تعداد بازدید: ۲۷۵۱
کد خبر: ۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ - 2018 31 October
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: یکی از مرغداران شهرستان سروستان که احتمال می‌رود مرغ‌های آلوده و مسموم را به صورت غیر اصولی اطراف یکی از روستاهای این شهرستان ریخته و این مرغ‌ها عامل مسمومیت پرندگان شکاری بوده‌اند، بازداشت شد.
ایرنا: سعید محمودی اظهار داشت: پرونده قضایی با شکایت محیط زیست در این زمینه تشکیل شده و فرد مورد نظر اکنون در بازداشت است و تحقیقات اولیه از وی آغاز شده است.

مدیر کل حفظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: ما منتظر نظر رسمی و کارشناسی دامپزشکی استان فارس درباره نوع سم و علت مسمومیت پرندگان شکاری هستیم، این موضوع باید روشن شود که آیا مرغ‌ها ابتدا مسموم بوده‌اند یا بعداً توسط افراد دیگری به سم آغشته شده‌اند.

محمودی اضافه کرد: واحد حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست پیگیر این موضوع است و بر اساس نظر کارشناسی دامپزشکی و توضیحات فردی که دستگیر شده است روند قانونی پرونده طی می‌شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست فارس سه شنبه هشتم آبان 97 اعلام کرد: 27 پرنده شکاری (سارگپه) و عقاب صحرایی به دلیل تغذیه از لاشه مرغ‌هایی که در نزدیکی محور قدیم سروستان به خرامه در محل موسوم به گردنه غنیمی رها شده بود، مسموم و تلف شدند.

برخی منابع محلی اعلام کردند که شمار پرندگان تلف شده بیش از رقم اعلام شده است، در حالی که منابع رسمی تأکید می‌کنند تعداد کمتری لاشه از پرندگان تلف شده را یافته‌اند.

منابع زیست محیطی این گمانه را نیز که لاشه مرغ‌ها بعداً توسط روستاییان برای از بین رفتن سگ‌های ولگرد به سم آلوده شده باشد نیز قابل بررسی می‌دانند.

لاشه پرندگان شکاری تلف شده برای بررسی‌های پزشکی و آزمایش‌های مربوطه به آزمایشگاه انتقال داده شده است. 

سارگپه، پرنده‌ای شکاری و کوچک‌تر از عقاب با جثه‌‌ای متوسط و تو پُر، بال‌های پهن و دم کوتاه است. این پرنده از از راسته شاهین‌سانان، خانواده قوشیان است و از حیوانات کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها