تعداد بازدید: ۱۴۷۰
کد خبر: ۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ - 2018 30 December
با حداقل ١٣٤ هزار تومان خود را بیمه تأمین اجتماعی کنید

علی طهماسبی، رئیس تأمین اجتماعی نی‌ریز خبر از بیمه دختران مجردو زنان خانه‌دار توسط تأمین اجتماعی داد.


وی در گفتگو با ما به تشریح طرح جدید تأمین اجتماعی پرداخت. در زیر شرح این گفتگو را می‌خوانید:


/    چند وقتی است از سوی سازمان تأمین اجتماعی بیمه جدیدی با عنوان «بیمه زنان خانه‌دار» معرفی گردیده، در این خصوص توضیحاتی به خوانندگان ارائه نمایید.
با سپاس از فرصتی که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی شعبه نی ریز قرار دادید. اصولاً سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی غیر دولتی، متولی گسترش پوشش بیمه‌ای به تمام هموطنانی است که حقوق بگیر دولت نیستند ولی لازم است که حاکمیت برای تأمین آتیه ایشان نیز حمایت‌هایی مشابه را طراحی و اجرا نماید، که این وظیفه بر عهده سازمان تأمین اجتماعی گذاشته شده است.


بنابراین جامعه هدف ما شاید ٩٠ درصد کل جمعیت کشور را شامل بشود. بیمه زنان خانه‌دار هم در راستای همین مأموریت گسترده سازمان تأمین اجتماعی تعریف و طراحی شده است و مخاطب آن مشخصاً بانوان هموطن می‌باشند.


/    چه کسانی می‌توانند از طریق این بیمه تحت پوشش قرار گیرند؟ 
گرچه نام این نوع بیمه در تعریف و اصطلاح اداری «بیمه زنان خانه‌دار» گفته شده، اما دایره اجرای آن منحصر به زنان خانه‌دار نیست. به عبارتی هر بانوی مجرد یا متأهلی که توانایی پرداخت حق بیمه را داشته باشد می‌تواند به شعبه تأمین اجتماعی  مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی و ٤ قطعه عکس ٣*٤پرسنلی جدید و انعقاد قرارداد، تحت پوشش قرار گیرد.


/    آیا حداقل و حداکثر سنی جهت انعقاد قرارداد بانوان پیش بینی شده است؟
زنانی که می‌خواهند تحت پوشش این نوع بیمه قرار گیرند می‌بایست سن آنها از ١٨ تا ٥٠ سال باشد. البته خانم‌هایی که سن آنها از ٥٠ سال گذشته هم، با این شرط که به اندازه مازاد سنشان نزد سازمان تأمین اجتماعی دارای سابقه باشند می‌توانند برای تکمیل سوابق خود و برخورداری از مزایای قانونی، بیمه زنان خانه‌دار شوند. مثلاً یک خانم با ٥٣ سال سن در صورتی بیمه زنان خانه‌دار خواهد شد که ٣ سال سابقه قبلی هم نزد سازمان داشته باشد.


/    در خصوص تنوع و نرخ‌های این بیمه هم اطلاعاتی ارائه نمایید.
بانوانی که قصد دریافت بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار را دارند و قبلاً هیج سابقه بیمه‌ای نداشته اند، حق انتخاب دارند! می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر حقوق مصوب شورای عالی کار انتخاب کنند. به عبارتی اگر انتظار دریافت مستمری با مبالغ بالا را دارند این امکان را دارند که در زمان بستن قرارداد، با انتخاب دستمزد روزانه‌ای بیشتر از حداقل، و طبعاً پرداخت حق بیمه بیشتر، در آینده مستمری بالاتری هم دریافت کنند. نرخ حق‌بیمه‌هایی هم که می‌توانند انتخاب کنند به شرح زیر است:
بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲ درصد: برای سال نود و هفت ماهانه ۱۳۴ هزار تومان است، البته اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشند.
بازنشستگی و فوت، قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴ درصد: برای سال نود و هفت ماهانه ۱۵۶ هزار تومان باید پرداخت کنند.
بازنشستگی و فوت، قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی  ۱۸ درصد: برای سال نود و هفت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.  
همانطور که عرض شد این اعداد برای سال ۹۷ است و هر سال با توجه به اعلام دستمزدهای جدید، تغییر می‌کند.


/    آیا بیمه زنان خانه‌دار حمایت‌های درمانی هم دارد؟
بله، منتها این امکان به صورت تسهیلات جانبی در بیمه زنان خانه دار دیده شده است، بدین نحو که اگر بیمه شدگان بخواهند با این بیمه، دفترچه درمانی هم داشته باشند، باید سرانه درمان را هم علاوه بر مبالغ فوق پرداخت نمایندکه به صورت یک مبلغ مقطوع برای هر ماه و هر دفترچه درمانی است. برای سال ١٣٩٧ این مبلغ ٤٤ هزارتومان تعیین شده است. 


/    اگر همسر یا پدر زنان بیمه شده دارای بیمه باشند، آیا زنان مذکور می‌توانند از طریق ایشان دفترچه درمانی دریافت کنند و سرانه درمان جداگانه‌ای پرداخت نکنند؟
بله، یکی از ویژگی‌های خوب بیمه زنان خانه‌دار این است که زنان بیمه شده می‌توانند حتی با داشتن بیمه مستقل زنان خانه‌دار، همچنان از لحاظ درمانی ارتباط خود با سازمان را از طریق پدر یا همسر خود ادامه دهند و دفترچه درمانی را از این طریق دریافت نمایند و نیازی به پرداخت سرانه درمان ندارند.


/    شرایط بازنشستگی بیمه بانوان چگونه است؟
۱-  بازنشستگی با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه.
۲-  بازنشستگی با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه
۳-  بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار.
۴-  بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور.
۵- داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی.
۶- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی.
۷- داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه. متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود. (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). 


۸- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند. که مبلغ کسری می بایست به صورت یکجا پرداخت شود.


/    آیا پس از فوت بیمه شده اصلی به بازماندگان هم مستمری پرداخت می‌شود؟
بله، اگر خانمی که دارای بیمه زنان خانه‌دار بوده فوت نماید، به فرزندان واجد شرایط وی مستمری بازماندگان تعلق خواهد گرفت. منظور از فرزندان واجد شرایط، دختران مجرد و پسران با سن کمتر از ١٨ سال می باشند. ضمن اینکه اگر قرارداد بیمه آن شخص به صورت ١٢ درصد منعقد شده باشد، شرط پرداخت مستمری به بازماندگان این است که فوت بیمه شده اصلی قبل از بازنشستگی اتفاق نیفتاده باشد. چون بیمه ١٢ درصد، پرداخت مستمری فوت قبل از بازنشستگی را ندارد. البته برای حذف این ریسک پیشنهاد ما این است که متقاضیان بیمه زنان خانه‌دار، قرارداد با نرخ ١٤ یا ١٨درصد را انتخاب نمایند.


/    اگر بیمه شده‌ای حق بیمه خود را در مهلت قانونی پرداخت نکند چه اتفاقی می‌افتد؟
با توجه به ماهیت بیمه زنان خانه‌دار که از نوع بیمه‌های اختیاری است، برای پرداخت حق بیمه هرماه، تا آخرین روز دو ماه بعد مهلت تعیین شده است، اما نکته بسیار حائز اهمیت در این میان، رعایت مهلت‌های پرداختی است که در فیش‌های حق بیمه درج می‌گردد. این موضوع برای تداوم قرارداد حیاتی است. اگر پرداخت حتی یک روز پس از مهلت مذکور باشد، منجر به ابطال قرارداد بیمه خواهد شد و برای برخورداری مجدد از بیمه، می‌بایست درخواست جدیدی توسط متقاضی به سازمان ارائه شود. البته این ابطال قرارداد به معنای از بین رفتن سوابق قبلی بیمه شده نیست و قرارداد جدید در ادامه سوابق گذشته خواهد بود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها