تعداد بازدید: ۲۱۰۰
کد خبر: ۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ - 2018 02 December

 ‌از ابتدای راه‌اندازی سامانه کارا تا پایان مهرماه سال جاری ١٩٣ طرح توسط کمیته استان تأیید و از سوی ادارات مربوطه به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این تعداد طرح معرفی شده به بانک، ٥٩ مورد پرداخت، ٣٦ مورد انصراف و مابقی در حال پیگیری می‌باشند یعنی تنها نزدیک به ٣١ درصد از کارآفرینان موفق به دریافت وام شده‌اند.

این طرح‌ها شامل دو بخش تسهیلات اشتغال فراگیر با سود ١٨ درصد و بهره‌برداری از ٥ درصد یارانه دولت و تسهیلات اشتغال روستایی با سود ٦ درصد بوده و افراد زیادی به علت سود کمتر تسهیلات اشتغال روستایی به آن روی آورده و این وام را دریافت کرده‌اند. 


مسئول برنامه‌ریزی امور اقتصادی فرمانداری علت انصراف بیشتر این طرح ها را نداشتن وثیقه و ضامن دانست و افزود: اکثر این افراد به علت نداشتن وثیقه یا ضامن معتبرمجبور به انصراف از این طرح شدند و مشکل بیشتر بانک‌ها در این مورد پیروی از بخشنامه داخلی خود بانک بود که بیشتر موارد این چنینی توسط بخشداری شهرستان و بخشداری استان حل شده است. موارد دیگر مثل داشتن بدهی قبلی در بانکها، کارمند بودن متقاضی  تأیید نشدن طرح از سوی کارشناس استان یا سود بالای تسهیلات اشتغال فراگیر نیز باعث شد افراد از ادامه روند خودداری و انصراف خود را اعلام کنند. 


حسین ممتازیان تعداد طرح‌های معرفی شده به کمیته استان را دو برابر ظرفیت شهرستان دانست و گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده اعتبارات خوبی نصیب شهرستان نی‌ریز شده است و ما حتی از سایر شهرستان‌ها از جمله لار و استهبان اعتبار دریافت کرده‌ایم.


وی گفت: در اوایل حدود ٦٠ طرح توسط استان برگشت داده شد که ما مجدداً جلسه گرفته و درنهایت با پیگیری‌های زیاد این طرح ها نیز تأیید و به بانک معرفی‌شدند.


در حال حاضر نیز کلیه طرح‌ها بیشتر مراحل را طی کرده و در بانکها منتظر دریافت وام یا آمدن بودجه سال ٩٧ هستند.


چندی پیش نیز طی سفر دکتر نوراله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به نی‌ریز بنا شد جهت تأمین اعتبارات لازم برای طرح‌های مجتمع گلخانه‌ای سیدالساجدین، از محل اعتبارات اشتغال روستایی سایر استان‌ها استفاده و این اعتبار به شهرستان نی‌ریز اختصاص یابد.


وی یادآور شد چنانچه افرادی از این تسهیلات استفاده کرده، اما شغلی را راه‌اندازی نکنند حتماً از سوی فرمانداری شناسایی شده و سود وام آنها از ٦ درصد به ١٨ درصد تبدیل خواهد شد.


شایان ذکر است در شهرستان نی‌ریز اداره‌های صنعت، معدن، تجارت، شبکه بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، پست و میراث فرهنگی ٦ دستگاه اجرایی این طرح هستند و بیشترین مشارکت و پرداخت از سوی بانک‌های توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، کشاورزی و پست بانک انجام شده است و کمترین آن در بانک‌های ملی، ملت، رفاه، سپه، صادرات، مهراقتصاد و تجارت بوده است.


در جدول زیر روند عملکرد سامانه  کارا از ابتدای ایجاد تا پایان مهرماه ١٣٩٧ را در نی‌ریز می بینید:

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها