تعداد بازدید: ۵۷۷۶
کد خبر: ۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱ - 2016 25 April
شهر فرنگ
نوستالژیک دهه شصت

جام‌جم: در میان انیمیشن‌های خاطره‌انگیز دوره کودکی دهه 60 کارتون «باخانمان» جایگاه ویژه‌ای داشت؛ هم عمیقاً با مفهوم سفر و گردشگری گره خورده بود و هم به دلیل جذابیت شخصیت‌پردازی‌ها کودکان را جلوی تلویزیون میخکوب می‌کرد.


تیتراژ این مجموعه هم جذابیتی فراموش نشدنی داشت. از موسیقی هیجان‌انگیز این تیتراژ هنوز هم به عنوان یکی از مؤلفه‌های نوستالژیک دهه 60 و اوایل دهه 70 یاد می‌شود.


این کارتون علاوه بر این که رابطه عاطفی یک مادر و دختر را نشان می‌داد، اطلاعات جغرافیایی کودکان و نوجوانان را بالا می‌برد.


پِرین و مادرش سفری طولانی را آغاز کرده بودند و در مسیر این سفر از بیشتر شهرها و کشورهای اروپایی رد می‌شدند. آنها از بوسنی شروع به حرکت کردند و می‌خواستند به ماروکور، شهری در شمال کشور فرانسه برسند.


در این مسیر شهرها و دهکده‌های زیادی را رد کردند و برای مردم توضیح دادند که هر منطقه چه آداب و رسوم و ویژگی‌هایی دارد.


داستان در زمانی روایت می‌شود که اروپا هنوز جهش اقتصادی و علمی خودش را آغاز نکرده و قاره‌ای معمولی محسوب می‌شود.


مثلاً در یکی از قسمت‌ها می‌بینیم قبرستان دهکده بسیار شلوغ است و افراد زیادی در آنجا دفن شده‌اند.


این انیمیشن براساس اقتباسی از رمان هکتور مالو با عنوان «باخانمان» نوشته شد که این کتاب به دریافت جایزه آکادمی فرانسه نایل آمد.


پرین پس از دیدن پدربزرگ به ثروتی عظیم دست پیدا کرد و با لیاقتی که از خودش نشان داد صاحب شغلی خوب در یک کارخانه شد، اما تا آخرین لحظه پدربزرگ نمی‌دانست که با پرین چه نسبتی دارد. احتمالا فیلمنامه‌نویس سریال «ستایش 2» هم گوشه چشمی به این داستان داشته است؛ چون در این سریال هم حشمت فردوس نوه‌اش را نمی‌شناسد!


باخانمان یا داستان پرین یک مجموعه انیمیشن ۵۳ قسمتی است که توسط استودیو نیپون انیمیشن ساخته شده‌است. پخش آن از ۱ ژانویه ۱۹۷۸ در کانال فوجی تی‌وی آغاز شده و تا ۳۱ دسامبر ۱۹۷۸ ادامه داشته‌است.


این کارتون در ایران با نام با خانمان از شبکه ۲ پخش شد. آهنگ تیتراژ از آهنگ غذاخوری تام اثر سوزان وگا گرفته شده‌است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها