تعداد بازدید: ۲۸۱۰
کد خبر: ۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ - 2019 28 April
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

یکی از طرح‌هایی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، منطقه‌بندی شهرستان‌ها برای داوطلبان ورود به دانشگاه بود. هدف این بود که در پذیرش دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار از لحاظ آموزشی با مناطق برخوردار مقایسه نشوند؛ لذا امتیازاتی برای مناطق محروم در نظر گرفته شد تا با استفاده از این امتیازات دانش‌آموزانی که از بنیه علمی نسبی برخوردارند وارد دانشگاه شوند و در نهایت نوعی عدالت آموزشی اجرا شود.


بر مبنای این سیاست آموزشی، شهرستان‌های کل کشور به سه منطقه ١، ٢ و ٣ تقسیم شدند. منطقه یک شامل شهرستان‌های بیشتر برخوردار مانند تهران، اصفهان و شیراز شد و سایر شهرستان‌های کمتر برخوردار در مناطق ٢ و ٣ قرار گرفتند.


شهرستان نی‌ریز ابتدا در منطقه ٣ قرار گرفت که امتیازات بیشتری برای داوطلبان ورود به دانشگاه دارد؛ اما پس از چند سال که ورودی زیاد شد، نی‌ریز را در منطقه ٢ قرار دادند و این مسئله یکی از عواملی گردید که ورودی به رشته‌های پر متقاضی کم شود.


کارشناسان آموزشی بر این باورند که امکانات آموزش عمومی در شهرستان نی‌ریز در سطح بسیاری از شهرستان‌هایی که در منطقه ٢ قرار دارند، نیست و مثلاً دانش‌آموز نی‌ریزی با دانش‌آموز شهرستان یزد که مرکز استان است و امکانات بسیار بیشتری دارد، با هم مقایسه می‌شوند و این برخلاف عدالت است.


سالهاست پیگیری‌ها برای بازگشت نی‌ریز به منطقه ٣ ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است. اکنون که در آستانه برگزاری کنکور سراسری قرار داریم، ضرورت دارد این مسئله با یک عزم همه جانبه اعم از مسئولان ارشد شهرستان و متنفذین نی‌ریزی در تهران، شیراز و نی‌ریز پیگیری شود تا دانش‌آموزان دارای شرایط بتوانند در رشته‌های مورد نظر خود وارد دانشگاه شوند.


از کارشناسان و سازمان‌های مطلع در این زمینه درخواست می‌نماییم دلائل فنی خود را علاوه بر اینکه در اختیار مسئولان می‌گذارند برای طرح در افکار عمومی در اختیار هفته‌نامه نی‌ریزان فارس قرار دهند تا منتشر گردد.


برای همه داوطلبان ورود به آموزش عالی آرزوی توفیق و سربلندی دارم.


شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها