تعداد بازدید: ۱۹۲۸
کد خبر: ۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ - 2019 28 January
هشدار شبکه بهداشت و درمان:
متولدین سال 1395 به بعد تا پایان بهمن فرصت دارند برای تزریق واکسن فلج اطفال به مراکز بهداشتی- درمانی پایگاه‌های بهداشتی و خانه بهداشت‌ مراجعه کنند.
سمیه نظری، هورگان: کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با اشاره به لزوم این کار گفت: در طی سالیان متمادی از واکسن فلج اطفال خوراکی برای ایمن‌سازی کودکان علیه این مسئله استفاده می‌شود.

این واکسن حاوی سه تیپ ویروس زنده و ضعیف شده فلج اطفال است که با ورود به بدن کودکان، ‌ایمنی لازم را  علیه این بیماری ایجاد می‌کند. اما به دنبال مشاهده برخی از عوارض ناخواسته این واکسن در برخی از کشورها، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت از سال 2017 میلادی(1395 خورشیدی) به جای واکسن فلج اطفال خوراکی سه ظرفیتی، واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی را به کودکان تحت پوشش بدهد و برای تکمیل ایمنی کودکان علیه بیماری فلج اطفال توصیه کرد کشورها یک دوز واکسن فلج اطفال تزریقی را در سن 4 ماهگی به جدول واکسیناسیون نوزادان اضافه کند.

علی آراء افزود: از سال 1395 تاکنون کودکان از واکسن خوراکی فلج اطفال دو ظرفیتی استفاده می‌کردند، بنابراین کشور ما نیز به تبعیت از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی قرار شد متولدین 01/01/1395 به بعد یک دوز واکسن فلج اطفال تزریقی را دریافت نمایند. 

آراء با  اشاره به برنامه معمول واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر کشور، گفت: واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی (قطره) و تزریقی تولید می‌شود و هر دو نوع این واکسن، کاربردی است. 

این واکسن در حال حاضر برای اطفالی که به سن  4 ماهگی می‌رسند یک ‌نوبت تزریق می‌شود و والدینی که کودکان متولد سال 1395 به بعد دارند تا آخر بهمن فرصت دارند کودکان خود را به مراکز بهداشتی درمانی، پایگاه‌های بهداشتی و خانه بهداشت‌ بهداشتی ببرندتا یک نوبت واکسن فلج اطفال تزریقی را کودکان تزریق شود. 

در صورت عدم مراجعه کودکان واجد شرایط دریافت واکسن ایمنی ایشان علیه بیماری ناقص می‌باشد که این امر می‌تواند سلامت کودکان را به خطر بیندازد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها