تعداد بازدید: ۱۶۴۲
کد خبر: ۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ - 2019 20 January
ارسنجان استارت زد:
سمیه نظری، نی‌ریزان فارس: در حالی که نی‌ریز شهر خوشنویسی و در رأس آن میرزا احمد نی‌ریزی نسخ نویس مطرح کشوری را دارد اما به تازگی مطرح شده که ارسنجان در تلاش است تا خوشنویسی را برای خود ثبت جهانی کند.

در روزنامه خبر جنوب در سوم دی ماه امسال با تیتر «تلاش برای ثبت جهانی خوشنویسی ارسنجان» نوشت که مسئولان این شهر برای ثبت جهانی خوشنویسی ارسنجان اصرار دارند که این شهر را به نام کاتبان وحی نامگذاری نمایند.


بررسی‌ها حاکی از بی‌خبری مسئولان نی‌ریز دارد و تاکنون درخواستی برای ثبت خوشنویسی از شهرستان نی‌ریز به مراجع بالاتر ارسال نشده است.


... مسئول انجمن خوشنویسی نی‌ریز ضمن بی‌اطلاعی از این خبر گفت: اگر از لحاظ شاخص‌بندی بین دو شهرستان نی‌ریز و ارسنجان بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم به جرئت می‌توان گفت شهرستان ارسنجان در مقابل نی‌ریز شاخص‌های محکم‌تری دارد از جمله اینکه در ‌ارسنجان تعداد کتب قرآنی و آثار ملی ثبت شد‌ه یا تعداد جلدهای کتب نسخ خوشنویسی د‌ر علوم مختلف به مراتب از نی‌ریز بیشتر است.


سیدعطاء طغرایی ادامه داد: سالهاست که ارسنجانی‌ها تصمیم به این کار گرفته‌اند اما مسیر سختی برای ثبت جهانی در پیش رو دارند.


وی ضمن گلایه از مسئولان شهرستان گفت: در شهرستان کسی جوابگو نیست. امکانات ما بسیار کم است. درخواست کردیم تا چند صندلی و یک لپ‌تاپ برای هنرجوهای انجمن اختصاص دهند اما ادارات دولتی به ما کمکی نکردند. با این شرایط چگونه می‌توانیم درخواست ثبت جهانی خوشنویسی برای نی‌ریز بدهیم؟


رؤیا رجبی یکی از کارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ثبت جهانی خوشنویسی ارسنجان گفت: از زمانی که کنگره احمد نی‌ریزی در شهرستان برگزار شد، ارسنجانی‌ها به دنبال ثبت شهرشان افتادند و با توجه به یکپارچگی که در میانشان وجود دارد می‌توانند در این راستا موفق عمل کنند. 


وی ‌شاخص ثبت یک شهرستان به تعداد اثرات ثبتی‌اش دانست و گفت: نی‌ریز از این شاخصه برخوردار است اما تا به امروز کسی پیگیر این قضیه نبوده است. 


رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز معتقد است که برای ثبت جهانی خوشنویسی نیاز به کارگروه دارد.


اداراتی مثل میراث، فرمانداری، شورای شهر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، و انجمن خوشنویسی باید در این کارگروه شرکت و در این زمینه تصمیم بگیرند؛ چرا که نی‌ریز شاخصه‌های مهمی در این ارتباط دارد. 


حمیدرضا هادی ضمن اشاره به نمایشگاه خاندان ملامحمد علی‌عسکر ارسنجانی گفت: نمایشگاه آثار قرآن‌نویسی و نسخ خوشنویسی خاندان ارسنجانی سال قبل در نگارخانه حوزه هنری فارس برگزار شد و د‌ر آن نمایشگاه، آثار خوشنویسی وچندین جلد قرآن و کتاب د‌ر علوم مختلف در معرض د‌ید‌ عموم قرار گرفت و از همان‌جا این جرقه خورده شد و تا به امروز پیگیر آن هستند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها