تعداد بازدید: ۱۴۷۲
کد خبر: ۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷ - 2018 22 October
در آستانه فصل سرد
شیر فله‌ای: ٢٣٠٠ تومان

جلسه جنجالی جهاد کشاورزی با دامداران برای تعیین قیمت شیر برگزار شد اما علیرغم اینکه جلسه بیش از ۲ ساعت به طول انجامید به نظر می‌رسید نرخ تعیین شده، مطلوب دامداران نیست. نرخ ۲ هزار تومانی فروش شیر توسط دامداران به ایستگاه‌های شیر شهرستان در حالی اعلام شد که پیش از این در یک تصمیم خودخواسته آنان شیر را به قیمت ٢ هزار تومان به ایستگاه‌ها می‌فروختند و ایستگاه‌ها هم شیر را به مبلغ۲۵۰۰ تومان عرضه می‌کردند رقمی که پس از این جلسه به ۲۳۰۰ تومان کاهش یافت.


نرخ کشوری شیر ١٥٧٠ تومان
در این جلسه معاون فنی جهاد کشاورزی نی‌ریز اعلام کرد: ما همراه با دامداران هستیم و نخواهیم گذاشت آنان ضرر کنند.


مهدی اعیان‌منش از اینکه افرادی در چرخه تولید و توزیع در این جلسه حضور داشتند تشکر کرد و گفت:     

              
این مبلغ در حالی امروز به تصویب رسید که بر اساس نامه رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت شیر باید در سراسر کشور ۱۵۷۰ تومان باشد و برای مراکز جمع‌آوری هم باید با احتساب ۱۵ درصد سود این رقم تعیین شود.


٩٥٠ رأس گاو در نی‌ریز
کارشناس مسئول امور دام جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت دامداری شهرستان نی‌ریز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶ مرکز جمع‌آوری شیر وجود دارد که ٣ مرکز فعال هستند.
علی قرایی به تعداد گاوهای موجود در نی‌ریز پرداخت و گفت: نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد چون با کشتار برخی از آنها و همچنین زادآوری برخی دیگر این آمار تغییر می‌کند اما آنچه که ما در اختیار داریم این است که ۹۵۰ رأس گاو  در ۱۱۰ واحد بهره‌برداری وجود دارد. از این ۱۱۰ واحد ۶۵ واحد فعال می‌باشند. این آمار بر اساس کارت شیری است که گاوداری‌ها در هنگام تحویل شیر به مراکز جمع آوری شیر می‌دهند.


٣٢٠ هزار دام سبک
وی همچنین تعداد دام‌های سبک شهرستان را ٣٢٠,٠٠٠ رأس اعلام کرد که توسط ٣٨٠٠ بهره‌بردار اداره می‌شود.


قرایی آمار مربوط به سال ۹۳ در همین حوزه را ٧٢٠,٠٠٠ رأس دام سبک و ٩ هزار بهره‌بردار اعلام کرد که به دلیل خشکسالی، نبود خوراک دام و توجیه اقتصادی دست از کار کشیده‌اند.


بیان مشکلات
در ادامه دامداران و گاوداران حاضر در جلسه مسائل، مشکلات و خواسته‌های خود را به شرح زیر مطرح کردند:


- کمبود خوراک دام و سبوس و احتکار آن توسط برخی انبارداران.


- دادن تضمین‌هایی برای پرداخت پول گاوداران توسط ایستگاه‌های شیر در شهرستان نی‌ریز


- افزایش لجام گسیخته هزینه‌های خوراک دام در نی‌ریز


- تعطیلی ایستگاه‌های شیری که مجوز ندارند.


- پایین بودن قیمت شیر سبب می‌شود تا گاوها را به کشتارگاه ببریم. قیمت شیر ۳ هزار تومانی هم برای ما سود آور نخواهد بود.


- تلاش برای راه‌اندازی تشکل صنفی دامداران 

دومین شهر استان در دام سبک بودیم
علی طحان که در این جلسه خود را مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران و یکی از دارندگان ایستگاه شیر در نی‌ریز معرفی کرد و گفت: بنده ۱۸- ۱۹ سال تجربه دارم.


در سال ۱۳۸۲ نی‌ریز پس از مرودشت بزرگترین شهرستان دارای دام سبک در استان فارس بود و به همین دلیل سهمیه جو و سبوس نی‌ریز بسیار زیاد بود. اما زمانی که تعاونی‌های دامداران کنار گذاشته شدند و بنگاه‌های خصوصی روی کار آمدند این سهمیه‌ها بسیار کم شد و ما نمی‌دانیم که این میزان کم را چگونه میان گاوداری‌ها تقسیم کنیم.


طحان همچنین گفت: اگر کسی در نی‌ریز شیری تولید کند اما تحویل ایستگاه‌های شیر ندهد سهمیه سبوس آن حذف شود.


قیمت شیر بالای ٣ هزار تومان
وی در مورد قیمت شیر گفت: در آخرین پیامی که انجمن گاوداران استان فارس به ما اعلام کرده نرخ شیر ۲٠١٥ تومان است و این مربوط به ٥٠ روز پیش می باشد و با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و دیگر محصولات قیمت شیر بالای ٣ هزار تومان است.


علی طحان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های شیر شرکت‌های حقوقی هستند گفت: نمی‌شود ادعا کرد که روزی این شرکت‌ها تعطیل شوند و سر دامداران بی‌کلاه بماند. از طرفی باید کارخانه پول شیر را پرداخت کند تا ما آن را به دامدار پرداخت کنیم. همین الان می‌توانید به کارخانه‌های شیر زنگ بزنید و استعلام کنید که آخرین واریزی مبلغ شیر ایستگاه‌های نی‌ریز مربوط به چه تاریخی می‌باشد؟


شیر به کارخانه نداده‌ایم
طحان اعلام کرد که به دلیل حجم بالای درخواست مردم برای شیر خام، از اول مهر به کارخانه های شیر ارسالی نداشته‌‌ایم! مسئله‌ای که با اعتراض یکی از دامداران روبرو شد و گفت: چرا شیر به کارخانه‌ها ارسال نمی‌شود؟ اگر اینگونه باشد باید فاتحه گاوداری‌های نی‌ریز را خواند.


فروش شیر به کارخانه ٢١٠٠ تومان
سهامی یکی از گاوداران صنعتی نی‌ریز اعلام کرد: بنده شیر را به مبلغ ۲۱۰۰ تومان مستقیماً به کارخانه می‌دهم.


وی در عین حال اعلام کرد که این مبلغ به صرفه نیست. 

 

چرا گاوداری‌ها موفق نیستند
کاویانی دیگر گاودار نی‌ریزی با انتقاد از اینکه چرا گاوداری‌ها ضعیف عمل می‌کنند گفت: بهتر است جهاد کشاورزی از افراد کارشناس در این رابطه دعوت کند تا ما بدانیم اشکال کار کجاست. چرا گاوداری‌های فسا رونق بهتری دارند.


وی اعلام کرد: اگر مراکز دامپزشکی و آزمایشگاه‌های مجاز احداث شود تعداد دام هم بالا خواهد رفت.


افزایش بی‌سابقه قیمت لبنیات
کاویانی سهم نی‌ریز از فرآورده‌های دامی را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ۱۰ تا ۱۵ برند لبنیات به نی‌ریز وارد می‌شود.


وی افزایش قیمت لبنیات را سرسام‌آور خواند و گفت: ماست ۹۰۰ گرمی پانل از تیرماه که ۳۳۰۰ تومان بوده به۵۳۰۰ تومان رسیده است و شیر ارژن در همین تاریخ ۲۹۰۰ تومان بوده به ۴۵۰۰ تومان رسیده و شیر عالیس در حال حاضر ۵ هزار تومان است.


چرا فرآوری نمی‌کنید؟
نادر زارعی یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی در این جلسه خطاب به گاوداران گفت: مشکل اساسی شهرستان نی‌ریز عدم تمایل گاوداران به فرآوری محصولاتشان است.


وی همچنین شیوه پرورش دام‌های سبک در نی‌ریز را نامناسب خواند و گفت: دام باید در چرای آزاد باشد و شما هرچه زحمت بکشید آن درآمد مطلوب را کسب نخواهید کرد. ولی بدون تردید اگر یک کیلو شیر دو هزار تومان باشد خوب می‌دانید که با تبدیل آن به کشک چقدر سود خواهید کرد و این یعنی سود از طریق فرآوری.


مهدی اعیان‌منش با تأیید صحبت‌های زارعی گفت: انار نی‌ریز همیشه با نام ساوه به دیگر شهرها و کشورها ارسال می‌شد و در بازارها به همین نام فروخته می‌شد اما با برگزاری جشنواره انار و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره انار صنعتی، اکنون انارکاران نی‌ریزی مشکل فروش ندارند. شما هم باید دیر یا زود به فرآوری محصولات بپردازید.


وی همچنین نظارت بر عرضه علوفه وسبوس را پذیرفت و وعده داد تا نظارت این مدیریت را بیشتر کند.


فروش شیر در ایستگاه‌ها غیرقانونی است


معاون فنی جهاد کشاورزی در مورد وظیفه ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر گفت: فلسفه ایجاد این ایستگاه‌ها آن است که شیر را از دامدار تحویل گرفته و به کارخانه بدهند اما یک فرهنگ غلط جا افتاده و آن اینکه ایستگاه‌ها، شیر خام را به مردم می‌فروشند مسئله‌ای که برای ایستگاه‌ها ضرر نیست ولی در نهایت دامدار متضرر می‌شود.


این گفته اعیان‌منش با موافقت دامداران همراه شد و آنان اعلام کردند که حاضر نیستند شیر خود را به صورت فله‌ای عرضه کنند. 


طحان گفت: من توزیع شیر فله‌ای را متوقف می‌کنم اما اگر مردم دوباره با دبه‌های شیر به فرمانداری رفتند خودتان باید جوابگو باشید.


اعیان‌منش در پاسخ به وی گفت: متأسفانه عامل این مسئله خود ایستگاه‌های شیر هستند. آن زمانی که شما هزینه حمل و نقل نداشتید و بدون میکروب‌زدایی شیر را به مردم عرضه می‌کردید چرا معترض نبودید اما حالا می‌گویید که عرضه را متوقف می‌کنید؟ هر چند قانون می‌گوید ایستگاه‌های شیر اجازه خرده فروشی را ندارند و دامپزشکی هم ممنوع کرده اما متأسفانه هنوز ادامه دارد.

 


در پایان مجادله‌ای بین مسئولان جهاد و دامداران رخ داد. دامداران می‌گفتند باید قبل از اعلام قیمت شیر این جلسه برگزار می‌شد.


در پاسخ به این سؤال، اعیان‌منش گفت: اگر ما بخواهیم جلسه‌ دیگری با شما، صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بگذاریم قطعاً قیمت شیر همان قیمت خواهد بود که به صورت سراسری اعلام شده است و آن هم مبلغی بیش از١٥٧٠ تومان نخواهد بود.


اعیان‌منش در پایان از همراهی دو اداره صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی در خصوص تعیین نرخ جدید شیر تشکر کرد و گفت: تعیین نرخ شیر نه از وظایف جهاد است و نه صنعت ومعدن بلکه کارگروه تنظیم بازار کشور که قبلاً شورای اقتصاد نام داشت مسئول نرخ‌گذاری بر روی شیر است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها