تعداد بازدید: ۲۷۸۳
کد خبر: ۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 2018 11 November
سحر دولتشاهی را بهتر بشناسید
سحر دولتشاهی از آن دست بازیگرهاست که به معنی واقعی کلمه پله پله مسیر را طی کرده. در دانشگاه ادبیات نمایشی خوانده، در تئاتر بازیگر بوده، دستیاری و مترجمی کرده، مدیر گروه بوده، در فیلم کوتاه و نیمه بلند و بلند و سریال بازی کرده، سیمرغ بلورین گرفته، از نقش دوم به اول رسیده و همین جور آرام آرام راهش را می رود و به قول خودش با کسی دعوایی ندارد.

این روزها او با نقش بیتا در ساخت ایران ٢ بار دیگر خود را در میان سوپراستارها مطرح کرده است.


دولتشاهی زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران می‌باشد. 


وی فارغ‌التحصیل رشته‌های ادبیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه است. شروع فعالیت هنری وی با تئاتر بود و حضور در صحنهٔ تئاتر بود که منجر به آشنایی او با رامبد جوان شد. 


دولتشاهی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با رامبد جوان ازدواج کرد و در ۱۳۹۳ از وی جدا شد. 

بازی در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان در سال ۱۳۹۰ برایش نامزدی جایزهٔ بهترین بازیگر نقش دوم زن از چهاردهمین جشن خانهٔ سینما را در پی داشته ‌است. همچنین سحر دولتشاهی توانست برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» در سی و سومین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر و برای بازی در فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» در سی و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست بیاورد.


سحر دولتشاهی از جملهٔ ۱۴۰ هنرمند ایرانی بود که با امضای طوماری در روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، ضمن قدردانی از انصراف محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ حمایت علنی کرد.


سحر دولتشاهی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ به همراه باران کوثری با حضور در جمع حامیان حسن روحانی از وی حمایت علنی کرد.

آثار سینمایی
چهارشنبه سوری، میم مثل مادر، وقتی همه خوابیم، فرزند صبح، طلا و مس، شیرین، دونده زمین، گنجینهٔ شرق، سوگ، آسمان زرد کم عمق، متروپل، مستانه، شکاف، عصر یخبندان، مرگ ماهی، دلم می خواد، وارونگی، بارکد، ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا، عرق سرد ، چهارراه استانبول و امیر

آثار تلویزیونی
کتاب‌فروشی هدهد، مسافران، نابرده رنج، توطئه فامیلی، برنامهٔ رادیو ۷ ، برنامهٔ تلویزیونی کتاب دا، برنامهٔ گپ، قلب یخی (فصل سوم)، عالی‌جناب، ساخت ایران ۲ 

ناگفته‌ها
- ازدواج سحر دولتشاهی و همایون شجریان که در فضای مجازی مطرح شده بود، تکذیب شد.


- او که ادبیات نمایشی خوانده  است هنوز هم بخشی از دغدغه‌اش نوشتن است.


- دولتشاهی با تحصیل در مهندسی شیمی شروع کرده بعد انصراف می‌دهد و هم زمان ادبیات نمایشی و مترجمی فرانسه می‌خواند اما در آخر بازیگر می‌شود.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها