تعداد بازدید: ۲۴۸۷
کد خبر: ۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ - 2019 10 March
شهر فرنگ
نویسنده طناز سینما و تلویزیون ایران جان به جان آفرین تسلیم کرد تا طنز تلخ خود را برای همیشه اکران کند.

خشایار الوند متولد ١٣٤٦ در تهران، نویسنده و کارگردان بود. وی دانش‌آموخته کارگردانی بود و فعالیت خود را با نویسندگی شروع کرد و با همکاری مهران مدیری به اوج شهرت رسید.


خشایار برادر کوچکتر کارگردان سرشناس سیروس الوند می‌باشد، خواهرزاده خشایار نیز ماهور الوند از بازیگران نوظهور سینما است. پدرش زنده‌یاد عیسی الوند، فرهنگی و مدیر مدرسه بود.


علاقه خشایار به فعالیت هنری بخاطر برادر بزرگش سیروس که ١٧ سال از او بزرگتر بود شروع شد و با حمایت وی دوره‌های نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی را گذراند.


بصورت جدی فعالیت خود در عرصه هنر را از سال ١٣٦٣ وقتی ١٧ ساله بود به عنوان دستیار و برنامه‌ریز شروع کرد و این فعالیت‌ها را سالها برای بدست آوردن تجربه ادامه داد.


خشایار اولین بار در سال ١٣٨٠ وقتی ٣٤ ساله بود  فیلمنامه نویسی را با فیلم مزاحم برای برادرش سیروس شروع کرد، سپس سال ١٣٨٢ دومین فیلمنامه را هم بنام برگ برنده برای برادرش آماده کرد.


اولین بار در سال ٨٢ به تیم نویسندگان مهران مدیری پیوست و سریال موفق نقطه چین را نوشت، سپس با شب‌های بربره، باغ مظفر، گنج مظفر، و مرد هزار چهره تجربه‌های موفقی با مدیری بدست آورد.


شاید شاخص‌ترین کارهای الوند قهوه تلخ و سریال مسافران رامبد جوان در سال ٨٨ بود، اما او از سال ١٣٩٠ سریال پایتخت را با دیگر نویسنده‌ها نوشت تا موفق‌ترین سریال تاریخ ایران باشد.


از دیگر آثار موفق الوند می‌توان به ویلای من، شوخی کردم، تمام قسمت‌های پایتخت، علی‌البدل، دیوار به دیوار، سریال شبکه خانگی گلشیفته و… اشاره کرد.
خشایار الوند سالهاست ازدواج کرده و متأهل است.


او از جمله ١٤٠ هنرمند مشهور ایرانی بود که در ٢٢ خرداد ١٣٩٢ با امضای طوماری ضمن قدردانی از کناره‌گیری عارف به نفع روحانی از این کاندیدا اعلام حمایت کرد.
او در ٩ اسفند ٩٧ در٥١ سالگی به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.


در پی این واقعه عوامل پایتخت اعلام کردند که ساخت «پایتخت ٩٨» فعلاً منتفی خواهد بود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها