تعداد بازدید: ۱۶۵۰
کد خبر: ۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ - 2019 03 March
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کشور در برابر درخواست کمک ٥ میلیاردی مسئولان نی‌ریز به این صندوق، تنها وعده پیگیری داد.

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: این درخواست را راهوار سرپرست فرمانداری نی‌ریز و مسئولان این صندوق در سفر سیدعبدالکریم رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور و اعضای مجمع عمومی آن به نی‌ریز دادند.

اهمیت ورود صنایع تبدیلی
در این سفر که چهارشنبه ٨ اسفند انجام شد، ابتدا رضوی و هیئت همراه از کارخانه کنسانتره انار بازدید کردند و محمدحائم و مهدی زیدآبادی به ترتیب مدیر و مسئول فنی این کارخانه مراحل تولید کنسانتره انار را توضیح دادند.


رضوی در این بازدید گفت: «خوشبختانه این کارخانه که با نیت خیر و کمک به کشاورزان راه‌اندازی شده، باعث شده باغداران مشکلاتشان حل و ضایعات انار به صورت نقدی از آنها خریداری شود.»


ذبیح‌ا... سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز هم گفت: «ما دوست داریم صنایع تبدیلی مثل این کارخانه هم بتوانند از امکانات صندوق استفاده کنند تا با رغبت بیشتری پا به این عرصه بگذارند.»

حمایت کنید
در ادامه و در جلسه‌ای که در محل صندوق برگزار شد، مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز به وسعت شهرستان و ١٤٢ هزار تن تولیدات کشاورزی و ٢٠ هزار تن تولیدات دامی آن اشاره کرد و خطاب به مسئولان کشوری گفت: «ما توقع حمایت بیشتر داریم. کمتر صندوقی در کشور وجود دارد که هیئت مدیره‌ای به این پیگیری داشته باشد.»


سیروسی به فراخوان یک ماه گذشته این صندوق به کشاورزان اشاره کرد و گفت که باور نمی‌کردیم مردم این قدر به صندوق اعتماد داشته باشند و بیش از یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان سرمایه اضافه کنند.


وی با بیان این که در شرایط فعلی و با وجود خشکسالی، کشاورزان ناتوان‌تر شده و احتیاج بیشتری به این صندوق دارند، عنوان داشت: «قرار است برای کشاورزان کشاورزکارت صادر کنیم تا بتوانند از این طریق نهاده‌های کشاورزی و کود، سم و بذرشان را هم تهیه کنند. همچنین ما می‌خواهیم به طور آزمایشی به بیمه محصولات کشاورزی نیز ورود کنیم.»

٢٥ میلیارد تسهیلات
سرپرست فرمانداری نی‌ریز هم صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را اثربخش و بابرکت توصیف کرد و حمایت از بخش توسعه و اعطای تسهیلات به موقع را از مزایای آن دانست.


علی راهوار گفت: «این صندوق به عنوان اولین صندوق استان در سال ١٣٩٢ تأسیس شد که تاکنون بالغ بر ٢٥ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت کرده است. ما باید قدر اعتماد کشاورزان به این صندوق را بدانیم.»


وی در ادامه خواستار کمک ٥ میلیارد تومانی بخش دولتی به صندوق توسعه کشاورزی نی‌ریز شد.

سومین صندوق کشور
محمود مقصودی مدیر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نی‌ریز، سرمایه این صندوق را در بدو تأسیس بیش از یک میلیارد و ٧٤ میلیون تومان عنوان کرد که فقط در بخش زراعت و باغبانی بیش از ١٤ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.


به بیان وی، نی‌ریز با ٧ میلیارد و ٤٥٠ میلیون تومان، سومین صندوق کشور از نظر حجم سرمایه به حساب می‌آید که در سال جاری ٥ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است.


وی در ادامه به ارائه گزارش کاملی از خدمات صندوق و طرح‌های در دست اقدام پرداخت و برنامه‌های آتی آن را برشمرد.


در ادامه جلسه معاون رئیس امور آب و کشاورزی سازمان برنامه و بودجه کشور، مدلهای ارائه شده توسط مدیر صندوق نی‌ریز را خوب و در قالب زنجیره ارزش توصیف کرد و گفت: «این اقدامات باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول پایین بیاید و دست دلال قطع شود.»

خودتان سرمایه جذب کنید
سعید دشتی با بیان این که سازمان برنامه و بودجه از صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی حمایت کرده، اظهار داشت: «آقای نوبخت ابلاغیه قانونی برای همه استانها داشته و بر اساس آن یک ظرفیت قانونی وجود دارد که می‌گوید ٥ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های استان می‌تواند به عنوان افزایش سرمایه‌های کشاورزی آن استان یا شهرستان باشد. ما در سطح ملی ٢ یا ٣ ردیف داریم. همه تلاش ما این است که در سطح ملی این اعتبارات را بتوانیم به این سمت سوق دهیم. تولید سرمایه با این ظرفیت قانونی در استان، همت شما را به طور مضاعف می‌طلبد.»


بعد از دشتی، سیدعبدالکریم رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور، افزایش سرمایه صندوق نی‌ریز را مد نظر دانست و به تاریخچه تشکیل آن اشاره کرد.

لزوم حذف مالیات تسهیلات
سیدعلاءالدین فقیه از اعضای هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نی‌ریز ضمن درخواست افزایش سرمایه بخش دولتی، عنوان داشت که هر موقع ٤٩ درصد سهم کمک دولتی داده شود، ما با توجه به تقاضا و استقبال کشاورزان، همان روز ٥١ درصد سهم خودمان را جمع می‌کنیم.


وی خواستار حذف مالیات بر ارزش افزوده وامهای کشاورزی این صندوق شد.


مقصودی هم گفت که با توجه به استقبال مردم، سهم دولتی این صندوق کاهش داشته و از ٤٩ به ٣٩ درصد رسیده است.


علیزاده معاون رضوی نیز توضیح داد: «ما درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون اقتصادی مجلس مراجعه کرده‌ایم و مراحل آن دارد در مجلس طی می‌شود.»


در پایان، زین‌العابدین تمنادار یکی از باغداران و کشاورزان مطرح شهرستان هم درخواست افزایش سرمایه این صندوق را با توجه به وامهای سودآور بانکی مطرح کرد.

وعده‌های سر خرمن؟!
رضوی در گفتگو با ما، صندوق نی‌ریز رایکی از صندوقهای خیلی خوب کشوری توصیف کرد که هم از بعد سرمایه و هم از نظر مدیریتی در وضعیت خوبی قرار دارد.
وی گفت: «این صندوق هیئت مدیره و مدیرعامل خوبی دارد و تاکنون عملکرد مناسبی داشته است. »


رضوی افزود: «در جلسه امروز دو درخواست افزایش سرمایه و بحث تأمین تسهیلات بانکی مطرح شد که ما هر دو مورد را در تهران دنبال و در حد توانمان کمک می‌کنیم.»
رضوی در حالی این را گفت که حاضر نشد در این رابطه هیچ قولی به ما بدهد.


آیا این پیگیری وعده‌ای سر خرمن است یا خواسته مسئولان نی‌ریز محقق می‌شود؟


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها