تعداد بازدید: ۱۱۸۲
کد خبر: ۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱ - 2018 11 November
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

این روزها پایین بودن قیمت فروش انار نی‌ریز موجب اعتراض انارکاران شده است. در همین زمینه گزارشی تهیه کرده‌ایم که  در صفحات ١ و ٣ می‌توانید بخوانید.


یکی از دلایلی که ذکر کرده‌اند، مشکلی است که دولت برای صادرکنندگان ایجاد کرده و آن این است که اعلام شده ارز حاصل از صادرات کالا از جمله انار باید به نرخ «نیما» در اختیار دولت قرار گیرد. نیما نرخ میانه‌ای است که در سایت نیما به وسیله دولت اعلام می‌شود. این سامانه مخفف «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است.


به طور ساده، صادر کننده دلاری را که پس از فروش کالا به خریدار خارجی، به دست می‌آورد،  الزاماً باید به نرخی بسیار کمتر از بازار به دولت بفروشد. در غیر این صورت آن طور که رئیس جمهور گفته، «قاچاقچی» محسوب می‌شود.


البته مشکل دیگر نیز که به علت تحریمها دامنگیر اقتصاد کشور شده، این است که نقل و انتقال ارز از خارج به ایران به وسیله سیستم بانکی بسیار مشکل است. فعلاً روی سخن ما با دستور دولت مبنی بر فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ «نیما» به دولت است که یکی از دلایل پایین آمدن قیمت انار نی‌ریز و متضرر شدن انارکاران است.


به نظر می‌رسد این دستورالعمل دولت مصداق این ضرب‌المثل است که می‌گوید: «فلانی دهانش را شیر سوزانده فوت به ماست می‌زند.» دولت بدون ضمانت و نظارت، دلار ٤٢٠٠ تومانی به واردکنندگان کالاهایی همچون موبایل داد؛ اما آنها پس از وارد کردن گوشی، آن را به نرخ آزاد فروختند و همین طور برخی کالاهای دیگر.


آنجا دولت در عمل نه آنها را مفسد خواند، نه قاچاقچی و نه اخلال‌گر اقتصادی. فعلاً پرونده‌هایی در دستگاه قضایی تشکیل شده و هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است. اما از این طرف صادرکننده که به دلایل گوناگون اقتصادی باید تقویت شود، ملزم است دلار حاصل از فروش کالای تولید داخل را به نرخ نیما به دولت بفروشد. این کار بجز ضربه شدید به تولیدکننده و صادرکننده، چه اثر دیگری دارد؟ مگر نه این که توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی همیشه یکی از سیاستهای مهم اقتصادی بوده و هست؟ آیا این سیاست موجب تقویت صادرات غیرنفتی می‌شود یا تضعیف آن؟!


البته در زمینه بهای انار نی‌ریز و دفاع از حقوق باغداران زحمت‌کش یکی از راه‌های بسیار مؤثر ایجاد تشکلی قوی با عضویت باغداران به منظور صادرات انار است تا جلوی اجحاف و سوء استفاده احتمالی دلالان و تاجران گرفته شود. این موضوعی است که به نظر می‌رسد به عنوان یکی از برنامه‌های محوری باید در دستور کار انجمن صنفی انارکاران قرار گیرد و با استفاده از کارشناسان خبره صادرات، این مهم محقق شود.


شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها