تعداد بازدید: ۳۰۲۸
کد خبر: ۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ - 2019 17 February
گزارش اختصاصی نی ریزان فارس در مورد چادرهای مشکی و رنگی؛
فاطمه زردشتی نی‌ریزی گروه گزارش

/ پارچه‌های چادر مشکی اکثراً درکشورهایی مانند ژاپن، کره، چین، اندونزی و سوئیس تولید می‌شود.
/ چادر مشکی سنگین است و به زن وقار خاصی می‌دهد
/ اگر چادر مشکی در ایران تولید شود، مسلماً از جنس ایرانی استفاده می‌کنیم
/ چی هست این چادر مشکی که زنها می‌پوشند؟ دل آدم می‌گیرد.
/ اگر یک نفر با سن و سال من با چادر رنگی بیرون بیاید مسخره خاص و عام می‌شود.
/  در حال حاضر به علت گرانی دلار، قیمت چادرهای مشکی، دو تا دو و نیم برابر شده است
/ چادر تولید شهرکرد، واقعاً چادر خوبی است و از لحاظ جنسی از پارچه‌های کشور کره چیزی کم ندارد

 

 

یاد همان دوران قدیم بخیر... لباسهای ساده و کم‌‌زرق و برق،  قباهای چین دار بلند، چادرهای ساده‌ی گلدار...


آن روزها انگار همه چیز یک طور دیگر بود... ساده بود... ساده...


اما اگر بخواهیم تنها از چادر بگوییم، در اینکه چادر پوشش کاملی است شکی نیست،‌ پوششی که بنابر کاوش‌های باستان‌شناسان، استفاده از آن در ایران، به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. 
در چند سال اخیر چادرها مدلهای متنوعی پیدا کرده‌اند؛ از چادر ملی و دانشجویی و طرح مریم گرفته تا چادر عربی و لبنانی و قاجاری... پارچه‌های این چادرها اما اکثراً از ژاپن، چین، کره، اندونزی و... وارد ایران می‌شود.


در این بین اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا چادر مشکی بپوشیم؟ با توجه به کراهت رنگ سیاه و فرمایش رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر حمایت از کالای ایرانی، چرا استفاده از چادرهای مشکی بسیار زیاد و استفاده از چادرهای رنگی بسیار کمتر است؟


گزارش این هفته را به این موضوع اختصاص دادیم و نظر چند بانوی نی‌ریزی و فروشندگان چادر را در این زمینه جویا شدیم.

چادر مشکی وقار خاصی به زن می‌دهد
بی‌بی‌جان دیرمجال ٦٥ ساله، خواهر شهید مرتضی دیرمجال است. چادرش را محکم توی صورتش گرفته و روی یکی از نیمکت‌های کنار خیابان نشسته است.


او که به چادر اعتقاد خاصی دارد می‌گوید: چادر را خیلی دوست دارم، آنقدر که آن را می‌بوسم و سرم می‌کنم. به بچه‌هایم هم گفته‌ام اگر چادر از سرتان برداشتید، حلالتان نمی‌کنم. 


در مورد استفاده از چادر رنگی می‌گوید: از چادر رنگی خوشم نمی‌آید. زمان شاه چادر رنگی می‌پوشیدیم و الان که به عکسهای آن موقع نگاه می‌کنم از خودم بدم می‌آید. چادر مشکی سنگین است و وقار خاصی به زن می‌دهد. حضرت فاطمه هم چادر مشکی می‌پوشید.


از جنس خارجی چادرهای مشکی که می‌گویم، با حالتی سؤالی می‌گوید: مگر پارچه‌های چادر مشکی خارجی‌اند؟ نمی‌دانستم! چند وقت پیش به نوه‌ام که ساکن آمریکاست گفتم برایم یک چادر مشکی آمریکایی جنس خوب بیاور که کلی خندید و گفت مادر اینجا که کسی چادر مشکی سر نمی‌کند، نهایت یک شالی بیندازند دور گردنشان.

گر خواهی نشوی رسوا...
زهرا ایزدی ٢٧ ساله، در مورد استفاده از چادر مشکی می‌گوید: به قول همان قدیمی‌ها گر خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو... با چادر رنگی آدم توی چشم است. بله! اگر همه‌ی زنان در نی‌ریز چادر رنگی می‌پوشیدند، من هم بالطبع از چادر رنگی استفاده می‌کردم اما وقتی همه از چادر مشکی استفاده می‌کنند، خوب من هم ترجیح می‌دهم مثل بقیه باشم.


او با اطلاع از اینکه جنس پارچه‌های چادر مشکی خارجی‌اند، می‌گوید: چاره‌ای نداریم جز اینکه از این چادرها استفاده کنیم. خوب اگر چادر مشکی در ایران تولید شود، مسلماً از جنس ایرانی استفاده می‌کنیم.

حس خوبی به چادر رنگی ندارم!
فاطمه علیمردانی ٤٣ ساله از کسان دیگری است که از چادر رنگی خوشش نمی‌آید. می‌گوید: تنها زمانهایی که می‌خواهم به خانه همسایه بروم از چادر رنگی استفاده می‌کنم. از همان ٢٠ سال پیش هم چادر مشکی می‌پوشیدم. 
حس خوبی نسبت به چادر رنگی نداشتم، حتی اگر چادر مشکی تولید خارج باشد و چادر رنگی تولید ملی.

با چادر مشکی، دل آدم می‌گیرد
صنم ٧٥ ساله از کسانی است که چادر رنگی پوشیده. پلاستیک داروهایش را دست به دست می‌کند و می‌گوید:
چادر مشکی روی سرم گیر نمی‌کند. از همان جوانی چادر رنگی سر می‌کردم. چی هست این چادر مشکی که زنها می‌پوشند؟ دل آدم می‌گیرد. دخترها هم چند بار برای روز مادر چادر مشکی خریده‌اند اما من سر نکرده‌ام و آنها را بخشیده‌ام.

در نی‌ریز چادر رنگی عُرف نیست
سمیرا ٢٤ ساله در مورد استفاده از چادر رنگی می‌گوید: کلاً دوست دارم خاص باشم و شاید اگر می‌توانستم چادر رنگی سر می‌کردم اما در نی‌ریز عُرف نیست و اگر یک نفر به سن و سال من با چادر رنگی بیرون بیاید مسخره خاص و عام می‌شود. دیده‌ام که اکثر زنان میانسال و پیر از چادر رنگی استفاده می‌کنند و واقعاً با دیدن آنها، حس خوبی به آدم دست می‌دهد. عکسهای مادرم را که در زمان قدیم با چادر رنگی می‌بینم واقعاً دوست دارم اما نمی‌دانم چرا با این همه افسردگی، مردم باز اینقدر به لباسهای سیاه تمایل دارند!

فروش چادرهای مشکی خیلی بیشتر است
محمدصادق عباسی حدود ٥ سال است که مغازه چادر و انواع و اقسام مقنعه‌های حجاب را دارد.
در مورد چادر مشکی و رنگی می‌گوید: یک موقعی چادر نماز می‌آوردم ولی حالا نه! چادر مشکی خیلی بیشتر فروش دارد. پارچه‌های چادر مشکی هم اکثراً در کشورهایی مانند کره، چین، اندونزی، ژاپن و سوئیس تولید می‌شود و در این بین چادرهای چین و اندونزی ارزانتر است. البته من سعی می‌کنم همیشه جنس خوب بیاورم. چادری را به مشتری داده‌ام که چهار سال است می‌پوشد. این را هم بگویم که در حال حاضر به علت گرانی دلار، قیمت چادرهای مشکی، دو تا دو و نیم برابر شده است.


در مورد استفاده زنان از چادر مشکی و کراهت این رنگ می‌گوید: به نظرم مسئله چادر با سایر لباس‌ها فرق دارد، خصوصاً برای زنان. چادر مشکی وقار خاصی به زن می‌دهد. قبلاً که بازارمان خوب بود، حتی برای بچه‌های ٦-٥ ساله هم چادرهای رنگی سرمه‌ای و بادمجانی می‌آوردیم ولی الان واقعاً بازار کساد شده.


عباسی معتقد است در ایران از کالای ایرانی حمایت نمی‌شود. در این مورد می‌گوید: ما در ایران تولید چادر مشکی نداریم. لباس و دیگر چیزها به کنار، حتی تسبیح ما ساخت چین است. اگر بتوانیم کالاهای باکیفیت در ایران تولید کنیم، هم تولید و اشتغال را بالا می‌بریم و هم جنس خودمان را می‌پوشیم. الان پارچه‌های کت و شلوار ایران حتی از کارهای ترک بهتر است اما روی همین کت و شلوارها برچسب ترک می‌زنند تا بهتر فروش رود.


در مورد گفته رهبر انقلاب و توصیه ایشان به استفاده از کالاهای ایرانی می‌گوید: رهبر فرموده‌اند کالاهای خارجی که نمونه داخلی دارد، نخرید اما متأسفانه چادر مشکی نمونه ایرانی ندارد و تنها در شهرکرد کارخانه‌ای وجود دارد که اجناس آن زیاد فراگیر نشده. در ایران اگر کسی بخواهد کاری راه‌اندازی کند از او حمایت نمی‌شود، به او وام نمی‌دهند و کلی پول باید به این و آن بدهد. در مورد چادر مشکی نیز چندین نفر از آقازاده‌ها و دانه‌درشت‌ها هستند که واردکننده چادر هستند و به خاطر خودشان، اجازه نمی‌دهند کارخانه‌‌های چادر راه‌اندازی شود و قیمت‌ها بشکند.

چادر مشکی ایرانی باید خیلی ارزانتر از چادر مشکی خارجی باشد


حمید گلبو از افراد دیگری است که سی سالی می‌شود مغازه پارچه‌فروشی دارد. 


او پنج مدل پارچه چادر مشکی دارد که قیمت آنها بین ١٢٠ تا ٢٠٠ هزار تومان است. یکی از این چادرها تولید ملی و ساخت شهرکرد است. 


در این مورد می‌گوید: چادر تولید شهرکرد واقعاً چادر خوبی است و از لحاظ جنسی از پارچه‌های کشور کره چیزی کم ندارد. مشکیِ مشکی است اما چیزی که هست قیمت آن تقریباً با پارچه‌های کره و دیگر کشورها برابر است، در صورتی که باید خیلی ارزانتر و حتی نصف قیمت باشد، چون نه هزینه کمرگ دارد و نه کرایه حمل و نقلِ از خارج به داخل به آن اضافه می‌شود. البته در کشور ما همیشه همین گونه است. کارخانه‌ها همیشه سری اول کالاهایشان را خوب می‌زنند و همین که مشتری پیدا کرد، خرابش می‌کنند.


در مورد استفاده خانم‌ها از چادر مشکی می‌گوید: هنوز استفاده از چادر رنگی آن طور که باید و شاید در شهر ما جا نیفتاده. در شهرهایی مانند کرمان و بندر ٩٠ درصد مردم یا مانتویی هستند و یا چادر رنگی‌های محلی مخصوص خودشان را می‌پوشند، ضمن اینکه مدل‌های چادر رنگی متنوع‌تر و قیمت‌های آن هم  خیلی کمتر است. 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها