تعداد بازدید: ۳۴۷۶
کد خبر: ۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ - 2019 27 January
نوشتار
سید ضیاءاله طغرایی

شاید به باور بعضی از شهروندان محترم، حمام حافظ نی‌ریز به حافظ شیراز ربط داشته باشد، در صورتی‌ که این‌گونه نیست. در زیر پیشینه این حمام و دلیل نامگذاری آن توضیح داده می‌شود. 


بانی حمام حافظ، حافظ صدوقی نوه‌ شیخ صدوق، از متنفذین یزد بوده است. حافظ صدوقی در نی‌ریز با آمنه‌بیگم خواهر مرحوم سیدمحمد طغرایی (مدیر) بنیانگذار آموزش و پرورش نی‌ریز  ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند پسر و دو دختر بود. پسران آن مرحوم میرزا محمدصالح، میرزا حسن و ‌میرزا ابوطالب صدوقی نام داشتند و هر سه تحصیل‌کرده بودند. دو نفر در دبیرستان‌های آبادان و تهران اشتغال داشتند و ابوطالب هم وکیل دادگستری تهران بود. 


زنده‌یاد حافظ صدوقی حمام موجود را در نی‌ریز ساخت. این حمام که قدمت آن به ٨٠ سال می‌رسد، هم‌اکنون در میدان پشت بانک تجارت و در ضلع  غربی مسجد امام حسن قرار دارد. احداث این حمام به خاطر آن بود که در آن زمان هیچ منزلی حمام نداشت و بیشتر مردم از حمام عمومی استفاده می‌کردند. هدف دیگر اما شاید این بود که این حمام در میدان کنار گاراژ سروی (کاروانسرای سروی) که محل داد و ستد تاجران بود قرار داشت و مسافران نیز می‌توانستند از این حمام استفاده کنند. این حمام قدیمی چند سالی تعطیل شده است. 


زنده‌یاد سید محمد حمیدی (شوهر دختر حافظ صدوقی) از نوه‌های دختری ایشان است. وی یکی از افراد مذهبی و بانفوذ اهل استهبان بود که در نی‌ریز سکونت داشت. 


از نوه‌های سید محمد حمیدی نیز می‌توان همسر سیدصدرالدین فال‌اسیری فرزند زنده‌یاد آیت‌ا... سید محی‌الدین فال‌اسیری و همسر زنده‌یاد سیدعلی فقیهی فرزند زنده‌یاد حجت‌الاسلام سید حسن فقیهی عموزاده‌ امام جمعه محترم را نام برد. 


آقای حاج ‌حمیدی خود صاحب داروخانه‌ای در فلکه ١٥ خرداد کنونی بود که بعد از فوت آن مرحوم تعطیل شد. 


حافظ صدوقی همسر دیگری نیز داشته که حاصل آن ازدواج، سه فرزند پسر و دختر بوده است. 


عالیه بهرامی و آقا محمود دانشی از فرزندان همسر دوم ایشان بودند که نام خانوادگی خود را تغییر دادند. شیخ ‌احمد صدوقی نیز پسر دیگر آن مرحوم از ازدواج دومش بود.‌


آقامحمود دانشی دارای فرزندانی بوده که یکی از فرزندان آن دکتر مسیح دانشی است که در سالهای ١٣٥٢ و ١٣٥٣ خورشیدی مدیرکل سازمان بهداری فارس بود.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها