تعداد بازدید: ۱۵۳۸
کد خبر: ۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ - 2018 30 December
بهترین راه برای جذب توریست، راضی کردن تور لیدرها و شرکتهای گردشگری است

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: وقتی یک مهمان برای ما از راه دور می‌آید، با برنامه‌ریزی کاری می‌کنیم که به او خوش بگذرد. اگر این مسئله در حوزه تجارت قرار گیرد و بدانیم درآمدی هم از آن عاید ما می‌شود، قطعاً امکانات آن را بیشتر می‌کنیم؛ چون اگر یک مشتری راضی باشد، بقیه را هم می‌آورد.


این را حمیدرضا هادی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نی‌ریز می‌گوید.


اهمیت امکانات گردشگری
به گفته وی، تورگردان دفاتر گردشگری به دنبال مقاصدی با امکانات ویژه هستند و ما اگر بخواهیم گردشگران خارجی نی‌ریز را به عنوان مقصد انتخاب کنند، باید یکسری امکانات برای آنها فراهم کنیم. 


هادی گفت: «برخی اوقات دولت خدمات اماکن زیر نظر خودش را به دفاتر خدماتی معرفی می‌کند. مثل موزه که دولتی است یا مقبره احمد نی‌ریزی و حتی مسجد جامع کبیر. اما بیشتر روی سخن من با بخش‌ خصوصی است؛ مثل سرای آبی‌بی که پروانه فعالیت دارد و ما به آنها مشاوره‌هایی را که خواسته‌اند داده‌ایم.»


به گفته رئیس میراث فرهنگی نی‌ریز، شاید علت استقبال از این مکان همین مسأله و پیگیری‌های خودشان برای معرفی امکاناتشان به تورهای گردشگری بوده است. 


مافیای توریستی


در حالی که هادی معتقد است به جز گردشگران و میهمانان حوزه خلیج فارس، اروپایی‌ها حاضر نیستند در مهمانپذیر یا هتل معمولی اقامت کنند، زاهدی مدیر داخلی سرای آبی‌بی گفت: «اتفاقاً گردشگران خارجی خیلی خوششان می‌آید شب را در جاهایی مثل سرای آبی‌بی بمانند. البته آنها فقط در حد یک ناهار یا اقامتی که شب می‌آیند و صبح زود می‌روند اینجا هستند و وقت بیشتری ندارند تا به طبیعت‌گردی یا نی‌ریز گردی بروند.»


به گفته او، در یک ماه گذشته دو اتوبوس تایلندی و اروپایی به این سرا آمده؛ اما دیگر فصل توریستها تمام شده و تا اردیبهشت بازار خوبی ندارد.


زاهدی گفت: «خانم نصرتی مسئول سرای آبی‌بی رایزنی‌های زیادی با آژانس‌های مسافرتی داشته و حتی قرارداد هم بسته است. اما نتیجه زیادی در بر نداشته است. شاید دلیل آن وجود مافیایی در این کار باشد یا این که باید هزینه قابل توجهی بدهیم تا برایمان مسافر بفرستند.»


میراث فرهنگی مذاکره کند


حمزه ماهوتی مدیر مجموعه توریستی و هتل نای‌ذی نیز در گفتگو با ما ظرفیت این هتل را ٣٠ نفر عنوان کرد اما گفت: شاید تا کنون ٢٠ گردشگر خارجی هم در آن اقامت نداشته‌اند.
به بیان وی، برای دفاتر گردشگری چند ستاره بودن هتل مهم نیست؛ چرا که آنها به دنبال کمترین هزینه هستند .


ماهوتی گفت: «توریستها چیزی نمی‌گویند و از خود اراده‌ای ندارند. این خود شرکتهای گردشگری هستند که صبح زود حرکت می‌کنند تا شب در کرمان باشند.»


وی معتقد است که بهترین راه برای جذب توریستها، راضی کردن تور لیدرها و شرکتهای گردشگری است تا در نی‌ریز اقامت کنند و اماکن مختلفی مثل منطقه بهرام‌گور را از نزدیک ببینند.


مدیر هتل نای‌ذی گفت: «اما مشکل این است که آنها پورسانت زیادی می‌خواهند. بنابراین ما هم مجبوریم انتظار بکشیم تا مسافران گذری مثل بازرگانان خارجی بیایند.» به عقیده وی، میراث فرهنگی باید با این دفاتر و شرکتها جلسه بگذارد. 


وی افزود: «حتی اگر تنها چند تور نی‌ریز گردی برگزار شود، گردشگران برای دوستانشان نیز تعریف می‌کنند و بقیه هم جذب می‌شوند.‌‌»


بخش خصوصی وارد شود


رئیس میراث فرهنگی هم گفت که دفاتر خدماتی مسافرتی معمولاً به دنبال مقاصد بیشتری هستند تا جاهای جدیدی برای گردشگرانشان ایجاد کنند. 


هادی در عین حال عنوان داشت: «اما اگر در برنامه‌هایشان مکانی به دلایل مسائل مختلف اقتصادی، امنیتی و غیره دیده نشده باشد، تورلیدر مجاز نیست توریستها را به آنجا ببرد.»


وی در مورد اقدامات میراث فرهنگی در این زمینه گفت: «ما همه امکانات و اماکنی را که در مجموعه داریم، به رئیس دفتر اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی استان اعلام کرده‌ایم. همچنین اخیراً دفتر گشت‌نور یکی از قَدَرهای تورهای ورودی را آوردیم تا امکانات بهرام‌گور را بسنجند. اما آنها امکانات اقامتی را در منطقه می‌خواستند که ما نداریم. به نظر می‌رسد بیشتر باید بخش خصوصی خودشان وارد شوند. ما بیشتر به عنوان ناظر قضیه هستیم؛ هرچند متولی آن هم هستیم.»


با این شرایط به نظر می‌رسد نی‌ریز برای تورهای گردشگری تنها به عنوان مقصد عبوری به مقاصد اصلی مثل کرمان و... است و به گفته هادی باید زیرساخت‌های آن مهیا باشد تا به عنوان مقصد اصلی معرفی شود. 


وی گفت: «با وجود هتل یا اقامتگاه‌های بومی - گردشگری و مجتمع‌‌های تفریحی که به تدریج مهیا می‌شود، امید دارم نی‌ریز مقصد اصلی گردشگران خارجی شود و حداقل تورهای یک روزه برای آن بسته شود. البته این نیازمند اعتبارات و عزم ورود بخش خصوصی است.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها