تعداد بازدید: ۱۳۷۵
کد خبر: ۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲ - 2018 11 November
سرپرست آموزش و پرورش نی‌ریز:
فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس: بدون تعارف بگوییم، این روزها اقتصاد خراب است و دست مردم و دولت خالی... مردم از گرانی می‌نالند و سران دولت از کمبود بودجه و امکانات، امکاناتی که کمبود آن ذره ‌ذره در همه جا نمود پیدا کرده، از تعرفه‌ قبض برق، آب و گاز گرفته تا کمبود دارو در داروخانه‌ها وسایر امکانات در مدارس و...

مکان‌های آموزشی از فضاهایی هستند که دانش‌آموزان و معلمان با آن سر و کار دارند. کمک به این نوع مکان‌ها گاهی اعتراضاتی به همراه دارد که به قول سرپرست آموزش و پرورش نی‌ریز اعتراضاتی به حق می‌باشد!


در مورد مشکلات مدارس با سرپرست آموزش و پرورش نی‌ریز گفتگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

کمک مردم نباشد با مشکل روبرو می شویم
امیرولی‌زاده گفت: همانطور که می‌دانید مشکل مسائل مالی در این روزها نه تنها دامنگیر آموزش و پرورش، بلکه دامنگیر کل جامعه است و در این زمینه بیشترین فشار به آموزش و پرورش وارد می شود.


او ضمن تشکر ویژه از مردم گفت: باور کنید همکاری که مردم با آموزش و پرورش دارند با هیچ نهاد دیگری ندارند و حتی خود وزارتخانه به این مسئله واقف است که اگر یک ماه کمک‌های مردم در امر آموزش و پرورش نباشد، با مشکل روبرو می‌شوند.

سرانه هر دانش‌آموز ٢٥٠٠ تومان
وی با تأکید بر اینکه در این دو سال سرانه پرداختی دولت به ازای هر دانش‌آموز ٢٥٠٠ تومان بوده و این سرانه تنها برای دانش‌آموزان روستایی واریز شده است، ادامه داد: با این شرایط وزارتخانه توانی برای پرداخت کمک به مدارس ندارد و اگر ما در این مورد با مردم رو راست باشیم، قطعاً مردم ما را درک و کمک می‌کنند. 

مدارس فرسوده
سرپرست آموزش و پرورش در خصوص تجهیز مدارس گفت: یکی از مشکلات آموزش و پرورش فضای آموزشی و تأمین تجهیزاتی شامل کاغذ، دستگاه‌کپی، میز، صندلی و سایر مخارجی است که یک مدرسه لازم دارد. 


در حال حاضر بالغ بر نیمی از مدارس ما فرسوده‌اند و اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم هر روز با توکل به خدا دانش‌آموزان را به این مدارس می‌فرستیم و این تنها مربوط به نی‌ریز نمی‌شود و مشکل اکثر مدارس کشور است. این فضاهای آموزشی نیاز به ایزوگام، تعمیرات، تأسیسات و... دارد و مسلماً هزینه‌بر است.

مدارس جدید
ولی‌زاده در مورد پروژه جدید ٩ کلاسه حضرت معصومه و پروژه بنیاد برکت در نی‌‌ریز گفت: در اینجا جا دارد تشکر ویژه‌ای از جناب فرماندار بابت پیگیری و تأمین تخصیص اعتبار ویژه پروژه ٩ کلاسه حضرت معصومه داشته باشم. همچنین علیرغم اینکه پروژه‌های بنیاد برکت، مخصوص مناطق روستایی و محروم است، ایشان با احداث پروژه ٦ کلاسه حضرت علی ابن ابیطالب که در خیابان نواب در حال ساخت است و تا به حال پیشرفت ٤٥ درصدی داشته، توسط این نهاد در شهر موافقت و تأکید کردند. ما در روستا از لحاظ بناهای آموزشی مشکلی نداریم و اکثر بناها نوساز هستند.

برای برنامه‌های اجتماعی اعتبار نداریم
از دیگر برنامه‌های ما که برای خود والدین نیز ضروری است، دعوت از مشاورین و سایر برنامه‌ها در حیطه اجتماعی است که مسلماً این برنامه‌ها هزینه‌بر است و متأسفانه هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.


وجود دانش‌آموزانی که نیاز مالی دارند، از دیگر نیازهای مالی آموزش و پرورش است که خدا را شکر در این زمینه خیرین و حتی برخی از معلمان بسیار فعال هستند. جا دارد تشکر ویژه‌ای نیز از دادگستری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان و بهزیستی داشته باشیم که در خصوص آسیب‌های اجتماعی بدون هیچ چشمداشت و هزینه‌ای، یاری‌رسان آموزش و پرورش هستند.

مدارس شبانه‌روزی
از دیگر بخش‌های هزینه‌بر آموزش و پرورش، مدارس شبانه‌روزی است که معمولاً بچه‌های ساکن در این مدارس اکثراً از خانواده‌های کم‌بضاعت هستند و تأمین هزینه‌های خوابگاه آنان سخت است. 


در این خصوص بخشی از این هزینه‌ها را خانواده‌ها متقبل شده و بخشی از آن که بر عهده دولت است، دیر به دیر توسط دولت واریز شده و کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. خصوصاً مشکل اصلی، تأمین غذای این دانش‌آموزان است. به دلیل ثابت ‌نبودن قیمت غذاها و بالارفتن هر روزه‌ قیمت‌ها، هیچ آشپزخانه و بیرون‌بری حاضر به بستن قرارداد سالیانه با ما نیست و مجبوریم ماهیانه قرارداد ببندیم که برای ما مشکل ایجاد می‌کند. 

پرداخت نشدن اضافه تدریس معلمان
نپرداختن به موقع اضافه‌تدریس معلم‌ها از دیگر مشکلات ماست و همانطور که می‌دانید در توان دولت نیست تا به موقع اضافه‌تدریس‌ها را بپردازد. همین مسئله باعث دلسرد شدن معلم‌ها و گاهی سرباززدن آنها از اضافه‌تدریس می‌شود.

کمک ٤٠ میلیونی
ولی‌زاده درخصوص مشکلات جزئی مدارس، مانند خرابی قفل‌ها، شیشه‌ها و... گفت: این مواردِ جزئی را اکثر مدیران مدارس با همان مشارکت‌های مردمی تأمین می‌کنند، اما به هر حال اگر باز هم مدرسه‌ای نتواند این هزینه‌ها را تأمین نماید، با ارائه فاکتور به معاون پشتیبانی می‌تواند این مبلغ را دریافت کند.


او ادامه داد: این درست است که آموزش و پرورش واقعاً با مشکل تأمین هزینه‌ها‌ روبروست اما دیگر آنقدر به گل ننشسته که از پرداخت این هزینه‌ها عاجز باشد، همانطور که ما با همین وجود و صد البته کمک خیرین و مردم عزیز، هزینه بسیاری از سرویس و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان بی‌بضاعت را تأمین می‌کنیم.


همچنین گهگاهی نیز کمک‌های خوبی از نماینده محترم مجلس و فرماندار گرامی دریافت می‌کنیم که در حال حاضر نیز ایشان پیگیر پرداخت ٤٠ میلیون تومان برای کمک به آموزش و پرورش هستند.

برای کمک اجباری در کار نیست
سرپرست آموزش و پرورش نی‌ریز ضمن تأکید بر اینکه برای مشارکت‌های مردمی هیچ‌کس را اجبار نمی‌کنیم و اگر مدرسه‌ای این کار را اجبار کند، به آنها تذکر می‌دهیم، گفت: البته مردم هم باید در این زمینه ما را درک کنند. چون در سال مبلغ حقوق و خدمات پرداختی معلمان به ازای هر دانش‌آموز حدود3.400.000 تومان و مبلغی حدود ٤٥٠ تا ٥٠٠ هزار تومان هم بابت هزینه‌های جانبی نظیر تجهیزات، ساخت و ساز و... در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: مسلماً حقوق معلمان بر عهده‌ دولت است اما از هزینه‌های جانبی، حدود نیمی از ٤٥٠ تا ٥٠٠ هزار تومان را اداره تجهیزات و نوسازی که اداره‌ای مستقل است عهده‌دار می‌شود که آن هم به موارد خاصی مانند ایزوگام مدارس و دیگر کارهای تأسیساتی اختصاص می‌یابد و مابقی آن که شامل مواردی مانند کاغذ مدارس، دستگاه کپی و... می‌شود که به ازاء هر دانش‌آموز حدود ٢٠٠ تا ٢٥٠ هزار تومان در سال هزینه دارد و باید خودمان تأمین کنیم. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها