تعداد بازدید: ۴۱۴۵
کد خبر: ۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷ - 2018 09 December
شهر فرنگ
ایسنا: شهر زیر دریایی «بیکینی باتم» سوت و کور است و خبری از سر و صدای باب‌اسفنجی، پاتریک، آقای خرچنگ و بقیه نیست. استیون هیلنبرگ برای همیشه آنها را تنها گذاشت و چراغ این شهر شاد دریایی پس از سال‌ها خاموش شد.

استیون هیلنبرگ خالق انیمیشن «باب اسفنجی» در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت. او سال گذشته به بیماری «لوگهریگ» که یک بیماری تخریب‌کننده سلول‌های عصبی است، مبتلا شد و به مرور زمان با از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلاتش درگذشت.

خالق باب
هیلنبرگ دانش‌آموخته دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بود و در سال ۱۹۹۱ نیز از انستیتوی هنرهای کالیفرنیا موفق به دریافت فوق لیسانس خود در رشته «انیمیشن‌های تجربی» شد. او در عین حال مدرس زیست‌شناسی دریایی هم بود. در واقع علاقه توامان او به زیست‌شناسی دریایی و انیمیشن جرقه‌ای در ذهن او ایجاد کرد.


هیلنبرگ در سال ۱۹۸۹ کتاب طنزی به نام «منطقه جزر» نوشت. این کتاب در مورد موجودات دریایی‌ بود که در یک صخره، کنار دریا زندگی می‌کردند و نقش اصلی داستان هم یک اسفنج بود. 


هیلنبرگ در ابتدا اسفنج را شبیه به اسفنج‌های طبیعی کشید اما بعد تصمیم گرفت برای خنده‌دار به نظر رسیدن ظاهری، شکلش را به یک مربع تغییر دهد.


در ابتدا قرار بود اسم شخصیت اصلی «پسر اسفنجی» باشد اما بعد از صداگذاری، متوجه شدند که این اسم قبلاً توسط مجموعه‌ای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل هیلنبرگ اسم شخصیت اصلی را به «اسپنج‌باب (باب اسفنجی)» تغییر داد.


هیلنبرگ تأکید داشت که کلمه اسفنج حتماً داخل اسم باشد تا بیننده متوجه شود که این شخصیت یک اسفنج است و آن را با پنیر اشتباه نگیرد و سپس نام خانوادگی «شلوارمکعبی» را برای آن در نظر گرفت. سرانجام «باب‌اسفنجی شلوارمکعبی» در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۴ در آمریکا نمایش داده شد و به شدت مورد استقبال بینندگان و منتقدان قرار گرفت.


این انیمیشن در مجموع برنده ۴۶ جایزه از جشنواره‌های گوناگون انیمیشن در سراسر دنیا شده‌ است و یکی از موفق‌ترین کارتون‌های تاریخ شرکت «نیکلودیون» محسوب می‌شود.
شخصیت باب اسفنجی با رفتارهای به دور از هرگونه آلایش کودکان مطابقت دارد. او در محیط کار و زندگی خود با یک «اختاپوس» که دارای شخصیتی خودخواه است و یک ستاره دریایی به نام «پاتریک» که عاری از هرگونه هوش و استعداد است و همچنین حلزونی به نام «گری» تماس نزدیک دارد.


تاکنون ۱۲ فصل «باب اسفنجی» تولید شده‌ و فصل سیزدهم آن هم قرار بود در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. همچنین فیلم سینمایی سوم باب اسفنجی باید تابستان ۲۰۲۰ اکران ‌شود و حالا باید دید با مرگ استیون هیلنبرگ تغییری در شرایط اکران این اثر به وجود می‌آید یا نه؟
 
باب‌اسفنجی و ایران
مدیریت دوبلاژ «باب‌اسفنجی» در ایران بر عهده محمدرضا صولتی است. او به تنهایی این انیمیشن را دوبله کرده است و خودش به جای تمام شخصیت‌ها صحبت می‌کند.


صولتی درباره دوبله این کار گفته است: «باب‌اسفنجی اصولاً زیاد مؤدب نیست و نسبت به فرهنگ ما کمی شر و بازیگوش است و شوخی‌هایی می‌کند که شاید زیاد خوشایند ما ایرانی‌ها نباشد. مثلاً در نسخه اصلی او به بزرگ‌ترها احترام نمی‌گذارد و هر حرفی را نزد آنها می‌زند. پس مجبور شدم برخی جمله‌ها و کلمات او را یا تغییر دهم یا حذف کنم. برای دوبله این مجموعه کارتونی ادبیات ویژه‌ای را طراحی کردم تا هم شخصیت باب‌اسفنجی و دوستانش جذابیت خود را حفظ کنند و هم ادبیات او برای مردم قابل پذیرش باشد.»

استیون هیلنبرگ 
خالق انیمیشن «باب اسفنجی»

محمد صولتی
دوبلور «باب اسفنجی»


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
هلینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
من‌از بچگی کارتون باب اسفنجی رو دوست داشتم هروقت درمیاد من مثل بچه ها میرم نگاش میکنم فک نکنم یه قسمت یا سینمایی از باب اسفنجی رو ندیده باشم
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها