تعداد بازدید: ۱۵۴۸
کد خبر: ۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ - 2019 11 February
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

هفته گذشته وزیر نفت  اعلام کرد میزان فروش نفت به دلیل تحریم، بسیار کاهش یافته‌است. زنگنه گفت حتی اروپایی‌هایی که معافیت خریدهم دارند مانند یونان و ایتالیا از خرید خودداری می‌کنند. باز در خبرها آمد که عراق هم به بهانه قطعی ارتباط سیستم مالی قادر  به پرداخت دومیلیارد دلار نفت خریداری شده از ایران نیست. چینی‌ها هم ‌سطح خرید را بسیار کاهش داده‌اند.


این اخبار درسهایی در پی دارد  که  بد نیست مسئولان به آن توجه کنند:


١- بحث اقتصاد بدون نفت از ابتدای انقلاب تاکنون مطرح است اما کمترین کاری در جهت تدوین یک برنامه  توسعه بدون اتکاء به درآمد نفت انجام نشده است.


٢- کشورهایی که نفت ندارند اما سطح درآمد ملی و اقتصادشان از ما بهتر و بالاتر است چگونه کشورشان را اداره می‌کنند که ما نمی‌‌توانیم؟!


٣- به دنبال ملی‌شدن صنعت نفت  در آخرین روز سال ١٣٢٩ خورشیدی انگلیسی‌ها نفت ایران را تحریم کردند. حتی ناوگان نیروی دریایی‌اشان در اروند مستقر شد و تهدید کردند صنایع و منابع نفتی خوزستان را اشغال می‌کنند، و در عمل در طول دو سال یک‌بشکه  نفت ایران صادر نشد؛ حال باید  بررسی شود زنده‌یاد دکتر مصدق چگونه طی این دو سال کشور را اداره کرد؟!


٤- ایران در شرایط سخت به برخی کشورها کمک زیادی کرده و در سخت‌ترین شرایط  آنها را نجات داده؛ آیا آنان در شرایط سخت اقتصادی کنونی نباید به کمک بیایند و بخشی از خدماتی را که ایران به آنها کرده جبران کنند؟!


امید است به خود آییم و اگر دوباره صاحب درآمد نفت شدیم، بدانیم از آن چگونه استفاده کنیم. 


شاد و سالم و موفق باشید 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها