تعداد بازدید: ۳۷۸۸
کد خبر: ۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ - 2019 05 January
جدیدترین اخبار جام ملت‌های آسیا در با ما دنبال کنید.

واکنش مطبوعات پس از باخت ایران برابر ژپن و حذف از جام

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :

عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه صدای اصلاحات در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز سه‌شنبه ۹ بهمن : فوتبال از پای بست ویران است ؛ تعادل در آیتم‌های کلیدی ؛ ایران - ژاپن در چهار فاز ؛ بازیکنان تیم ملی بعد از بازی با ژاپن چه گفتند؟ ؛مصاحبه ؛
عناوین اخبار روزنامه خبر ورزشی در روز سه‌شنبه ۹ بهمن :


اینفو گرافی نبرد کی روش-موریاسو؛

بار سنگین سرنوشت روی شانه نخبگان

در نیمه نهایی جام ملتهای 2019 سه مربی اروپایی حضور دارند و تنها یک تیم با سرمربی بومی به این مرحله رسیده است.

به گزارش "ورزش سه"، قطر با سانچسِ اسپانیایی، امارات با زاکرونی و ایران با کارلوس کی روش در نیمه نهایی حاضر هستند و ژاپن با هاجیمه موریاسو تنها تیمی است که در جمع چهار تیم پایانی تورنمنت، مربی بومی دارد.

 

تقابل ایران و ژاپن، تقابل دو مربی با تجربه پرتغالی و ژاپنی هم محسوب می شود. جالب ترین نکته در این زمینه این است که زمانی که کارلوس کی روش به عنوان سرمربی ناگویا در لیگ ژاپن کار می کرد، موریاسو در لیگ و تیم ملی ژاپن بازی می کرد. موریاسو 35 بازی ملی انجام داده و یک گل هم برای ژاپن زده. موریاسو بهترین دوران فوتبال خود را در باشگاه «سانفرس هیروشیما» سپری کرد و از سال 1992 تا 1997 در این تیم بازی کرد. موریاسو 17 گل در 6 فصل برای سانفرس به ثمر رساند و پس از آن به باشگاه «کیوتو پرپل» پیوست. در انتقال بعدی، موریاسو بار دیگر به سانفرس هیروشیما برگشته و جالب اینکه بخش بزرگی از دوران مربیگری خود را هم در همین باشگاه سپری کرده. موریاسو از 2012 تا 2017 سرمربی سانفرس هیروشیما بود و در این 5 فصل، سه بار لیگ ژاپن را فتح کرد که عملکرد بسیار خوبی محسوب میشود. از سال 2017 موریاسو سرمربی تیم ملی زیر 23 سال ژاپن شد و همین چند ماه پیش در المپیک آسیایی به فینال تورنمنت راه یافت و در فینال مغلوب کره جنوبی شد. 


موریاسو در جام جهانی 2018 هم دستیار اول «اکیرا نیشینو» سرمربی وقت ژاپن بود و اگر در بازی دراماتیک مقابل بلژیک برنده می شدند، می توانستند به جمع 8 تیم پایانی جام جهاین برسند. اما پس از باخت به بلژیک، نیشینو تیم ملی را ترک کرد تا موریاسو در 49 سالگی همزمان سرمربی تیم ملی بزرگسالان و تیم زیر 23 سال ژاپن شود. موریاسو در طول تنها یک سال باید در سه تورنمنت ملی شرکت کند. او در المپیک اسیایی ژاپن را نایب قهرمان کرد، حالا به نیمه نهایی جام ملتهای اسیا رسیده و در تابستان اینده هم باید در جام ملتهای امریکای جنوبی شرکت کند. موریاسو تمام عمر مربیگری خود را در ژاپن سپری کرده. در جایی که یکی از سنت های مربیگری در آن، سرمربی شدن دستیاران موفق وباثبات است. موریاسو هم همین مسیر را طی کرده اما در نیمه نهایی مقابل یک مربی بین المللی با تجارب متفاوت قرار می گیرد؛ کارلوس کی‌روش.


سرمربی ایران در قاره های افریقا، امریکا، اروپا و اسیا کار کرده و اتفاقا یکی از مهمترین تجارب اش در ژاپن بوده؛ جایی که در اواسط دهه 1990 با ناگویا کمپوس به فینال جام در جام اسیا هم رسید ، هرچند موفق به فتح این تورنمنت نشد. کیروش قبل از ناگویا، دو فصل کامل در اسپورتینگ لیسبون و چند ماه هم در مترو استارز امریکا سرمربیگری کرده بود. از ژانویه 1998 تا ژانویه 1999 هم سرمربی امارات بود و 8 برد، 2 تساوی و 6 باخت را با این تیم ثبت کرد. پس از کار در امارات، کی روش جهش حرفه ای خود را با رساندن افریقای جنوبی به جام جهانی شروع کرد. پس از آن به عنوان دستیار، با منچستریونایتد قرارداد امضا کرد و زمانی که رئال مادرید او را خواست، از فرگوسن و یونایتد جدا شد تا راهی سانتیاگو برنابئو شود. یک سال بعد اما کی روش دوباره در اولدترافورد کنار فرگوسن می نشست و در کنار اسطوره اسکاتلندی یونایتد، لیگ قهرمانان اروپا را در فینال به یاد ماندنی 2008 فتح کرد. در تابستان 2008 فقط چند هفته پس از فینال یونایتد-چلسی، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی پرتغال شد و از آن موقع تا امروز، در فوتبال ملی کار میکند؛ چیزی که کی روش دیروز در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی با ژاپن، تشبیه اش کرد به «شعبده بازی». کی‌روش 4 بار به عنوان سرمربی به جام جهانی صعود کرده و به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان پرتغال هم دو بار قهرمان جام جهانی شده، اما این یک تجربه و یک چالش ویژه برای کی‌روش است؛ جام ملتهای اسیا.

 


همانطور که در اینفوگرافی می بینید، تا این مرحله، تیم کی‌روش 4 برد و یک تساوی داشته و ژاپن تمام بازیهایش را برده. خط حمله ایران 12 گل زده را ثبت کرده و ژاپن 8 گل زده است. ژاپن سه بار دروازه اش باز شده و ایران حتا یک گل هم نخورده است. به طور متوسط در هر 90 دقیقه ایران حدود 60 درصد و ژاپن 54 درصد مالکیت توپ داشته اند. ایران متوسط 16 شوت به دروازه را در هر 90 دقیقه ثبت کرده که بالاتر از 12.2 شوت ژاپن در هر 90 دقیقه است. تعداد پاس ایران و ژاپن در هر 90 دقیقه، تقریبا برابر است. در متوسط پاس سالم، ژاپن با 83 درصد، امارش فقط 3 درصد بهتر از ایران است.

 

در مجموع امار کلی نشان دهنده نزدیک بودن رقابت دو قدرت کلاسیک اسیا در بازی بزرگ نیمه نهایی است. دو تیمی که دو مربی باهوش را روی نیمکت خود دارند. در یک طرف کارلوس کی روش به عنوان یک مربی با تجارب بین المللی ویژه حضور دارد و در سوی دیگر، موریاسو از مکتب تربیت تدریجی مربیان ژاپن به این سطح رسیده است. 


ایران سالها منتظر چنین روزی بوده و می خواهد پس از سالها به فینال جام ملتهای اسیا برسد. در این بازی تاریخی، تجربه کی روش می تواند سرنوشت ساز باشد



شجاعی شایسته ترین فرد برای بالا بردن جام نیلوفری است

مسعود می خواهد کار نیمه تمام را تمام کند

مسعود شجاعی با تجربه چهار جام ملت های آسیا و سه دوره جام جهانی این روزها بار زیادی را بر دوش خود حس می کند او می خواهد کار ناتمام بزرگان فوتبال ایران را بعد از انقلاب به اتمام برساند.

به گزارش "ورزش سه"،  مسعود شجاعی بدون هیچ شک و تردید کاپیتان اول تیم ملی ایران است  شاید برای اینکه  بیشتر بتوانیم  سابقه مسعود را متوجه شویم  ذکر این نکته کافی باشد ؛ روزی که علی دایی به رکورد صد گل ملی در بازی با لائوس رسید مسعود شجاعی در ترکیب تیم ملی ایران به بازی رفت .


 10 سال سابقه فوتبال در اروپا  از مسعود شجاعی هم از لحاظ رفتاری و هم از منظر فنی بازیکنی در استاندارد های اروپایی ساخت. تکنیک ناب و منحصر به فرد شجاعی در فوتبال اسپانیا  به نوعی صیقل داده شد تا هیچ کدام از مربیانی که در این چهار دوره جام ملت های اسیا و سه دوره جام جهانی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدند نتوانستند  از نام او بگذرند و این در حالی است که او  سابقه پوشیدن  پیراهن تیم های استقلال  و پرسپولیس را نداشت و هیچ فشاری از عدم دعوت یا خط زدنش متوجه مربیان تیم ملی  نمی شد.


این آبادانی خوش چهره این روزها در امارات علاوه بر وظایف فنی که برعهده اوست طبیعتا در بیرون زمین هم وظایف خطیری بر عهده دارد کافی است که یک روز در تمرینات تیم ملی کنار تیم باشید تا متوجه شخصیت تاثیر گذار شجاعی بشوید. او مرد ثابت کنفرانس های مطبوعاتی کارلوس کی روش است. مردی که در انتخاب حلقه اطرافیانش وسواس عجیبی دارد.

 


 این روزها شجاعی ازهر کاپیتان دیگر در طول این 44 سال گذشته در تاریخ فوتبال ایران به بالا بردن جام نزدیک تر است، او تنها دو گام برای بالا بردن جام نیلوفری آسیا پیش رو دارد. مسعود شجاعی می خواهد  کار ناتمام بازیکنان بزرگی مثل  محمد پنجعلی، سیروس قایقران، مجتبی محرمی، حمید استیلی، علی دایی،  مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام  را تمام کند تا به آرزوی 80 میلیون ایرانی جامه عمل بپوشاند .


بدون هرگونه تعصبی مسعود سلیمانی شجاعی الحق شایسته ترین بازیکن آسیا برای بالابردن این جام است، چرا که نامی دیگر را نمی توانید در جمع این چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی پیدا کنید که در اندازه های کاپیتان تیم ملی ایران باشد.



یادداشت/ روزی که فینال پنجم را بردیم!

فوتبال ار‌وپایی ایران در قلب ابوظبی

ملی پوشان در مرحله یک‌چهارم جام ملت‌های آسیا 2019، با نمایشی هجومی و جذاب توانستند شاگردان لیپی را با 3 گل از پیش رو بردارند تا پس از 15 سال به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسیدند.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی ۳ برصفر از سد چین گذشت تا بعد از ۱۵ سال که برای آخرین بار در چین به جمع ۴ تیم برتر جام ملتها رسیده بود، به این مرحله صعود کند و در مقابل تیمی قرار بگیرد که  با عبور از آن می بایست دیواری ۴۳ ساله را بشکافد. سدی که نسل رویایی مان می تواند از آن عبور کند . زیرا این تیم نشان داده است که چقدر سزاوارآن است.

    

 

 


فوتبال اروپایی در قلب ابوظبی !

 

یوز ها بازی را با آرایش پایه ی 1-4-1-4 آغاز کردند . ترکیب تیم ملی در این دیدار تغییراتی نسبت به دیدار گذشته با عمان داشت . کی روش در این دیدار در خط دفاعی و میانی خود دست به تغییرات مهمی زده بود . محرومیت امیری و عملکرد دور از انتظار حسینی باعث شد ، کنعانی زادگان و حاج صفی جانشین این دو بازیکن در ترکیب اصلی شوند و نقش مهمی در تفکرات کی روش داشته باشند .  برنامه اصلی کی روش در این دیدار ، فشار بر خط دفاعی و ارسال توپ های بلند به پشت خط دفاعی ، دفاع نا مستحکم چین بود . خط دفاعی لیپی عملکرد ضعیفی در این دوره از مسابقات داشت . شاگردان پیرمرد ایتالیایی تنها در یک بازی آن هم در مقابل تیم نه چندان قدرتمند فیلیپین  توانستند دروازه خود را از گل حفظ کنند و در مابقی دیدارها شکننده ظاهر شدند که این موضوع باعث شد که کی روش برنامه ویژه ای برای استفاده از این ضعف داشته باشد و در طول بازی هم بار ها مشاهده کردیم که خط دفاعی چین از اجرای ابتدایی ترین وظایف خود عاجز بود .

 

 


ویرانگر، باهوش و خطرناک مثل طارمی – آزمون !

 

بعد از این که سردار آزمون و مهدی طارمی پس از دیدار عمان ، مورد حملات عجیب و غیرمنصفانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها قرار گرفتند. این دو مهاجم در همان نیمه اول بازی با چین نشان دادند که بهترین انتخاب برای خط حمله تیم ملی هستند. مهدی طارمی و سردار آزمون در این تورنمنت نمایش فوق‌‌العاده‌ای داشتند و بدون شک پایه‌ساز اصلی پایان دادن به طلسم 15 ساله یوزها بودند ؛ سردار در مقابل چین نمایش بی‌نقصی داشت و گل اول را با حرکت انفرادی و سماجت فوق‌العاده‌اش برای طارمی ساخت. صحنه گل دوم تیم ملی هم شباهت زیادی به گل اول داشت. آزمون یک بار دیگر توپ را از مدافع چین دزدید و این بار خودش توانست دروازه حریف را باز کند. زوج آزمون یعنی طارمی هم در طول بازی در تمام جنگ‌های تن به تن با مدافعان چین موفق بود و در کورس‌ها هم آنها را جا گذاشت و با یک گل و یک پاس گل  نشان داد چرا درکنار آزمون بهترین زوج حمله ی جام ملت ها می باشند. در سیستمی که کی روش برای تیم ملی تعریف کرده، سردار آزمون نقش مهاجم اصلی را در اختیار دارد و طارمی در پست وینگر چپ یا راست بازی می کند، اما ویژگی های منحصربه فرد این دو بازیکن که با حرکات پا به توپ مارپیچی و تسلط در بازی هوایی و زمینی همراه است  همینطور تحت فشار قرار دادن مدافعین حریف و بازپس گیری توپ از آنها، سبب شده تا لیپی پیش از شروع نیمه ی دوم دو تعویض مهم در خط دفاعی و میانی خود انجام بدهد .

 

 

 

تعویض های طلایی و بار دیگر کریم !

 

با شروع نیمه ی دوم چینی ها بازی را هجومی تر آغاز کردند و توپ و میدان را در همان دقایق ابتدایی در دست داشتند ولی رفته رفته بازی متعادل تر شد و شاگردان کی روش با اجرای برنامه های تعریف شده ی شان توانستند تا آستانه ی رسیدن به گل قرار بگیرند . بار دیگر زوج طلایی تیم ملی ایران، در بطن حملات سهمگین و خطرناک بودند . محرومیت طارمی و خستگی آزمون باعث شد که کی روش دست به تغییراتی بزند . کی روش؛  قدوس ، چشمی و انصاری فرد را به زمین فرستاد . تعویض های کی روش در روند بازی بسیار موثر بودند ودر دقیقه 90 روی ضد حمله بازیکنان ایران و  پاس زیبای طارمی، کریم انصاری فرد با دروازه بان چین تک به تک شد و به راحتی دروازه چین را باز کرد تا نشان بدهد که کی روش ارزش  ویژه ای برای تعویض های خود قائل است  . با حفظ روند بازی، در پایان کارایران پیروز این دیدار شد و جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را پیدا کرد

 

 

 

سخن پایانی / با پول نمی توان قهرمان شد !


نمایش مقتدرانه ایران در برابر چین، به قدری روان و دلچسب بود که آنچه تیم ملی در دیدار برابر چین از خود ارائه داده است، رویایی‌ترین و بهترین نمایشی بوده است که طی سالیان اخیر از شاگردان کی‌روش دیده  بودیم، تیمی منسجم و معتقد به اصول های تاکتیک تیمی که به شکلی چشم‌نواز توانست تمام پتانسیل‌های خود را در فاز هجومی به رخ بکشد . تمرکز فوق‌العاده بالای بازیکنان تیم ملی ایران بر روند بازی و مهار حریف با حبس کردن چینی‌ها در زمین خودشان، همان تاکتیکی است که بزرگان و سلاطین اروپا با خیمه زدن در محوطه جریمه حریف، باعث ویرانی تیم روبروی خود می‌شوند و چشم‌نوازترین عملکردها را از خود برجای می‌گذارند، این ایران در حقیقت یک ایران نسخه به‌روزشده ی اروپایی بود، نه یک تیم غرب آسیایی مبتنی بر تاکتیک‌های کلافه کننده و وقت کشی های بی‌هیجان! آمادگی بالای بدنی ستارگان ایران در نوع خود یک شگفتی است! با گذشت حدود 20 روز از آغاز این تورنمنت و ایجاد فشارهای بیشتر در کوران رقابت‌ها، یوزها آماده و آماده‌تر شدند و هیچ آثاری از خستگی در آنها دیده نمی‌شود و به شکلی که به نظر می‌رسد جام به تازگی برای آنها آغاز شده است. فشار بی‌امان یوزها، آخرین نفس‌های چینی‌ها را بند آورده و شب تحقیرآمیزی را برایشان ترتیب داده بود، به جرئت می‌توان گفت که زیباترین نمایش 24 تیم حاضر در این تورنمنت، حتی با نمایش 45 دقیقه نخست ایران مقابل چین برابری نخواهد کرد!پسران ایران نسبت به سایر مدعیان باقیمانده جام هفدهم، حداقل چند سر و گردن بالاتر هستند، یوز های کی روش دیشب درس بسیار خوبی به لیپی و فوتبال چین دادند که با خرج های زیاد و خرید بازیکن های گران قیمت و آوردن مربیان نام آشنا ، نمی توان ساختار فوتبال را تغییر داد وتا زمانی بازی تیمی به درستی اجرا نشود با پول نمی توان قهرمان شد. پیروزی قدرتمندانه ی ملی پوشان در مقابل چین ، انتظارات از تیم ملی را چندین و چند برابر کرده است . حالا ایران باید به فکر رونمایی از سورپرایزهای بزرگ‌تر خود در برابر ژاپن باشد!

 

 

آرتین چراغی


واکنش مطبوعات پس از برد ایران برابر چین


عناوین اخبار روزنامه ایران در روز شنبه ۶ بهمن :

عناوین اخبار روزنامه جوان در روز شنبه ۶ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز شنبه ۶ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز شنبه ۶ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز شنبه ۶ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز شنبه ۶ بهمن : آماده‌باش برای تمدید قرارداد کی‌روش تا ۲۰۲۲ ؛ تراکتور نه، گوچی در سرزمین کانگوروها ؛ پسیرو: چرا کی‌روش را دوست ندارید؟ ؛ ژاپنی‌ها: ایران شبیه تیم‌های اروپایی بازی می‌کند ؛ خبر ؛
عناوین اخبار روزنامه خبر ورزشی در روز شنبه ۶ بهمن :


کی‌روش: ما جاه طلب هستیم/ افتخار می‌کنم که شاگرد لیپی بوده‌ام

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید تیمش برای صعود به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا آماده است.

به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر تیم ملی فوتبال چین گفت: به همه کسانی که به این نشست آمده‌اند خیر مقدم می‌گویم. این بازی برای ما یک بازی دیگر است. هر دو تیم ایران و چین آماده صعود هستند.

او افزود: مهم‌ترین مساله این است که آماده بازی با چین باشیم. در این لحظه، بازی با چین مهم‌ترین بازی زندگی ما است. دلیل آن هم خیلی واضح است؛ صعود به مرحله بعد و انجام بازی دیگر. همیشه بازی پیش‌روی برای مربیان مهم است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: چین تیم خیلی خوب و مستحکمی است. آن‌ها تیمی هستند که مربی بزرگی چون لیپی آن را هدایت می‌کند و از نظم و سازماندهی خوبی برخوردار هستند. کار سختی برابر تیم ملی چین خواهیم داشت و از اینکه برابر چین بازی داریم هیجان داریم. از اعتماد به نفس بالایی برخورداریم و معتقدیم از شانس بالایی برخورداریم. ما تیمی جاه‌طلب هستیم و آرزوهای خودمان را داریم و تلاش می‌کنیم از فرصت‌های‌مان در هر مسابقه بهره ببریم.

وی ادامه داد: ما نسبت به قبل هشیارتر هستیم. فکر نمی‌کنم بد باشد با لبخند به مسائل نگاه کنیم. البته همه بازی‌ها با هم متفاوت هستند و هیچ دو بازی‌ای شبیه هم نیست. بازی فردای ما برابر چین است. یک داستان متفاوت و یک بازی متفاوت. ما آمادگی لازم را برای این ماجراجویی داریم. بهترین تلاش‌مان را خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد از درس‌هایی که در این سال‌ها یاد گرفته‌ایم، استفاده کنیم و پیروز میدان باشیم؛ چه درس‌هایی که موفق بودیم و چه درس‌هایی که موفق نبودیم.

او درباره صحبت‌های لیپی که ایران را تیمی قدرتمند خطاب کرده بود هم گفت: شنیدن این صحبت‌ها از یک مربی بسیار بزرگ مثل لیپی باعث افتخار است. من افتخار این را دارم که سالیان بسیار زیاد شاگرد این مربی بزرگ بوده‌ام. تک تک بازی‌ها برای ما حکم فینال را دارد. به تمام بازی‌ها را به عنوان یک فینال نگاه می‌کنیم. در اینگونه بازی‌های حذفی هیچ تاریخچه و گذشته‌ای به شما کمک نمی‌کند. رنکینگ، آمار و اعداد کمکی نخواهد کرد. مساله‌ای که مهم هست، شخصیت، کاراکتر و نظم و انضباط بازیکنان درون زمین است و اینکه در آن روز بازیکنان چقدر بتوانند احساسات‌شان را کنترل کنند. همین امروز به بازیکنانم گفتم فوتبال یک بازی ساده است. باید سعی کنند لذت ببرند، بجنگند و گل بزنند. این تاکتیک ما است. اگر بتوانیم آزادانه و با انگیزه لازم این کار را انجام دهیم مطمئنان فرصت‌های خوبی هم خواهیم داشت تا بتوانیم به پیروزی برسیم.

کی‌روش ادامه داد: مطمئنا وظیفه من به عنوان سرمربی این است که همه مسائل را با جزییات بررسی کنم و تیم حریف را آنالیز کنم. چین تیمی بسیار محکم دارد. تیمی که از لحاظ روحی و روانی بسیار محکم نشان داده‌اند. دو بار با وجود اینکه در بازی عقب افتادند توانستند به بازی برگردند و این نشان دهنده آمادگی و قدرت روحی و روانی چین است. برای من بهترین بازیکن چین، همبستگی تیمی آن‌هاست. نمی‌توانیم از این همبستگی چشم پوشی کنیم. فلسفه من همیشه این بوده است که به همه حریفان احترام بگذارم اما واقعیت این است که تیم من برایم آنقدر مهم است که زیاد به تیم حریف اهمیت نمی‌دهم. مهم‌ترین مطلب برای من این است که بازیکنانم تا سر حد توان کارشان را به خوبی انجام بدهند. وقتی که در کنار بازیکنی مثل شجاعی حضور دارم که سه جام جهانی را تجربه کرده است و چهارمین حضورش در جام ملت‌ها را تجربه می‌کند، افتخار می‌کنم. توجه همه را مخصوصا در ایران به این نکته جلب می‌کنم که اینگونه بازیکنان باید احترام‌شان حفظ شود و قدردان زحماتی که برای کشور کشیده‌اند، باشیم.


برنامه و جدول کامل دور حذفی جام‌ملت‌های آسیا/ در انتظار نبرد یوز و اژدها

مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا از پنجشنبه(4بهمن) آغاز می‌شود.

به گزارش وبسایت نود، مرحله گروهی جام ملتهای آسیا پنجشنبه گذشته به پایان رسید.

تیم کشورمان که در صدر گروه D قرار گرفته بود در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف عمان رفت و موفق شد با نتیجه 2برصفر این تیم را شکست دهد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود. در این مرحله ایران باید به مصاف چین برود که در مرحله یک‌هشتم نهایی موفق شده تایلند را از پیش رو بردارد. 

برنامه بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی به شرح زیر است:

پنجشنبه - 4 بهمن ماه
* ویتنام - ژاپن/ ساعت 16:30 به وقت تهران
* ایران - چین/ ساعت 19:30 به وقت تهران

جمعه - 5 بهمن ماه
* کره‌جنوبی - قطر / ساعت 16:30 به وقت تهران 
* استرالیا - امارات/ ساعت 19:30 به وقت تهران






ادامه آرامش؛ بعد از یک فایتر، حالا دومین جنتلمن

جناب CQ باز هم کنار صفحه شطرنج

همیشه یکی از جذاب‌ترین قسمت های رفتاری کی‌روش برنامه ریزی های ناگفته او در رابطه نوع مواجهه با رقبای خود روی نیمکت حریف است.

به گزارش "ورزش سه"، چه از کارلوس کی‌روش خوشمان بیاید چه نه، همیشه یکی از جذاب ترین قسمت دیدن بازی های تیم ملی به تماشای اکشن ها و ری‌اکشن های او در مواجهه با اتفاقات مختلف بازی هاست و اصلا نمی توان پذیرفت که همه آنها در لحظه به وجود می آید.


جناب CQ پیش از هر دیداری مطالعه ای جامع از سرمربی و داور و احتمالا بازیکن شاخصی از تیم روبرو دارد و سپس پا به میدان می گذارد. این اتفاق  با تماشای دقیق تر نوع رفتارهای او حتی در نشست های مطبوعاتی پیش از بازی ها کاملا به چشم می آید.


در این میان شاید معدود دفعاتی نیز آقای کارلوس در حین بازی متوجه اتفاقاتی شود و با هوش سرشار خود فی البداهه ری اکشنی از خود به نمایش بگذارد. درست مانند ارائه ی حرکت استثنایی و دلقک خواندن گلر تیم ملی سوریه در دیدار برگزار شده در باتلاق مالزی و یا با یقه باز و دست به کمر ایستادن کنار زمین و در انتظار خروج بنجامین ویلیامز قرار گرفتن.

 


حالا کاملا پیداست در ویترین مهمی همچون جام ملت های آسیا، کی‌روش حواس خود را کاملا جمع کرده باشد تا حتی دقیقه ای را بیهوده از دست ندهد. البته به جاست که او در ابتدا همه رفتارهای خاص خود را برای موفقیت و چربش بازی به سوی تیمش انجام می دهد اما خب! چه ایرادی دارد که تصاویری درجه یک و البته روجلدی از خود به نمایش بگذارد آن در جامی که مربیان مهم در آن حضور دارند.


پس از چهار مصاف با چهار مربی متفاوت اکنون او باید دو شب دیگر برای پنجمین بار در منطقه فنی هدایت تیم خود حاضر شود. جایی که می توان آن را  سن کوچکی برای عرضه هنرنمایی های کارلوس دانست. جایی که از قضا او باید با یک جنتلمن دیگر روبرو شود. آقای مارچلو لیپی، اما این بار بدون سیگار برگ!

 


کی روش در دو دیدار ابتدایی تیم ملی با دو مربی معمولی روبرو شد. او در حالی که از سوی کوچیان، سرمربی تیم ملی یمن، محترم خوانده شده بود 90 دقیقه ای همراه با احترام و آرامش پشت سر گذاشت. در بازی دوم نیز کاری با هانگ سئو پارک، سرمربی تیم ملی ویتنام نداشت اما وقتی دید این مربی قصد نشان دادن خود در انجام بازی های روانی را دارد با چند حرکت او را مات کرد. جالب اینکه وقتی کی‌روش متوجه حساسیت پارک بر حرکت خود در محوطه فنی شد هر از گاهی و برای به هم ریختن ذهن او گامی اضافه بر می داشت تا داد و قال(دقیقا داد و قال!) مربی سن و سال دار ویتنامی را به هوا ببرد.

 


اما از بازی سوم اوضاع دیگر فرق کرد. کاتانچ کروات کسی بود که می توانست با کارلوس رقابت کند. این مربی باهوش که از نشست پیش از دیدار برابر ایران و با روانشناسی بالا، ری اکشن های خود را به نمایش می گذاشت از ابتدای بازی پا به پای کی‌روش حرکت کرد. هر چند اعتراضات او هرگز به پختگی سرمربی ایران نبود و بعضا با اضافه کاری و البته شلنگ تخته هایی همراه بود اما در نهایت و در بهترین حالت می توان گفت وی به مربی ایران نباخت.

 


البته کاتانچ که دقیقا مانند یک فایتر (مبارز) پا به رینگ گذاشت تلاش زیادی کرد تا موفق شود و اتفاقا در برابر کارکشته ای مانند کی روش نتیجه خوبی هم گرفت اما همین که در پایان بازی در زمین باقی مانند تا ببیند  کی روش چه خواهد کرد و سپس زمین را ترک کند نشان می دهد هنوز جا دارد تا به مرد پرتغالی برسد. (او پس از دیدن کی روش که به سمتش می آمد به سوی سرمربی ایران رفت و با خنده و دست در گردن او زمین را ترک کرد)

 


سرمربی تیم ملی در اولین بازی حذفی اوضاع را به گونه ای دیگر دید. او حالا باید روبروی جنتلمنی مانند پیم وربیک می ایستاد که اصولا با جذبه بالای خود بازی را پی می گرفت(البته باید قبول کرد زمانی که او هنوز موهایش نریخته بود جذبه بیشتری هم داشت!) در مقابل این مربی آقای مربی ما هم هیچ حرکت عجیبی نکرد. یعنی برای کی روش دیداری که یک طرف آن یک مربی جنتلمن نشسته دیداری نیست که بخواهد از خود بیخود شود و در کنار زمین ترک‌تازی کند. درست مانند ایستادن روبروی یک شطرنج باز دیگر و کاملا پیداست او در این بازی ها با آرامش بیشتری به هدایت تیمش می پردازد.

 


هر آنچه که بود وربیک هم نمی توانست با بازیکنانش روبروی کی‌روش و بازیکنانش ایستادگی کند و به همین دلیل این دیدار بدون تصویر یا صحنه ای از نیمکت دو تیم که بتواند روی جلد روزنامه ای را جذاب کند به پایان رسید تا مرد پرتغالی و تیمش به یک جنتلمن دیگر بربخورند. حالا مارچلو لیپی که از نظر اعتبار جهانی می تواند نام سنگین و بزرگتری از کی‌روش خود را معرفی کند حریف مربی مورد نظر ماست(با ذکر این موضوع که او هنوز نتوانسته در دیداری برابر سرمربی ایران به برتری برسد).

 

 

فردا و نشست مطبوعاتی پیش از دیدار تیم ملی برابر چین نشان می دهد کارلوس چه سناریویی برای لیپی و تیمش نوشته است. او البته در دیدارهایی که برابر این مربی ایستاده با کمترین چالشی بازی را به پایان رسانده اما خب! کی‌روش است دیگر، تنها یک بار می تواند جام ملت های آسیا را به دست بیاورد و صحنه را در خطر ببیند اصلا بعید نیست با انفجاری اوضاع را به سود خود و تیمش برگرداند.


سال ها پیش و درباره شاهکار احمدرضا عابدزاده در دیدار برابر استرالیا گفته می شد یکی از مهمترین هنرمندان دنیا او را با سرلارنس اولیویه مقایسه کرده است. اصلا بعید نیست این نقل قول باز هم حول تیم ملی ایران و این بار برای جناب CQ اتفاق بیفتد. یک لحظه یک انفجار که صفحه شطرنج جنتلمن ها را تبدیل به صحنه ای برای درخشش سرمربی ایران کند.  



واکنش مطبوعات پس از برد ایران برابر عمان

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز دوشنبه ۱ بهمن :

عناوین اخبار روزنامه ایران در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه همشهری در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز دوشنبه ۱ بهمن :
عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز دوشنبه ۱ بهمن : فینال منتظر ماست ؛یک آسیا ؛کی‌روش:چین لیپی دارد ولی ما برای مردم ایران بازی می کنیم ؛


گل نمی خوریم، باج نمی دهیم، کم نمی آوریم؛

آسیا 2019، روزهایی که به ما خوش می‌گذرد

تیم ملی ایران در چهارمین بازی از جام ملتهای آسیا جنبه های دیگری از دشواری این مسابقات را تجربه کرد، اما باز هم پا پس نکشید و از سد حریف سختکوش خود عبور کرد.

به گزارش ورزش سه، شاید کسی تصور نمی کرد حتی در صورت رویارویی با ژاپن، استرالیا و کره هم یک بازی در جام ملتها برای ایران به این سختی شروع شود. پنالتی، آن هم در ثانیه پنجاه! بله، غافلگیر شدیم. مقابل تیمی که احتمالا انتظارش را هم نداشتیم. سیو استثنایی بیرانوند اما همان تصویری را حقیقت بخشید، که ما در آن لحظات ساخته بودیم. می خواستیم یک بار دیگر هم ناکامی رونالدو را مقابل دروازه خودمان ببینیم. این بار در صورت یک کاپیتان سرخ پوش دیگر.

 

عمان احتمالا آموزنده ترین حریف برای تیم کی روش بوده و بسیار بیشتر از هر تیم دیگری باعث می شود کادر فنی تیم ملی برای بازی های آینده به تکاپو بیافتند. ایران بعد از مهار بیرانوند به یک دستاورد ویژه رسید؛ برگشتن به بازی را تجربه کرد، بدون اینکه گلی خورده باشد. این تیم اصلا به این راحتی ها گل نمی خورد. خیال ها که راحت شد، ضربان ها که به سرعت عادی خود برگشتند، تیم رفته رفته حالت طبیعی خود را پیدا کرد. البته باز هم نه به صورت کامل. هوشیاری به تیم برگشت و جهانبخش مامور نشان دادنِ آن بود. ستاره ای که در زمان های پا به توپ شدن، ما را یاد علی جهانِ همیشگی نمی انداخت، از یک توپ مرده برایمان گل ساخت. یک گلِ مهم. شاید گل رسیدن به فینال.

 

 

بعد از گل جهانبخش دیگر همه خیلی آسوده تر شده بودیم. همه چیز نرمال بود. هر از گاهی شوت یا حمله ای از عمان می دیدیم که یادمان بیافتد دیگر از مرحله گروهی خارج شده ایم. اما باز هم ضربه ها به دفاع و دروازه مان کاری نبودند.

 

وقتی استارت بازی خوب را زدیم، منتظر پررنگ شدن نقش مهاجمان تیم بودیم. همین اتفاق هم برایمان یک پنالتی به ارمغان آورد. اگر کسی بازی را ندیده باشد هم می تواند حدس بزند گرفتن پنالتی کار چه بازیکنی بوده است. زرنگی طارمی را دژاگه به بار نشاند تا به کنایه ثابت کند خوب پنالتی زدن کار هر کاپیتانی نیست.

 

 

نیمه دوم هم همانطور که خواستیم پیش رفت. وقتی 2 گل جلو باشیم و فشاری روی بازیکنان نباشد، می توان روند دقایق باقی مانده بازی را پیش بینی کرد. دیگر حتی خبری از همان تک حمله های عمان هم نبود. 45 دقیقه دوم بازی عمان، شبیه 90 دقیقه بازی با یمن و ویتنام بود. مسلط، برتر و البته با چاشنی احتیاط، شبیه به آنچه در دیدار مقابل عراق دیده بودیم.

 

این تیم امشب با وجود اشتباهات کم تعدادی که در زمین از خود نشان داد، پرچم ایران را جدی تر از هر زمانی به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی آسیا بالا برد. تیمی که یک قلب قرص به خاطر دروازه بانش دارد، مدافعانی مستحکم و بازیساز دارد، از هافبک های جنگنده و خلاق بهره می برد و گلزنی را به مهاجمانی سپرده که دیر یا زود کار را برای حریفان تمام می کنند. چنین تیمی آماده است برای قهرمانی.

 

 

جلوی تیمی با این قدرت، چه کسی جز خودش می تواند بایستد؟ این تیم با همین قدرتی که در زمین از خود نشان می دهد، باید خارج از زمین هم بایستد و اجازه به هیچ نیرویی از بیرون و درون برای حاشیه سازی ندهد. قهرمانی در جام ملتها آنقدر سخت است که همه فکر می کنیم یک مسیر بسیار طولانی تا آن باقی مانده، اما وقتی روی تقویم مرور کنیم، تنها 12 روز به آخرین سوت این جام مانده. سال ها برای این جام صبر کرده ایم، نه برای شروعش. برای آخرین لحظه اش. برای پایان جام و پایان یک انتظار. صرف نظر از اینکه در جام 2023 چه کسی روی نیمکت ایران می نشیند، همه ما می خواهیم چهار سال بعد جام ملتها را با غرور یک مدافع عنوان قهرمانی آغاز کنیم. وقتی این دارایی ارزشمند در دستان ماست، چرا حداکثر دوازده روز دیگر صبر نکنیم تا بعد از آن هرکه خواست نبش قبر کند و به دنبال مقصر اتفاقات مختلف بگردد.

 

باید خوش گذرانی هایمان را از این 90 دقیقه ها فراتر ببریم. تعمیم بدهیم به هر روز. هر روزِ این تورنمنت. اگر انتقادها و اختلاف نظرها را چند روز کنار بگذاریم، احتمالا فرصتی وسیع خواهیم داشت، که هم منطقی و صبورانه انتقاد کنیم، هم با تمام وجود خوش بگذرانیم. با این تیم، بیشتر از چند 90 دقیقه باید خوش گذراند، اگر تحمل کنیم.




یک مهار عالی و یک سیو نجات‏بخش

علی بیرانوند دروازه‎بانی در کلاس جهانی

هر تیمی برای قهرمانی نیاز به یک دروازه بان درخشان دارد، این قاعده ای است که تیم ملی در رقابت های جام ملت های آسیا 2019 از آن پیروی می کند.

به گزارش ورزش سه، علیرضا بیرانوند بعد از دفع توپ تماشایی مقابل عراق که مانع از فروریختن دروازه و سرگروهی ایران و ادامه ایران در مسیر ساده پیش بینی شده جام ملت ها بود، امروز هم کاری کرد که پیش از او احمدرضا عابدزاده سه دهه پیش انجام داده بود. درست در زمانی که مثل بیرانوند یک دروازه بان جوان و نوخاسته در جمع ملی پوشان ایران بود. 


امروز بیرانوند با مهار پنالتی کانو در ثانیه 50 بازی ایران مقابل عمان از یک غافلگیری بزرگ جلوگیری کرد، مهار نجات بخشی که پایه حملات بعدی و پیشروی ایران و برتری 2 بر صفر تیم کی روش شد که در نیمه اول پایین تراز حد انتظار بازی کرد اما با یک دروازه بان تسخیرناپذیر شما در روز بدتان هم نتیجه می گیرید. بیرانوند بعد از مهار پنالتی در دقایق پایانی نیمه هم شوت استثنایی محسن الغسانی وینگر سریع عمان را با دست موافق مهار کرد که این شیرجه هم با تحسین گزارشگران ایرانی و خارجی بازی مواجه شد. 


بیرانوند که بعد از یک فصل درخشان با پرسپولیس و تیم ملی، از ستاره های تیم کی روش است، می خواهد کاری را انجام بدهد که حتی احمدرضا عابدزاده افسانه ای موفق به آن نشده؛ قهرمانی در جام ملت های آسیا. از بین دروازه بان های بزرگ تاریخ فوتبال ایران عزیز اصلی، ناصر حجازی و منصور رشیدی به فتح جام ملت های آسیا نائل شده اند و بیرانوند می تواند چهارمین گلر ما در کسب این افتخار بزرگ باشد. 


او با پیراهن آبی آسمانی که با آن پنالتی کریس رونالدو را مهار کرده، حالا به بزرگی در آسیا و اثبات شماره یک بودنش در قاره بزرگ فکر می کند. دروازه بانی که در 4 بازی کلین شیت کرده و می خواهد این دستاورد را در مشت خود داشته باشد.

 

 

 




اشکان دژاگه در جمع نامزدهای برترین بازیکن مرحله گروهی جام ملتهای آسیا 2019؛

جهت رای دادن به اشکان دژاگه به لینک زیر مراجعه کنید:

کلیک کنید


راهنمای کامل مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها

شروع پرده اصلی نمایش بزرگان آسیا

روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با انجام هشت بازی آسیا هشت تیم برتر خود را خواهد شناخت

به گزارش "ورزش سه"، این برای نخستین بار است که دور حذفی جام ملت‌های آسیا از مرحله یک هشتم نهایی آغاز می‌شود. ایران در نخستین گام از مرحله حذفی یکشنبه شب با عمان بازی می‌کند و در صورت پیروزی، پنج‌شنبه شب برای راهیابی به جمع 4 تیم برتر آسیا به مصاف برنده تیم‌های تایلند و چین خواهد رفت. در این گزارش به بررسی هشت بازی مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها آسیا پرداخته‌ایم.

 

 

 

اردن – ویتنام؛ اولین بازی یک هشتم نهایی تاریخ جام ملت‌های آسیا

 

با 24 تیمی شدن جام ملت‌های آسیا مرحله یک هشتم نهایی به دور حذفی مسابقات اضافه شده است. اولین بازی مرحله یک هشتم نهایی روز یکشنبه ساعت 14:30 در ورزشگاه آل مکتوم دبی میان دو تیم اردن و ویتنام به قضاوت علیرضا فغانی برگزار می‌شود. این بازی اولین بازیی یک هشتم نهایی در جام ملت‌های آسیا می‌باشد. اردن سید چهارمی صدرنشین گروهی شد که در آن استرالیا، سوریه و فلسطین هم حضور داشتند و ویتنام که همگروه با ایران، عراق و یمن بود در جایگاه سوم ایستاد و به لطف دریافت دو کارت زرد کمتر نسبت به لبنان به این مرحله راه یافت.

 

اردن پیش از این در سه دوره از جام ملت‌ها حاضر بوده و این سومین حضور پیاپی آن‌هاست. اردن در دو حضور اول موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی برسد اما در دور قبل در همان دور گروهی حذف شد. "النشامی" یکبار در سال 2004 موفق به صعود به جمع 8 تیم برتر شدند و مقابل ژاپن زاکرونی قرار گرفتند. در ضربات پنالتی در حالی که ژاپن دو پنالتی از دست داده بود و اردنی‌ها 3-0 جلو بودند به یکباره جریان ضربات پنالتی عوض شد و چهار پنالتی آخر این تیم از دست رفت و باعث حذف آن‌ها با مربیگری محمود الگوهری مصری شد.

 

اردنی‌ها در سال 2011 هم موفق به صعود به یک چهارم نهایی شدند اما بازی را 2-1 به ازبکستان باختند و از رقابت‌ها کنار رفتند.

 

ویتنام بعد از سال 2007 که یکی از 4 میزبان مسابقات بود دومین باری است که موفق به صعود به مرحله حذفی می‌شود. در آن سال اژدهای طلایی با دو گل مقابل عراق قهرمان آن دوره شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. ویتنام جنوبی در دوره اول بازی‌ها در سال‌های 1956 و 1960 که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد به مقام چهارم آسیا رسیده است.

 

این دو تیم هیچ گاه در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم نرفته‌اند اما دو بار در مقدماتی همین جام با هم دیدار کردند که هر دو بازی به تساوی بدون گل و 1-1 رسید.

 

 

تایلند – چین؛ حریف یک چهارم نهایی ایران از شرق آسیا می‌آید

 

در دومین بازی این مرحله روز یکشنبه و از ساعت 17:30 در ورزشگاه هزاع بن زاید العین دو تیم چین و تایلند به مصاف هم می‌روند. تایلند در گروهی که امارات میزبان، هند شگفتی‌ساز و بحرین خوش شانس حضور داشت در جایگاه دوم ایستاد. چین هم که تا روز آخر به لطف تفاضل گل بهتر صدرنشین بود با باخت مقابل کره جنوبی به عنوان تیم دوم صعود کرد. تایلند در این بازی دفاع وسط خود سوفان تانگ سونگ را که با دریافت دو کارت زرد در بازی مقابل بحرین و امارات جریمه شد به دلیل محرومیت در اختیار ندارد.

 

تایلند به عنوان تیم دوم گروه اول مسابقات موفق شد به دور حذفی راه یابد. این تیم تنها در سال 1972 در حالی که میزبان بازی‌ها بود موفق به صعود به مرحله حذفی شده است. در آن دوره تیم‌های صعود کرده از گروه‌ها در مرحله نیمه نهایی بازی می‌کردند که تایلند در ضربات پنالتی2-1 مغلوب کره جنوبی شد و به دیدار رده‌بندی رفت. در بازی رده بندی هم در پنالتی خمر را برد و سوم شد.

 

چین با 12 بار حضور متوالی از سال 1976 بعد از ایران و کره جنوبی باتجربه‌ترین تیم این تورنمنت است اما در یازده دوره قبلی هیچ گاه عنوانی بهتر از نایب قهرمانی (1984و2004) کسب نکرده است. چینی‌های ملقب به اژدها دو بار سوم (1976 و 1992) و دو بار هم به مقام چهارمی آسیا (1988 و 2000) رسیده‌اند. اژدهای زرد در سال‌های 1980، 2007 و 2011 موفق به صعود از گروه نشده و در 8 دوره دیگر حداقل در جمع 8 تیم پایانی حاضر بوده است. آن‌ها 6 بار به جمع 4 تیم برتر رسیده‌اند.

 

این دو تیم یک بار در مرحله گروهی جام ملت‌های 1992 با هم روبرو شدند که مساوی بدون گل حاصل تلاش این دو تیم بود. دو تیم یک بار هم در مقدماتی جام 1988 با هم بازی کردند که چین موفق شد با 5 گل تایلند را ببرد. آخرین بازی این دو تیم به ابتدای امسال بر می‌گردد که چین موفق شد در یک بازی تدارکاتی 2-0 تایلند را شکست دهد.

 

 

ایران – عمان؛ دستیاران بزرگ گذشته، مربیان بزرگ امروز

 

ایران و عمان روز یکشنبه ساعت 20:30 در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت سزار آرتورو راموس مکزیکی با هم دیدار می‌کنند. ایران با دو برد مقابل یمن و ویتنام و تساوی مقابل عراق به عنوان صدرنشین گروه چهارم و عمان به عنوان تیم سوم گروه ششم به این مرحله صعود کردند.

 

ایران در چهارده دوره حضور در جام ملت‌ها در 65 بازی 136 امتیاز کسب کرده که از تمامی تیم‌های حاضر در تمام ادوار این مسابقات بیشتر است. 14 حضور متوالی در تورنمنت، هشت صعود به جمع چهار تیم پایانی، سه قهرمانی متوالی در نخستین حضور در سال‌های 1968، 1972 و 1976، شش صعود به نیمه‌نهایی در شش حضور اول حدفاصل سال‌های 1968 تا 1988، پنج مصاف پیاپی با کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی (1996،2000،2004،2007،2011)، تنها یک بار حذف در مرحله گروهی (1992)، سه حذف متوالی در یک‌چهارم نهایی (2015،2011و2007)، و بالاخره حسرت 43 ساله قهرمانی آسیا از مختصات تیم ملی ایران است.

 

ایران با کشیده شدن 8 بازی از مجموع 20 بازی‌اش در مراحل حذفی به ضربات پنالتی از این حیث در میان دیگر تیم‌های آسیا رکوددار است. گفتنی است ایران 6 بازی از این 8 بازی را باخته و تنها در دو بازی رده بندی برای کسب مقام سومی موفق بوده است.

 

عمان اولین بار است که پس از 4 دوره حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا موفق به صعود از گروه می‌شود. آن‌ها در گروهی که ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند تنها 3 امتیاز کسب کردند و با دو گل دیرهنگام مقابل ترکمنستان موفق به کسب جواز صعود به این مرحله شدند.

 

مربیان دو تیم در گذشته دستیاران موفق در کنار مربیان نام آشنا بودند و امروز در کسوت یک مربی بزرگ روی نیمکت دو تیم قرار دارند. پیم فربیک در جام جهانی 2002 دستیار گاس هیدینک بود که توانستند کره جنوبی را به مقام چهارم جام جهانی برسانند. کارلوس کیروش نیز در دو مقطع دستیار سر الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بود که در آخرین فصل حضورش، منچستر یونایتد فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.

 

 

در تاریخ جام ملت‌های آسیا ایران و عمان فقط یک بار آن هم در زمان برانکو ایوانکوویچ در جام ملت‌های چین 2004 به مصاف هم رفتند که بازی با گل دقیقه 94 محمد نصرتی 2-2 مساوی شد. دیگر گل ایران را در آن بازی علی کریمی به ثمر رساند و ما توانستیم بازی دو هیچ باخته را مساوی کنیم که همان مساوی در روز آخر باعث صعود ایران شد. در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها نیز چهار بار این دو تیم به مصاف هم رفته‌اند. دو بار در مقدماتی 96 که ایران با مربیگری محمد مایلی کهن در تهران و مسقط 2-0 و 2-1 این تیم را برد. دو بار هم در مقدماتی همین جام که بازی در مسقط 1-1 مساوی به پایان رسید اما ایران با کارلوس کیروش در تهران موفق به پیروزی 2-0 مقابل عمان شد.

 

این دو تیم دو بار هم در بازی دوستانه با هم بازی کرده‌اند. یک بار در آگوست 2001 و یک هفته پیش از آغاز مرحله انتخابی جام جهانی 2002 ایران با میروسلاو بلاژویچ موفق به برد 5-2 این تیم در ورزشگاه آزادی شد. بار دیگر ایران قبل از سه بازی حماسی آخر خود در انتخابی جام جهانی 2014 مقابل عمان قرار گرفت و با کارلوس کیروش 3-1 بازنده آن بازی دوستانه شد. تیم عمان یک بار هم ایران را با مربیگری مرحوم پورحیدری در بازی‌های آسیایی 1998 بانگکوک با نتیجه 4-2 شکست داد.

 

 

ژاپن-عربستان؛ این بار جایی غیر از فینال

 

ژاپن موفق شد هر سه بازی گروهی را با پیروزی به پایان برساند و به عنوان سرگروه صعود کند. عربستان که در دوبازی اول مقابل کره شمالی و لبنان به راحتی به پیروزی رسید در بازی آخر مقابل قطر شکست خود تا حریف ژاپن در یک هشتم نهایی شود.

 

دو تیم عربستان و ژاپن غول‌های تازه متولد شده آسیا که تمام موفقیت‌ها و افتخارات خود را بعد از دهه 80 و 90 میلادی به دست آوردند این بار خیلی زود و در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف هم می‌روند. دو تیم دو بار در فینال‌های 1992 و 2000 با یکدیگر بازی کردند که هر دو بار ژاپن پیروز آن مسابقات بوده است. این دو تیم روز دوشنبه از ساعت 14:30 در شارجه با یکدیگر بازی می‌کنند.

 

ژاپن نهمین حضور متوالی خود را در جام ملت‌ها در امارات 2019 تجربه می‌کند. آن‌ها تنها در 8 دوره حضور خود موفق شدند از حریفان سنتی ایران، کره و عربستان پیشی گرفته و عنوان پر افتخارترین تیم آسیا را به تنهایی از آن خود کنند. "آبی سامورایی" چهار بار در سال‌های 1992 با هانس اوفت هلندی، 2000 با فیلیپ تروسیه فرانسوی، 2004 با زیکوی برزیلی و 2011 با آلبرتو زاکه‌رونی ایتالیایی به قهرمانی قاره کهن دست یافته‌اند. آبی‌ها یک بار هم در سال 2007 چهارم آسیا شدند. آبی سامورایی دو دوره در سال‌های 1996 و 2015 توسط کویت و امارات در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. ژاپن تنها در سال 1988 از صعود به مرحله حذفی بازماند و در 8 دوره بعدی آن از گروه خود صعود کرد که آخرین آن جام ملت‌های فعلی است.

 

عربستان دهمین بار متوالی است که جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند. این تیم از سال 1984 در همه جام‌ها حضور داشته است. نکته استثنایی و خارق‌العاده در مورد این تیم، قهرمانی آن‌ها در دو دوره نخست حضور و فینالیست شدن در 5 حضور اول است. "شاهین‌های سبز" در 9 دوره حضور سه بار قهرمان (1984، 1988 و 1996)، سه بار نایب‌قهرمان (1992، 2000 و 2007) و البته سه بار نیز در همان دور گروهی حذف شده‌اند(2004، 2011 و 2015). به عبارتی آن‌ها هر گاه از گروه خود صعود کرده‌اند تا فینال مسابقات پیش رفته‌اند! البته موضوع شایان توجه این است که عربستان در دو دوره اخیر حتی در صعود از مرحله گروهی و رسیدن به دور حذفی نیز ناکام بوده است که این بار موفق به شکست آن طلسم شد.

 

عربستان از جولای 2007 تا به امروز هرگز نتوانسته بود در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا حاضر باشد.

 

از رکوردهای جالب تیم خوش شانس عربستان پیروزی در هر چهار بازی این تیم در تاریخ جام ملت‌هاست که به ضربات پنالتی کشیده شده است. این آمار شامل دو نیمه نهایی 1984 و 1996 مقابل ایران و دو فینال 1988 و 1996 مقابل کره جنوبی و امارات است که هر 4 بار پیروز ضربات پنالتی تیم عربستان بوده است.

 

تیم ژاپن در تاریخ مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا تاکنون 22 بار با تیم‌های عربی بازی کرده که 11 بار به پیروزی رسیده و 4 بار شکست خورده است. در هفت مسابقه‌ای که ژاپن با تیم‌های عربی به تساوی رسیده سه بازی به وقت‌های اضافه رفته که یکی را برده و دو مسابقه‌ای که به ضربات پنالتی کشیده شده را یک بار برده و یک بار به حریف عرب باخته است.

 

دو تیم ژاپن و عربستان پیش از این هفت بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفته‌اند که 5 برد سهم ژاپن و دو برد سهم عربستان است.

 

در آخرین بازی این دو تیم در مقدماتی جام جهانی 2018، تیم عربستان موفق شد با گل فهد المولد 1-0 مقابل ژاپن از پیش صعود کرده به برتری برسد و ضمن جبران شکست بازی رفت با این برد به جام جهانی 2018 صعود کند. دو تیم یک بار هم در مقدماتی جام جهانی 1994 به مصاف هم رفتند که بازی با مساوی بدون گل به پایان رسید.

 

 

 

استرالیا-ازبکستان؛ با کوپر دیگر نیمه نهایی 2011 تکرار نمی‌شود

 

استرالیا و ازبکستان در روز دوشنبه و از ساعت 17:30 در ورزشگاه خلیفه بن زاید شهر العین به مصاف هم می‌روند. تیم استرالیا بعد از شوک در روز اول مسایقات و شکست برابر اردن دو تیم دیگر منطقه شامات یعنی فلسطین و سوریه را برد تا با 6 امتیاز به عنوان تیم گروه صعود کند. ازبکستان هم که تا روز آخر در صدر جدول بود با قبول باخت 2-1 مقابل ژاپن دوم شد تا در برابر استرالیا قرار گیرد.

 

استرالیا که از سال 2007 به عضویت کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در آمده سه دوره در این مسابقات شرکت کرده است. نایب قهرمانی 2011 و قهرمانی 2015 در کنار سه صعود مستقیم به جام جهانی از نتایج مختصر و مفید کانگوروها در 12 سال حضور خود در کنفدراسیون فوتبال آسیاست. استرالیا در هر سه دوره حضورش حداقل در مرحله یک چهارم نهایی حاضر بوده و دو بار هم به فینال رفته است.

 

ازبکستان ملقب به گرگ‌های سفید در هفتمین حضور پیاپی خود حداقل به دنبال تکرار بهترین عنوان خود یعنی چهارمی آسیا که در سال 2011 بدست آمده هستند. ازبکستان در چهار دوره آخر حضور خود موفق شده حداقل به جمع 8 تیم برتر راه یابد و این پنجمین صعود متوالی ازبک‌ها به دور حذفی است.

 

استرالیا و ازبکستان در تاریخ جام ملت‌ها تنها یک بار با هم بازی کردند که بازی نیمه نهایی جام ملت‌های 2011 در قطر بوده است. در آن بازی استرالیا با مربیگری هولگر اوسیک آلمانی با 6 گل ازبکستان را در هم کوبید. این دو تیم دو بار هم در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به مصاف هم رفتند که هر دو مسابقه را استرالیا برد.

 

 

امارات – قرقیزستان؛ حریف تمرینی میزبان قبل از بازی با استرالیا؟

 

میزبان جام هفدهم در روز دوشنبه ساعت 20:30 در زاید اسپورت ابوظبی به قضاوت فو مینگ چینی به مصاف تیمی می‌رود که در اولین حضورش در مرحله نهایی موفق به صعود از مرحله گروهی شد. امارات با مساوی بحث برانگیز با پنالتی مشکوک دقایق پایانی مقابل بحرین، پیروزی بر هند و تساوی روز آخر مقابل تایلند با 5 امتیاز صدرنشین گروه نخست شد. قرقیزستان هم به لطف برد 3-1 روز آخر در مقابل فیلیپین به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم راهی این دور شد. در صورت پیروزی استرالیا و امارات مقابل رقبایشان جمعه شب بر سر صعود به نیمه نهایی خواهند جنگید.

 

امارات چهارمین باری است که موفق به صعود از مرحله گروهی مسابقات می‌شود. آن‌ها در 10 حضور قبلی خود سه بار از گروه صعود کردند که در هر سه بار موفق به قرارگیری در جمع 4 تیم پایانی شدند. الابیض اولین بار در سال 1992 با مربیگری والری لوبانفسکی فقید در گروهی که ایران هم در آن حاضر بود موفق به صعود شدند اما امارات یکی از نمایندگان آسیا در جام جهانی قبلی در نیمه نهایی بازی را 2-0 به عربستان واگذار کردند. آن‌ها بازی رده‌بندی را نیز به چین باختند و نماینده آسیا در جام جهانی 90 به عنوانی بهتر از چهارمی آسیا نرسید. اماراتی‌ها در دوره بعد در سال 1996 با تومیسلاو ایویچ فقید به فینال آسیا رسیدند اما با شکست مقابل عربستان در ضربات پنالتی دوم شدند. در دوره قبل نیز با مربیگری محمد علی با شکست ژاپن در یک چهارم نهایی شگفتی‌ساز شدند اما بازی نیمه نهایی را به استرالیای میزبان باختند و بالاخره با برد عراق در رده بندی به سومی آسیا رسیدند.

 

قرقیزستان در اولین حضور خود در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا موفق شد در گروهی که کره جنوبی، چین و فیلیپین حضور داشتند با برد روز پایانی مقابل دیگر تیم تازه وارد این گروه فیلیپین با سه امتیاز جواز حضور در یک هشتم نهایی را به دست آورد.

 

امارات و قرقیزستان تاکنون هیچ گاه با هم روبرو نشده‌اند.

 

کره جنوبی-بحرین؛ پائولو بنتوی شکست ناپذیر

 

دو تیم کره جنوبی و بحرین روز سه شنبه از ساعت 16:30 در استادیوم راشد دبی به مصاف هم می‌روند. کره جنوبی که دو بازی اول خود را مقابل فیلیپین و قرقیزستان با برد خفیف 1-0 به پایان رساند در بازی سوم با حضور سون هیونگ مین روان‌تر و شاداب‌تر از دو بازی قبل خود عمل کرد و چین را 2-0 برد و سرگروه شد. بحرین هم با پنالتی دقیقه 91 هند را برد تا هم هند شگفتی‌ساز حذف شود هم خود به عنوان بهترین تیم سوم صعود خود را قبل از اتمام بازی دیگر گروه‌ها مسجل نماید.

 

کره جنوبی به همراه ایران رکورددار حضور در جام ملت‌هاست. آن‌ها از نظر حضور در جمع 4 تیم پایانی رکورددار هستند و ده بار موفق به حضور در این مرحله شده‌اند. دو بار قهرمانی (1956 و 1960)، چهار بار نایب قهرمانی (1972، 1980، 1988 و 2015) و چهار بار سومی (1964، 2000، 2007 و 2011) از نتایج این تیم است. کره‌ای‌ها دو بار هم در سال‌های 1996 و 2004 توسط ایران در یک چهارم نهایی با جام خداحافظی کرده‌اند. آن‌ها مانند ایران تنها در یک دوره موفق به صعود از مرحله گروهی نشده‌اند که برای کره جنوبی این اتفاق در سال 1984 رخ داده است.

 

کره 20 بازی در مراحل حذفی این جام انجام داده که نتیجه 9 بازی در نود دقیقه مشخص نشده و به وقت اضافه یا ضربات پنالتی رفته است.

 

پائولو بنتو مربی این تیم در ده دیداری که روی نیمکت این تیم نشسته متحمل شکستی نشده است. کره جنوبی در پنج بازی آخر توانسته دروازه خود را بسته نگه دارد.

 

بحرین بهترین نتیجه خود را در چین 2004 رقم زد که توانست از گروه خود صعود کند و در نهایت چهارم شود. سرخ‌ها در مرحله یک چهارم نهایی ازبکستان را در پنالتی‌ها بردند اما در نیمه نهایی در ضربات پنالتی به ژاپن قهرمان آن دوره باختند. بحرینی‌ها در بازی رده بندی 4-2 به ایران برانکو باختند و چهارم آسیا شدند.

 

دو تیم کره جنوبی و بحرین در تاریخ جام ملت‌های آسیا سه بار با هم روبرو شده‌اند که یک بار آن در مرحله مقدماتی 1988 بوده که بحرین موفق به شکست 2-0 کره جنوبی شده است. در سال 2007 و در مرحله گروهی بحرین بار دیگر موفق به شکست 2-1 کره جنوبی شد اما در مرحله گروهی جام 2011 این کره جنوبی بود که توانست بالاخره بحرین را شکست دهد.

 

کره جنوبی در 14 دوره حضور خود 27 بار با تیم‌های عربی بازی کرده که در 11 بازی به پیروزی رسیده و در 8 بازی متحمل شکست شده است. سه بازی از هشت بازی‌ای که مساوی شده در مراحل حذفی بوده و به ضربات پنالتی رفته که هر سه بازی را کره جنوبی به حریف عرب واگذار کرده است.

 

 

قطر-عراق؛ آمادگی قطر یا تجربه و پختگی عراق؟

 

آخرین بازی دور یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا روز سه شنبه ساعت 19:30 در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی برگزار می‌شود. قطر هر سه بازی خود را در مرحله گروهی با درخشش المعز علی سودانی‌الاصل که تا این مرحله بسیار چالاک و آماده نشان داده است با پیروزی پشت سر گذاشت و تیم اول گروه شد. عراق هم با برد میلیمتری ویتنام و پیروزی با سه گل بر یمن نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل مقابل ایران صدرنشین نگرفت تا به عنوان تیم دوم صعود کند.

 

قطر سومین صعود خود را به مرحله حذفی در این دوره تجربه کرد. از 1980 تاکنون قطر تنها یک بار در سال 1996 در جام ملت‌ها حضور نداشته و در تمام 9 دوره دیگر حاضر بوده است. عنابی‌ها جز در سال 2000 و 2011 که به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند در سایر ادوار موفق به صعود از دور گروهی نشدند. آن‌ها در دو بار حضورشان در یک چهارم نهایی در سال 2000 مقابل چین 3-1 باختند و در سال 2011 نتیجه را 3-2 به ژاپن قهرمان واگذار کردند. قطر هیچ گاه به جمع 4 تیم برتر آسیا نرسیده است.

 

عراق موفق شد هفتمین صعود پیاپی خود را از مرحله گروهی از سال 1996 تاکنون تجربه کند. شیرهای بین‌النهرین در 8 دوره از جام ملت‌ها حاضر بوده و در سه دوره از آن موفق به قرارگیری در جمع 4 تیم برتر شده‌اند. عراقی‌ها در جام ملت‌های آسیا دو بار نیز در سال‌های 1976 و 2015 عنوان چهارمی جام را بدست آورده‌اند.

 

عراقی‌ها در تاریخ جام ملت‌ها  6 بازی را در مرحله یک چهارم نهایی انجام داده‌اند و تنها در دوبازی آن پیروز بوده‌اند، ویتنام در سال 2007 و ایران 2015. این تیم سه بازی در نیمه نهایی آسیا انجام داده و فقط کره جنوبی را در سال 2007 در ضربات پنالتی برده است. آن‌ها تنها فینال آسیایی که در آن حاضر بوده‌اند را نیز مقابل عربستان در سال 2007 پیروز شده‌اند. دو بار حضور این تیم در بازی رده بندی هم مقابل چین و امارات به ترتیب در سال‌های 1976 و 2015 با شکست همراه بوده است.

 

دو تیم قطر و عراق در تاریخ جام ملت‌های آسیا، تنها دو بار در مقدماتی جام 1976 ایران با یکدیگر بازی کرده‌اند که هر دو بازی را عراق برده است. اما این دو تیم مجموعاً 14 بار با هم روبرو شده‌اند که قطر 8 بار و عراق 4 بار به پیروزی رسیده و 2 بازی هم به تساوی رسیده است.

 

آخرین بازی این دو تیم مقابل هم دیدار دوستانه‌ای بود که روز یکم فروردین 1397 انجام شد که به برتری 3-2 قطری‌ها انجامید.

 

 

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات روز یکشنبه 30 دی با سه بازی آغاز، روز دوشنبه یکم بهمن با سه بازی پیگیری و بالاخره روز سه شنبه دوم بهمن با انجام دو بازی به پایان می‌رسد. چهار بازی مرحله یک چهارم نهایی روزهای پنج شنبه و جمعه همین هفته برگزار می‌شود.


مسیر تیم ملی تا فینال جام ملت‌ها؛ منتظر یک قرعه رویایی!

به گزارش وبسایت نود، اول یا دوم شدن در گروه D، برای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا سرنوشت‌ساز بود. باختن به عراق و دوم شدن در گروه، می‌توانست تیم ملی را در همین دور بعد روبروی برنده بازی قطر و عربستان قرار دهد و سرگروهی، حداقل تا مرحله یک چهارم نهایی اوضاع آرام تیم ملی را حفظ می‌کند.

ایران به عنوان صدرنشین گروه D، مرحله بعد روبروی یکی از تیم‌های فلسطین، لبنان، کره شمالی، عمان یا ترکمنستان قرار می‌گیرد. هنوز حریف ایران قطعی نشده اما روی کاغذ، شانس لبنان و عمان بیشتر به نظر می‌رسد. هر کدام از این دو تیم بازی فردای‌شان را ببرند و تفاضل بهتری داشته باشند، حریف ایران خواهند بود. هر کدام‌شان هم روبروی ایران قرار بگیرد، نمی‌تواند حریف چندان دشواری برای تیم ملی باشد.

دور یک چهارم نهایی، ایران روبروی برنده بازی چین و تایلند قرار خواهد گرفت. احتمال قوی، چین برنده این بازی خواهد بود. بازی با تیم مارچلو لیپی، بازی راحتی برای تیم ملی نیست اما نسبت به قرعه‌ای که بعضی دیگر از قدرت‌های آسیا در این مرحله دارند، کار راحت‌تری خواهیم داشت. چین در انتخابی جام جهانی حریف دردسرسازی برای تیم ملی بود. با این حال، در ورزشگاه آزادی به ایران باخت.

مرحله نیمه نهایی، شاید سخت‌ترین بازی ایران در این جام باشد. اگر ژاپن بازی فردایش را ببرد، در مرحله یک هشتم نهایی روبروی بازنده بازی عربستان و قطر قرار می‌گیرند. هر کدام از تیم‌های ژاپن، عربستان و قطر از مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند، شانس بالاتری از اردن یا حریفش برای رسیدن به نیمه نهایی خواهند داشت. روی کاغذ، ژاپن می‌تواند حریف احتمالی تیم ملی در نیمه نهایی باشد و سخت‌ترین بازی جام را با ما برگزار کند. البته این معادله، یک حالت رویایی هم دارد. فردا ژاپن موفق به شکست ازبکستان نشود و عربستان بتواند قطر را شکست دهد. در این حالت، ایران در نیمه نهایی با یکی از دو تیم ازبکستان و قطر بازی خواهد کرد. حالتی رویایی که کمی بعید به نظر می‌رسد و باید، برای بازی با ژاپن در نیمه نهایی آماده باشیم.

در بازی فینال هم در آن سمت جدول کره جنوبی، استرالیا و برنده بازی عربستان و قطر، برای رسیدن به فینال تلاش می‌کنند. بازی که امیدواریم، پس از 43 سال به آن برسیم و بتوانیم، پایانی رویایی در امارات داشته باشیم.




واکنش مطبوعات پس از تساوی ایران برابر عراق

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز پنجشنبه ۲۷ دی :

عناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز پنجشنبه ۲۷ دی :

عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز پنجشنبه ۲۷ دی :

عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز پنجشنبه ۲۷ دی : افت کیفیت موقتی است ؛ کی‌روش: جام ملت ها از این به بعد شروع شد ؛بازیکنان استقلال نمونه آشکار بازیکن سالاری ؛فوتبال زیبا قربانی خشونت ؛ خبر ؛
عناوین اخبار روزنامه خبر ورزشی در روز پنجشنبه ۲۷ دی :

عناوین اخبار روزنامه جوان در روز پنجشنبه ۲۷ دی :


پایان تلخ هند، تداوم حسرت صعود سوری‌ها، بحرین و فلسطین منتظر

1+5 مدعی قهرمانی آسیا در یک سمت جدول؟!

به گزارش "ورزش سه"، تکلیف صعود سایر تیم‌ها و جایگاهشان در گروه و جدول حذفی امروز و فردا با انجام 8 بازی مشخص می‌شود.

 

در گروه A، تیم شگفتی‌ساز هند بر خلاف پیش‌بینی‌ها که تورنمنت را خیلی طوفانی آغاز کرده بود با سه امتیاز در رده چهارم گروه قرار گرفت و حذف شد. سه امتیازی که شاید در دیگر گروه‌ها برای صعود حتی کمی زیاد هم باشد! در روز آخر بازی‌ها امارات میزبان مقابل تایلند به تساوی رسید تا میزبان 5 امتیازی و تایلند 4 امتیازی شود. اما بحرین که تا دقیقه 91 حذف شده بود با یک پنالتی بازی را برد و با 4 امتیاز تیم سوم گروه شد. بحرین با توجه به نتایج دیگر گروه‌ها صعود خود را قطعی نمود اما باید منتظر اتمام بازی‌های سایر گروه‌ها باشد تا مشخص شود در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف اردن برود یا تیم اول گروه C. هند با حفظ نتیجه مساوی می‌توانست حتی بالاتر از تایلند به عنوان تیم دوم صعود کند اما با توجه به اینکه در رده آخر گروه قرار گرفت از گردونه مسابقات کنار رفت.

 

 

در گروه B جایی که همه منتظر بودند سوریه حداقل با یک تساوی در کوران رقابت تیم‌های سوم برای صعود باقی بماند با گل دقیقه آخر روجیچ مقابل استرالیا شکست خورد و با قرار گرفتن در قعر جدول گروه پس از اشتانگه با تورنمنت هم خداحافظی کرد. سوریه در هر 5 حضور قبلی خود در جام ملت‌ها نیز نتوانسته بود از گروه خود صعود کند تا این طلسم همچنان در امارات 2019 هم پابرجا بماند. در بازی اردن-فلسطین علی‌رغم اینکه اردنی‌ها صعود و سرگروهی خود را مسجل کرده بودند اما با ارائه فوتبال کاملاً پاک مقابل فلسطین که برای صعود نیاز مبرم به پیروزی داشت به تساوی بدون گل رسیدند. اردن صدرنشین که در زمان قرعه‌کشی تیم سید چهارمی این گروه بود 7 امتیازی شد، استرالیا با 6 امتیاز به عنوان تیم دوم این گروه صعود کرد و فلسطین رده سومی با 2 امتیاز باید منتظر نتایج 4 گروه دیگر بماند. سوریه سید دویی و پر امید نیز با یک امتیاز در قعر جدول جای گرفت.

 

 

فلسطین تنها در شرایطی صعود می‌کند که حداقل 2 بازی از 4 بازی فیلیپین-قرقیزستان، یمن-ویتنام، لبنان-کره شمالی و عمان-ترکمنستان برنده نداشته باشد و با نتیجه مساوی به پایان برسد.

 

فلسطین در صورتی حریف ایران در مرحله یک هشتم نهایی خواهد شد که هیچ یک از تیم‌های عمان، ترکمنستان، لبنان و کره شمالی نتوانند مجوز حضور در مرحله حذفی را به دست آورند که با توجه به شرایط نسبتاً مساعد عمان برای صعود احتمالی دور از ذهن است.

 

 

 

چهار بازی امروز در گروه‌های C و D و چهار بازی فردا در گروه‌های E و F ضمن تعیین تکلیف جایگاه تیم‌های صعود کرده تکلیف تیم‌های سوم صعود کننده را نیز مشخص خواهد نمود.

 

 

 

نمودار زنده مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا

 

 

دو مسیر سخت و آسان برای ایران

چهار بازی سرگروهی در گروه‌های C تا F در چیدمان جدول حذفی نقش مهمی دارد. در دو نمودار ذیل صرفاً دو حالت آسان‌ترین و سخت‌ترین مسیر را برای ایران بررسی کرده‌ایم. در سخت‌ترین حالت این احتمال وجود دارد که  شش تیم مدعی ایران، کره جنوبی، عربستان، ژاپن، امارات و استرالیا در یک سمت جدول قرار گیرند. در آسان‌ترین حالت نیز ایران برای رسیدن به فینال فرضاً و به عنوان مثال عمان، چین و قطر را پیش رو دارد.

 

 

 

  1. مسیر سخت؛ باخت ایران - برد کره جنوبی - برد عربستان - تساوی/باخت ژاپن

در این حالت ایران با دومی در گروه در اولین گام در یک هشتم باید عربستانی که فرضاً صدرنشین گروهش شده را از پیش رو بردارد. در مرحله یک چهارم نهایی بازی سنتی این مرحله را با کره جنوبی (که صدرنشین گروه شده و مرحله یک هشتم را هم با موفقیت گذرانده) برگزار کند و در نیمه‌نهایی به مصاف امارات، ژاپن یا استرالیا برود. با گذراندن آن مسیر سخت و رسیدن به فینال شاید در سخت‌ترین حالت حریف ما در فینال قطر یا اردن باشد.

 

 

 

  1. مسیر آسان؛ برد/مساوی ایران - برد کره جنوبی - برد عربستان - تساوی/باخت ژاپن

در این حالت ایران به سمت آسان جدول می‌رود. جایی که تا فینال خبری از کره جنوبی، عربستان، امارات، ژاپن، استرالیا و حتی عراق نیست.  در این مسیر حریف یک هشتم نهایی تیم عمان فرض شده است. ایران در یک چهارم نهایی احتمالا با چین دیدار می‌کند و نیمه نهایی به مصاف قطر یا اردن می‌رود. در این حالت است که یک فینال سنگین پیش روی ایران است و با تیمی مصاف می‌دهد که از یک مسیر سخت به فینال رسیده است.

 

 





    واکنش مطبوعات پس از پیروزی ایران برابر ویتنام

    عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز یکشنبه‌ ۲۳ دی : زنگ خطر تیم‌های کوچک آسیا را جدی بگیریم ؛ سلطانی‌فر: تیم ملی کاملا مورد حمایت کشور و مردم است ؛ سیروس دین‌محمدی: در جام‌جهانی می‌توانستیم هجومی بازی کنیم ؛ کفاشیان: یادم رفت درباره کلمبیا از کی‌روش سوال کنم! ؛ پیروزی لیورپول شکست آرسنال ؛ خبر و مصاحبه ؛

    عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز یکشنبه‌ ۲۳ دی :

    عناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز یکشنبه‌ ۲۳ دی :

    عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۲۳ دی :


    سردار بالاخره در مورد دلیل خداحافظی حرف زد؛

    روز پرماجرای آزمون آقای گل در ورزشگاه آل نهیان

    سردار آزمون در دو دیدار ابتدایی جام ملت های آسیا ثابت کرده، چرا هیچ گاه خداحافظی اش از تیم ملی از سوی کی روش جدی گرفته نشد.

    "ورزش سه"، چرخش بی نظیر و به یادماندنی مهاجم تیم ملی در دومین دیدار ایران در جام ملت های آسیا 2015 برابر قطر که با ضربه ای تمام کننده، گل پیروزی بخش تیم ملی را رقم زد، آزمون را که در آن زمان تنها 20 سال بیشتر نداشت را به بازیکنی ویژه برای کی روش تبدیل کرد و از آن زمان تاکنون، مهاجم گنبد کاووسی تیم ملی، همواره یکی از بازیکنان محبوب کی روش در تیم ملی بوده و در تمامی اردوها حضور داشته.


    مقابل یمن سردار نمایشی جالب توجه داشت و علاوه بر ثبت یک گل، با شوتی که از پشت محوطه جریمه، پایه گذار اولین گل بازی هم شده بود، اما مصاف با ویتنام نبرد ویژه‌تری برای مهاجم 186 سانتی متری تیم ملی بود که انگیزه های زیادی برای اثبات توانایی های خود به منتقدان دارد و در پایان بازی هم، در این مورد صحبت کرد.

     

     


    او در پایان بازی از این موضوع صحبت کرد که بی مهری های زیادی به او شده. آزمون توضیح داد برای اینکه رفتار مناسب تری داشته باشد با مربیان و خانواده اش مشورت کرده و گفت که هجمه زیاد انتقادات پس از جام جهانی اصلا منصفانه نبوده و به دلیل ناآگاهی منتقدان از تاکتیک تیم ملی بوده و اینکه در کشورهای دیگر به استعدادی که در کشورشان وجود دارد، کمک می کنند ولی در ایران اینگونه نیست و به هر روشی سعی می کنند او را تخریب کنند؛ این البته سکانس پایانی روز پرماجرای آزمون مقابل ویتنام بود ولی او پیش از آن در بازی درخشیده بود تا خبرنگاران در میکسدزون از او در مورد عملکردش و اینکه به منتقدان پاسخ خوبی داده است، بپرسند.

     

     


    در مصاف با ویتنام آزمون بار دیگر هم توانایی های خود را در بازی هوایی به رخ کشید و هم در بازی زمینی؛ دو خصوصیتی که او را تبدیل به یک مهاجم هدف در سطح کلاس جهانی کرده است. او روی گل اول بازی با جایگیری مناسبی که در نقطه کور خط دفاعی ویتنامی های کوتاه قامت داشت، توانست به راحتی هرچه تمام تر بلند شود و بدون مزاحمت ارسال قدوس را که می تواند کلاس سرزنی باشد را به گل تبدیل کند و روی گل دوم هم با تیزهوشی دو بار زودتر از مدافعین ویتنامی تصمیم‌گیری داشت و توپ را با پای راست و با استفاده از تکنیک بدنی مناسب روی پای چپش آورد تا همه چیز آماده ضربه نهایی اش با پای غیرتخصصی‌اش بشود.

     

     


    سکانس پایانی سردار در زمین چمن آل نهیان هم زمانی رقم خورد که تابلوی تعویض در دقیقه 79 یعنی 9 دقیقه بعد از ثبت دبل او در بازی توسط داور چهارم بالا آمد و او با چهره ای درهم زمین مسابقه را ترک کرد، تا خیلی ها فکر کنند اعتراض آزمون به تعویضش بوده و نگران رابطه او و سرمربی سخت گیر تیم ملی برای بازی های بعدی باشند؛ نگرانی‌ای که با حرف های کی روش و آزمون رنگ باخت.

     

     


    البته مهاجم تیم فوتبال روبین کازان روسیه در کنفرانس خبری و قاطعانه توضیح داد، اعتراض و ناراحتی اش به خاطر عملکرد داوری بوده که با کوچکترین حرکتی از بازیکنان ایران، کارت زرد می داده ولی رفتاری مشابه با بازیکنان تیم ملی ویتنام نداشته؛ او همچنین توضیح داد، هیچ وقت به مربیانش اعتراض نکرده و نخواهد کرد. کی روش هم که مطابق انتظار با سوالی از سوی خبرنگاران در مورد عملکرد سردار مواجه شد، اینگونه پاسخ داد که او برترین گلزن ماست و در این بازی هم درخشید.




    روند تهاجمی ادامه دارد

    نفر به نفر با ملی‌پوشان فوتبال ایران برابر ویتنام

    تیم ملی ایران با ارائه نمایشی دلپذیر دومین بازی خود در جام ملت‌های آسیا را هم با برد پشت سر گذاشت و صعود خود به مرحله بعد را در کنار اردن و کره جنوبی تضمین کرد.به گزارش "ورزش‌سه"،  شاگردان کارلوس کی‎روش در دومین بازی خود در جام ملت‌های آسیا هم فوتبال بسیار روان و تاکتیکی ارائه کرد و ضمن خلق موقعیت‌های فراوان با نتیجه 2-0 برابر ویتنام به برتری رسید. حالا تیم ملی ایران با هفت گل زده بهترین خط حمله جام را در اختیار دارد و نمایش هجومی و دلپذیر آن‌ها زنگ خطر را برای دیگر مدعیان به صدا درآورده است. روندی که طرفداران ایران را برای کسب چهارمین عنوان قهرمانی و شکستن طلسم 45 ساله امیدوار می‌کند.


    علیرضا بیرانوند:

    بعد از روز بیکار مقابل یمن، او برابر ویتنام با یک چالش بزرگ مواجه شد و با دو سیو جالب توجه به کلین شیت خود در این رقابت‌ها تداوم بخشید.

    بیرانوند که دو تورنمنت موفق را پیش از این با تیم ملی در جام جهانی و پرسپولیس در آسیا پشت سر گذاشته، در شرایطی برای دومین بار با پیراهن تیم ملی گام به جام ملت‌ها گذاشته که امیدوار است اینبار به یک اتفاق جالب توجه دست یابد. او در دیدار اول مقابل یمن با توجه به خط هجومی حریف کار دشواری پیش رو نداشت اما ویتنام با مهاجم شماره 10 در چند صحنه برای او دردسرساز شد که مهمترین آن در دقیقه 52 با خروج و مهار دیدنی او همراه شد تا نقش پررنگ خود را ایفا کند. بیرانوند با این عملکرد نشان داد تیم ملی در ادامه مسابقات و در تقابل با حریفان قدرتمندتر قادر است به نمایش او نیز متکی باشد. 


    وریا غفوری:

    برای تجربه چنین روزی و بازگشت دوباره به  ترکیب ثابت تیم ملی روز های بسیار سختی را تجربه کرد تا به هر حال توانست برخلاف جام جهانی این بار خود را در لیست تیم ملی برای حضور در جام ملت های آسیا 2019 امارات قرار دهد. وریا امروز با وجود آنکه مدت ها بود که در یک دیدار رسمی در تیم ملی به میدان  نرفته بود توانست بازی خوبی را به نمایش بگذارد. وریا با تاثیرش روی گل اول نشان داد که در فاز هجومی پیشرفت زیادی کرده است. وریا در حالی  امروز در ترکیب تیم ملی قرار گرفته است که یک رقیب آماده به نام رامین رضاییان را در نیمکت تیم ملی می بیند  که هر لحظه  مترصد است تا به جای او وارد زمین شود و رقابت این دو بازیکن آماده تیم ملی بدون شک در پیشرفت هردوی آن‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته است.


    مرتضی پور علی گنجی:

    و که این روزها خودش را به عنوان یکی از مدافعین برتر آسیا معرفی کرده باز هم با ارائه یک بازی قابل قبول نمره خوبی از این بازی دریافت  کرد. وی که  همواره در پازل تاکتیکی کارلوس کی‌روش جایگاه ثابتی دارد در این چند ساله اخیر با مدافعین وسط زیادی به میدان رفته است ، از جلال حسینی ، پژمان منتظری، روزبه چشمی، مجید حسینی  گرفته تا  به امروز که بازی در کنار محمد حسین کنعانی زادگان را تجربه کرد همیشه به عنوان بازیکنی قابل اتکا در تیم ملی حضور داشته است و روز به روز بر کلاس بازی او افزوده می‌شود. پورعلی گنجی امروز جز یکی دو صحنه که تقصیر چندانی هم نداشت بازی بسیار قابل قبولی را از خود به جای گذاشت  تا تیم ملی ایران در دومین دیدارش هنوز دروازه اش بسته بماند. ضمن اینکه او را جزو مدافعین گلزن تیم ملی می توانیم بشماریم که در زمان مقتضی می توانیم روی پرش های بی نظیرش حساب باز کنیم.  این مدافع بعد از تجربه حضور در جام ملت های آسیا و جام جهانی در این مسابقات به مرز پختگی کامل رسیده است و این را می‌توان از ثانیه به ثانیه شکل بازی او به وضوح فهمید .



    محمدحسین کنعانی زادگان:

    این مدافع که به علت مصدومیت حضور در جام جهانی روسیه را از دست داده بود حالا در بازگشت دوباره به تیم ملی، توسط کارلوس کی‌روش مقابل ویتنام در قلب دفاع ایران قرار گرفت تا در کنار پورعلی گنجی عمق دفاع را به خوبی پوشش دهد و مقابل بازیکنان سرعتی حریف بایستد. او در طول نود دقیقه این بازی با محوریت قرار گرفتن در بخش دفاعی بیشترین پاس را با تعداد 94 عدد بین بازیکنان رد و بدل کرد. هم‌چنین این کنعانی‌زادگان با نفوذ در هنگام ضربات ایستگاهی می‌توانست نام خود را در بین گلزنان مطرح کند که این اتفاق رخ نداد. در نیمه دوم اما او با دستورات کادر فنی کامل در خط دفاع ایستاد و در معدود ضد حملات به دست آمده برای ویتنام توانست با سرعت و دقت خود اکثر آن‌ها را خنثی کند و به همراه دیگر یارانش دومین کلین شیت ایران در جام ملت‌های آسیا را رقم بزند.



    احسان حاجی صفی:

    ورود یک بازیکن به  باشگاه صدتایی ها کافی است تا بتوانیم به اهمیتش در ترکیب تیم ملی پی ببریم . احسان حاجی صفی یکی از آن بازیکنان است. او باز هم  با قرار گرفتن در سمت چپ تیم ملی دیگر جایی برای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشته است. گرچه وی قابلیت بازی در پست های دیگر را هم دارد.حاجی صفی امروز گرچه بازی درخشانی از خودش ارائه نداد اما جزو آن دسته ازبازیکنانی است که همواره یک بازی قابل قبول را از خود ارائه داده است. حاجی صفی را باید به عنوان یکی از ستون های تیم ملی به شمار بیاوریم که کارلوس کی روش با تزریق اعتماد به نفس  به او تاثیر بسیاری  در شکل گیری فوتبالش ایفا کرده و این رابطه دو طرفه در این سال ها همواره ادامه داشته است.قطعا در راه رسیدن به مراحل پایانی حضور او شکل بسیار درخشان تری به خود خواهد گرفت که کی روش این  موضوع را از هرکس بهتر می داند.



    امید ابراهیمی:

    امید ابراهیمی آنقدر بازیکن جنگنده و با کیفیتی است که کی روش فعلا در دو بازی اول خود در جام ملت ها ترجیح داده از او به عنوان تک هافبک دفاعی استفاده کند هرچند که از دقیقه 63 بازی با ویتنام  سرمربی تیم ملی برای کنترل بازی ترجیح داد احمد نوراللهی را به عنوان زوج او وارد زمین کند.

    بعد از مصدومیت سعید عزت اللهی و از دست دادن جام ملت ها خیلی ها فکر می کردند تیم ملی در پست هافبک دفاعی به مشکل می خورد اما امید ابراهیمی مثل بازی اول تیم ملی در جام جهانی برابر مراکش نشان داده است که بازیکن با کیفیتی است و تیم ملی با حضور او در این پست مشکلی حس نمی کند.



    اشکان دژاگه:

    کاپیتان با تجربه‌ای که در نیمه اول پشت دو مهاجم اصلی قرار گرفت و با به گردش درآوردن خوب توپ مالکیت را به نفع ایران تغییر داد. دژاگه در نیمه اول مسابقه با ارسال یک پاس در عمق کلاس جهانی سامان قدوس را در موقعیت گل قرار داد اما ثمری برای ایران نداشت. با شروع نیمه دوم شاهد محافظه کارتر شدن دژاگه بودیم. او بیشتر به عقب می‌آمد و در کنار امید ابراهیمی به مستحکم تر شدن کمربند میانی ایران کمک کرد. دژاگه در صحنه گل دوم ایران هم با انجام یک دو با مهدی ترابی او را به جلو فرستاد و در نهایت هم اختلاف ایران و ویتنام توسط سردار آزمون به عدد دو رسید تا این گونه در روند گلزنی تیمش هم تاثیر داشته باشد. او با نمایشی که در این دو بازی داشته است به خوبی این نکته را به رخ می‌کشد  که روزهای تلخ قبل از جام جهانی را به دست فراموشی سپرده و حالا با درخشش در جام ملت‌ها غیبت در روسیه را جبران می‌کند.



    سامان قدوس:

    بعد از انتقال ویژه از لیگ سوئد به فرانسه، همه در انتظار نمایش او در ترکیب تیم ملی ایران بودند. قدوس که یکی از خلاق‌ترین بازیکنان تیم ملی در حال حاضر محسوب می‌شود، دیدار با یمن را از روی نیمکت آغاز کرد اما با حضور و گلزنی پایان داد. مقدمه‌ای که باعث شد تا جواز حضور فیکس در ترکیب تیم ملی در جدال با ویتنام را نصیب خود کند. حرکات تکنیکی و در نهایت پاس‌های عمقی و قطری او یکی از مولفه‌هایی بود که در جدال با ویتنام کاملا به چشم می‌آمد و در چند صحنه مهاجمان تیم ملی را با دروازه‌بان ویتنامی تک به تک کرد. با این حال با توجه به پتانسیلی که داراست می‌توان به نمایش بهتر او در دیدارهای آتی نیز امیدوارتر بود.



    وحید امیری:

    وحید امیری امروز در مرکز زمین متمایل به سمت چپ بازی کرد  اما کی روش به این دلیل بسیار از عملکرد وحید امیری راضی است که او دوندگی بسیار بالایی دارد و با تلاش بیش از حد فضا را از خط هافبک حریف می گیرد و اجازه بازیسازی را به آنها نمی دهد، دقیقا همان کاری که او در بازی امروز هم به خوبی انجام داد و اجازه طراحی حملات را از تیم سختکوش ویتنام گرفت. امیری به جز این در حملات هم بازیکن بسیار با کیفیتی است و هم سانترهای خوبی انجام می دهد و هم اگر در محوطه جریمه حضور داشته باشد به خوبی برتری عددی درست می کند و فضا را در اختیار سایر مهاجمان تیم قرار می دهد. در بازی امشب برابر یمن نقش وحید امیری بیشتر شرکت در کارهای دفاعی بود و به خوبی به امید ابراهیمی در کارهای دفاعی کمک کرد.



    سردار آزمون:

    بعد از خداحافظی از تیم ملی بعد از جام جهانی روسیه که با توجه به انتقادات شدید از او صورت گرفت، کارلوس کی‌روش با اعتماد بالای خود مانع از این موضوع شد. سرمربی پرتغالی که اکنون مهاجم گلزن خود را برای دومین جام ملت‌ها نیز در کنار خود می‌بیند، با سود بردن از شم بالای گلزنی این مهاجم در دومین بازی به امتیاز ششم و جواز صعود دست یافت. سردار آزمون در دیدار با ویتنام نیز با قدرت بالای خود در نبردهای هوایی ابتدا گل اول بازی را به ثمر رساند و در ادامه نیز با شوتی تمام کننده ایران را به گل دوم رساند تا اکنون با سه گل زده در صدر جدول گلزنان حاضر شود. با این حال برای بازیکنی که دومین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کند و زمزمه‌های نقل و انتقالات زمستانی روبین کازان خبر از جدایی او می‌دهد، مطمئنا اتفاقی بالاتر از گلزنی در مرحله گروهی را دنبال می‌کند و باید منتظر درخشش بیشتر او برابر حریفان آتی و قدرتمندتر ایران بود.



    مهدی طارمی:

    طارمی در این دیدار هم می‌توانست به مانند یمن گلزنی کند اما سد محکم دفاعی ویتنام و بدشانسی مانع رسیدن او به صدر جدول گلزنان شد. مهاجم بوشهری تیم ملی ایران که مکمل خوبی برای سردار آزمون است در این دیدار با جا به جایی در خط دفاع حریف فضا خوبی برای دیگر مهاجم تیم ملی ایجاد می‌کرد. در ادامه با چند گام عقب آمدن خود را در موقعیت استفاده از توپ سوم و برگشتی قرار می‌داد. درست به مانند نیمه اول که با این کار به طور مستقیم سانتر ارسالی وریا غفوری را در اختیار گرفت اما شوت محکم او توسط مدافع حریف برگشت داده شد. با شروع نیمه دوم باز هم یک موقعیت استثنایی برای طارمی در محوطه جریمه به دست آمد. سردار آزمون از پشت محوطه جریمه شوت سنگینی را شلیک کرد که با برگشت دروازه‌بان حریف رو به رو شد. در همین میان طارمی با جایگیری در قلب دفاع حریف موقعیت مناسب گلزنی داشت که شوت بی دقت و سهمگین او از بالای دروازه به بیرون رفت. حالا طارمی برای رسیدن به سردار آزمون در جدول گلزنان حداقل تا چهارشنبه صبر کند و امیدوار به درخشش برابر عراق باشد.





    واکنش مطبوعات پس از پیروزی ایران


    عناوین اخبار روزنامه خبر ورزشی در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :


    عناوین اخبار روزنامه ایران ورزشی در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :  همان که کی‌روش می‌خواست ؛کوچیان: اعتراف می‌کنم ایران خیلی خوب بود ؛پنجه یوز ؛کی‌روش: برانکو هوشمندانه از مربی عراق تعریف و تمجید می‌کند ؛ خبر ؛
    عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :

    عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :

    عناوین اخبار روزنامه جوان در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :

    عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :

    عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز سه‌شنبه ۱۸ دی :





    تصاویر بازی ایران در برابر یمن

    ترکیب احتمالی ایران مقابل یمن

    یوزها برای قهرمانی آسیا وارد می شوند

    هیجان جام ملت های آسیا از امروز برای یوزهای ایرانی به اوج خود می رسد چون در اولین گام به مصاف جنگ زده های یمنی خواهند رفت.

    به گزارش "ورزش سه"، در سومین روز از جام هفدهم ملت های آسیا نوبت به ایران می رسد تا به عنوان یکی از جدی ترین مدعیان قهرمانی گام به مستطیل سبز بگذارد. تیم اول رنکینگ فیفا در قاره کهن بعد از تجربه شیرین جام جهانی 2018 روسیه حالا برای برآورده کردن انتظارات هواداران پرشمار خود باید در اولین گام در راه شکستن طلسم 43 ساله به مصاف تیمی مرموز و ناشناخته همچون یمن برود.


    کارلوس کی روش که در تمام ماه های گذشته روند آماده سازی تیم را با فراز و نشیب های فراوان پیگیری کرد امروز برای انتخاب 11 مرد اصلی خود به احتمال فراوان به همان ترکیبی اعتماد می کند که در آخرین بازی تدارکاتی با قطر در اردوی دوحه به میدان فرستاده بود، تیمی که موفق شد عنابی های میزبان جام جهانی آتی را با نتیجه 2-1 از پیش رو بردارد.


    علیرضا بیرانوند همچنان گزینه اصلی برای حراست از چارچوب دروازه ایران خواهد بود. گلر سرحال و آماده تیم ملی که یکی از پنج کاندیدای کسب عنوان بهترین گلر جام لقب گرفته است از امروز وارد میدانی می شود که می تواند نام او را در تاریخ ملی جاودانه کند.


    ساختار تدافعی ایران هم چیدمان جالبی خواهد داشت به خصوص در پست مدافع کناری. وریا غفوری در دومین جام ملت های متوالی که تجربه می کند همچون استرالیا 2015 انتخاب اول کی روش برای دفاع راست قلمداد می شود، مدافعی آماده و سرحال که نفوذها و ارسال های او می تواند برای ایران گره گشا باشد از همین رو شانس او از رامین رضائیان برای حضور در ترکیب اصلی بیشتر است.


    احسان حاج صفی نیز به عنوان یکی از سه کاپیتان اول ایران در پشت مداع چپ انتخاب اول کارلوس خواهد بود. یکی از خریدهای پرسرو صدای تراکتورسازی در تابستان در سومین جام ملت های متوالی خود همچنان مهره ای تعیین کننده و کلیدی برای ایران قلمداد می شود و جلوتر از رقیب خود میلاد محمدی در پست مدافع چپ به میدان خواهد رفت.


    زوج مدافعان میانی ایران نیز متشکل از مرتضی پورعلی گنجی و سیدمجید حسینی خواهد بود. دو لژیونر این روزهای فوتبال ایران که در بهترین فرم بدنی و روانی قرار دارند امروز نقش کلیدی در ساختار تدافعی ایران خواهند داشت تا روزهای خوش جام جهانی را این بار در جام ملت های آسیا تکرار کنند.


    با مصدومیت سعید عزت الهی و غیبت او در این جام حالا همه نگاه ها در پست هافبک دفاعی به امید ابراهیمی دوخته شده است تا به تنهایی نقش فرماندهی و تخریبچی را بازی کند. امید که در سال های گذشته روند یکنواختی داشت حالا در یکی از مهم ترین تورنمنت های دوران فوتبال ملی خود بار دیگر باید از آزمون دشواری که پیش رو دارد سربلند بیرون بیاید.


    در خط میانی کارلوس کی روش از کریم انصاری فرد و سامان قدوس به عنوان دو بازیکن میانی بهره می برد، نفراتی که قابلیت های زیادی هم در بازیسازی دارند هم در تدابیر تهاجمی می توانند به داد ایران برسند. در کنار این دو نفر وحید امیری در نقش وینگر چپ و مهدی طارمی در نقش وینگر راست بازی خواهند کرد تا پشت سر سردار آزمون به عنوان تک مهاجم و امید اول گلزنی مثلث تهاجمی ویرانگری تشکیل بدهند.


    به این ترتیب ترکیب و چیدمان 11 نفر احتمالی ایران برابر یمن به این شکل خواهد بود؛

    "علیرضا بیرانوند؛ وریا غفوری، مرتضی پورعلی گنجی، سیدمجید حسینی، احسان حاج صفی؛ امید ابراهیمی؛ کریم انصاری فرد، سامان قدوس، مهدی طارمی، وحید امیری؛ سردار آزمون".


    آمار خوب تیم ملی در بازی اول خود در جام ملت‌ها/ فقط یک باخت در جام به یادماندنی

    ایران در سیزده دوره‌‌ی حضور در جام ملت‌های آسیا، آمار خوبی در بازی‌های اول خود داشته است.

    به گزارش وبسایت نود، تیم ملی فوتبال ایران در چهاردهمین دوره‌ی حضور خود در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، دوشنبه شب به مصاف یمن می‌رود. حریفی که به نظر نمی‌رسد بتواند برای شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی اول مشکل‌آفرین شود. به بهانه‌ی اولین بازی ایران مقابل یمن در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، سیزده بازی اول تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها را که همراه با 11 برد هم بوده است، مورد بررسی قرار داده‌ایم.


    سه برد یکسان


    فوتبال ایران 3 دوره‌ی پیاپی موفق شده قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. نکته‌ی جالب در مورد این 3 دوره این است که در هر 3 دوره تیم ملی ایران بازی اول خود را با نتایج مشابه 2 بر صفر به پیروزی رسیده است. ایران در اولین حضورش در جام ملت‌های آسیا در سال 1968، با 2 گل همایون بهزادی و علی جباری هنگ‌کنگ را شکست داد. در دومین حضور تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 1972، کامبوجی‌ها بودند که با دو گل حسین کلانی و صفر ایرانپاک به ایران باختند. آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا هم در سال 1976 در تهران بدست آمد که در آن دوره از رقابت‌ها، تیم ملی با دو گل ناصر نورایی و حسن روشن از سد عراق گذشت. 


    اولین توقف


    بعد از سه دوره‌ی پیاپی که تیم ملی فوتبال ایران جام ملت‌های آسیا را با برد آغاز کرد، در جام ملت‌های آسیای 1980 کویت، ایران نتوانست بازی اول خودش را ببرد. در آن دوره از رقابت‌ها تیم ملی در بازی اول خود به مصاف سوریه رفت که دو تیم در نهایت به تساوی بدون گل رضایت دادند. تیم ملی ایران در نهایت در آن دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، با پیروزی 3 بر صفر مقابل کره شمالی در بازی رده بندی بعد از 3 دوره قهرمانی به مقام سومی جام ملت‌های آسیا رسید. 


    بازگشت به روند پیروزی در بازی اول


    بعد از توقف ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا 1980، تیم ملی در 3 دوره‌ی بعدی این رقابت‌ها موفق شد بازی اول خود را با پیروزی پشت سر بگذارد. تیم ملی در جام ملت‌های آسیا  در سال 1984 موفق شد در بازی اول خود با سه گل حمید علیدوستی، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی از سد امارات بگذرد. در جام ملت‌های آسیا در سال 1988، تیم ملی در بازی اول خود با 2 گل کریم باوی و فرشاد پیوس موفق شد از سد قطر بگذرد. در جام ملت‌های آسیای سال 1992 که در ژاپن برگزار شد و تیم ملی ایران نتوانست از گروه خود به مرحله‌ی بعدی جام صعود کند، شاگردان علی پروین در تیم ملی در بازی اول خود با دو گل فرشاد پیوس و زنده‌یاد سیروس قایقران از سد کره شمالی گذشتند. 


    تنها شکست


    تیم ملی فوتبال ایران فقط یکبار بازی اول خود در جام ملت‌های آسیا را به حریف خود باخته است. تنها باخت ایران در بازی اول، به جام ملت‌های آسیای سال 1996 امارات بر می‌گردد. تیم ملی در آن دوره از رقابت‌ها با هدایت محمد مایلی‌کهن در بازی اول به مصاف عراق رفت و بازی را با نتیجه‌ی 2 بر یک به حریف خود واگذار کرد. بعد از آن شکست به تیم ملی شوک خوبی وارد شد و شاگردان مایلی‌کهن دو برد به یادماندنی مقابل عربستان و کره جنوبی بدست آوردند. ملی‌پوشان فوتبال کشورمان بعد از پیروزی 3 بر یک مقابل تایلند، عربستان را با 3 گل شکست دادند و در بازی مرحله‌ی یک چهارم نهایی خود هم با نتیجه‌ی 6 بر 2 در روزی که علی دایی 4 گل برای تیم ملی به ثمر رساند، از سد کره جنوبی گذشتند. شاگردان مایلی‌کهن بعد از شکست مقابل عربستان در بازی نیمه نهایی در ضربات پنالتی، در نهایت با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل کویت در بازی رده بندی، به مقام سوم جام ملت‌های آسیا رسیدند. 


    قاطع‌ترین پیروزی


    قاطع‌ترین برد فوتبال ایران در بازی اول خود در جام ملت‌های آسیا به جام ملت‌های آسیا 2000 لبنان برمی‌گردد. هدایت تیم ملی در آن دوره از رقابت‌ها بر عهده‌ی جلال طالبی بود. تیم ملی که اولین برد خود در تاریخ جام جهانی را همراه با جلال طالبی مقابل آمریکا بدست آورده بود، موفق شد در آن دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، لبنان میزبان را در بازی اول با 4 گل شکست دهد تا قاطع‌ترین برد ایران در بازی اول در تاریخ حضورش در جام ملت‌های آسیا بدست آید. 


    در جام ملت‌های آسیا در سال 2004 تیم ملی همراه با برانکو ایوانکوویچ در بازی اول خود 3 بر صفر از سد تایلند گذشت. در آن دوره از رقابت‌ها، ایران برای آخرین بار موفق شد به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کند و در نهایت هم به مقام سوم رسید. 


    در جام ملت‌های آسیا 2007 تیم ملی همراه با امیر قلعه‌نویی در بازی اول خود بعد از اینکه روی اشتباه رحمان رضایی، رضایی دروازه‌ی خودمان را باز کرد، به بازی برگشت و موفق شد توسط سید جلال حسینی و جواد کاظمیان به گل برسد و ازبکستان را با نتیجه‌ی 2 بر یک شکست دهد.


    در جام ملت‌های آسیای سال 2011 تیم ملی در بازی اول خود به مصاف عراق قهرمان دوره‌ی گذشته رقابت‌ها رفت. در آن دوره هم مانند دوره‌ی قبلی جام ایران ابتدا در بازی اول از حریف خود گل خورد و بعد از آن به بازی برگشت و موفق شد با نتیجه‌ی 2 بر یک با گل‌های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی از سد عراق بگذرد. 


    در جام ملت‌های آسیای سال 2015، تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش در اولین بازی خود با دو گل احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی، موفق شد بحرین را شکست دهد. شاگردان کی‌روش با وجود 3 بردی که در مرحله‌ی گروهی بدست آوردند، در نهایت با شکست مقابل عراق در ضربات پنالتی از رسیدن به نیمه نهایی باز ماندند.



    شماتیک احتمالی ایران مقابل یمن؛ 3 سورپرایز کی‌روش؟

    ترکیب احتمالی ایران در اولین بازی جام ملت‌ها را مرور می‌کنیم.

    به گزارش وبسایت نود، تا 24 ساعت دیگر اولین بازی تیم ملی در جام ملت‌های 2019 آسیا شروع می‌شود. دیداری که ایران مقابل یمن برگزار می‌کند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کی‌روش برای این مسابقه، انتخاب یازده بازیکن فیکس است. خصوصا از آن‌جایی کار برای سرمربی تیم ملی سخت‌تر می‌شود که چند بازیکن مصدوم در لیستِ او هستند. مهم‌ترین مصدوم تیم ملی هم علیرضا جهانبخش است که دیدار فردا را قطعا از دست داده است. با مصدومیت جهانبخش، احتمالا کریم انصاری‌فرد جانشین او می‌شود. در مرکز خط هافبک هم با کنار رفتن عزت‌اللهی، احتمالا امید ابراهیمی وارد ترکیب خواهد شد. سامان قدوس دیگر سورپرایز احتمالی کارلوس کی‌روش خواهد بود. 


    ترکیب احتمالی ایران مقابل یمن


     17 رکورد تاریخ جام ملتهای آسیا در دستان ایران

    تیم ملی ایران روز دوشنبه در شرایطی اولین بازی خود را در هفدهمین دوره جام ملتهای آسیا برگزار می‌کند که 17 رکورد در تاریخ رقابتها به نام ایران ثبت است.


    به گزارش وب سایت نود، ایران در طول تاریخ جام ملتهای آسیا یکی از موفق‌ترین تیمهای این مسابقات است و در طول ادوار این بازیها رکوردهای زیادی را ثبت کرده است.ایران هم در زمینه رکوردهای تیمی و هم رکوردهای انفرادی تیمی ممتاز در سطح قاره کهن محسوب می‌شود.


    رکوردهای تیمی:

    1-رکورد بیشترین تعداد حضور: ایران و کره جنوبی هرچند که سالهاست موفق به قهرمانی در آسیا نشده‌اند ولی با 14 دوره حضور رکورددار شرکت در این مسابقات هستند.


    2-رکورد بیشترین بازی: ایران و کره جنوبی در زمینه بیشترین تعداد بازی نیز در تاریخ این مسابقات رکورددار هستند.این دو تیم تاکنون 62 بازی انجام داده‌اند.تیم ملی این فرصت را دارد در صورتیکه عملکرد بهتری از کره‌جنوبی داشته باشد و تا مراحل بالاتری صعود کند به تنهایی صاحب این رکورد شود.


    3-بیشترین برد: ایران در تاریخ جام ملتهای آسیا 37 بار پیروز شده است که رکورددار بیشترین برد است.


    4-بیشترین گل زده: ایران با 119 گل رکورددار بیشترین گل زده در تاریخ جام ملتهای آسیا نیز هست.


    5-بیشترین قهرمانی پیاپی: تیم ملی ایران از سال 1968 تا 1976 موفق به 3 قهرمانی شد تا رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی باشد.


    6- پرتماشاگرترین بازی: در رکورد پرتماشاگرترین بازی تاریخ جام ملتها هم نام ایران دیده می‌شود. فینال جام ملتهای آسیا بین ایران و کویت با حضور صدهزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار شد و پرتماشاگرترین بازی تاریخ به شمار می رود.


    7-قاطع‌ترین پیروزی:ایران در جام ملتهای آسیا 1976 با نتیجه 8 بر صفر یمن جنوبی را شکست داد این قاطع‌ترین پیروزی است که تیمی در تاریخ این این رقابتها کسب کرده است.


    8-رکورددار بیشترین میزبانی: تیم ملی ایران در سالهای 1968 و 1976 میزبان مسابقات بود تا با 2 دوره میزبانی در کنار امارات  و تایلند رکورددار این مسابقات باشد.


    9- بیشترین آقای گلی: در طول برگزاری جام ملتهای آسیا در 7 دوره آقای گل از ایران بوده است.در جام ملتهای 1976 و 1984 ، 2 بازیکن ایران آقای گل شدند.


    10-    بیشترین 4 گله: در تاریخ جام ملتها 4 بازیکن در یک بازی 4 گل زدند که ایران با داشتن 2 بازیکن رکورددار است.


    11- بیشترین هت‌تریک: در 16 دوره قبلی، 16 بازیکن توانستند در یک بازی 3 گل یا بشتر به ثمر رسانند که باز هم تیم ملی ایران با داشتن 6 بازیکن رکورددار مسابقات است.


    12-قهرمانی بدون گل خورده: تیم ملی در سال 1976 با 4 پیروزی و بدون دریافت گل قهرمان شد تا تنها تیمی باشد که بدون گل خورده قهرمان مسابقات شود.


    رکوردهای انفرادی:

    13-پرافتخارترین بازیکن: رکورددار قهرمانی در جام ملتهای آسیا یک بازیکن ایرانی است. پرویز قلیچ‌خانی با قهرمانی در سه دوره(1968، 1972 و 1976) یک رکورد خارق‌العاده از خود به جا گذاشته است. فعلا هیچ آسیایی دیگری نتوانسته است در این زمینه با قلیچ‌خانی شریک شود.


    14-آقای گل ادوار مسابقات: علی دایی با به ثمر رساندن 14 گل بهترین گلزن تاریخ جام ملتهای آسیاست.


    15-بیشترین گل زده در یک بازی: تاکنون در تاریخ جام ملتهای آسیا، بازیکنی در یک بازی بیشتر از 4 گل به ثمر نرسانده است و همانطور که اشاره شد دو بازیکن ایرانی موفق به این امر شده‌اند.بهتاش فریبا در جام ملتهای 1980 در بازی با بنگلادش 4 گل زد و اولین بازیکنی بود که در یک بازی 4 گانه به جای گذاشت.پس از آن در سال 1996 نیز علی دایی در یک بازی تاریخی مقابل کره جنوبی 4 بار دروازه این تیم را باز کرد.


    16- سریع‌ترین هت‌تریک: یکی از به یادماندنی‌ترین هت‌تریک‌های تاریخ مسابقات را علی جباری برابر تایلند میزبان مسابقات در سال 1972 به نام خود ثبت کرد.این بازیکن در شرایطی که تیم ملی تا دقیقه 80 با 2 گل از حریف عقب بود ظرف 8 دقیقه 3 گل به ثمر رساند تا هم ایران تیم پیروز این بازی شود و هم سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ این رقابتها شکل گیرد.


    17- بیشترین گل زده در یک دوره: علی دایی در جام ملتهای ۱۹۹۶ با 8 گل آقای گل مسابقات شد.این بیشترین تعداد گلی است که یک بازیکن در یک دوره جام ملتها به ثمر رسانده است.








    غیر قابل انتشار: ۰
    انتشار یافته: ۱
    ناشناس
    Iran, Islamic Republic of
    ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    0
    0
    ایران همیشه قهرمانه
    نظر شما
    حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
    پربازدیدها