تعداد بازدید: ۲۴۰۳
کد خبر: ۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ - 2018 11 November
گزارش اختصاصی نی‌ریزان فارس:
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: انار شاخص‌ترین محصول کشاورزی شهرستان نی‌ریز است که این روزها بازار پر تب و تابی دارد و به گفته باغداران، خریدار چندانی برای آن پیدا نمی‌شود.
/ قیمت انار نباید کمتر از ٨ هزار  تومان باشد

/ دلالها بازار را خراب می‌کنند

/ انجمن انارکاران به جای دلالها وارد عرصه خرید شود

/ پول حاصل از صادرات به حساب دولت ریخته و سپس دولت بر اساس ارز نیمایی پول را به صادرکننده می‌پردازد

/  نی‌ریز نیاز به تأسیس مرکز تحقیقات انار دارد

اکبر افراسیابی از باغدارانی است که می‌گوید بازار انار امسال به دلیل بی تدبیری مسئولان گرفتار بی‌ثباتی شده است.


او می‌گوید: «خریدار دوست دارد خیلی ارزان بخرد که برای باغدار پول همان چیدنش هم نمی‌شود.»


او معتقد است قیمتها نسبت به زحمتی که باغدار می‌کشد هیچ است.


... می‌گوید: «انار امسال را بین ٣ تا ۴ هزار تومان می‌خرند؛ درحالی که نباید کمتر از ٨ هزار  تومان باشد.»


افراسیابی در حالی به بیمه سرمازدگی محصولات کشاورزی و عدم نظارت و رسیدگی مسئولان بیمه گلایه دارد که سیدعلاءالدین فقیه دبیر انجمن صنفی انارکاران بر این باور است که گرمازدگی و تنش گرمایی هم باید جزء قرارداد جبران خسارت باغداران گنجانده شود. 


عاملی که ظاهراً باعث شده محصول انار امسال در برخی جاها کیفیتش پایین بیاید و دانه‌های انار را سفید و کشمشی کند.

 

٩٠ هزار تن تولید شهرستان
فقیه می‌گوید که آفت کرم گلوگاه علی‌رغم کارهایی که انجام شده همیشه حدود ٣٠ درصد محصول انار را خراب می‌کند؛ اما حسین حامی یکی از باغدارانی است که معتقد است خسارت این آفت امسال ٧٠ درصد کاهش یافته. موضوعی که باعث شده تولید افزایش یابد و به اعتقاد حامی، دلیل آن فراوانی آب در سال گذشته به دلیل بارندگی دو سال پیش است.
او می‌گوید: «بیماری درختان بیشتر به خاطر کمبود آب و غذاست و آفت هم سراغ درختان ضعیف‌تر می رود.»


به گفته مهدی اعیان‌منش معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی نی‌ریز این تولید بیشتر، باعث شده که امسال از ٤٥٠٠ هکتار باغ انار شهرستان، حدود ٩٠ هزار تن برداشت محصول داشته باشیم.

انار یا گوجه‌فرنگی
حامی که ١٢٠ تن انار در ٤ هکتار باغش تولید کرده، از قیمت امسال آن ناراضی است و می‌گوید: «قیمت انار با سال گذشته تفاوتی نداشته، در حالی که باید حداقل ٥ برابر گوجه‌فرنگی باشد.‌ دلالها هم برای این که بازار را خراب کنند، همین افت کیفیت دانه‌ها را گرفته‌اند.»


در حالی که کشاورزان قیمت انار امسال را منصفانه نمی‌دانند، جواد عبدالهی یکی از خریداران انار می‌گوید که نرخ خرید امسال، با وجود افت کیفیت ٣٠ درصد افزایش یافته و انار خوب از کیلویی ٣٥٠٠ تومان، به ٤٥٠٠ تومان رسیده است. در حالی که به گفته او همین انار در بازار آزاد، بین ٦ تا ٦٥٠٠ تومان فروش می‌رود.


او می‌گوید: «با توجه به تورم امسال، باغدارها نظرشان این بود که قیمت انار هم ٢ برابر شود.  اما تولید زیاد این محصول در کشور و عدم تمایل تاجران برای سرمایه‌گذاری روی آن، باعث شده قیمتش افزایش مورد انتظار را نداشته باشد.»


به نظر می‌رسد بر خلاف سال گذشته، شهر ساوه با تولید بیش از ٢٠٠ هزار تن انار، سرمازدگی سال گذشته‌اش را جبران کرده و باعث کاهش قیمت این محصول شده است. کما این که حسن حیدرنژاد رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی سال گذشته و در گفتگو با برنامه رادیویی راه ابریشم، با اعلام این که بجز نی‌ریز فارس در سایر استان‌های کشور خبری از تولید انار نیست، گفته بود: «محصول تولیدی این شهرستان به حدی نیست که بتواند پاسخگوی مصرف نیاز داخلی باشد؛ چه برسد که بخواهد از مرزهای این استان صادر شود.»

هزینه‌های دو سه برابری
عبدالهی علت کاهش کیفیت دانه‌های انار را ریزگردهایی می‌داند که چند ماه پیش نی‌ریز را در بر گرفت و با نشستن روی برگ درخت انار، تنفس درخت را تحت تأثیر قرار داد.
او می‌گوید: «هزینه‌ها خیلی بالا رفته است. سال گذشته کرایه حمل انار تا تهران ٩٠٠ هزار تومان بود که امسال به ٢ میلیون تومان رسیده. از طرفی هزینه سبد و فوم نیز ٣ برابر شده است.‌»


مسئله‌ای که مهدی اعیان‌منش هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که در کنار عرضه مازاد بر تقاضا، باعث شده تمایل خریداران انار را کاهش دهد.

مشکل صادرات
در این بین محمود بامداد مدیرعامل کارخانه کنسانتره انار و شرکت مزرعه سبز خبر از آغاز خرید انار درجه ٢ توسط این شرکت می‌دهد.


وی می‌گوید: «با وجود ٢ برابر شدن قیمت انار، میزان آبدهی و رنگ قرمز آن افت کرده و بازار صادرات و کشتیرانی هم مشکل دارد. به جز آن، برگرداندن ارز هم مشکل است و اگر بخواهیم پول حاصل از صادرات را با ارز نیمایی برگردانیم، صرف نمی‌کند.»

نی‌ریزی‌ها خودشان بخرند
اعیان‌منش معتقد است انجمن انارکاران که عضو صندوق توسعه کشاورزی هم هستند، خود باید وارد عرصه خرید شوند و به جای این که دلالها قیمت انار را تعیین کنند، نی‌ریزی‌ها این کار را انجام دهند.


اما حامی معتقد است چنین چیزی تا به حال در نی‌ریز وجود نداشته و این انجمن کمکی برای خرید منصفانه انار نمی‌دهد.


فقیه نیز می‌گوید: «ما نمی‌توانیم نرخ گذاری کنیم و قیمت انار بر اساس عرضه و تقاضا است.»


به گفته او خیلی از نی‌ریزی‌ها هم انار می‌خرند و همین‌ها کف قیمت را تعیین کرده‌اند.


به بیان دبیر انجمن صنفی انارکاران، اگر تعاونی بخواهد وارد عرصه خرید شود، اداره صنعت و معدن و اتاق بازرگانی باید کارت بازرگانی صادر کند و باغدارها هم بر سر قیمت با تعاونی هماهنگ باشند.


او می‌گوید: «هر تاجر خارجی که به ایران می‌آید، اولین جایی که می‌رود، اتاق بازرگانی است. ما هم به همین منظور اطلاعاتی از محصول انارمان را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فرستاده‌ایم تا به آنها بازگو کنند.»

نیاز به مرکز تحقیقات
فقیه پیشنهاد می‌دهد که در کشور انجمن ملی انار تشکیل و سیاست کلی آن برنامه‌ریزی شود. مثل کشور ترکیه که به گفته او اتحادیه فندقش همه کارهایشان از جمله صادرات را انجام می دهد.


اما به نظر می‌رسد امسال بازرگانان انار تمایلی به صادرات آن ندارند؛ چون ظاهراً باید پول حاصل از صادرات به حساب دولت ریخته شود و سپس دولت بر اساس ارز نیمایی پول را به صادرکننده بپردازد.


او همچنین می‌گوید: «همان طور که استهبان مرکز تحقیقات انجیر با میلیاردها تومان سرمایه دارد، نی‌ریز هم اولین تولیدکننده انار در استان است و نیاز به تأسیس مرکز تحقیقات انار دارد تا برای مبارزه با کرم گلوگاه روی باغها آزمایش شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها