تعداد بازدید: ۱۵۵۷
کد خبر: ۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ - 2018 23 December
مدیر کل محیط زیست در گفتگوی اختصاصی با نی‌ریزان فارس:
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: در حاشیه سفر دکتر سعید محمودی مدیر کل سازمان محیط زیست استان فارس به نی‌ریز، مصاحبه‌ای اختصاصی با وی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

دلایل رشد گونه‌های مختلف جانوری در منطقه بهرام‌گور را بگویید.
البته ما هنوز گورخرها را سرشماری نکرده‌ایم و تنها آمار کَل، بز، قوچ و میش بوده که رشد حدود ٤٠ درصدی داشته است. این مسأله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عمده‌ترین دلیل آن، به نظر خودم گشتهای محیط‌بانان و برخورد با شکارچیان است. همین طور آبرسانی و علوفه‌رسانی و آبشخورهایی که به موقع تمیز شدند. در کنار آن، جلوگیری از شیوع بیماریها و همکاری مردم تأثیر زیادی داشته است.

آیا برنامه‌ای برای افزایش محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده دارید؟
این مشکل قدیمی و اساسی سازمان محیط زیست است و داریم تلاش می‌کنیم برطرف شود. امسال ٢٨ نفر را استخدام کردیم که نیمی از آنها محیط‌بان بودند و بعد از طی مراحل استخدامی، به پارکهای ملی‌مان تزریق می‌شوند. در سال آینده هم فکر کنم با تلاشهای دکتر کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور، ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر استخدامی در سطح کشور داشته باشیم. 

از این ٢٨ نفر چند نفر سهم نی‌ریز می‌شود؟
نی‌ریز پارک ملی دارد و پارک ملی اولویت سازمان است. بنابراین قطعاً به عنوان اولویت استخدامی سهم خواهد داشت.

علت متوقف شدن مسیر جاده خرامه - نی‌ریز چیست؟
دوستان ما در اداره راه کاری کرده‌اند که باعث این اتفاق شده است. به هر حال هر سازمانی که مجوز می‌خواهد، ما بر اساس آن خواسته می‌آییم و مسأله را بررسی می‌کنیم. طرح اولیه آنها این بوده که می‌خواهیم از میان روستا رد شویم. ما هم بر اساس درخواستشان بررسی و مجوز را صادر کردیم. الآن که مجوز بر اساس درخواست خودشان در حریم روستا صادر شده، می‌گویند نه؛ ما از داخل روستا نمی‌خواهیم رد شویم. از مسیر دیگری‌می‌خواهیم برویم. و این دوگانگی در درخواست آنهاست که ما را با این چالش روبرو کرده است. باید دوباره بررسی شود و به ما زمان بدهند تا بتوانیم بررسی کنیم.

در مورد معادن بهرام گور که مجوز اکتشافشان صادر شده، آیا مکان دقیق آنها مشخص است؟
بله، دقیقاً نقاط UTM و GPS دارد و خیلی روی آن کار شده است. البته زمان ما هم نبوده و در سطح سازمان محیط زیست با دو معاونت مربوطه بوده است. ما هم آن توافق را به رسمیت می‌شناسیم. بنابراین حق ندارند غیر از آن نقاط مشخص شده کاری کنند؛ آن هم فقط با اعمال ضوابط محیط زیست.

آیا مجوزی برای استخراج و برداشت گچ در دریاچه بختگان داده شده؟
هیچ مجوزی در محدوده پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده و تالابها داده نخواهد شد و اگر هم کسی کاری کرده، غیرقانونی بوده و باید با آن برخورد شود.

در مورد طرح جامع نجات بختگان؛ آقای کلانتری ٢١ مرداد که به شیراز آمد، گفت که اگر تا آخر مهر طرح را آماده کردند و به ما دادند آن را جزو بودجه امسال می‌آوریم. نتیجه چه شد؟


همه کارها انجام و طرح تهیه شده، ردیف بودجه‌اش هم مشخص شده است. ما این کار را به سرعت طی ٢ ماه به صورت اضطراری قبل از خوزستان و برخی استانها انجام دادیم و نزد آقای کلانتری بردیم. البته یک سری مشکلات تخصیص بودجه داریم که برای همه کشور است. اما کار متوقف نشده و در حال انجام است.

با این شرایط چقدر امیدبه احیاء بختگان است؟
احیاء بختگان مسأله بین بخشی است و این طور نیست که فقط محیط زیست نقش داشته باشد. می‌دانید که عمده‌ترین مشکل آن سدی است که حقابه نمی‌دهد. اگر هم بدهد، کشاورزی نادرست ما که محصولات آب‌بر می‌کارد، می‌بَرد. اگر تالاب می‌خواهید همه اینها باید دیده شود؛ حقابه به موقع باشد، چاه غیر مجاز مسدود شود، اصلاح الگوی کشت انجام و حتی بخشی از کشاورزی تعطیل شود تا یک تالاب پویا داشته باشیم.

برخی می‌گویند کارخانه سیمان خاکستری و برداشت ذخائر آن می‌تواند برای محیط‌زیست منطقه مضر باشد. نظر شما چیست؟
هر گونه آلودگی اگر از حالت نرمال خارج شود، حتماً روی محیط زیست تأثیر دارد. ما باید پایِشمان را درست انجام دهیم تا دودکشها خروجی استاندارد داشته باشند. فرقی نمی‌کند مواد اولیه چه باشد؛ خروجی مهم است. ما به عنوان سیستم نظارتی پایش می‌کنیم و اگر تخطی کنند، حتماً برخورد خواهیم داشت.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها