تعداد بازدید: ۱۶۲۳
کد خبر: ۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ - 2019 20 January
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

در همین شماره گزارشی با عنوان «اعتبارات آبیاری نوین شامل اراضی ملی نمی‌شود» را ملاحظه می‌نمایید. دراین گزارش به یکی از موانع مهم بر سر راه توسعه آبیاری نوین در بخش کشاورزی پرداخته شده است: «مشکل سنددارنبودن اراضی زراعی، باغات و... » و در نتیجه عدم استفاده از وام و تسهیلات مربوط به آبیاری نوین.


چندی پیش درگزارشی با عنوان «٦٠ درصد کشت نی‌ریز غرقابی است» به مسئله استفاده از آبیاری سنتی غرقابی در زراعت و باغداری پرداختیم و تأکید کردیم که برای حفظ منابع آب وجلوگیری از هدررفت آنها باید به هر شکل ممکن سطح استفاده از آب بخش کشاورزی را با استفاده از روش‌های جدید آبیاری، کاهش داد؛ بخشی که ٨٠ درصد  آب را مصرف می‌کند. 


به دنبال آن یکی از خوانندگان عزیز به یک مانع بر سر راه  کشاورزان برای استفاده از تسهیلات آبیاری نوین اشاره کرد و آن اینکه حجم نسبتاً زیادی از اراضی زیرکشت شهرستان نی‌ریز دارای سند نیستند و یکی از شرایط دریافت وام و کمک‌های دولت برای  آبیاری نوین داشتن سند است.


هرچند که متأسفانه آمار دقیقی دردست نیست که بگوید چند هزار هکتار  از ٣٠ هزار  هکتار سطح زیرکشت شهرستان به علت مشکل سند و مالکیت قادر به استفاده  از  این تسهیلات نیست.اما هرچه باشد لازم است دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی مانند مدیریت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، منابع آب، بانک کشاورزی و... در مجموع شورای کشاورزی تدبیری بیندیشند و مشکل را حل کنند؛ چه اینکه هدررفت منابع  آب یک مسئله حیاتی است و نبایدبه این سادگی از آن گذشت. 


به نظر می‌رسد با توجه به خشکسالی که حیات شهرستان را تهدید می‌کند، اولویت دارترین  مسئله شهرستان، کاهش مصرف آب باشد.  امید است به این مهم توجه شود تا کشاورزان بتوانند از امکانات آبیاری نوین بهره‌مند شوند.


شاد وسالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها