تعداد بازدید: ۳۹۲۴
کد خبر: ۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳ - 2018 26 November
نوشتار
محمدعلی پیشاهنگ

زنده‌یاد میرزامحمدحسین خان حسامی در تاریخ ١/١/١٣٠٦ خورشیدی در خانواده‌ای متدین به خاندان اهل‌بیت(ع) در محله کیان دیده به گیتی گشود. این خانواده افرادی خیر، نیکوکار و مردم‌دار بودند. وی دوره‌ی ابتدایی را در دبستان بختگان؛ سیکل اول دبیرستان نظام قدیم (هفتم، هشتم و نهم) را در دبیرستان احمد نی‌ریزی و سیکل دوم را در شیراز گذراند و مدرک دیپلم را به دست آورد، سپس شغل مقدس معلمی را انتخاب کرده و به تعلیم و تربیت  دانش‌آموزان این دیار مشغول شد.


او معلمی بود چون آفتاب که بر همه می‌‌تابید. مانند زمین، بار نیک و بد را به دوش می‌کشید. مانند آب، مایه زندگی همه دل‌ها بود و مانند آتش به همه پرتوافشانی می‌کرد. مردم‌دار بود و کار و رفتارش نمونه. 


زنده‌یاد مدتی مدیریت دبستانهای فرهمندی و بختگان را عهده‌دار بود و زمانی هم در دبیرستان احمد نی‌ریزی با سمت دبیری و نظامت انجام‌وظیفه کرد. پس از آن مسئولیت اداره‌ی آموزش اداره‌ی فرهنگ نی‌ریز را بر عهده گرفت. 


در سال ١٣٣٩ خورشیدی که جهت نظارت بر امتحانات ششم ابتدایی دبستان مشار به آباده‌‌طشک آمد، نگارنده این سطور که معلم آن دبستان بودم، به عنوان مراقب در برگزاری آزمایش شرکت داشتم و برای نخستین بار، روش انجام و برگزاری امتحان را که شامل پرسش از دانش‌آموزان، جمع‌آوری برگه‌ها و لاک و مهر نمودن پاکت‌های حاوی برگه و... بود،‌ به نحو شایسته‌ای از ایشان یاد گرفتم. 


روش خوب ایشان سبب شد تا صاحب این قلم در تمام مدت معلمی و دبیری، با عنوان‌های مراقب، منشی، رئیس هیئت‌مدیره امتحانات و ناظر بر امتحانات ششم دبیرستانها؛ به شهرهای آباده‌، فیروزآباد، ممسنی، خود نی‌ریز و... بروم و انجام‌وظیفه نمایم.


آقای حسامی در اواخر خدمت خود به شیراز مهاجرت و رحل اقامت افکند و با سمت مسئولیت آموزش اداره‌ی کل آموزش فارس‌ به کار خود ادامه داد و پس از حدود سی ‌سال خدمت صادقانه، به افتخار بازنشستگی نائل گردید و سرانجام در تاریخ ٢٩/٦/١٣٩٧ خورشیدی دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد و در دارالرحمه شیراز مدفون شد. 
روانش شاد و یادش گرامی.


محمدحسین حسامی فرزند محمدرضا فرزند محمدحسین فرزند محمدباقر (متوفی ١٢٦٢ مهشیدی) فرزند امیرمحمدحسین خان حاکم نی‌ریز (متوفی ١٢٤٠ مهشیدی)  بود.


امیرمحمدحسین خان حاکم نی‌ریز، بناکننده مدرسه علمیه ‌‌خان در سال ١٢٣٠ مهشیدی بود که زمانی چهل‌ طلبه داشت و یکی از طلبه‌های آن میرشهاب‌الدین نی‌ریزی بود که مدتی در مدرسه صدر تهران تدریس می‌کرد و شهید مطهری در وصف او مطالبی نگاشته است. یکی دیگر از طلبه‌های این مدرسه مرحوم آیت‌ا... سید محمد فقیه مشهور به پیشنماز نی‌ریز بوده است.  در این مدرسه، به مدت ٤٢ سال دبستان بختگان تأسیس و شروع به کار کرد. هم‌اکنون در این مدرسه، حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) تأسیس شده که عده‌ای طلبه در آن مشغول تحصیل می‌باشند. 


امیرمحمدحسین خان فرزند میرحسام‌الدین‌خان عرب شیبانی معروف به سرخ‌چشم حاکم نی‌ریز، فرزند محمدحسن خان، از فرزندزادگان قهقهه‌بن حسن شیبانی از سرداران یعقوب لیث صفاری (٢٦٥ -٢٤٧ مهشیدی) می‌باشد.

 

از راست: ١- مرحوم سیدمحمود طباطبایی رئیس دبیرستان احمد نی‌ریزی ٢- مرحوم سیدمصفی طباطبایی رئیس کارگزینی آموزش و پرورش نی‌ریز ٣- مهدی طاهری رئیس دبستان بختگان ٤- مرحوم عنایت‌ا... جاوید مربی پیشاهنگی دبستان امیرکبیر ٥- مرحوم علی جلالی دبیر دبیرستان شعله ٦- میرزا محمدحسین‌خان حسامی رئیس آموزش اداره‌ی آموزش و پرورش نی‌ریز ٧-  حاج سیدمصفی طباطبایی رئیس دبستان فرهمندی ٨- امیر وجدانی ٩- محمدعلی پیش‌آهنگ رئیس سازمان تربیتی پیشاهنگی نی‌ریز ١٠- ناصر وجدانی مربی پیشاهنگی دبستان بهرام
ردیف جلو از راست: ١- حسامی، دانش‌آموز در لباس پیشاهنگی (فرزند حسامی) ٢- طباطبایی (فرزندمصفی طباطبایی)
با تشکر از جناب آقای مهندس حسینعلی پیش‌آهنگ که عکس را در اختیار ما قرار دادند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها