به پایگاه خبری - تحلیلی هورگان خوش آمدید... هورگان یعنی محل زایش خورشید      
تعداد بازدید: ۹۲۹
print
send
کد خبر: ۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳     -       2019 27 January
محمد طاهری
شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنید.

در اینجا به چند پیام کلیدی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان اشاره می کنیم: 

پیام اول: از مصرف دخانیات پرهیز کنید
استفاده از هر یک از فرآورده های توتون مانند سيگار، پيپ و قلیان خطرناک است وموجب انواع سرطان از جمله ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می شود.حتی جويدن توتون نیز خطرناک است و احتمال سرطان های دهان و لوزالمعده را زیادمی کند.حتي اگر سيگار هم نمي كشيد، از نشستن در جاهايي كه افراد دیگری سيگار ميكشندخودداري نما ييد.اگر سیگار می کشید، ترک سیگار شاید مهمترین تصمیم زندگی تان باشد. آثار ترک سیگار از همان ساعت های اولیه ترک آشکار می شود.هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری می برید و هرچه زمان بیشتری سپری شود، مزایای حاصل از آن افزایش می یابد.

پیام دوم:  فعالیت بدنی منظم داشته باشید
فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد.مطلوب این است که هفته ای 150 دقیقه ورزش کنید یا 75 دقیقه ورزش متوسطانجام دهید. اگر بخواهیم ساده بگوییم بهتر است روزانه 30 دقيقه ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین هایی برای تقویت عضلات داشته باشید.اگر نمی توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

پیام سوم:  وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید
وزن بالا احتمال انواع سرطان به خصوص پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می دهد.توجه داشته باشید که بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه مختصری با خطر سرطان دارد اما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است.

از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزید چون اندکی بر خطر سرطان تأثیر دارد.مصرف مواد غذايي نشاسته ای را کم کنید و از رژيم هاي غذايی که از نظر ميوه جات و سبزيجات تازه غني هستند، استفاده کنید.از نوشیدنی های شکردار پرهیز کنید و این نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید.به اندازه مناسب غذا بخورید. سعي کنيد وعده هاي اصلي غذا حذف نگردد، زيرا دراين صورت ناچار به ريزه خواري خواهيد شد.غذا را در کمال آرامش صرف کنید. درحالت استرس و اضطراب غذا نخورید.

پیام چهارم:  تغذیه سالم داشته باشید
از غذاهاي كم چرب و تا حد امكان فاقد چربيهاي حيواني استفاده کنید.

روزانه 5 وعده از سبزي ها و ميوه ها استفاده کنید.از روش های صحیح پخت مانند کبابی، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته (کباب، جوجه کباب، ته دیگ، سیب زمینی وپیاز داغ سوخته) را مصرف نکنید.از مصرف انواع گوشت های دودی شده، نمک سودشده یا فرآوری شده با موادشیمیایی و نگه دارنده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو بپرهیزید.مصرف قند و شکر تصفیه شده را کاهش دهید.مصرف نمک را محدود کنید و برای طعم دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید.از مصرف مشروبات الكلي پرهيز نماييد. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول دوره آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد.

پیام پنجم: خود را در برابر عفونت ها محافظت کنید
برای پیش گیری از ابتلا به ویروس هپاتیت (HBV B  )لازم است به خصوص افرادپرخطر واکسن بزنند مانند کسانی که با فرآورده های خونی سر و کار دارند و یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند.برای آمیزش جنسی از وسایل یا مواد محافظت کننده، استفاده کنید تا به ویروس پاپیلوم انسانی(HPV) و سرطان های ناشی از آن مانند سرطان دهان، دهانه رحم و مقعد مبتلا نشوید.

پیام ششم:  از پوست خود محافظت کنید
سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 عصر . اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که درغیر این صورت، با افزایش احتمال کمبود ویتامین D، زمینه ایجاد برخی سرطان ها فراهم می شود.در صورتی که مجبورید در تماس طولاني مدت با تابش آفتاب باشید، از كرم ضدآفتاب، كلاه آفتاب گير، عينك آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين دار و يقه بلند استفاده کنید .از عینکهای آفتابی که میزان جذب اشعه فرابنفش UV آنها  99 تا 100 درصد است استفاده کنید.از کرم یا لوسیون ضدآفتابی استفاده کنید که دارای طیفی گسترده باشد و فاکتورمحافظتی آفتاب  (SPF) آن بطور متوسط 15 باشد. در نزدیکی آب، برف، و شن باید بیشتر احتیاط نمود زیرا آنها اشعه های مضر خورشید را باز می تابانند.اشعه فرا بنفش خورشید، حتی در روزهای ابری نیز به سطح زمین می رسد. بنابراین توصیه می شود هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار، آن را تجدیدکنید. همچنین بعد از شنا و تعرق زیاد نیز، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب لازم است.بعد از تماس با نور خورشيد، دوش بگيريد و عرق موجود روي پوست، نمك، موادشيميايي و فرآورد ههاي ضدآفتاب را از تن خود بشوييد .اگر مرتب آرایش می کنید، از لوازم آرایشی بدون چربی استفاده کنید زیرا لوازم آرایش چرب، منافذ پوستی را می بندند. مواد آرایشی دارای SPF به هیچ عنوان جایگزین کرم های مخصوص ضدآفتاب نیستند.از برنزه شدن چه از طریق خوابیدن در برابر نور خورشید یا لامپ های فرا بنفش پرهیزکنید.داروها می تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس تر کند، ازجمله: برخی آنتی بیوتیک هامانند خانواده تتراسایکلین، ناپروکسن، داروهای ضد افسردگی، ضد پرفشاری خون،داروهای قلبی و دیابت.

پیام هفتم:  در منزل و محیط کار اصول ایمنی را عایت کنید
برخی از مشاغل شامل کشاورزی، سم پاشی، نقاشی، مبل سازی، کار در صنایع آهن، فولاد، زغال سنگ، لاستیک و کار تولید یا تعمیر پوتین و کفش خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهند. 

از تماس با آفت کش ها بپرهیزید.  جذب آفت کش ها بیشتر از راه پوست صورت می گیرد. در صورت تماس باید بدن را به سرعت شستشو داد. به هنگام کار با حلالها، باید مطمئن شوید که اتاق کاملاً تهویه می شود. در صورت امکان در بیرون از منزل کار کنید یا پنجره ها را باز کنید.از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید.

اگر در محیطی کار می کنید که در آن در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گرد وغبار قرار دارید، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار دهید و مطمئن شوید ماسک به طرز صحیح روی صورت شما قرار گرفته است و مانع از دید شما نمی شود. تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگه دارید و از رو شهای تمیز کردن تر)مرطوب) استفاده نمایید تا گرد و غبار ایجاد نشود.

پیام هشتم: زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید
در زندگی اهداف واقع گرایانه داشته باشید.از تنش و اضطراب پرهیز کنید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند.در صورت دارا بودن علایم بیماری روانی مانند افسردگی به پزشک مراجعه کنید.به طور میانگین هفت ساعت در شب بخوابید. نداشتن خواب کافی میل به خوردن شیرینی جات را بالا و قدرت دفاعی بدن را پایین می برد.خویشتن را دوست بدارید و به جسم و روان خود احترام گذارید.زندگی سختی های زیادی دارد اما شاید باورهای امیدوارانه یگانه راهی باشد که می توان دشواری ها را پشت سر گذاشت.دقایقی از روز را به خلوت کردن با خود و نماز و نیایش بپردازید تا به آرامش برسید.به خداوند و حکمت او اعتماد کنید و به رحمت او امیدوار باشید.

پیام نهم: زندگی اجتماعی سالمی داشته باشید
با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنید.از رقابت های ناسالم و تنش آفرین بپرهیزید.به عقاید دیگران احترام بگذارید و به آنها توهین نکنید.

دیگران را دوست بدارید و قضاوت زودهنگام نداشته باشید.همه آدم ها، خوبی ها و بدی هایی دارند. آنها را همانگونه که هستند، بپذیرید.اگر کسی در حق شما بدی کرد، خشم خود را کنترل کنید و تلاش کنید او را ببخشید.اگر به موضوعات از دیدگاه دیگران نگاه کنید شاید خیلی از بدی های دیگران را راحت تربپذیرید.از خود و دیگران توقعات غیر واقع بینانه نداشته باشید تا باعث رنج و ناراحتی شمانگردد.در زندگی با دیگران مشورت کنید اما در پایان خود تصمیم گیری کنید.  نگذارید دیگران احساسات و هیجانات شما را هدایت کنند.

پیام دهم:  در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان به پزشک مراجعه کنید

ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک 

تغییر در خال های پوستی 

زخم های بدون بهبود

توده در هر جای بدن 

سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت 

اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی 

استفراغ یا سرفه خونی اسهال یا یبوست طولانی 

خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان 

بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل


منبع: برگرفته از جزوه اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان، نوشته وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیرواگیر ، شبکه بهداشت و درمان نی ریز

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها