تعداد بازدید: ۱۷۹۶
کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ - 2019 03 March
مقایسه قیمت‌های بازار از پارسال تا امسال

عسکر یاراحمدی، نی‌ریزان فارس:
این روزها  اگر پای صحبت‌های مردم بنشینی همه از گرانی و تورم صحبت می‌کنند و گلایه دارند. 


قیمت‌ها در برخی از کالاها روزانه کم و زیاد می‌شود. با یک بررسی جزئی متوجه شدیم قیمت برخی از کالاها نسبت به یک‌سال و حتی ٦ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به نحوی که برخی از خانواده‌ها بعضی از اقلام را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند. حالا باید دید و منتظر ماند مسئولان کشور چه راهکار مناسبی برای این جنگ اقتصادی که سفره‌های مردم را روز به روز کوچک‌تر می‌کند،  اندیشیده‌اند. 


گوشت از ٥٢ به ٩٠
در یک بررسی میدانی در شهر نی‌ریز مشخص شد گوشت  گوسفند ٦ ماه پیش  کیلویی ٥٢ هزار تومان  بوده و اکنون به ٩٠ هزار تومان افزایش یافته است. .. البته این نرخ‌گذاری روزانه است و ثبات مشخصی ندارد و گوشت گاو که ٦ ماه قبل کیلویی ٥٠ هزارتومان بوده به کیلویی ٨٥ هزار تومان رسیده است.

شیرینی دانمارکی از ٩ به ١٥
با توجه به نزدیکی ایام نوروز به سراغ شیرینی فروشی‌ها رفتیم. هرچند که نسبت به ٦ ماه گذشته این صنف افزایش قیمت چشمگیری نداشته‌ اما نسبت به سال گذشته قیمت‌ها افزایش داشته است. برای نمونه شیرینی دانمارکی از کیلویی ٩ هزار تومان در سال گذشته به ١٥ هزار تومان در سال جاری رسیده و شیرینی آلمانی از کیلویی ١٢ هزار تومان به ٢٠ هزار تومان افزایش یافته است.

تخمه کدو از ١٦ به ٥٤
تخمه کدو در سال گذشته ١٦ هزار تومان بوده که اکنون به٥٤ هزارتومان رسیده است و تخمه آفتابگردان از کیلویی ٨ هزار تومان در سال گذشته به کیلویی ٢٥ هزار تومان رسیده است.

قیمت ٣ برابری سیب و موز
بازار میوه هم آشفته است. میوه نسبت به ٦ ماه گذشته افزایش قیمت داشته و نسبت به سال گذشته ٣ برابر شده است. قیمت یک کیلو سیب درختی در حال حاضر ١٠ هزار تومان است. ٦ ماه پیش این میوه کیلویی ٦  هزار تومان بود و سال گذشته ٣٥٠٠ تومان قیمت داشت. موز که اکنون کیلویی ١٥ هزار تومان است ٦ ماه پیش ١١ هزار تومان بود و سال گذشته ٥ هزار تومان قیمت داشت.

قیمت متعادل برنج و روغن
برنج و روغن اما نسبت به ٦ ماه پیش افزایشی نداشته و بلکه از کاهش قیمت هم برخوردار شده‌ است. 


برنج دودی اکنون هر کیسه ١٠ کیلویی ٧٥ هزارتومان است که نسبت به ٦ ماه گذشته تغییری نکرده اما قیمت آن در سال گذشته ٥٠ هزارتومان بوده. روغن ٥ کیلویی لادن نیز اکنون ٣٨ هزارتومان است در حالی که ٦ ماه پیش ٤٥ هزارتومان قیمت داشت. این روغن سال گذشته ٢٢ هزار تومان بود.

کفش از ١٣٠ به ٢٩٠
بازار پوشاک وکفش هم دچار نوسان است. برای نمونه کفش با یک مارک خاص که اکنون قیمت آن ٢٩٠ هزار تومان است ٦ ماه پیش ٢٢٠ هزار تومان و سال گذشته ١٣٩ هزار تومان قیمت داشت.


قیمت شلوار مردانه با یک مارک خاص مثل کتان اکنون ١١٠ هزار تومان است. همین شلوار سال گذشته ٨٥ هزار تومان بوده است. پیراهنی که قیمت آن ٦٨ هزار تومان است در سال گذشته ٤٨هزارتومان به فروش می‌رفت.

مرغ از ١٠ به ١٦
مرغ این روزها کیلویی ١٦ هزار تومان به فروش می‌رسد. ٦ ماه پیش قیمت آن ١٠ هزار تومان بود. 

آشفته بازار خودرو
اما بازار خودرو شاید آشفته‌ترین بازار باشد.


نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا در نی‌ریز اعلام می‌کنند در نمایندگی خودرویی برای فروش ندارند مگر اینکه مشتری در سایت ثبت‌نام کند و بعد از گذراندن مراحل اداری خودرو را تحویل بگیرد. یا اینکه کسی بخواهد خودرو خودش را به فروش برساند که آن هم معدود است و سایت در زمان کوتاهی باز و با تکمیل خرید بسته می‌شود. 


به گفته نمایندگی‌های نی‌ریز علیرغم گران شدن خودرو، استقبال مردم بسیار زیاد است اما خودرویی برای فروش وجود ندارد.


وضعیت خودروهای دست دوم هم چندان مطلوب نیست.


برای نمونه یک پژو مدل ١٣٩٢ توسط مشتری ٥٠ میلیون تومان قیمت‌گذاری  شده. این خودرو ٣ ماه پیش ٣٥ میلیون تومان قیمت می‌شد.


سمند ال‌ایکس مدل ٨٨ که ٦ ماه پیش ٢٣ میلیون تومان بود به ٣٥ میلیون رسیده است.


پراید مدل ٨٤ در حال حاضر ١٥ میلیون قیمت شده در حالی که ٦ ماه پیش بین ٨ تا ٩ میلیون تومان به فروش می‌رسید.


این آشفته بازار کی به سامان می‌رسد؟ شاید کسی پاسخی برای آن نداشته باشد. 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها