تعداد بازدید: ۲۰۹۷
کد خبر: ۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ - 2019 17 April
نی‌ریز شهرستان پیشرو در اجرای پروژه ترکیب گوسفند پرتولید در استان فارس است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی: مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز در این باره  گفت: اجرای پروژه ترکیب گوسفند پرتولید (تلاقی گوسفند محلی با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی) از خردادماه سال ۱۳۹۷ برای اولین بار در شهرستان نی‌ریز و استان فارس شروع شد و در اسفندماه همان سال دومین پروژه هم اجرا گردید.

ذبیح‌اله سیروسی در ادامه گفت: در سال ۹۷ دو طرح با جمعیت ۳۵۰ رأس دام سبک اجرا گردیده است و در سال جاری نیز دو طرح دیگر با جمعیت ۴۰۰ رأس دام در دستور کار است.

او گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید گوسفند داشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده با پنجاه درصد خلوص پدری و پنجاه درصد خلوص مادری است.

سیروسی ضمن تشکر از معاونت تولیدات دامی، مدیریت امور دام و کارشناسان مربوطه سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: اصلاح نژاد دام در دستور کار جهاد کشاورزی است که به همین منظور طرح‌هایی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات می‌باشند و در همین راستا با تلاش مدیریت شهرستان و اداره امور دام، قریب به هفتاد درصد بودجه استانی این پروژه به نی‌ریز اختصاص یافته است که تاکنون نیز 300 میلیون تومان وام کم بهره به مجریان طرح واگذار گردیده.

گفتنی است نژاد رومانف متعلق به دره ولگای علیا در روسیه می‌باشد که بعدها به فرانسه و کشورهای دیگر انتقال یافته است.

کاربرد اصلی این نژاد اصلاح گله گوشتی است. این نژاد زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های این نژاد می‌توان به باروری بسیارخوب، فصل تولید باروری بسیار طولانی، امکان تولید مثل در تمام طول سال، سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی و چند قلوزایی اشاره کرد.

 گوسفند رومانف در هر زایش دو تا شش بره تولید می‌کند و تاکنون رکورد تولید 9 بره در روسیه و 7 بره در آمریکا ثبت گردیده است.

در طرحی که در دست اجرا داریم  تلقیح ۱۵۰ رأس گوسفند نژاد قره‌گل پیش‌بینی می‌شود که ۱۵۰ تا ۲۰۰ رأس بره نژاد اف یک رومانف (از یک قلو تا سه قلو) در ۲۵ مردادماه به دنیا می‌آیند.
 

 

 
 
 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها