تعداد بازدید: ۱۳۷۴
کد خبر: ۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷ - 2018 26 November
آیت‌‌ا... بروجردی:
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

زادروز پیامبر رحمت، آگاهی و دانایی حضرت محمد مصطفی(سلام وصلوات الهی بر او باد) بر همه جهانیان و مسلمان فرخنده و مبارکباد. 


مسلمان اهل سنت زادروز آن حضرت را ١٢ ربیع و مسلمانان اهل تشیع معتقد به ١٧ ربیع هستند. آنچه مهم است دامن‌نزدن به اختلافات متعصبانه و غیرعقلانی بین شیعه و سنی است. چیزی که همیشه اهل عقل و علمِ هر دو مذهب را رنج می‌داده و می‌دهد. 


ابتکار خوبی که حضرت امام خمینی (رحمت و درود خداوند بر او باد) به کار بردند، میلاد پیامبر را هفته وحدت نامگذاری کردند که از ١٢ ربیع شروع می‌‌شود و هر دو روایت سنی و شیعه در مورد تاریخ تولد پیامبر را  در خود جای می‌دهد. 


وحدت میان همه مسلمانان صرف‌نظر از اختلاف کلامی و فقهی یک ضرورت بوده و هست. هیچ دلیل عقلانی نمی‌تواند این اختلافات را توجیه کند و متأسفانه سوءاستفاده دشمنان جهان اسلام و جهل، تعصب و نادانی برخی مسلمانان در طول تاریخ اسلام، آتش اختلاف را شعله‌ور کرده و بسیاری انسان بی‌گناه را درگیر جنگ‌های خانمان‌سوز نموده است. 


اگر وحدت عملی و کامل بین شیعه و سنی وجود داشت، امروز شاهد این همه آدم‌کشی، آوارگی، خانمان‌سوزی و نسل‌کشی در افغانستان، یمن، سوریه و عراق نبودیم. نفع صاحبان ثروت و قدرت در آمریکا ، اروپا، روسیه و چین در این است که عده‌ای به نام شیعه اسلحه به دست گیرند و عده‌ای به نام سنی، مهم نیست چه کسی می‌جنگد وعواقبش چیست! مهم آن است که کارخانجات اسلحه‌، مهمات و تجهیزات‌سازی کشورهای ذکرشده، پررونق باشد و درآمدهای میلیارد دلاری به جیب زنند. 


برپایه اهمیت اصل‌وحدت عملی ، پایا و ماندگار بوده که علمای دلسوز اسلامی سعی کرده‌اند ریشه این اختلاف را بخشکانند، از جمله مرحوم‌ آیت‌ا... بروجردی که جامعیت خوبی میان شیعیان در دهه‌های١٣٢٠ و ٣٠ خورشیدی داشتند، دیدگاه‌های نوین و اساسی مطرح کردند. ایشان معتقد بودند باید بعد تاریخی امامت و خلافت که یکی از عوامل اصلی اختلاف شیعه و سنی است کنار گذاشته شود. استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه می‌گوید: «آیت‌ا... بروجردی همیشه این مطلب را گوشزد می‌کردند که این دو مطلب را از یکدیگرتفکیک بکنید، آن وقت اختلاف ما با سنی‌ها حل می‌شود... یکی مسئله خلافت و زعامت ‌‌و دیگر[ی] مسئله امامت ... ما به سنی‌ها می‌گوییم که ما یک بحثی با شما داریم راجع به زمامداری  بعد از پیغمبر، ولی این موضوع گذشته است، نه حضرت علی وجود دا رد که زمامدار باشد ونه ابوبکر. پرونده این موضوع را می‌بندیم و راکد می‌گذاریم. ولی یک مسئله دیگر هست و آن اینکه قول چه‌ کسی بعد از پیغمبر حجت است؟ حدیث «انی تارک فیکم الثقلین: کتاب‌الله و عترتی» مقام مرجعیت علمی عترت را بیان می‌کند و آن امروز هم به درد ما می‌خورد ...  بله،‌گفت ما روی خلافت و زمامداری با شما بحث نمی‌کنیم اما این مسئله روز را باید عمل کنیم، ما چرا خودمان را سر موضوع زمامداری خسته کنیم؟»(١)


 آیت‌ا... بروجردی برای تحکیم وحدت بین مسلمانان سنی و شیعه با رئیس وقت «جامع‌الازهر» مذاکراتی کردند تا بتوانند بطور ریشه‌ای اختلافات را حل کنند. علامه شهید مطهری در این زمینه می‌گوید: «مرحوم آیت‌ا... بروجردی و مرحوم شیخ‌عبدالمجید سلیم مفتی  اعظم مصر توافق کرده بودند بر این اساس که اهل تشیع احادیث معتبر اهل تسنن را بپذیرند.»(٢)


به راستی امروز که منابع اقتصادی کشورهای اسلامی عمدتاً به خاطر رقابت پیدا و پنهان بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی ‌در حال غارت است و روزی نیست که عده‌ای انسان بی‌گناه جان خود را از دست ندهند، وحدت یک نیاز حیاتی برای همه مسلمانان است و سزاور است علمای جهان اسلام بنشینند و برای عزت اسلام و مسلمانان بطور ریشه‌ای اختلافات را حل کنند تا بهانه از دست جاهلان متعصب و دشمنان منفعت‌جو گرفته شود. إن‌شاءا...
شاد و سالم و موفق باشید


پی‌نوشت:
١- مطهری، مرتضی(١٣٨٩) مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج٢١، تهران:انتشات صدرا،ص ١٢٥. 
٢- مطهری، مرتضی ، یادداشت‌ها، ج ٦، ص ٥٢٨، به نقل از مجله خبری تحلیلی مهرنامه شماره ١٩، صص ٢١٢-٢٠٦


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها