تعداد بازدید: ۲۴۲۸
کد خبر: ۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ - 2018 28 October
داریوش ارجمند کیست؟
داریوش ارجمند چهره خشن و مردانه سینمای ایران است که بارها و بارها تندیس سیمرغ بلورین را به آغوش گرفته و اوج شهرتش به مالک اشتر سریال امام علی(ع) باز می‌شود.

این بازیگر ٧٤ ساله متولد ۵ مرداد ۱۳۲۳  در تهران می‌باشد.


فرشته یغمایی با او در سال ۱۳۵۲ازدواج کرده است و امیریل، امیرسام و یلدا فرزندش می‌باشند.


او فرزند تیمسار ارجمند، برادر کوچک‌تر انوشیروان ارجمند بازیگر، عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند، و پدر امیریل ارجمند است.


وی دارای مدرک تحصیلی دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی می‌باشد. او مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرده است. دکتر علی شریعتی یکی از استادان او به شمار می‌رود. 


وی با بازی در فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد.


او در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم «آدم‌برفی»، «اعتراض» و «سگ‌کشی» هنرنمایی کرد.


دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم «سگ کشی» از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد.


وی در تلویزیون در سریال «امام علی» در نقش «مالک اشتر» بازی ماندگاری از خود نشان داد.


ارجمند در سال ۱۳۹۱ طی حکمی از سوی محمدرضا طالقانی به عنوان سخنگوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای منصوب شد و در مراسمی در تیرماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.


ارجمند با گلایه از وضعیت فرهنگی کشور گفت: ما امروز گرفتار کم‌فرهنگی هستیم. به فیلم‌ها و تئاترهایمان نگاه کنید. کو «ناخدا خورشید» و «اجاره‌نشین‌ها» و «پرده آخر»؟ آن سینما دیگر وجود ندارد. در سینما شاهدیم که از تنگنا‌هایی که مردم دچار آنند، بهره می‌برند. می‌بینیم در میان یک جمع همراه می‌توان متلک‌هایی گفت که در خلوت هم قابل گفتن نیست و همه دسته‌جمعی می‌خندند و پول می‌دهند تا چنین چیز‌هایی بشنوند و بخندند. چه به سر ما و فرهنگ‌مان آمده است؟ فیلم‌شناسی


چراغ‌های ناتمام، ماهورا، راه آبی ابریشم ، شکلات داغ، تردید، رئیس، قاعده بازی، شاهزاده ایرانی، ازدواج به سبک ایرانی، سگ‌کشی، مسافر ری، اعتراض، شور زندگی، آدم‌برفی، ناصرالدین شاه آکتور سینما، پرده آخر، تیغ آفتاب، کشتی آنجلیکا، و ناخدا خورشید.


مجموعه تلویزیونی
ماه و پلنگ، تعبیر وارونه یک رؤیا، یه تیکه زمین، ستایش (فصل اول، دوم)، پریدخت، سرزمین خاکستری، به‌سوی افتخار، روزهای زندگی، و امام علی (۱۳۷۰)



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها