تعداد بازدید: ۲۶۲۳
کد خبر: ۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ - 2019 06 January
محبوبه ناصری، نی‌ریزان فارس

هزینه مهدها و پیش‌دبستانی‌ها رایگان نیست و شهریه‌های متفاوتی از اولیاء در این رابطه گرفته می‌شود اما آنچه اعتراض خانواده‌ها را در پی داشته برنامه‌های کمک‌ آموزشی و هزینه‌های مختلف فرا برنامه‌ای است.


هزینه غذا، کلاس‌های فوق‌العاده، گردش‌ها، جشن‌های مختلف، عکس و فیلم‌های یادگاری از جمله مواردی است که باید به هزینه شهریه‌ها افزوده شود.

مراسم مهد چالش خانواده‌ها
یکی از والدین اجرای مراسم در مهد را چالش خانواده‌اش می‌داند و می‌گوید: مهدکودک، هر ماه از ما هزینه‌هایی بابت اجرای مراسم می‌خواهد و چون فرزندمان بهانه می‌گیرد مجبوریم این هزینه را متقبل شویم و این هزینه‌ها برایمان سنگین است.


شنیده‌ایم این هزینه‌ها باید قبل از برگزاری مراسم با والدین هماهنگ شود اما تا به حال اینگونه نبوده و هر مبلغی گفته‌اند مجبور به پرداخت شده‌ایم.


وی می‌افزاید: کودک من شاید احتیاج به شادی و تفریح داشته باشد، اما با هزینه‌های کمتر هم می‌شود مراسم برگزار کرد.


من شنیده‌ام که پرداخت هزینه مراسم یا کلاس‌های فوق‌العاده، اجباری نیست اما مهدها غیرمستقیم، والدین را وادار به پرداخت می کنند.

کتاب‌های گران
یکی دیگر از والدین از وضعیت تدریس گلایه‌مند است و می‌گوید: علاوه بر کتاب‌های آموزش و پرورش، مهد تهیه چند کتاب دیگر با هزینه‌های زیاد حدود ١٥٠ هزارتومان را از ما خواسته و کودک‌ بیشتر از آنی که باید بازی کند مشق می‌نویسد و تمرین حل می‌کند، ‌این در حالی ‌است که کودکان در مهد و پیش‌دبستانی باید بیشتر به صورت دیداری آموزش ببینند نه نوشتاری.

شب‌ها کاردستی درست می‌کنیم!
یکی دیگر از والدین گلایه‌مند از ساخت کاردستی‌ها و طرح‌هایی ‌است که شبها باید تهیه کنند! او می‌گوید: هر روز یا باید خیابان باشیم یا در مغازه‌های خدمات کامپیوتر برای پرینت طرح، این درحالی است که ما ابتدای سال مبلغی را بابت خرید لوازم‌التحریر هزینه کرده‌ایم.

هر چه هزینه کنیم ارزشش را دارد
البته برخی از والدین نیز از وضعیت کنونی مهد و پیش‌دبستانی‌ها راضی هستند و می‌گویند: درست است که باید هزینه کنیم اما هر چه هزینه کنیم ارزشش را دارد و بچه‌ها اینگونه مراسم و کتاب‌های آموزشی را لازم دارند. 

شهریه قسطی است
یکی‌از مربیان درمورد شهریه دریافتی می‌گوید: مبلغ شهریه را آموزش و پرورش و اداره بهزیستی تعیین می‌کنند و ما طبق آن شهریه را یا به صورت نقد یا اقساطی دریافت می‌کنیم. 
این هزینه صرف کرایه مکان مهد، حقوق معلمان و کارمندان، ٣ کتاب کمک آموزشی که از خود اداره گرفتیم و وسایل بازی بچه‌ها می‌شود. 


وی ادامه می‌دهد: بعضی از آموزش‌ها در کتابهای آموزش و پرورش نیست و ما مجبوریم جزوه تکمیلی دیگری آماده کنیم یا از کتاب‌های کمک آموزشی دیگری استفاده کنیم که البته بهزیستی خودش چند انتشاراتی را معرفی می‌کند تا ما از آنها کتاب تهیه کنیم.

خود اولیاء معترضند
این مربی مهد برگزاری مراسم را به غیر جشن یلدا، جشن سبزه‌ها و جشن افتتاحیه اول سال جزو وظایف مهد نمی‌داند و می‌گوید: مجبور نیستیم برای هر مناسبتی مراسم بگیریم اما اگر مراسم نگیریم خود اولیاء اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا مهد شما مراسم نمی‌گیرد یا بچه‌ها رابه آتلیه نمی‌برد؟!

مبلغ شهریه روی دیوار نصب شده
یکی دیگر از مدیران مهد می‌گوید: شهریه را اقساطی دریافت می‌کنیم و مبلغ شهریه را طبق خواسته آموزش و پرورش به دیوار نصب کرده‌ایم.


برای هر هزینه‌ای هم قبل از آن جلسه انجمن اولیاء و مربیان برگزار می‌کنیم و با خود خانواده‌ها تصمیم نهایی را در مورد هزینه مراسم می‌گیریم.


وی ادامه می‌دهد: اولیاء خیلی کم اعتراض می‌کنند و اگر اعتراض هم کنند برایشان شفاف‌سازی می‌کنیم تا بدانند این برنامه‌ها برای بچه‌ها لازم است.

مهد با پارک فرقی نمی‌کند!
او ادامه می‌دهد: اگر این برنامه‌ها برگزار نشود مهدکودک با پارک هیچ فرقی ندارد و والدین می‌توانند خودشان برای فرزندانشان کتاب بخوانند یا آنها را به پارک ببرند و از این آموزش‌ها محروم بمانند.


در ضمن اجرای اینگونه مراسم در مهدها برای خود مهد نیز نمره مثبت در اداره آموزش و پرورش دارد.

کتاب کار و کمک آموزشی ممنوع
مجتبی نوروزی کارشناس آموزش پیش‌دبستانی می‌گوید: اداره آموزش و پرورش فقط مسئولیت نظارت بر پیش‌دبستانی‌ها را بر عهده دارد و مهدها زیر نظر این اداره نیستند.


وی تهیه کتاب کار و کمک آموزشی را ممنوع می‌داند و می‌گوید: بارها در جلسات مختلف این مسئله ذکر شده و از مدیران پیش‌دبستانی‌ها خواسته شده فقط سه کتابی را که توسط اداره توزیع شده تدریس کنند. با این وجود متأسفانه برخی مراکز تحت تأثیر رقابت با مراکزی که خارج از نظارت آموزش و پرورش هستند و بعضاً تحت فشار اولیاء برای ارائه آموزش بیشتر، اقدام به تهیه این کتاب‌ها می‌کنند.


در ضمن هزینه برنامه‌های مناسبتی و جشنواره‌ها مانند جشن یلدا و... جزو برنامه‌های داخلی پیش‌دبستانی‌هاست و نباید قانوناً مبلغی دریافت شود، مگر اینکه خود خانواده‌ها با تصویب انجمن اولیاء و مربیان این هزینه را قبول کنند.

مشق ممنوع!
نوروزی مشق نوشتن در دوره پیش‌دبستانی را ممنوع اعلام کرد و گفت:‌ در این دوره کودکان باید فقط از طریق دیداری و شنیداری با محوریت بازی و دست‌ورزی آموزش ببینند و بر ارتقاء خلاقیت نوآموزان تأکید شود تا ارائه تکالیف زیاد آنها را از مدرسه بیزار نکند.


وی تشکیل انجمن اولیاء و مربیان را در تمامی مهدها اجباری عنوان می‌کند  و می‌گوید: تمامی این مراکز باید با رضایت کامل والدین برای مراسم هزینه کنند و تا آنجا که می‌شود از کارهایی با خلاقیت ساده استفاده کنند. 

هزینه اضافی تنها با رضایت والدین
پریسا زارعی رئیس اداره بهزیستی نیز در این باره می‌گوید: هرگونه هزینه جانبی تحت عنوان برگزاری جشن‌ها،‌ تهیه کاربرگ، کتاب‌کار و ... کاملاً‌ باید با رضایت والدین انجام شود و از همان ابتدا در فرم قرارداد بچه‌ها ذکر شود.


در ضمن مهد‌های تحت نظارت اداره بهزیستی به غیر از شهریه مصوب هزینه ورودی ندارند. ممکن است برخی از آنها در ابتدای سال مبلغی را به عنوان علی‌الحساب از خانواده‌ها بگیرند که این مبلغ باید بعد از ابلاغ شهریه از آن کسر شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها