تعداد بازدید: ۱۴۸۴
کد خبر: ۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶ - 2019 10 March
آغاز به کار NICU پس از سالها انتظار
حسین قانع: سرانجام پس از چندین سال انتظار و با تلاش مسئولان بخش درمان شهرستان نی‌ریز، بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) در بیمارستان شهدای نی‌ریز به بهره‌برداری رسید و در کمتر از ٢٤ ساعت ٢ نوزاد در آن بستری شدند.

بنا بر اعلام رئیس بیمارستان شهدای نی‌ریز، سرانجام پس از چندین ماه تلاش شبانه‌روزی دکتر آل‌داود رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و با کمک دانشگاه علوم پزشکی فارس، پرسنل تأسیساتی و فنی و آموزشهای ویژه پرستاران این بخش، عصر سه‌شنبه ١٤ اسفند، بخش مراقبتهای ویژه نوزادان در این بیمارستان راه‌اندازی شد. 


سید محمد‌جواد پاکبازی درباره بخش ان آی سی یو گفت: ساختمان این بخش بیش از ٢ سال قبل ساخته و آماده بوده و تعدادی از دستگاه‌های اصلی آن نیز در سالهای قبل توسط دکتر حمید‌رضا جمشیدی و بنیاد برکت تأمین شده بود. 


در سال ١٣٩٣ و ١٣٩٤ از اعتبارات طرح تحول سلامت استفاده و نوسازی‌های گسترده‌ای در بخشهای مختلف بیمارستان شهدای نی‌ریز آغاز شد. همزمان چندین بخش در بیمارستان شهدا نوسازی و بهسازی و حتی به شکل جدید احداث شدند. به دنبال آن، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نیز در کنار زایشگاه جانمایی و بنا گردید. 


بخش ان‌آی‌سی‌یو از بخشهای جدید‌الاحداث بیمارستان شهدا است که با مساحت ١٧٠ مترمربع و با هزینه ٣٥٠ میلیون تومان ساخته شده است. این بخش دارای تجهیزات و تأسیساتی از قبیل اکسیژن و ساکشن مرکزی، اتاق شیر نوزاد، اتاق استراحت مادر، اتاق استراحت پرسنل، اتاق ایزوله، ایستگاه پرستاری، سرویس بهداشتی پرسنل و بیمار، سیستم گرمایش و سرمایش پیشرفته و در ورودی اتوماتیک است. در طراحی این بخش جدید سعی شده از آخرین استانداردهای روز دنیا استفاده شود. تجهیزات اهدایی بنیاد برکت در همان زمان ٣٠٠ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد و اکنون ارزش این وسایل چندین برابر شده و با تجهیزات جانبی و تکمیل‌کننده، ٣٠٠ میلیون تومان دیگر نیز هزینه شده است. 


با توجه به درخواست اهالی شهرستان از رؤسای دانشگاه علوم پزشکی فارس، این رؤسا نیز تعدادی از وسایل لازم این بخش را تعهد، تهیه و به مرور در اختیار این بخش قرار دادند. اما همچنان نبود نیروی تخصصی مورد نیاز از بزرگترین مشکلات بود و نیاز به همت و حمایت مسئولان داشت.


با ریاست دکتر داور آل‌داود، راه‌اندازی این بخش به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و با رایزنی‌های زیاد در استان، کمبود دستگاه‌های مورد نیاز تقریباً رفع شد. همچنین از ٤٠ استخدامی دانشگاه علوم پزشکی جهت بیمارستان جدید نی‌ریز استفاده شد و ٨ نفر از پرستاران چندین ماه در بیمارستانهای تخصصی استان حاضر شده و آموزشهای تخصصی لازم را دیدند. 


گوهر عجم‌زاده از پرستاران نمونه استانی سال ١٣٩٧، به عنوان مسئول این بخش در نی‌ریز تعیین شد. همچنین در هماهنگی‌های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی، قرار شد تا یک پرستار مجرب و ویژه این بخش در بیمارستانهای تخصصی استان، برای مدت چندین هفته در نی‌ریز حاضر شود و آموزشهای تکمیلی را در حین کار به پرستاران ارائه دهد. 


گوهر عجم‌زاده در این رابطه گفت: این بخش دارای دو تخت ویژه و دو تخت معمولی نوزاد است و می‌تواند ٤ نوزاد را به صورت همزمان پوشش دهد. اکنون در مجموع ٩ پرستار و ٢ پزشک متخصص کودکان در ٣ شیفت به نوزدان خدمات ارائه می‌دهند. 


عجم‌زاده با توضیحات بیشتری افزود: بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان شهدا دارای سطح ٢ ارائه خدمات است. مراکز سطح یک در NICU‌ها، ویژه خدمات تخصصی در مراکز بسیار مجهز و پیشرفته بوده و توسط فوق تخصص‌های کودکان اداره می‌شوند.


دکتر سمیرا مردانی متخصص کودکان که دو نوزاد نخست این بخش را در ١٤و ١٥ اسفندماه بستری کرده است، گفت: با توجه به سطح درمانی این بخش، نوزادان نارسی را که از هفته ٣٢ حاملگی مادر به بالا باشند، می‌پذیریم و نوزادهای دارای نقصهای مادرزادی و بسیار بدحال به بیمارستانهای تخصصی و مجهز استان اعزام خواهند شد. اکنون با راه‌اندازی این بخش و در کمتر از ٢٤ ساعت از آغاز به کار آن، ٢ نوزاد نارس را پذیرش کرده‌ایم. نخستین بیمار این بخش، یک نوزادپسر ٣٨ هفته‌ای دارای مشکلات تنفسی بود که اکنون بستری است. در صورت نبود این بخش، هر دو نوزاد باید به مراکز درمانی استان اعزام می‌شدند. دومین نوزاد نیز ١٠ ساعت بعد از ورود نخستین بیمار وارد این بخش شد.


مردانی افزود: اکنون بعضی تجهیزات برای این بخش لازم است که باید به مرور و با کمک دانشگاه علوم پزشکی و نیکوکاران شهرستان تأمین شود. زیرا به مرور نوزادانی خواهیم داشت که گاهی باید بین ٤ تا ٦ هفته در این بخش بستری شوند و نیاز به تکمیل تجهیزات است. 


در حال حاضر ٢ متخصص کودکان، دکتر سمیرا مردانی و دکتر مریم عطار حسینی بخش NICU را به صورت شبانه‌روزی پشتیبانی خواهند کرد.


گفتنی است پیش از این اعزام نوزادان یکی از اصلی‌ترین موارد اعزامی از نی‌ریز به مراکز درمانی استان بود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها