تعداد بازدید: ۱۴۸۸
کد خبر: ۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ - 2019 27 January

در صورتی که کلیه امور جاری طرح فاضلاب طبق برنامه انجام و مجوزهای لازم به موقع صادر شود، احتمالاً پروژه فاضلاب شهر نی‌ریز در سه ماهه اول سال ١٣٩٨ به پایان خواهد رسید.

پروژه فاضلاب در مسکن مهر
مدیر آبفا شهری نی‌ریز با بیان این که پروژه فاضلاب ٧‌‌٨ درصد پیشرفت داشته گفت: «در صورتی که مجوزهای لازم برای حفاری به موقع صادر شود و پروژه با تعطیلی ناخواسته مواجه نشود، بخش زیادی از پروژه فاضلاب شهر نی‌ریز به میزان ٩٢ کیلومتر که از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرا می‌شود، تا پایان خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد.»


احمد شکوهی افزود: «متأسفانه نبود مسیرهای جایگزین برای انتقال ترافیک، معابر تنگ و باریک که امکان استفاده از ماشین‌آلات برای حفاری ندارد و اجرای عملیات در محدوده مرکزی شهر بواسطه تراکم بافتهای تجاری و مسکونی و عبور و مرور، کار پروژه را با کندی روبه‌رو ساخته است.»


به گفته وی، در صورت تأمین اعتبار، بخشهایی مثل مسکن مهر و... به این پیمان اضافه خواهد شدکه میزان افزایش حجم کار در بخش بانک را به ١١٠ کیلومتر خواهد رساند و پیرو آن، زمان اجرای پروژه نیز افزایش خواهد یافت.

٥٤ کیلومتر برای سالهای بعد
شکوهی اضافه کرد: «پیش‌بینی اولیه برای انجام کار، پایان دی‌ماه سال ١٣٩٧ بود که به دلایل مختلفی که ذکر شد، پروژه در موعد مقرر به انجام نرسید.»


وی ادامه داد: «کل اعتبار پروژه ٦٩ میلیارد تومان بوده که برای هر مرحله صورت وضعیتهای کار با تشریفات قانونی صادر و تاکنون بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است. همچنین بخشی از آن در حال رسیدگی و تکمیل است و قطعاً کلیه مطالبات پیمانکاران پیگیری و پرداخت خواهد شد. ضمناً مهلت انجام پروژه در حال حاضر اعلام نشده وکار با روال عادی خود در حال انجام است.»


شکوهی در ادامه عنوان داشت: «کل پروژه فاضلاب شهر نی‌ریز در طراحی سالهای قبل ١٥٣ کیلومتر بوده که با افزودن مناطق جدید، این میزان به ١٦٣ کیلومتر خواهد رسید که از این میزان ٩٢ کیلومتر با ٦٩ میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرا می‌شود. ١٧ کیلومتر هم از محل اعتبارات عمرانی دولت اجرا شده و ٥٤ کیلومتر باقیمانده، از محل اعتبارات عمرانی سالهای بعد تخصیص داده و اجرا خواهد شد.»


شکوهی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اجرای دوباره طرح فاضلاب و حفاری در برخی مناطق مثل بلوار ولیعصر گفت: «این بلوار دو خط اصلی و فرعی داردکه قبلاً خط فرعی مربوط به شبکه جمع‌آوری منازل اطراف بلوار ولیعصر اجرا شد و اخیراً نیز خط اصلی انتقال فاضلاب با سایز ٨٠٠ میلیمتر به صورت نقب (حفاری زیرزمینی) در حال اجرا می‌باشد و دلیل آن وجود تأسیسات زیاد زیرزمینی است.»

مسیرهای اصلی فاضلاب نی‌ریز
رئیس آبفا نی‌ریز، خطوط اصلی فاضلاب را به شرح زیر تشریح کرد:
خط ١: از بلوار میرزا کوچک‌خان آغاز می‌شود و به سمت خیابان تختی، خیابان امام خمینی، بلوار شمس‌المعالی، میدان دانشجو، بلوار امام علی و تصفیه‌خانه ادامه خواهد داشت.


خط٢: از خیابان گردان کمیل شروع می‌شود و به سمت خیابان پاسداران، خیابان صدوقی، بلوار استقلال، خیابان نواب صفوی و تصفیه‌خانه ادامه خواهد یافت.


خط٣: از حسینه صاحب‌الزمان آغاز می‌شود و به سمت میدان ١٥ خرداد، میدان فضل، بلوار شهید سرافراز و تصفیه‌خانه ادامه خواهد داشت.


وی اضافه کرد: «در بخش نقب، به دلیل عمق بالای کار لازم است در فواصل محل اتصال لوله‌ها، ضمن ایجاد چاهک برای هوادهی به عوامل اجرایی، مسیر اتصال لوله‌ها با بتن مناسب فیکس شود.»


شکوهی درباره بافت فرسوده شهرهم عنوان داشت: «بافت فرسوده و بافت قدیم شهر در هر سه زون C،D،E که محدوده فعالیت پروژه فعلی فاضلاب است، به صورت دقیق تعیین و مشخص و استعلام لازم از شهرداری انجام شده است. در مناطقی که قصد بازآفرینی شهری و یا بهسازی و تعریض وجود دارد، فعلاً طرح فاضلاب اجرا نخواهد شد؛ اما در بقیه نقاط در صورتی که شهرداری در۱۰ سال آینده برنامه‌ای برای بهسازی مناطق نداشته باشد، اجرای پروژه مدنظر قرار گرفته است.»

حفاری خیابان امام خمینی بعد از عید نوروز
به بیان رئیس امور آبفا نی‌ریز، حفاری پروژه فاضلاب در خیابان قدس از ٢٨ دی‌ماه شروع شده و قرار است تا ١٢ بهمن به پایان برسد.


در این مرحله، ابتدا از میدان ١٥ خرداد تا ابتدای کوچه بهداری و سپس از آنجا تا میدان شهید رجایی حفاری می‌شود. در این مدت تنها مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه مسدود می‌شود و مردم می‌توانند برای تهیه مایحتاج خود به این خیابان مراجعه کنند. گفتنی است محدوده میدان ١٥ خرداد تا ابتدای کوچه بهداری، در تاریخ ٨ بهمن به طور کامل بازگشایی خواهد شد.


وی افزود: «اگر این پروژه در موعد مقرر تمام شود، حفاری خیابان طالقانی(از میدان ١٥ خرداد تا حسینیه ثار‌ا...) قبل از عید انجام می‌شود. همچنین حفاری خیابان امام خمینی قرار است بعد از تعطیلات عید نوروز انجام شود.»


شکوهی در پایان با تأکید بر دشواری اجرای پروژه فاضلاب، از سعه صدر شهروندان و همکاری و مساعدت فرماندار، امام جمعه، نماینده مجلس ، شهردار و شورای شهر، راهنمایی و رانندگی و دیگر ادارات تشکر کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها