تعداد بازدید: ۲۲۷۲
کد خبر: ۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ - 2019 21 April

/ با فیلتر کردن چیزی درست نمی‌شود. فیلتر هم که کنند، با فیلترشکن وارد می‌شویم
/ فرهنگ استفاده از فضای مجازی هنوز جا نیفتاده
/ بیش از ٢٠ ساعت از وقتم را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنم
/ برای دخترها مهم نیست عکسشان پخش شود یا نه. فقط تعداد فالوورها برایشان مهم است
/ اگر احتیاط نکنیم، منجر به انتشار عکسهای شخصی و مشکلات زیادی می‌شود
/ می‌گویند باید روی بچه‌ها نظارت داشته باشید؛ ولی حتی نمی‌شود به گوشی بچه‌ها دست زد!
/ اگر پوشش مناسب داشته باشم، حتی اگر عکسی هم پخش شود عیبی ندارد

 

دیگر کمتر کسی است که از انواع شبکه‌های اجتماعی استفاده نکند و دنیای اینترنت و فضای مجازی بخش زیادی از روزمرگی‌های ما را پرکرده.


از زنان خانه‌داری که دستور پخت‌وپز و خانه‌داری را از صفحات و کانال‌ها و گروه‌ها استخراج می‌کنند تا مردانی که حالا دیگر کمتر کتاب و روزنامه می‌خوانند و همه چیز را در تلفن همراهشان جستجو می‌کنند.


همه می‌دانیم دنیای مجازی با همه خوبی‌ها، دردسرهای خاص خودش را هم دارد. 


به نظر شما آیا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خطرساز باشد؟ آیا درمورد هزاران پرونده جرائم سایبری چیزی شنیده‌اید؟ مشکل را کجا باید جستجو کرد؟ 


با ما همراه باشید تا پاسخ خوانندگان را در این باره بدانیم.


بهنام هاشمی‌٣٢ ساله از کسانی است که علاقه زیادی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارد. وی در مورد این که روزانه چقدر از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، می‌گوید: «باور کنید بیش از ٢٠ ساعت! بیش از ٨٠ درصد از وقتم را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنم.»


او که انواع برنامه‌های مجازی نظیر واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام را بر روی گوشی‌اش دارد، می‌گوید: «بعضی افراد جنبه استفاده از فضای مجازی را ندارند و فکر می‌کنند همیشه باید از آن در راه منفی استفاده کرد. در صورتی که استفاده‌های مثبت زیادی هم دارد؛ مثلاً در زمینه کاری یا صحبت با دوستان .»


ادامه می‌دهد: «خطرات شبکه‌های اجتماعی را می‌دانم. شنیده‌ام که شرکتهای تبلیغاتی پول مردم را بالا می‌کشند. اصلاً خرید اینترنتی نمی‌کنم. یعنی راستش را بخواهید جرئت نمی‌کنم!»


سجاد اجرایی جوان ٢٤ ساله‌ای است که روزانه بیش از ٨ ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.


از خطرات شبکه‌های مجازی که می‌پرسم، می‌گوید: «از نظر من فقط سرگرمی ‌است و خطری ندارد. البته باید خیلی مواظب باشیم. بسیاری هستند که پیج اشخاص را هک و عکسهای آنها را پخش می‌کنند. کلاهبرداری‌ها هم زیاد است؛ مانند سایتهای پیش‌بینی فوتبال.»


او که به شدت با فیلتر کردن مخالف است، ادامه می‌دهد: «با فیلتر کردن چیزی درست نمی‌شود. فیلتر هم که کنند، با فیلترشکن وارد می‌شویم. به جای فیلتر کردن باید آگاه‌سازی کنند.»


نرجس.ج ٤٥ ساله از افرادی است که معتقد است فرهنگ استفاده از فضای مجازی هنوز جا نیفتاده.


او می‌گوید: «اوقات فراغت خود را صرف خواندن کتاب می‌کنم و وقتی برای فضای مجازی ندارم. شاید روزانه ١٠ دقیقه یا کمتر از شبکه‌های مجازی استفاده کنم؛ آن هم برای کارهای مهم.»


خانم جهانداری چند ماهی است که به خاطر مشغله کاری از هیچ شبکه اجتماعی استفاده نمی‌کند.


او معتقد است فضای مجازی در انتشار عکسهای شخصی نقش مهمی‌ دارد و می‌گوید: «در آرایشگاه‌ها بسیار اتفاق می‌افتد که برای تبلیغ کار خود، از عروس عکس می‌گیرند و پخش می‌کنند. در مهمانی‌های شخصی هم همین طور. مثلاً طرف از لباس کسی خوشش آمده به بهانه گرفتن عکسِ لباس از خود او عکس گرفته و انتشار آن عکس، اختلاف خانوادگی را در پی داشته.»


آقای نوبختی ٤٥ ساله هم از کسانی است که زیاد با فضای مجازی سر و کار ندارد.


او در مورد این که آیا فضای مجازی خطراتی هم دارد یا نه، می‌گوید: «بله، قطعاً. اگر احتیاط نکنیم، منجر به انتشار عکسهای شخصی و مشکلات زیادی می‌شود. موارد زیادی را می‌بینیم که کارشان به دادگاه کشیده شده. همه اینها به خاطر این است که خانواده‌ها اهمیت نمی‌دهند و روی فرزندانشان نظارت ندارند.»
با خنده می‌گوید: «گویا دیگر از دستشان در رفته!»


نظر امین ٢٤ ساله، در مورد خطرات فضای مجازی این است: «ما پسرها که خیلی آسیب نمی‌بینیم. بیشتر دخترها صدمه می‌بینند. برای دخترها هم اصلاً مهم نیست عکس‌هایشان پخش شود یا نه؛ فقط تعداد فالوورها مهم است. قبلاً خانواده‌ها خیلی روی این موضوع حساس بودند؛ ولی الان نه.»


زهرا طاطی ۲۶ ساله، روزانه ٤-٥ ساعت از وقتش را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد. او می‌گوید: «بیشتر از اینستاگرام استفاده می‌کنم و در صفحاتی که مربوط به مطالب آموزشی، آشپزی و سرگرمی ‌است عضو هستم.»


از نظر او فضای مجازی برای هر سنی مناسب نیست.


طاطی می‌گوید: «دختران امروزی دیگر به آسیب‌های فضای مجازی و خطرات آن فکر نمی‌کنند و برایشان مهم نیست که از آنها سوء استفاده شود یا نه.»


سید معصوم زاهدی ۵۴ ساله و بازنشسته است. او از هیچ شبکه اجتماعی استفاده نمی‌کند، فضای مجازی را بسیار مخرب می‌داند و می‌گوید: «فضای مجازی آسیبهای فرهنگی زیادی دارد. فرهنگ ما را به وسیله اینها خراب می‌کنند تا جوانان به راه خلاف کشیده شوند و دین و ایمان‌مان را ضعیف کنند.»


وی ادامه می‌دهد: «پسر خودم زیاد از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. من هم کاری به کارش ندارم. می‌گویند باید روی بچه‌ها نظارت داشته باشید؛ ولی حتی نمی‌شود به گوشی بچه‌ها دست زد!»


محمد.ش ٢٧ ساله اما درباره فضای مجازی نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید: «به نظر من هر موجی که وارد زندگی انسان می‌شود، می‌تواند تهدید یا فرصت باشد. فضای مجازی بسیار خوب است و حتی می‌توان با آن پیشرفت کرد؛ اما در صورتی که مخاطب بداند چطور از آن استفاده کند. برای پیشگیری از خطرات هم باید آگاه‌سازی شود.»


خانم ف.ع ۳۴ ساله، انواع شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، ایتا و واتس‌آپ را روی گوشی نصب کرده. او معتقد است مسائل شخصی را نباید در فضای مجازی مانند اینستاگرام که محیطی عمومی ‌است انتشار داد.


می‌گوید: «قطعاً هر برنامه‌ای خطراتی هم دارد. من خودم خیلی مواظب هستم. حتی تماس تصویری را هم با پوشش کامل می‌گیرم. اگر پوشش مناسب داشته باشم، حتی اگر عکسی هم پخش شود عیبی ندارد.»


طاهره.ص ٥٠ ساله روزانه ٥-٦ ساعت از وقتش را در واتساپ و تلگرام سپری می‌کند. از نظر او اگر از فضای مجازی به درستی استفاده شود، بسیار خوب است و اطلاعات عمومی افراد را بالا می‌برد.


وی می‌گوید: «به فرزندانم می‌گویم عکسهای شخصی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنند. اگر عکسی پخش می‌شود یا اطلاعاتی لو می‌رود، فقط به خاطر بی‌احتیاطی است.»


زهرا فرنیا دختر ۱۷ ساله‌ای است که به گفته خودش روزانه بیش از ۶ ساعت از وقتش را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند.


او معتقد است اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌های درست کنیم، هیچ مشکلی ندارد. حتی به گفته او استفاده‌های خوب آن بیشتر است.


وی درباره اتفاقی که برای دوستش افتاده می‌گوید: «یکی از دوستان نزدیک خودم توسط همین شبکه‌های اجتماعی با پسری دوست شد. به او اعتماد کرد و عکسهایی از خود و خانواده‌اش را برای او فرستاد که در نهایت مشکلات زیادی برایش پیش آمد. حتی به جایی رسید که پدرش او را از خانه بیرون کرد.»


بتول رحمانی ۳۸ ساله و عکاس است. او در مورد انتشار عکسهای شخصی می‌گوید: «تا حالا موردی برای پخش عکسهای شخصی نشنیده‌ام. من معتقدم در شهرهای کوچک این اتفاقات نمی‌افتد یا این که بسیار کم است. چون همه همدیگر را می‌شناسند، بیشتر رعایت می‌کنند و بر سر مسائلی چون انتشار عکسهای شخصی بیشتر تعصب دارند.»


او شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام را بسیار ناامن می‌داند و درمورد کلاهبرداری که برای خود او اتفاق افتاده می‌گوید: «چند ماه پیش در کانال تلگرامی‌که برای فروش محصولات آرایشی بود عضو شدم. یک محصول به مبلغ ۱۵۰ هزارتومان از آنها خریداری کردم؛ اما هنوز بعد از ۴ ماه به دست من نرسیده و هیچ کس پاسخگو نیست.»


رحمانی در پایان می‌گوید: «من به عنوان یک شهروند و دوست، از شما خواهش می‌کنم که به این تبلیغات اهمیت ندهید و به هیچ وجه به آن اعتماد نکنید.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها