تعداد بازدید: ۱۴۱۰
کد خبر: ۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹ - 2018 15 December
نماینده مجلس:
دکتر مسعودی با اشاره به این که بیشترین تلاش و تمرکز او روی بحث حقوق معادن بوده، گفت که اگر چرخه تولید فولاد در نی‌ریز تکمیل شود، آینده درخشانی در انتظار شهر ما است.
عابد نعمتی، هورگان: نماینده مجلس که در بین دو نماز و در مراسم نماز‌جمعه ۲۳ آذر صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «من به عنوان نماینده شما تمام تلاشم را انجام می‌دهم که از حقوق مردم دفاع کنم. بیشترین تلاش و تمرکز من روی بحث حقوق معادن بوده است و از وزیر صنعت و معدن هم سؤال کردم که چرا این قانون اجرا نمی‌شود. بر اساس قانون مجلس، ۱۰۰ درصد حقوق معادن باید به محل معدن برگردد.»

اصغر مسعودی گفت: «در رابطه با واگذاری معادن، اولویت بومی است که ما تأکید کردیم انجام شود. اما این را توجه داشته باشید که یک وقت می‌خواهیم یک معدن را بگیریم، اما گاهی وقتها پهنه معدنی است؛ مثل پهنه معدنی که در بوانات بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد یا پهنه معدنی در مهریز یزد که دومین پهنه معدنی مس و روی جهان است و همچنین پهنه معدن آهن بهرام‌گور که یک پهنه بزرگ با بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت و بزرگترین پهنه معدنی آهن کشور است.»

نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی به سه مرحله واگذاری آن اشاره کرد و گفت: «مرحله اول مطالعه است که برای آن شرکت بومی خصوصی نداریم. مطالعه کار دولت است که انجام شده. مرحله بعد اکتشاف است و باید باطله‌برداری کنند که ببینند این پهنه چقدر ذخایر معدنی دارد. سپس مرحله واگذاری است؛ اکتشاف هم پول زیادی  می‌خواهد و معمولاً شرکت‌های داخلی و کوچک حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند؛ لذا شرکتهای قَدَری با همکاری دولت شرکت می‌کنند.»

وی افزود: «من تمام تلاشم برای این تعریف است که بگوییم ما ظرفیت گل‌گهر را در نی‌ریز داریم و باید یک چرخه کامل ایجاد شود. ذخایر معدنی نعمت بزرگی برای نی‌ریز است که اگر این چرخه شکل بگیرد، آینده درخشانی در انتظار شهرستانمان است.»

به گفته مسعودی، اگر تا دو سال دیگر کارخانه فولاد نیز در کنار کارخانه آهن اسفنجی راه‌اندازی شود، حدود ۶۰۰ نیروی مستقیم می‌خواهد.

مسعودی عنوان داشت: «از همه مسئولان می‌خواهم برای احداث گندله و بعد هم کنسانتره کمک کنند؛ چون ما کنار معدن هستیم. من این تذکر را به وزیر صنعت و معدن هم دادم که ما کنار معدنیم و کارخانه‌ای داریم که توانایی آن را دارد.»

نماینده مجلس ضمن پخش صدای ضبط شده خود در صحن علنی مجلس، گفت: «بعد از آن از وزیر صنعت و معدن سؤال کردم که کیفیت واگذاری پهنه‌های معدنی چگونه است؟

وزیر هم پاسخ من را به کمیسیون صنعت و معدن مجلس داد و گفت که صرفاً  این پهنه‌ها توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن باید صورت گیرد و در راستای صیانت از محیط زیست، این وزارت متعهد به عدم پذیرش درخواست سایر افراد حقیقی و حقوقی در منطقه یادشده گردیده است.»

مسعودی اضافه کرد: «وزیر به کمیسیون صنعت و معدن تعهد داده که ما به دیگری واگذار نمی‌کنیم. اگر قرار شد برای اکتشاف به کسی واگذار کنند، یا باید طبق قانون مناقصه بگذارند یا اولویت با شرکتهای توانمند بومی است.»

وی با بیان این که اگر چرخه کارخانه فولاد تکمیل شود، دو هزار نیروی مستقیم و شش هزار نیروی غیرمستقیم در آن مشغول به کار خواهند شد، گفت: «مطمئن باشید که من مدافع حق و حقوق شما خواهم بود؛ اما باید مواظب باشیم کسی سوء استفاده‌های سیاسی و تخریب نکند. خوشبختانه شهرستان یکدست است و من از مردم حمایت خواهم کرد.»

وی در جایی دیگر از سخنان خود، به مشکل مالی کارخانه  سیمان خاکستری اشاره کرد و اظهار داشت: «کارخانه‌ای که می‌خواهد تشکیل شود باید آورده مالی داشته باشد. ۱۴ هزار سهامدار آن ابتدا ۴ و بعد 12 میلیارد تومان آورده دادند. اما خرج کارخانه ۵۰۰ میلیارد تومان شده و از کشور چین فاینانس گرفته‌اند. آنها که از خود شما مردم بودند و تجربه زیادی نداشتند، متأسفانه به سراغ هدف که تولید باشد نرفتند و ساختمان ساختند. البته ما داریم تمام تلاش و حمایتمان را می‌کنیم تا به هدفشان برسند. قطعاً آنجا هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر می‌گیرد. می‌دانیم که خیلی‌ها مطالبه دارند؛ اما اول می‌خواهیم کارخانه به تولید برسد و سپس پیگیر مطالبات شما مردم هستیم.»

مسعودی در پایان خواستار همدلی و هماهنگی بین مسئولان شد و گفت: «خواهش می‌کنم مسئولان دو هفته‌ای یک بار خدمت امام جمعه برسند، گزارش کار بدهند و اگر مشکلی وجود داشت بگویند. چرا که امام جمعه در دسترس مردم و مسئولان است و ما باید از این نعمت استفاده کنیم.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
با نظر ايشان سخت مخالفم در صورت راه اندازي كامل اين صنعت در اين منطقه خشك نه تنها آينده درخشاني در انتظار ني ريز نيست بلكه بايد منتظر فاجعه زيست محيطي ناشي از اتمام آب شرب منطقه باشيم آبي كه قرار است براي آشاميدن باشد صرف فولاد ميشود . اين دقيقا" بي خردي است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
راه اندازي صنعت فولاد در اين منطقه خشك دقيقا" خودكشي است . اميدوارم به اين درك برسيم كه توسعه پايدار منطقه بسيار با اهميت تر از ايجاد اشتغال محدود است .
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها