تعداد بازدید: ۱۳۹۳
کد خبر: ۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ - 2018 26 November
این روزها اگر به هر خبرگزاری و روزنامه بین‌المللی نگاهی سطحی بیندازیم، به احتمال زیاد نام ایران را در همان صفحه اول می‌بینیم. این بطور واضحی نشان می‌دهد که ایران در صدر اخبار  جهان است؛ آن هم به خاطر تحریم‌های یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا.

قدرت اول اقتصادی جهان تحریم‌های اقتصادی سختی علیه ایران شروع کرده تا به قول ترامپ، مجبور شود مواضع خود را 180 درجه تغییر دهد و پای میز مذاکره بنشیند. چیزی که اگر نگوییم غیرممکن، حداقل به این راحتی‌ها ممکن نیست.

اگرچه آمریکا اصرار دارد که هدف این تحریمها مردم ایران نیستند و تحریم‌ها مانعی برای ورود موادغذایی، دارویی و کشاورزی به ایران ایجاد نمی‌کند، اما حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز در این ادعا تردید دارند. 

بسیاری از رسانه‌های غربی و حتی آمریکایی  این نگرانی را اعلام می‌کنند  که تحریم‌ها ممکن است منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از کمبود دارو در ایران شود. 

تحلیلگران عقیده دارند که اتفاقاً آمریکا در پشت پرده تحریم‌ها، به دنبال ایجاد فشار حداکثری بر زندگی مردم است تا آنها زیر فشار معیشتی به خیابانها بیایند و نظام جمهوری اسلامی از داخل دچار بحران شود.

این یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران است ولی در خط مقدم آن بیشترین آسیب و فشار را مردم می‌بینند.

در این منازعه چند کشور در طرف آمریکا هستند: اسرائیل، عربستان، امارات و بحرین که به طور علنی از تحریم‌ها حمایت کرده‌اند.

اما در طرف مقابل کشورهای زیادی هستند از جمله: اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند، ترکیه، قطر، ژاپن، عراق و غیره که در بیانیه‌های مختلف مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام و آن را محکوم کرده‌اند. ولی فقط همین! یعنی فقط بیانیه صادر کرده‌اند! آنها چهارچشمی به دنبال منافع ملی خودشان هستند و ذره‌ای هم برای منافع ملی ایران تره خرد نمی‌کنند. اتحادیه اروپا هم به دنبال ایجاد کانال مالی برای تبادلات مالی ایران است تا برجام را حفظ کند که آن هم بوی دلسوزی برای ایران نمی‌دهد بلکه هدف آن حفظ برجام است تابه قول خودشان امنیت اتحادیه اروپا با خروج ایران از برجام به خطر نیفتد.

این مسلم است که هر کشوری که درگیر جنگ ناخواسته می‌شود باید آرایش دفاعی بگیرد و ابتدا سعی کند تلفات و خسارات خود را به حداقل برساند.

باید در این شرایط جنگی خودمان برای خودمان کاری کنیم آن هم با هدف حفظ منافع ملی و جلوگیری از سخت شدن زندگی مردم. اینجا نه روسیه به کمک ما می‌آید، نه چین و نه اتحادیه اروپا.
مردم ایران تا به حال ثابت کرده‌اند که برای کشور چیزی کم نگذاشته‌اند؛ از حضورشان در انقلاب گرفته تا جنگ 8 ساله و تحمل تحریم‌های مختلف و حضور در انتخابات گوناگون. اکنون از مسئولین توقع دارند که این جنگ جدید را طوری اداره کنند که حداقل فشار بر مردم وارد آید.
این توقع از دولت، قوه قضائیه و مجلس و در رأس آنها رهبری نظام وجود دارد که در برابر تهاجم خارجی (این بار آمریکا با تهاجم اقتصادی) خوب دفاع کنند. دفاع خوب لازمه‌های زیادی دارد از جمله:

آشتی ملی
در این شرایط سخت، کشور به همه نیروها از هر طیف نیاز دارد. اینها مثل سرداران و سربازانی هستند که باید از همه آنها در این راه استفاده کرد. باید اختلافات را کنار گذاشت. چپ و راست، محافظه‌کار و اصلاح‌طلب، و ملی‌گرا و مذهبی باید به کمک فراخوانده شوند. باید کدورت‌زدایی کرد. باید دلهای همگان را به دست آورد. در این شرایط خطیر باید میرحسین موسوی  و محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی و سید محمد خاتمی و سعید حجاریان را به کمک طلبید. اینها هیچکدام خائن نیستند و دلشان برای مملکت می‌سوزد. باید زندانها را خالی کرد و آشتی ملی را رقم زد.

مبارزه جدی و علنی با فساد و رانت
شاید بیجا نباشد اگر بگوییم ضربه‌ای که فساد اقتصادی و رانت به زندگی مردم و اعتماد آنها وارد آورده، اسرائیل و آمریکا نیاورده‌اند. فساد مثل موریانه است؛ آرام و بی‌صدا و در تاریکی. زمانی می‌فهمی که دیگر همه چیز از دست رفته. یک زمان در تاریخ همین کشور امیرکبیر یک‌تنه جلو رانت و فساد ایستاد و دخالتهای خارجی را از بین برد. او چنان با فساد مبارزه می‌کرد که در تاریک‌ترین و پنهان‌ترین جاها هم کسی جرئت رشوه گرفتن نداشت. قوه قضائیه باید بطور جدی با مفسدین و رانت‌خواران مبارزه علنی داشته باشد و اتفاقاً کار را از دانه‌درشت‌ها و از همان بالا شروع کند.

عقلانیت ستاد فرماندهی
ستاد فرماندهی شامل قوای سه‌گانه هستند. اینها باید منسجم و هماهنگ عمل کنند و تصمیمات حساب‌شده بگیرند. برای نمونه اگر پیوستن به FATF به نفع کشور است باید کار را سریع به انجام برسانند.

محدود کردن اعمال خودسرانه
خودسرها همواره برای کشور هزینه ایجاد می‌کنند. فرقی ندارد از کدام طیف؛ در هر دو جناح اصلی گاهی حرفها و اعمال خودسرانه‌ و انفرادی انجام می‌شود که  برای کشور و مردم هزینه دارد. نمونه آن حمله به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت انگلیس در تهران.

صداقت با مردم
باید واقعیت‌ها را صادقانه به مردم گفت و آنها را محرم دانست. مردم ثابت کرده‌اند که برای کشور هر کاری می‌کنند. اکثریت مردم با شورش و ناامنی و خرابکاری مخالفند. اگر به مردم صادقانه گفته شود که شرایط کشور چگونه است و از آنها یاری خواست آنها دریغ نمی‌کنند. همانطور که در زمان جنگ با سختی‌ها ساختند و همکاری کردند.

بسیج همه امکانات
برای رفع مشکلات مردم باید همه امکانات بسیج شود و با مدیریت صحیح در خدمت آسیب‌پذیرترین مردم قرار گیرد.

این اصلاً پذیرفته نیست که یک سال پس از زلزله سرپل‌ذهاب مردم هنوز در چادر و کانکس زندگی کنند.

پرهیز از کوچک‌نمایی دشمن و بزرگ‌نمایی خود
نباید دشمن را کوچک انگاشت و خود را بزرگ. باید واقع‌بین بود. هیتلر تا آخرین لحظاتی که شکست خورد از پیروزی در جنگ و شکست دشمن می‌گفت.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها