کمتر از ١٥ درصد مردم عوارض خود را می‌پردازند
شهردار نی‌ریز گفت: در رابطه با عوارض نوسازی هم این مسئله را عنوان کنم که این عوارض به منزله نوسازی یک منزل مسکونی نیست.


بر اساس قانون نوسازی و عمران شهری، مردم باید بابت عمران و نوسازی شهر سالانه عوارضی را به شهرداری پرداخت کنند که متأسفانه علیرغم اینکه رقم این نوع عوارض بسیار ناچیز است اما کمتر از ۱۵ درصد مردم اقدام به پرداخت می‌کنند.

درآمدی که محقق نشد
عوارض ناشی از درآمدهای اختصاصی: این کدی است که در واقع به ما ضربه زد.


در این کد ٢,٦١١.٥٠٠.٠٠٠ تومان پیش‌بینی کرده بودیم و قرار بود ۱۳ درصد کل درآمدهای ما را تأمین کند که متأسفانه از این رقم ٤٩٦.٦٣٧.٠٣٣ میلیون تومان وصولی داشته و منفی ۸۱ درصد کسری اعتبار داشتیم یعنی ٢.١١٤.٨٦٢.٩٦٦ میلیارد تومان محقق نشد.

حذف عوارض ارزش افزوده
وی در تشریح دلیل کسری بودجه ردیف فوق با انتقاد از اینکه بخشی از عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها در سال گذشته حذف گردید، گفت: به پیشنهاد دولت و با تصویب مجلس شورای اسلامی بخشی از عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها در سال ۹۷ به یک باره و یک جا از شهرداری‌ها دریغ شد و به کسری هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شد.


این رقم چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود که شهرداری نی‌ریز سهم ٢,٥ میلیاردی از این عوارض را باید دریافت می‌کرد و ما در بودجه سال گذشته روی این مسئله حساب باز کرده بودیم.


وی در تشریح این عوارض گفت: این مبلغ چیزی نبوده که دولت بخواهد کمک کند.  این عوارضی بوده که شهرداری تا پیش از این خودش دریافت می‌کرد اما بر اساس قانون تجمیع عوارض که در اوایل دهه ٨٠ خورشیدی در مجلس به تصویب رسید بنا شد مالیات بر ارزش افزوده بر روی تمام کالاهایی که به فروش می‌رسد از خریداران دریافت گردد، درصد مالیات بر ارزش افزوده در طی سالیان مختلف به مرور افزایش یافت که در حال حاضر ٩ درصد است و از این ۹ درصد ۳ درصد به شهرداری‌ها اعطا شود که متأسفانه بخشی از این مبلغ از ابتدای سال ٩٧ حذف شد. اگر ٢,٥ میلیاردی که از طریق این ردیف پیش‌بینی کرده بودیم تحقق یافته بود الان بودجه شهرداری٢٤ تا ٢٥ میلیارد تومان وصول شده بود.

کمک‌های دولتی
در رابطه با کمک‌های دولتی ما یکسری ردیف‌هایی داریم که در مقایسه با اعتبارات خود شهرداری بسیار ناچیز هستند، این اعتبارات که اصطلاحاً از آنها با عنوان طرح تملک دارایی‌ها یاد می‌شود شامل اعتبارات ملی، توازن استانی و ٣ درصد نفت و گاز است.


البته مبالغی که از این طرح‌ها به شهرداری‌ها و مابقی سازمان‌ها داده می‌شود به صورت اسناد خزانه اسلامی با سر رسیدهای عمدتاً طولانی مدت و درصد تحقق پایین است و تعیین سهم هر دستگاه اجرایی توسط فرمانداری و در قالب کمیته  برنامه‌ریزی شهرستان صورت می‌پذیرد. به عنوان نمونه از ٣ درصد نفت و گاز که ۱۰۰ میلیون تومان برای شهرداری نی‌ریز تصویب شده بود چیزی حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان تخصیص یافته است و سر رسید تحقق آن سال ١٤٠٠ خورشیدی است.

رشد ٦٣ درصدی
بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی شهرداری: در این کد درآمدی ما ٢,٨٧١.١٧٥.٠٠٠ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم یعنی حدود ۱۴ درصد کل اعتبار ما در سال ٩٧ را شامل می‌شد.


این کد شامل حق آسفالت و لکه‌گیری و حفاری، حق کارشناسی و فروش نقشه، درآمد حاصل از خدمات آماده‌سازی، تأسیسات شهرداری، کشتارگاه، درآمد پارک‌ها، فروش محصولات، کارخانجات شهرداری،  گل و گیاه و غیره می‌باشد.


در این رابطه ما ٤,٦٩١.٧٨٧.٣٣٨ تومان وصولی داشتیم و با نرخ رشد ٦٣ درصدی رو به رو شدیم.


یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این بود که در طرح فاضلاب شهری تا قبل از اینکه بحث اعتصاب حمل و نقل عمومی مطرح شود و افزایش عجیب و غریب قیمت قیر را شاهد باشیم، بر اساس مصوبه شورای شهر به نرخ کارشناسی شده و به‌روز به پروژه فاضلاب شهری آسفالت می‌فروختیم و در واقع آنها آسفالت ترمیم را از ما تهیه می‌کردند ولی ما تا مردادماه توانستیم قیر مورد نیاز را تأمین کنیم و بعد کار را به خودشان واگذار کردیم.

نقشی کم رنگ
درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری: شامل وجوه سپرده‌های شهرداری، مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسیسات، درآمد حاصل از کرایه ماشین‌آلات در این کد بودجه‌ای قرار دارد و بنا بود یک درصد اعتبارات را در سال ۹۷ تأمین کند که ١٣٠,٠٠٠.٠٠٠ تومان پیش‌بینی شده بود ولی با رشد ٩٥ درصدی ٢٥٣.٣٦٠.٤١٩ تومان وصول شد.

رشد ٣٥٨ درصدی
مجموع کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی: پیش‌بینی ما برای این کد ٥٠٠ میلیون تومان بود که در نهایت از محل اعتبارات دولتی ٢,٢٨٨.١٨٠.٠٠٠ تومان وصول شد. 


علت این افزایش بدان دلیل است که با اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری و پیگیری‌هایی که شد ما توانستیم ۶۷۷ میلیون تومان قیر از سازمان بازآفرینی شهری دریافت کنیم و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی هم با مشارکت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تهیه کنیم. در خرید این خودرو یک سوم مبلغ را شهرداری و دو سوم آن را سازمان شهرداری‌ها پرداخت کرد.

اعانات!
اعانات، هدایا و دارایی‌ها: اسم آن غلط‌انداز است اما به عنوان نمونه جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ در همین ردیف بودجه دیده می‌شود.


جرائم تخلفات ساختمانی، ضبط سپرده‌های افراد حقیقی یا حقوقی که برای شرکت در مناقصه یا مزایده حضور یافته و به هر دلیلی منصرف شده‌اند. جرائم سد معبر، یا تغییر کاربری مثلاً اگر ملکی بخواهد از مسکونی به تجاری تبدیل شود و یا در واقع به تغییر کاربری مرغوبتری برسد بر اساس دفترچه بهای خدمات شهرداری در این کد قرار می‌گیرد.

... این کد بودجه‌ای قرار بود ۶ درصد کل بودجه را تأمین کند یعنی رقم ١,٢٢٥.١٦٠.٠٠٠  که با منفی ٣١ درصد تنها توانستیم ٨٤٧.١٨١.٤٨٦ تومان وصول کنیم.


هرچند در زیر کد ۱۰۰۶ و در کمیسیون ماده ۱۰۰ افزایش اعتبار داشتیم و پیش‌بینی ما ۵۰۰ میلیون تومان بوده که ۶۶۶ میلیون تومان وصول شد و با افزایش ۳۳ درصدی روبرو شدیم.

دلیل اصلی کسری اعتبار در این ردیف این است که مطابق قوانین موضوعه و سیاست گذاری‌های شهرداری سعی کردیم تمام عواید حاصل از تفکیک اراضی بالای ٥٠٠ متر را از متقاضیان به صورت زمین دریافت کنیم و عملاً این زمین‌های حاصل از تفکیک الان در قالب سرمایه‌های شهرداری وجود دارند اما طبق قانون مجاز نبودیم آنها را به عنوان درآمد شهرداری به حساب بیاوریم. 

فروش املاک
آخرین کد درآمدی ما سایر منابع تأمین اعتبار مثل فروش املاک می‌باشد. وام‌های دریافتی، فروش اموال شهرداری چه اموال منقول  و چه غیر منقول در همین کد جای دارد که قرار بود ۲۲ درصد بودجه را به خود اختصاص دهد عدد پیشنهادی ما ٤,٤٥٠.٠٠٠.٠٠٠ تومان بود اما عملاً ٥.١١٠.٨٠٧.٨٤٨ تومان وصول کرده‌ایم و با افزایش ۱۵ درصدی اعتبار روبرو شدیم.


این کد از چند جنبه حائز اهمیت است:
یکی از آنها پروژه پمپ بنزین بود که ما باید حتماً آن را انجام می‌دادیم تا امتیاز آن از شهر خارج نشود و به همین دلیل مجبور به دریافت وام شدیم بر اساس گردش اعتباری که در یکی از بانک‌ها داشتیم ۳۰۰ میلیون تومان وام گرفتیم که ۱۰۰ درصد این مبلغ برای ساخت پمپ بنزین هزینه شد و عملاً به این کد درآمدی وارد شده است.


احداث پمپ‌بنزین در نی‌ریز بسیار حیاتی بود و من بارها از اینکه می‌دیدم شهرهای همطراز در مجاورت شهر نی‌ریز از چندین ایستگاه پمپ بنزین در محدوده شهر برخوردار هستند اما شهر ما با مشکل رو به‌رو هست تأسف می‌خوردم.


متأسفانه بارها شاهد بودیم که برای ٣ لیتر بنزین یک موتورسوار دچار تصادف و یا حتی فوت می‌شد.


ضمن اینکه یک راه درآمدی برای شهرداری نی‌ریز به شمار می‌رفت و ممکن است در صورت استقبال شهروندان در آینده حداقل دغدغه‌ای برای حقوق سر ماه نیروها نداشته باشیم.
بحث دیگری که در این قالب وجود دارد فروش اموال منقول و غیرمنقول است.


اموال منقول ما بسیار جزیی بوده است. در این ارتباط یک سری تأسیسات خارج از رده در کارخانه آسفالت شهرداری داشتیم که با مجوز شورای شهر به مزایده گذاشته شد و به مبلغ ۷۳ میلیون تومان به فروش رفت.


اما کدی که شاید برای مردم جالب توجه باشد فروش اموال غیر منقول است. در این رابطه قرار بود ما ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان زمین بفروشیم اما در نهایت فروش ما ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود.


سال گذشته هم اشاره کردم و امسال هم تأکید می‌کنم که اگر در این کد شاهد اضافه اعتبار باشیم افتخاری برای شهرداری به شمار نمی‌رود چون فروش املاک شهرداری افتخار نیست و ما هرچه بتوانیم کمتر بفروشیم یک مزیت به شمار می‌رود.البته اگر مردمی داشتیم که عوارض خود را به موقع پرداخت می‌کردند و همچنین کارمندانی داشتیم که در سایر کدهای درآمدی فعال‌تر بودند و در کل یک شهرداری پویاتری داشتیم اقدام به فروش زمین نمی‌کردیم.


اما نکته مثبت این مسئله آن بود که درآمد فروش اموال منقول و زمین صد در صد باید به صورت عمرانی تخصیص پیدا کند.

هزینه‌های شهرداری در سال ۱۳۹۷
مطابق اصول بودجه‌نویسی برای ایجاد توازن و تعادل شما مجاز به پیش‌بینی و تصویب هزینه‌هایی بیشتر از میزان درآمدهای پیش‌بینی شده نیستید، به همین دلیل ما ۲۰ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان هزینه برای سال ۹۷ در نظر گرفته بودیم اما در نهایت و در پایان سال ٢١,٠٢٨.٨٠٢.٧٠٦ تومان هزینه کردیم یعنی بر اساس این آمار و ارقام یک میلیارد بیشتر اضافه هزینه کرد داشته‌ایم.


از طرفی ما ١٣ درصد اضافه درآمد داشتیم اما در مقابل ٥ درصد افزایش هزینه داشتیم. مازاد مبلغی که تا  ٢٢,٦٤٩.٣٥٠.٦٠٠ تومان در بانک و یا در اعتبارات شهرداری ذخیره شده و یا تبدیل به کالا و ماشین‌آلات شده است و در نهایت ۸ درصد بودجه را برای سال ۹۸ اعتبار ذخیره شده داریم. البته از همین مبلغ اقدام به خرید ماشین آتش‌نشانی کردیم که به عنوان یکی از سرمایه‌های شهرداری به شمار می‌رود.

در واقع در پایان آخرین روز کاری اسفندماه سال ٩٧ رقمی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان در حساب شهرداری وجود داشت و مابقی بودجه مربوط به خریدهای قیر و ماشین آتش‌نشانی بود. این مسئله سبب شد تا ما نگرانی چندانی نسبت به هزینه‌های جاری فروردین‌ماه ۹۸ نداشته باشیم چرا که در این ماه منبع درآمدی شهرداری چیزی نزدیک به صفر است. اما سؤال اصلی شاید این باشد که این ۲۱ میلیارد تومان چگونه هزینه شده است؟

در واقع ما ٣ سر کد هزینه‌ای داریم:

کمترین هزینه
وظیفه خدمات اداری: در این کد، هزینه‌های پرسنلی شهرداری شامل حقوق و مزایا ، هزینه‌های جاری شهرداری، هزینه‌های سرمایه ای و هزینه‌های انتقالی دیده می‌شود.


هزینه‌های اداری شامل مأموریت‌ها، سفرها، پست و موارد مصرفی و هزینه‌های سرمایه‌ای شامل خرید وسایل، دوربین، یارانه و غیره و همچنین کمک‌هایی که به شورای شهر، کتابخانه‌ها و از طریق مواد ۱۶ و ۱۷ به مؤسسات و اشخاص پرداخت می‌شود همه در این کد قرار دارند که عدد٣,١٣٢.٣٤٨.٠٠٠ تومان را در نظر گرفتیم.


مثلاً در همین سال ۹۷ ما دو دستگاه خودروی سواری برای شهرداری خریداری کردیم و یا یک سوم هزینه ماشین آتش‌نشانی از طریق همین کد پرداخت شده است.


هزینه مأموریت‌ها و یا حتی بودجه شورای شهر از همین کد تأمین می‌شود.


تبلیغات محیطی هم شامل همین کد می‌شود.


اگر بخواهیم هزینه‌ها را در این کد دسته‌بندی کنیم  هزینه پرسنل شهرداری، هزینه شورای شهر و کمکی که طبق قانون به کتابخانه‌ها ارائه کرده‌ایم در این کد قرار می‌گیرد. 


خوشبختانه در سال گذشته، ۱۰۱ میلیون تومان به نهاد کتابخانه‌ها کمک کرده‌ایم و این بر اساس قانونی است که ما را مکلف می‌کند تا نیم درصد از درآمدمان را به کتابخانه‌ها بدهیم.
در این کد هزینه‌ای علی‌رغم همه افزایش قیمت‌های سال ٩٧ فقط  ٤٤,٣٢٦.٠٢٠ میلیون تومان اضافه هزینه کرد داشته‌ایم.


٢٧ درصد  از کل هزینه‌ها
وظیفه خدمات شهری: برای این کد ٥,٤٣٣.٥٥٦.٠٠٠ تومان برآورد هزینه کرده بودیم یعنی ٢٧ درصد  از کل هزینه‌ها مربوط به این کد می‌باشد.


هزینه‌های پرسنلی، اداری، سرمایه‌ای، انتقالی، خدمات شهر  و فضای سبز، قسمتی از هزینه‌های دارالرحمه، کشتارگاه‌، آتش‌نشانی و موتوری شهرداری مربوط به این کد می‌باشد.
در این کد هزینه‌ای، کمتر از پیش‌بینی‌ها یعنی ٩٧,٩٥٨.٤٠٦ تومان و ٢- درصد  بود.
در واقع این بدان معنا است که ما نیامده‌ایم پولهایی که داریم خرج هزینه‌های جاری کنیم.
 
پروژه‌های عمرانی
وظیفه عمران شهری: این کد هم برای مردم و هم برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


البته باید این را مدنظر داشته باشید که تمام اعتبار این پروژه صرف پروژه‌های عمرانی نمی‌شود.


در این کد بخشی از هزینه‌های حمل و دفن پسماند مثل احداث ترانشه پسماند، هزینه‌های توسعه فضای سبز و همچنین پروژه‌های عمرانی مثل آسفالت، احداث ساختمان‌های مختلف همانند پمپ بنزین، یا ایستگاه شماره ۲ آتش‌نشانی، لکه‌گیری‌های آسفالت، ساختمان مدیریت بحران، مقبره شهدای گمنام و از این دست قرار دارد و عددی که ما برای آن در نظر گرفتیم ١١,٤٥٤.٠٩٦.٠٠٠ تومان می‌باشد که با رشد ٩ درصدی توانستیم ١٢.٥١٦.٥٣١.٠٩٢ تومان در این بخش هزینه کنیم. یعنی ما چیزی بیش از یک میلیارد تومان در این حوزه بیشتر هزینه کرده‌ایم و از رقم ٥٧ درصد کارهای عمرانی به عدد ٦٠ درصد رسیده‌ایم. در ماده ٦٨  قانون شهرداری اشاره شده است که اعتبارات عمرانی سالانه نباید از ٤٠ درصد کل بودجه سالانه کمتر باشد.

مهمترین اقدامات ٩٧
وی به دیگر اقدامات شهرداری در سال ۹۷ هم اشاره کرد و گفت: حل مشکل معارض زیرگذر نی‌ریز انجام شد هرچند که هنوز اصلاح این زیرگذر توسط راه و شهرسازی اجرایی نشده است.


تملک املاک مصلا و گلزار شهدا که از سال ۱۳۶۳ شروع شده بود خوشبختانه در سال گذشته به اتمام رسید.


در رابطه با ساختمان بحران تجهیزات این ساختمان کاملاً خارجی بود و وقتی به آن ورود کردیم بیشتر از پیش‌بینی‌ها مجبور شدیم هزینه کنیم.


در رابطه با ساختمان آتشنشانی وقتی که بنده آن را تحویل گرفتم چیزی حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در واقع یک اسکلت بود اما الان این ساختمان تکمیل شده به دنبال مجوزهایی برای جذب نیروی آتشنشان برای آنجا هستیم تا از طریق آزمون این کار انجام شود. بر اساس چارت سازمانی در صورت تأمین اعتبار باید ۱۶ نفر در ساختمان آتش‌نشانی شماره ٢ حضور داشته باشند.


خوشبختانه در همین سال گذشته بود که روشنایی‌های شهر را در قالب طرحی مشارکتی با مدیریت توزیع برق شهرستان به دو برابر افزایش دادیم.


وی پرداخت به موقع و منظم حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان و پیمانکاران شهرداری، افتتاح زمین بسکتبال پارک آزادی، زمین چمن مصنوعی پارک معلم، تجهیز و مرمت ساختمانی در خور شأن شورا، اجرایی شدن عملیات عمرانی و خرید کلیه تجهیزات مورد نیاز پمپ‌بنزین شهرداری اعم از پمپ‌ها، نازل‌ها، اقلام برق و ابزار دقیق، حتی دوربین‌های مدار بسته و کولرهای مورد نیاز احداث یک جایگاه ممتاز، راه‌اندازی کارگاه سنگ شکن شهرداری و صرفه‌جویی قابل توجه از طریق عدم خرید مصالح شکسته، اجرای چندین پروژه تملک و آزاد سازی مثل چهار راه تقاطع خیابان‌های ولی‌عصر و جانبازان، تملک و آزادسازی ورودی بولوار شهدای گمنام، نهایی شدن طرح جدید میدان گاز که در حال حاضر در حال برش و تراش سنگ‌های مورد نیاز اجرای آن هستیم و به زودی با تخریب میدان فعلی طرح جدید را اجرایی خواهیم کرد، ساماندهی و زیباسازی محل قدیم منبع آب میدان ١٥ خرداد، نقاشی‌های دیواری برخی از باغ‌ها و ساختمان‌های سطح شهر، درختکاری‌های وسیع در سطح شهر به ویژه کاشت نزدیک به ٤٠٠ اصله درخت چنار چندین ساله در بولوار شادابخت که ان‌شاا... در سال‌های بعد تبدیل به یکی از نقاط دیدنی شهر نی‌ریز خواهد شد و میراثی برای آیندگان خواهد بود، اجرای پروژه‌های آبیاری قطره‌ای مساحت قابل توجهی از فضای سبز سطح شهر، اجرایی شدن طرح ملی بازآفرینی شهری و تصویب دو پروژه در قالب پروژه‌های ملی، تکمیل ترمینال ماشین آلات سنگین سازمان حمل و نقل، و اخذ مجوز معدن سنگ مرمریت شهرداری با همکاری و همیاری جمع زیادی از بزرگان و دلسوزان شهر، همچنین اجرای چندین پروژه فرهنگی و هنری از جمله جشن عید سعید فطر و کنسرت موسیقی  با حضور هنرمندان مطرح کشوری را از دیگر اقدامات سال گذشته دانست.


او به کارهای انجام نشده در سال ۹۷ پرداخت و گفت: یکی از کارهایی که در سال ۹۷ انجام نشد احداث ساختمان جدید شهرداری بود. نقشه‌های اجرایی ساختمان شهرداری تکمیل شد، حتی ساختمان روبروی شهرداری را تخریب کردیم تا به صورت پارکینگ موقت از آن استفاده شود اما افزایش هزینه‌های سرسام‌آور سبب شد تا ما نتوانیم عملیات اجرایی ساختمان را شروع کنیم و یا در مورد تملک کاروانسرای سروی عملاً در پیچ و خم مسائل مالی گیر افتادیم.


در ارتباط با کارهای عمرانی، فاضلاب به صورت مستقیم و غیر مستقیم ما را تحت تأثیر قرار داد به عنوان نمونه چون طرح فاضلاب در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها اجرا نشده بود نتوانستیم عملیات آسفالت و اصلاح پیاده‌روها را انجام دهیم و به صورت غیرمستقیم هم جلساتی که در همین رابطه برگزار می‌شد باعث شده بود تا کمتر بوانیم به کارها و طرح‌های شهرداری بپردازیم.

آسفالت کوچه‌های نواب صفوی

ساختمان آتش‌نشانی شماره ٢ شهرداری نی‌ریز

پمپ بنزین در حال ساخت شهرداری نی‌ریز


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها