تعداد بازدید: ۲۱۰۷
کد خبر: ۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ - 2019 24 February
مردم نی‌ریز می‌گویند:
هنوز چند هفته‌ای از رفتن محمدرضا امیری فرماندار نی‌ریز نمی‌گذرد که حرف و حدیث‌ها برای انتخاب فرماندار بالا گرفته.

برخی‌ها سفت و سخت اعتقاد دارد که باید فرماندار بومی و آگاهی کاملی به مسائل و مشکلات شهرستان داشته باشد.


برخی‌ها هم می‌گویند: بومی‌ها نمی‌توانند با توجه به انتظاراتی که از آنها می‌رود در شهر خودشان موفق باشند و گزینه‌های غیربومی مناسب‌تر است.


اما طیف سومی هم وجود دارد که معتقدند هر کس که باشد باید از دانش و تجربه لازم در پست فرمانداری برخوردار باشد و اینکه زاده کجا باشد چندان مهم نیست.
به میان مردم رفتیم و در همین رابطه سه سؤال زیر را مطرح کردیم:
...
١- آیا خبر دارید که فرماندار نی‌ریز کیست؟
٢- فرماندار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
٣- نقش فرماندار در شهرستان چیست؟

فرماندار باید نی‌ریزرا بشناسد
با عجله از شهرداری نی‌ریز خارج می‌شود. موضوع را با او مطرح می‌کنیم؛ با خنده خود را «حبیب عفت‌کار» معرفی می‌کند. برقکار است؛ در رابطه با وضعیت فرمانداری نی‌ریز می‌گوید: شنیده‌ام آقای راهوار سرپرست فرمانداری شده است.


وی شناخت از نی‌ریز را مهمترین فاکتور انتخاب فرماندار می‌داند و می‌گوید: باید کسی که فرمانداری شهرستان را به دست می‌گیرد، نی‌ریز را بشناسد.


کسی که از مشکلات و پتانسیل‌های شهرستان اطلاع نداشته باشد یکی دو سال طول خواهد کشید تا نی‌ریز را بشناسد و به نظر من اگر این فرد بومی باشد برای شهر خیلی بهتر خواهد بود. البته باید مدیر و در رشته مخصوص به خودش تحصیل کرده باشد.


عفت‌کار، فرماندار را نماینده دولت در شهر می‌داند و می‌گوید: در رأس تمام ادارات، فرمانداری قرار دارد و تمام هزینه‌ها و درآمدها توسط فرمانداری برنامه‌ریزی و تقسیم می‌شود.

بومی باشد، دلش برای شهر نسوزد به چه درد می‌خورد
نواب دمیری خود را مکانیک معرفی می‌کند و می‌گوید: تاکنون با فرمانداری سر و کاری نداشته و برای همین از تغییر و تحولات آن اطلاعی ندارد.


می‌گوید می‌دانم فرمانداری جایی است که اگر کسی در اداره‌ای کارش گیر کند می‌شود به آنجا مراجعه کرد و از آن اداره شکایت نمود.


در مورد ویژگی‌های فرماندار می‌گوید: به نظر من فرقی نمی‌کند که فرد نی‌ریزی باشد یا نباشد. باید دلسوز باشد. بومی باشد ولی دلش برای شهر نسوزد به چه درد می‌خورد!

بومی نمی‌تواند کار کند
محسن رونق‌زاده پیمانکار گل‌گهر است و اطلاع دارد که راهوار به عنوان سرپرست فرمانداری نی‌ریز انتخاب شده است.


در مورد ویژگی‌های یک فرماندار می‌گوید: فرماندار باید شجاع باشد و از منافع شهرستان دفاع کند. به عنوان نمونه ما در زمینه فولاد و سنگ‌آهن در حال پیشرفت هستیم و باید فرمانداری انتخاب شود تا حق مردم را از پهنه‌های آهن بگیرد به نظر من بومی یا غیربومی بودن آنها دارای شرایطی است؛ اگر بگذارند تا کارش را کند بومی خوب است اما تاکنون نشده مسئول بومی در نی‌ریز بوده باشد و گذاشته باشند تا کار کند و به نظر عملکرد غیر بومی‌ها بهتر بوده است.


وی فرماندار را نماینده دولت در شهرستان می‌داند و می‌گوید: او می‌تواند سهم دولتی شهرستان را از بودجه‌های مختلف دریافت کند.

غیر بومی تا روی غلتک بیفتد زمان می‌برد
محمد محمدی‌نژاد بازنشسته بانک مسکن از اینکه راهوار سرپرست فعلی فرمانداری نی‌ریز است اطلاع دارد.


از او در مورد ویژگی‌های فرماندار سؤال می‌کنیم و او می‌گوید: فرماندار باید متعهد باشد و کارهای مردم را تا آن جایی که می‌تواند انجام دهد و کارهای اجرایی را طبق قانون به پیش ببرد.


یکی از فاکتورهای اصلی این است که فرماندار بومی باشد چون شهر را بهتر می‌شناسد و می‌تواند مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهتری را انجام دهد اما فردی که بومی شهر نیست تا بخواهد روی غلتک بیفتد یک تا دو سال طول می‌کشد.


وی درباره نقش فرماندار در شهر می‌گوید: فرماندار نماینده استانداری در شهرستان است و می‌تواند پیگیر کارهای اجرایی باشد. همچنین می‌تواند دستور پیگیری کارهای زیرساختی و اقتصادی را صادر کند.

همیشه اولش خوب است
موقع اذان ظهر است و محسن تواضع در حالی که به سمت مسجد می‌رود، می‌گوید: فرماندار باید بومی و دلسوز باشد. باید ضمن داشتن روحیه انقلابی و جهادی، روی مردم شهرستان شناخت کافی داشته باشد.


وی که فکر می‌کند هنوز امیری فرماندار نی‌ریز است، در مورد نقش فرماندار در شهرستان هم می‌گوید: چون فرماندار نماینده دولت است، یک رابط بین مردم و دولت محسوب می‌شود و می‌تواند حرفها و دردهای مردم از جمله مشکل بیکاری را به دولت منعکس کند.


تواضع ادامه می‌دهد: فرماندار تا جایی که می‌تواند باید از مردم دفاع کند؛ اما متأسفانه همیشه فرمانداری که می‌آید اولش خوب است و خوب حرف می‌زند و فعالیت می‌کند؛ اما بعد از مدتی به حاشیه می‌رود و از مردم فاصله می‌گیرد.

فرماندار را نمی‌شناسم
کریم مختاری ٤٠ ساله کار آزاد دارد. او نمی‌داند فرماندار نی‌ریز چه کسی است. می‌گوید: وقتی من نمی‌دانم فرماندار چه کسی هست، چه فایده‌ای دارد؟ فرماندار باید حداقل ماهیانه یک بار در شهرستان بگردد و ببیند مردم چه می‌کنند و چه می‌گویند. اما چون تا به حال او را ندیده‌ایم، طبیعتاً نمی‌شناسیم.
در پایان می‌گوید: او باید بتواند سنگی را از روی سنگی بردارد؛ وگرنه چه فرمانداری است؟

حق شهرستان را از معادن بگیرید
شهرام حقدوست پیمانکار ٣٧ ساله امور آبفا در شهرهای مختلف که کمتر در نی‌ریز حضور دارد، فرماندار را نمی‌شناسد.
او معتقد است فرماندار باید از حق مردم در برابر منابع معدنی و خاکی شهرستان دفاع کند تا حداقل درصدی از درآمد آن به شهرداری اختصاص یابد. مثل بافق یزد که به گفته وی، فرمانداری این شهرستان سهمی از درآمد معدن آهن چغارت را که ماهیانه حدود ٤ میلیارد تومان می‌شود، به شهرداری آن اختصاص داده و خرج عمران و آبادی شهرشان می‌شود.


حقدوست اضافه می‌کند: من از فرماندار توقع دارم از مجتمع معادن نی‌ریز مبلغی بگیرد و به شهرستان اختصاص دهد.


وی به نقش راهبردی فرماندار و هماهنگی میان سازمانهای مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: فرماندار می‌تواند درخواستهای مردمی را به مراجع بالاتر انتقال دهد. همچنین باید زمینه بومی‌سازی کارکنان کارخانه‌ها و معادن را در شهرستان فراهم کند. مثل شهرستان جم در استان بوشهر که همه نیروهای مجتمع‌های پتروشیمی آن بومی هستند.

فرماندار باید گرفتاری‌های مردم را بشناسد
ص. خ خانمی ٥٩ ساله و معلم بازنشسته است. 
وی در مورد فرماندار شهرستان می‌گوید: آنطور که می‌دانم در حال حاضر علی راهوار سرپرستی فرمانداری را به عهده دارد.


وی به ویژگی‌های فرماندار اشاره می‌کند و می‌گوید: یک فرماندار باید کاملاً موقعیت شهر را بشناسد و درک داشته باشد. گرفتاری‌های مردم را بشناسد و بومی شهرستان باشد.
خانم «ص» وظایف یک فرماندار را رسیدگی به اداره‌ها، روستاها و مردم می‌داند.

زیاد پیگیر این مسائل نیستم!
راضیه روستا ٢٨ ساله و خانه دار است.
در مورد فرماندار که می‌پرسم می‌گوید: تا آنجا که یادم هست امیری بود ولی الان نمی‌دانم کیست!
وی از نقش فرماندار و ویژگی‌های او در شهر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: زیاد پیگیر این مسائل نیستم!

زبانی برای دفاع از مردم نی‌ریز
آوا ٢٩ ساله، دارای مدرک لیسانس و در حال حاضر بیکار است.
وی کنترل شهر، مهار گرانی و رسیدگی به مشکلات جوانان و خصوصاً بیکاری را از وظایف فرماندار می‌داند و می‌گوید: مهم نیست فرماندار نی‌ریز بومی باشد یا غیربومی. وقتی فرماندار بومی باشد و زبانی برای دفاع از مردم نی‌ریز نداشته باشد، چه فایده دارد؟ ما فرمانداری می‌خواهیم که به‌طور جدی برای نی‌ریز دل بسوزاند و به همه امور رسیدگی کند.
حمیده نجف‌زاده خانه‌دار و ٤٠ ساله، از فرماندار شهر، ویژگی‌ها و نقش او در شهرستان اطلاعی ندارد.

مردم‌شناس باشد
مهین نجارزاده ٦٣ ساله و بازنشسته بهزیستی است.
در مورد فرماندار که می‌پرسم می‌گوید: فرماندار پیشین آقای امیری و سرپرست آقای علی راهوار است.
در مورد ویژگی‌های فرماندار می‌گوید: مردم‌شناس باشد. نیازهای شهر را بشناسد و بر ادارات تسلط کامل داشته باشد، چون برخی از ادارات بسیار کم‌کار هستند. به شکایات مردم رسیدگی کند و خود را از مردم بداند. همچنین در این شرایط بدِ اقتصادی، بر مغازه‌ها و گرانفروشی نظارت داشته باشد.

متعهد و مردم‌دار
زهرا . ح دانشجوی ٢٥ ساله گفت: در حال حاضر، فرماندار سابق نی‌ریز به سمت فرماندار شیراز منصوب شده و فرمانداری نی‌ریز دارای سرپرست است.
او فرماندار را اینگونه معرفی کرد: فرماندار باید بومی، پیگیر مطالبات مردم، دلسوز، متعهد و مردم‌دار باشد.
فرماندار نقش مدیریت سازمان‌های مختلف در یک شهر را دارد.

تصمیمات حیاتی
مهدی جهاندار فرد در این رابطه گفت: ظاهراً در حال حاضر سکاندار فرمانداری به جناب آقای راهوار به عنوان سرپرست واگذار شده است.
با توجه به وظیفه هماهنگی بین ادارات و نهادهای انقلابی و انتظامی، شورای اسلامی شهرها، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی فرماندار، علی‌القاعده حداقل ویژگی فرماندار هر شهرستان داشتن مدیریت قوی و اشراف کافی به محدوده مدیریت خود و مسئولان تحت امرش جهت رسیدن به اهداف مشخص شده هر شهرستان با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌باشد.
با توجه به اینکه فرماندار به عنوان مسئول در هر شهرستان انجام وظیفه می‌کند لذا نقش مهمی در مسائل اقتصادی با توجه به درآمد و هزینه‌های هر شهرستان خصوصاً در شرایط فعلی با شعار اقتصاد مقاومتی و بحث سیاسی در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی خصوصاً مسائل انتخاباتی و درون شهرستانی، مباحث فرهنگی، ورزشی و... نقش مهم و بسزایی را ایفا می‌کند.
تصمیماتی که توسط شخص ایشان گرفته می‌شود مطمئناً برای هر شهرستان می‌تواند حیاتی و مهم باشد.

شخص اول سیاسی شهرستان
جواد جلالی تولید کننده کفش اینگونه پاسخ می‌دهد: امیری بود ولی الان با سرپرست اداره می‌شود.
باید به مشکلات مردم رسیدگی کند و زمینه اشتغال برای جوانان را ایجاد کند و به فکر آبادانی شهر باشد و با مردم صادقانه رفتار کند.
نماینده دولت در شهرستان، مسئول اجرایی و مقام سیاسی شهرستان است.

مشکلات مردم را ببیند
محبوبه بیگی گفت: به نظرم به تازگی فرماندار عوض شده است، قبلاً امیری فرماندار بود.
به نظر من یک فرماندار باید دلسوز باشد، تحصیلات عالی، تجربه، استعداد مدیریتی و بومی شهرستان باشد و برای پیشرفت شهرستان تلاش کند و مطالبات مردم را در اولویت کار خود قرار دهد. همچنین نظارت مداوم به شهر و رؤسای ادارات داشته باشد و مشکلات مردم را ببیند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها