تعداد بازدید: ۱۷۵۹
کد خبر: ۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ - 2018 04 November
گپ و گفتی با انجیرکاران نی‌ریزی؛
فاطمه زردشتی نی‌ریزی گروه گزارش

/ کسانی بودند که سال گذشته ٥٠ کیلو انجیر صدیک داشتند و امسال یک کیلو هم نداشتند
/ بیمه جبران خسارت نمی‌کند
/ کارهای جانبی مانند هرس‌کردن، کود دادن و... باعث مرغوبیت انجیرم شد 
/ پول بیمه را دو سه ماهی یکبار به حساب انجیرکاران واریز می‌کنند که اصلاً درست نیست 
/  در این چند سال اخیر، انجیری به این خرابی ندیده بودم
/  آغاز ثبت‌نام بیمه انجیر از اول مهرماه است و نهایتاً تا پایان بهمن‌ماه طول می‌کشد 

 

بختگان خشک شد... باران کم شد و حالا با خشک‌شدن اکثر باغهای شهر، شاهد کمتر و کمتر شدن هر ساله محصولات کشاورزی هستیم. 


انجیر، از محصولات مهم شهرستان و راه درآمد برخی از اهالی شهرستان نی‌ریز است. محصولی که این روزها مرغوبیت سابق را ندارد  و انجیرکاران از این وضع ناراضی‌اند.
در این مورد با چند تن از انجیرکاران شهرمان گفتگویی انجام دادیم که می‌خوانید:


اکبر نبیئی که امسال حدود ٣٠٠ کیلو و سال گذشته ٢٠٠ کیلو انجیر داشته، می‌گوید:
با توجه به اینکه محصول امسال‌مان بیشتر از سال گذشته بود اما اصلاً مرغوبیت انجیر سال گذشته را نداشت و اکثر انجیرها پوک بود. حتی کسانی بودند که سال گذشته ٥٠ کیلو انجیر صدیک داشتند و امسال یک کیلو صدیک نداشتند. 


اکبر نبیئی که عقیده دارد گرما و خشکسالی عامل اصلی  ریزش برگهای انجیر است، ادامه می‌دهد: نی‌ریز تحمل این گرما را ندارد و بیمه هم دردی از انجیرکاران دوا نمی‌کند. سال گذشته به یک عده‌ای بیمه را دادند و به بعضی‌ها نه، به همین خاطر خیلی‌ها قید بیمه را زدند.


درویش آتشی اما از کسانی است که امسال اصلاً از وضعیت انجیرهایش راضی نیست. او که انجیرهایش در منطقه لای‌سیاه قرار دارد می‌گوید: امسال یک چهارم سال گذشته هم انجیر نداشتم.  


او معتقد است نبود رطوبت به خاطر دریاچه بختگان، گرد و خاک و در رأس همه خشکسالی، باعث ایجاد این شرایط شده است.  ‌ 


آتشی که اصلاً از شرایط بیمه‌کشاورزی راضی نیست، می‌گوید: معمولاً درختهایمان را بیمه می‌کنیم اما بیمه اصلاً جبران‌خسارت نمی‌کند. به عنوان مثال ما درختی داریم که ١٢ کیلو انجیر می‌دهد، اگر ما انجیر را حتی کیلویی ٢٠ هزار تومان حساب کنیم ٢٤٠ هزار تومان محصول این درخت می‌شود. اگر خسارت واردشده به این درخت حتی ١٢٠ هزار تومان هم باشد، بیمه بیشتر از ٦ هزار تومان بابت این درخت به ما نمی‌دهد. دادنشان هم که با هزار تا سلام و صلوات است. اول پول را نقد می‌گیرند و بعد آن را که مثلاً ١٥٠ هزار تومان است، در سه قسط ٥٠ هزار تومانی پرداخت می‌کنند. حالا شما فکر کنید ١٥٠ هزار تومان چقدر است که در سه قسط پرداخت شود!
در مورد جهادکشاورزی نیز می‌گوید: در حال حاضر به خاطر عوامل و دلایل مختلفی در توان جهاد کشاورزی نیست که به کشاورزان رسیدگی کند. 
آنها در این شرایط محدودیت‌های خاص خود را دارند و منِ کشاورز نمی‌توانم از آنها توقعی داشته باشم. 


افراسیابی که حدود ٢٠٠ درخت انجیر در پلنگان دارد، می‌گوید:
امسال انجیر اکثر انجیرکاران مرغوبیت نداشت ولی انجیر ما خدا را شکر خوب شد.
افراسیابی کارهای جانبی مانند هرس‌کردن، آب‌دادن، استفاده از کود حیوانی و سمپاشی به موقع را دلیل مرغوبیت محصول خود می‌داند و ادامه می‌دهد: خیلی از افراد به موقع انجیرهایشان را سمپاشی نمی‌کنند یا از سمی که سال گذشته استفاده کرده‌اند، استفاده می‌کنند که جواب نمی‌دهد و باید سم جدید و مقاو‌م‌تری استفاده کنند که اثربخش باشد. 


او هم از وضعیت بیمه راضی نیست و می‌گوید:
بیمه آن‌طور که باید و شاید چیزی پرداخت نمی‌کند تا جبران‌خسارت شود. اول کلی تبلیغ می‌شود؛ ولی وقتی کشاورز حق بیمه را می‌پردازد، کلی تبصره به میان می‌آید که از درصد خسارت بیمه‌ی انجیرکار و کشاورز کم می‌شود و در نهایت چیز دندان‌گیری نمی‌ماند. در کل مؤلفه‌هایی که خودشان می‌گویند مهم است؛ نه چیزی که کشاورز می‌گوید.


اگر انجیر به موقع هرس نشده باشد، اگر به موقع علف‌گیری نشده باشد، اگر به موقع به درخت سم نزده شده باشد، بیمه مبالغ قابل‌توجهی بابت این‌ها کم می‌کند. پرداخت‌شان هم درست نیست. پول بیمه را دو سه ماهی یکبار به حساب انجیرکاران واریز می‌کنند که اصلاً درست نیست.


در مورد همکاری با جهاد می‌گوید: نمی‌شود پا روی حق گذاشت، اگر سؤالی داشته باشیم راهنمایی می‌کنند؛ اما جهادی که پول ندارد بنزین بریزد توی ماشین اداره‌اش، چطور می‌تواند به همه انجیرکاران یا حتی تعدادی از آنها سر بزند و از وضعیت درختان‌شان مطلع شود؟


حاج علی امیری اما از کسانی است که به امسال حتی انجیرتَرخوری هم نداشته. او که انجیرهایش در بیدبخون قرار دارد و به گفته خودش انجیر امسالش نسبت به سال گذشته زیر صفر بوده می‌گوید:


نه اینکه فکرکنید به انجیرهایم رسیدگی نکردم، نه؛ از سم‌زدن گرفته تا کرم‌گیری و شستشو با صابون کشاورزی، همه کار انجام دادم اما در یک هفته همه برگهای درختان انجیرم به یکباره ریخت! من فکر می‌کنم علت اصلی آن خشکسالی باشد. سال گذشته به دلیل بارندگی خیلی خوب، انجیر همه خوب شد اما امسال برعکس سال گذشته انجیر اصلاً خوب نبود.
امیری در مورد بیمه انجیرهایش می‌گوید:


به نظرم به رفت و آمدش نمی‌ارزد. چند سال بیمه کردم که یک چیزی جزئی دادند و به همان رفت و آمدش نمی‌ارزید.


احمد زردشتی نی‌ریزی از کسان دیگری است که ملک انجیری‌اش در گزه است و به گفته خودش انجیر امسالش اصلاً کیفیت نداشته.


می‌گوید: نه تنها انجیر ما، بلکه امسال اکثر مناطق دور و بر ما انجیرهایشان به شدت بد بود، بطوری که در این چند سال انجیری به این خرابی ندیده بودم.


او هم از کسانی که کارهای جانبی‌ انجیرش را به موقع انجام داده و عامل اصلی این شرایط را خشکسالی و گرد و غبارِ نشسته بر برگ درختان انجیر می‌داند.


می‌گوید: امسال با ریزش یکباره برگ درختان انجیر، پاییز انجیرها زودتر رسید. نه اینکه پاییز برسد، اما قبل از پاییز، در یک هفته اکثر درختان انجیر برگهایشان به یکباره ریخت و به قول معروف تمام انجیرها، همانطور نرسیده بر ساقه‌ی درختان ماند.


ادامه می‌دهد: حدود صد تا درخت انجیر داریم که امسال همه انجیرهایمان پوک شد. هزینه‌ای که بیمه می‌‌دهد هم که اصلاً جبران این خسارت را نمی‌کند. با توجه به اینکه انجیر امسال بسیار گران، و اکثر مردم انجیرهایشان خراب شده؛ پول بیمه، جبران خسارت ده کیلو انجیر هم نیست.


در ادامه حمیدرضا علی‌نقی ناظر مقیم جنوب و شرق فارس و مسئول بیمه کشاورزی شهرستان، در مورد بیمه انجیرکاران می‌گوید:
همه‌ی انجیرکاران می‌توانند بیمه شوند، حتی کسانی که مالک نیستند و انجیر اجاره می‌کنند و اجاره‌نامه دارند.


ادامه می‌دهد: در سال ٩٦-٩٥به خاطر بارندگی زیاد، خسارت خشکسالی تأیید نشد و بیمه چیزی به انجیرکاران پرداخت نکرد؛ به همین دلیل در سال بعد اکثر افراد برای بیمه اقدام نکردند و بعد از آن هم پشیمان شدند. البته مسلماً مبلغ بیمه به گونه‌ای نیست که جبران انجیر کیلویی٤٠ هزار تومان باشد؛ اما خوب به هر حال بد هم نیست.


علی‌نقی ادامه می‌دهد: متأسفانه کشاورزان نظرشان بر این است که بیمه باید هر سال به آنان مبلغی بپردازد که این عقیده درستی نیست و در این صورت بیمه ناتوان می‌شود.


کشاورزان باید این را بدانند که خسارت بیمه‌ها با آمار و ارقام و هدفدار است و پس از کارهای کارشناسانه و تحلیلی تأیید می‌شود.


آغاز ثبت‌نام برای بیمه‌ها از اول مهرماه و نهایتاً تا پایان بهمن‌ماه است و انجیرکاران می‌توانند طی این مدت محصولات خود را بیمه کنند. بیمه‌نامه‌ها هم شامل دو بیمه هستند، یکی بیمه خشکسالی و دیگری بیمه گرما.


ناظر مقیم جنوب و شرق فارس در مورد درخت‌های بیمه شده می‌گوید: درختها برای بیمه‌شدن شامل دو گروه می‌شوند. یکی درختهای اصله‌ای مانند انجیر، گردو و خرما و نوع دیگر باغات هکتاری سایر شامل باغات. برای درختان انجیر هم رده‌بندی‌های گوناگون داریم، درختهایی که بین ٤ تا ٦ کیلو، ٦ تا ١٢ کیلو و ١٢ کیلو به بالا ثمر می‌دهن١٣١٣د و بر اساس ثمر درخت مقدار خسارت بیمه‌اشان برآورد می‌شود.


وی در مورد پرداخت چند باره بیمه و اعتراض کشاورزان می‌گوید: مشکل این است که با شرایط فعلی کشور و اوضاع نابسامان اقتصاد، دولت به سختی می‌تواند این هزینه‌ها را به صندوق بیمه پرداخت کند  و این موضوع بر عهده‌ی من یا بانک کشاورزی نیست. کشاورزان و انجیرکاران عزیز بدانند هرگاه دولت پول بیمه را واریز کرده، کمتر از ٦ ساعت صندوق بیمه آن را به حساب کشاورزان واریز کرده است.   ‌

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها