تعداد بازدید: ۱۶۴۹
کد خبر: ۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ - 2019 27 January
طرح نجات بختگان تصویب شد
برنامه مدیریت جامع تالاب‌های بین‌المللی بختگان، طشک و کمجان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس تصویب شد.
پس از کش و قوس‌های فراوان طرح نجات بختگان به تصویب رسید و حالا مسئولان استانی و شهرستانی باید پیگیر بودجه این طرح باشند.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، صندوق تسهیلات محیط‌زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال 2005 شروع و با هدف کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقاء اکوسیستم‌های تالابی ایران فعالیت خود را در تالاب‌های منتخب و با اهمیت به عنوان سایت‌های نمونه اجرایی شده است.

کارشناس فنی دفتر طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران در مصاحبه با ما گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی طشک، بختگان و کمجان در یک فرایند مشارکتی و با رویکرد زیست‌بومی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.

حمیدرضا قره‌چایی گفت: فرایند تدوین این برنامه از بهمن ماه 95 آغاز و محتوای برنامه پس از برگزاری 4 کارگاه اصلی و جلسات متعدد در سطح استان، در شهریورماه سال جاری نهایی و پس از تصویب در کار گروه آمایش استان در تاریخ 29/10/97 در شواری مدیریت و برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید.

لازم به ذکر است در مسیر تحقق این مهم نظر کارشناسی و دانش بومی ذینفعان تالاب شامل سازمان‌های دولتی، جوامع محلی، تشکل‌های زیست‌محیطی، شوراها و دهیاران روستاهای حاشیه تالاب طی یک فرایند مشارکتی جمع‌آوری و مورد تحلیل و تدوین قرار گرفت.

وی بکارگیری فرایندهای مشارکتی و مشورتی در تدوین و اجرای برنامه‌ها را تضمین کننده حضور و نقش‌پذیری مردم و ارتقاء مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حفاظت و مدیریت تالاب‌ها در کشور دانست.

در ادامه قره‌چایی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اوضاع نامناسب تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان و لزوم انجام اقدامات احیایی در قالب برنامه‌های مدیریت جامع، کمیته هماهنگی و مدیریت تالاب‌های استان مطابق با ساختارهای بین بخشی پیش‌بینی شده در برنامه مدیریت جامعه تالاب در استانداری فارس تشکیل و اجرای برنامه موجود در دستور کار ستاد احیاء تالاب‌های استان فارس قرار گیرد. 

گفتنی است که طرح نجات بختگان قرار است با استفاده از الگوی ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه با محوریت دانشگاه شیراز و با مسئولیت استانداری و دبیری محیط‌زیست دنبال شود.

در سوم دی‌ماه 1397 معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای خطاب به استاندار فارس مطالبی در سه بند نگاشته است که در زیر   می‌خوانید:

1- همان گونه که در جلسه مشترک 1397.07.25ریاست محترم سازمان تأکید نمودند شایسته است اقدامات احیایی تالاب‌های استان فارس به صورت حوزه‌ای و با اولویت تالاب‌های طشک و بختگان صورت پذیرد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد فاز اول این طرح صرفاً برای تالاب‌های حوزه بختگان اختصاص یابد و فازبندی بر اساس حوزه‌های تالابی دیگر باشد. حسن این شیوه اقدام، علاوه بر تمرکز همه نیروها و اعتبارات استان در یک حوزه و اثربخش شدن آن، همسو بودن آن با رویکرد مدیریت زیست بومی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست سال‌هاست این شیوه را به عنوان سیاست اجرایی خود برای احیاء تالاب‌ها برگزیده است.

2- الگوی اجرایی پیشنهادی برای احیاء تالاب‌های فارس الگوی ستاد احیاء دریاچه بختگان می‌باشد. این ستاد در سال ۱۳۹۲ و در بدو تشکیل ۱۶ ماه فرجه زمانی برای بررسی و جمع‌آوری مطالعات موجود، اخذ نظرات کارشناسی دستگاه‌ها و متخصصین ذی‌ربط و تحلیل مطالعات داشت، تا بتواند اهداف و شاخص‌های عملیاتی و پروژه‌های لازم برای دستیابی به اهداف را ترسیم نماید. به عبارت دیگر پس از شش ماه فعالیت مشترک متخصصین و نمایندگان دستگاه‌ها، حجم عملیات و افق برنامه‌ها مشخص گردید؛ در طرح حاضر باید چنین ساز و کاری تنظیم شود و اختصاص مبلغ حدود ۹۰ میلیارد ریال برای حق الزحمه‌های کارشناسی که عمدتاً صرف  حق‌الجلسه یا مطالعات خواهد شد از منطق و الگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه پیروی نمی‌کند و اهداف سازمان برای احیای اجرای تالاب‌ها محقق نخواهد شد.

3- پیشنهاد مشخص این معاونت در خصوص چارچوب و ساز و کار اجرایی طرح به شرح زیر است:

- نظر به این که طی یک فرایند چند ماهه و با مشارکت همه ذینفعان استانی (دستگاه‌ها، متخصصین و جوامع محلی) برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوزه آبخیز تالاب‌های بختگان تدوین و در شورای برنامه‌ریزی استان در حال پیگیری است، تهیه برش‌های اجرایی این برنامه جامع و تعیین اهداف و شاخص‌های عملیاتی برای اطمینان از اثربخشی اقدامات و رفع نواقص احتمالی آن در دستور کار کارگروه نجات دریاچه‌های استان قرار گیرد.

کارگروه احیاء تالاب‌های استان با مسئولیت آن استاندار محترم و عضویت رؤسای سایر دستگاه‌های استانی و متخصصین دانشگاهی ذیربط (همانند شورای برنامه‌ریزی استان) تشکیل گردد و در صورت صلاحدید در ذیل این کارگروه، کمیته‌های فرعی (تخصصی) برای بررسی موضوعات مختلف شکل گرفته و یا با ساختار کارگروه‌های تخصصی موجود تطبیق یابد.

دانشگاه شیراز (مشابه دانشگاه شریف در ستاد احیای دریاچه ارومیه) نقش تسهیلگر فنی و دبیر کارگروه تخصصی را به عهده داشته و موتور علمی این کارگروه و کمیته‌های فرعی را به حرکت در خواهد آورد.

در قالب همین طرح یک مبلغ محدود در قالب یک عنوان مطالعاتی مشمول فصل ۷ برای دانشگاه شیراز اختصاص می‌یابد تا هزینه‌های اولیه کمبودهای مطالعاتی را حداقل در ۶ ماه ابتدایی تأمین و طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی به همراه اعتبارات و زمان مورد نیاز را تهیه و به تصویب کارگروه استانی برساند. طرح مذکور پس از تأیید در مراجع ذیصلاح مبنای اقدام در سال‌های آتی برنامه خواهد بود.

در پایان خواهشمند است مقرر نمایید با پیگیری مستمر از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با اخذ مصوبه از هیئت محترم وزیران اختصاص ردیف بودجه ویژه به این طرح در اولویت کاری قرار گیرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها