تعداد بازدید: ۱۹۵۷
کد خبر: ۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹ - 2018 30 December
حسین قانع، نی‌ریزان فارس: رئیس کل دادگستری فارس با همراهی معاونان، بازرسان و ناظران دادگستری کل برای نظارت و بررسی عملکرد سالانه دستگاه‌های قضایی نی‌ریز، استهبان و آباده‌طشک به شرق فارس سفر کردند.

علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان فارس با همراهی معاونان خود چهارشنبه ٥ دی در دادگستری نی‌ریز و استهبان و همچنین دادگاه عمومی‌ شهر آباده‌طشک حضور یافتند. 


آنان پس از استهبان، نخست در شورای تأمین شهرستان نی‌ریز که در محل دادگستری تشکیل شد شرکت کرده و سپس هیئت بازرسان و ناظران عالی و استانی دادگستری کل در نی‌ریز به بررسی روندهای قضایی پرداختند.


در ادامه نیز جلسه‌ای ٢ ساعته با قضات دادگستری‌های نی‌ریز، استهبان و آباده‌طشک در سالن اجتماعات دادگستری نی‌ریز بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد. در ادامه القاصی‌مهر و هیئت همراه با امام جمعه نی‌ریز دیدار کرده و در پایان در دادگاه عمومی شهر آباده‌طشک حاضر شدند.


... رئیس کل دادگستری فارس درباره هدف سفر خود گفت: این بازرسی‌ها، بطور سالانه و به موجب قانون نظارت بر عملکرد قضات، کارکنان قضایی و اداری انجام می‌گیرد. در این راستا بازرسانی متشکل از قضات مجرب و کارآزموده را به سرپرستی یکی از معاونان دادگستری کل استان به حوزه‌های قضایی اعزام می‌کنیم و برای چند روز در آنجا مستقر شده و آن حوزه را از جهت‌های مختلف تحت سنجش و ارزیابی قرار می‌دهیم. 


در این ارزیابی و نظارت‌ها، عملکرد کارکنان و قضات را از جهت عملکرد رفتاری، رسیدگی‌های قضایی، پیگیری و اجرای سیاست‌های قوه قضاییه در آن شهرستان، میزان پاسخگویی به مردم و مراجعان، تکریم ارباب رجوع و شهروندان، کیفیت رسیدگی‌ها، اتقان آراء، کمیت و زمان رسیدگی‌ها ، وقت‌های رسیدگی کاملاً مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.


همچنین عملکرد شوراهای حل اختلاف شهرستانها و در بخشی دیگر نیازمندی‌های آن شهرستان از نظر کادر اداری، نیروی انسانی، ملزومات و تجهیزات، و فضای ساختمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت پس از جمع‌بندی که با حضور هیئت بازرسی در آخرین روز انجام می‌شود، اینجانب همراه با معاونان دادگستری استان حاضر شده و ضمن جمع‌بندی، تصمیماتی برای مسائل و مشکلات، رفع نواقص و نیازهای حوزه قضایی می‌گیریم و پیگیری می‌کنیم تا سطح رسیدگی‌ها (رسیدگی در امر پرونده‌های قضایی) ارتقاء پیدا کرده و مشکلات رفع و نواقص برطرف شود.


رئیس کل دادگستری فارس درباره ارزیابی عملکرد سالانه دو شهرستان نی‌ریز و استهبان گفت: هر دو شهرستان بر اساس گزارشات هیئت بازرسی که امروز ارائه شد روند رو به رشد و مثبتی نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به این صورت که بعضی نواقص و ایرادات سال گذشته بر طرف شده و زمان رسیدگی‌ها کاهش پیدا کرده، اطاله دادرسی‌ها تا حدود زیادی کاهش یافته، و رسیدگی به پرونده‌ها در این ٢ شهرستان تقریباً به روز شده است. حساسیت رؤسا، دادستانها و قضات در برخورد با جرائم و پیگیری جدی آنها و نیز در جهت پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع روند شفاف و درخشانی بوده و در نهایت عملکرد هر دو دادگستری رو به رشد، مثبت و مفید ارزیابی شده و تغییرات مثبت و محسوسی نسبت به سال گذشته داشته است.
 وی درباره تراکم و کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها گفت: هر چه پرونده کمتری به قضات در روز و ماه ارائه کنیم، قاضی‌ها وقت تحقیق و بررسی بیشتری خواهند داشت و رسیدگی بهتری صورت خواهد گرفت.


القاصی مهر درباره آماری شدن ماهانه تعداد پرونده‌های قضات و اثرگذاری آن در روند رسیدگی‌ها گفت: آمارها مرتب کنترل می‌شوند. البته ما برای اینکه احقاق حق زودتر صورت بگیرد و برای اینکه بر کیفیت کار افزوده شود، آمار ارائه پرونده‌ها را کنترل می‌کنیم. اگر آمار پرونده‌های نزد قضات کنترل نشود ممکن است زمان رسیدگی‌ها طولانی شده و انباشت حجم پرونده‌ها را داشته باشیم. انباشت پرونده‌ها موجب می‌شود از کیفت کار کاسته شده و رسیدگی مطلوبی صورت نگیرد. لذا رؤسا و دادستانها باید آمار پرونده نزد قضات را کاهش داده تا رسیدگی پرونده‌ها به‌روز شود و قاضی پرونده‌ها را به روز رسیدگی کند. در اینجا اعلام می‌کنم  دستگاه قضایی آمارگرا نیست و ما به دنبال این هستیم تا رسیدگی به پرونده‌های شهروندان به روز باشد و به تأخیر نیفتند و روند رسیدگی طولانی نشود و هرگز نباید به دنبال آمار باشیم. 


القاصی‌مهر درباره مشکلات و کمبود‌های دادگستری‌های نی‌ریز و استهبان گفت: در حال حاضر به دادگستری‌های نی‌ریز و استهبان قاضی اضافه شده و اکنون در نی‌ریز ١٢ قاضی مشغول به کار هستند که در سال گذشته این تعداد کمتر بود. برای جبران کمبود نیروی انسانی در حال جذب نیرو هستیم و تا پایان سال تعداد کادر اداری را افزایش خواهیم داد و کادر قضایی نیز تأمین شده است. اما ساختمان دادگستری نی‌ریز نیاز به توسعه کمی‌دارد و به قوه قضائیه اعلام کرده‌ایم تا ساختمان جدید دادگستری نی‌ریز را در محل دیگر و متناسب با نیاز شهرستان احداث کنیم و اکنون مکاتبات را انجام داده‌ایم و در حال پیگیری هستیم تا به نتیجه برسیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها