تعداد بازدید: ۲۹۳۱
کد خبر: ۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ - 2018 16 December

آیین نکوداشت احمد ارشاد هنرمند باسابقه نی‌ریزی در «گالری هان» شیراز برگزار شد. 


در این برنامه ابتدا مرتضی محلّاتی درباره‌ کارهای گرافیکی احمد ارشاد و نقش و اثر وی در حوزه‌ گرافیک توضیحاتی داد و سپس احمد ارشاد به معرفی خودش، گرافیک و روند کارهایش پرداخت که به قلم خودشان در زیر می‌خوانید: 


«از استاد مرتضی محلّاتی و گروه «گالری هان» و از اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس که در جشنواره‌ «سرو نقره‌ای» مرا به عنوان نسل اول گرافیک در فارس مورد عنایت و نکوداشت قرار دادند، تشکر می‌کنم. 


از سال‌های ٥٠-١٣٤٥ به کلاس‌های نظری و مبانی هنرهای تجسّمی ‌استاد غلامحسین صابر گرایش پیدا کردم و این گونه کارها را پاسخگوی نیاز درونی‌خود دانستم. 


استاد صابر را باید بنیانگذار هنر نوین در شیراز دانست و نام ایشان در تاریخ هنر شیراز ثبت خواهد شد. 


سال ٥٠ در آزمون انستیتو هنر تهران پذیرفته و برای دو سال مأمور به تحصیل شدم. 


در بخش هنرهای تجسمی‌ از محضر استادان بزرگی همچون ابراهیم جعفری، اصغر محمدی، بهروز گلزاری، دکتر محمد حسین حلیمی، سیروس اسداله‌زاده و ژاله پورهنگ، بهره‌ بردم. 
در سایر هنرها، موسیقی، تئاتر، سینما، باله، خط، ادبیات نیز با استادان بزرگی سر و کار داشتم. 


در ادامه با کارهای استاد مرتضی ممیّز بنیانگذار گرافیک ایران و بسیاری از اساتید برجسته کشوری آشنا شدم و به قدرت کارهای او به ویژه نشانه‌هایش پی بردم.


اولین نشانه را در سال ٤٨ برای دبستان گلزار کودک طراحی کردم. در شیراز چند نمایشگاه داشتم و در نمایشگاه دو سالانه گرافیک در شیراز با چند کار شرکت کردم که استاد ممیز هم حضور داشتند. 


در سال ٨٣ در نمایشگاه پوستر بزرگداشت مرتضی ممیّز که گروه هنری پاساژ با شرکت ٤٠ گرافیست به عنوان پوستر اول در گالری تهران برپا کرده بود شرکت داشتم. 


حاصل پنجاه سال کار و تجربه‌ام را در ٤ جلد کتاب با هزینه‌ شخصی و با سختی به چاپ رسانده‌ام که در این گالری رونمایی می‌شود: 


کتاب اول: «خاطرات سفر» که شامل ٣ سفرنامه است: ١- سفرنامه‌ از نی‌ریز تا ونیز (٩٠ روز در سال ٩٠) که با همسرم خورشید حمزه‌پور به آلمان (برلین- بوخوم- کلن و بن) و پاریس و ژنو و ایتالیا: میلان- رم- فلورانس و ونیز، سفر کردیم. 


یادداشت‌ها و تعداد زیادی عکس را که از این سفر داشتم چاپ کردم و در اولین جشنواره‌ سفرنامه‌ ناصرخسرو در تهران شرکت کردم و سفرنامه‌ام برگزیده شد.


در این سفر به دیدن بزرگانی‌چون پروفسور عباسی آباده‌ای در پاریس و ژاله پورهنگ و مهندس هوشنگ سیحون در موزه پرگامون برلین و ایرج زُهری کارشناس تئاتر در بوخوم- آلمان و شهرام کریمی‌در بن آلمان رفتم. 


٢- سفرنامه «در جستجوی صدف» که به همراه دکتر مهدی تجلی‌پور (متخصص دریا و آبزیان) در تابستان ٦٢ با دعوت وزارت کشاورزی در بررسی سواحل و جزایر دریای عمان و خلیج فارس، به عنوان عکاس و فیلم‌بردار شرکت داشتم، که گزارش این سفر را شعر گونه نوشته‌ام. ( فیلم آن هم موجود است.)


٣- «سفرنگاری دریا» که پاییز ٩٢ برای شرکت در مراسم ازدواج دخترم به میلان و ژنو مسافرت کردیم.


کتاب دوم: «آموزش خط ریز» که حاصل ٥٠ سال تجربه آموزش به دانش‌آموزان و معلّمان و سایر افراد است و روشی قانونمند و عملی است. در این کتاب دلیل بدخطی را ریشه‌یابی کرده‌ام. در سال‌های ٦٠ که سرگروه آموزشی هنر بودم این جزوه خط را با دو پیشنهاد، برای درست شدن خط به سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش فرستادم.


کتاب سوم: «نشانه‌» را چاپ کردم که شامل ٢٥ نشانه و ٨ کار گرافیک متفرقه است. 


کتاب چهارم: «گرافیک-رنگ» است که شامل ١٢ کار اُپتیک و ٤٤ طرح جلد کتاب و ٥ بزرگداشت و ٢ طرح قالی و گلیم و سه تابلو جنگ که اکنون به چاپ رسیده و رونمایی می‌شود. 


در این گالری از سوی مرتضی محلّاتی مدیر «گالری هان» تندیسی به احمد ارشاد اهدا شد و وی با همراهی همسرش کتاب‌های خاطرات سفر، نشانه و گرافیک- رنگ،  را تقدیم مدیر گالری هان کرد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها