تعداد بازدید: ۱۳۱۸
کد خبر: ۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵ - 2018 22 October
پنجشنبه ۲۶ مهرماه دکتر محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به دعوت دکتر مسعودی نماینده مجلس جهت بازدید از مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی نی‌ریز به این شهرستان سفر کرد.

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: طالبیان در ابتدا وارد سرای فاتح شد. وی این مکان را یکی از بناهای تاریخی و قدیمی منحصر به فرد و جالب دانست و گفت: در ایران کمتر خانه‌هایی می‌شود یافت که نمایی چوبی به این زیبایی داشته باشند.


«آذردخت رفسنجانی» همسر «هوشنگ خان فاتح» در این بازدید که با چشمانی گریان به ساختمان خود نگاه می‌کرد گفت: من راضی نیستم که ساختمانم تخریب شود.  از زمانی که من خانه را ترک کرده‌ام خانه وضعیت بهتری پیدا نکرده است.


رفسنجانی نگاهش به سقف یکی از اتاق‌های ضلع جنوبی این عمارت قدیمی بود که توسط میراث فرهنگی تخریب شده و در حال بازسازی بود.


معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه از حمام حاج محمدحسن بازدید کرد و گفت: علیرغم اینکه این حمام بسیار قدیمی است اما جوشکاری‌های بی‌ضابطه و همچنین پاشیدن نمک به روی سنگ‌ها سبب شده تا این اثر فاخر مورد بی‌مهری قرار گیرد و سنگ‌های آن خورده شود.


قرار است این ساختمان به غار نمکی تبدیل شود که طالبیان در این رابطه گفت: تا مجوز و نحوه کار را نگرفته‌اید نباید شروع می‌کردید. اگر تصمیم گرفته شود این حمام به صورت همان حمام قدیمی باقی بماند ۵۰% هزینه بازسازی به صورت بلاعوض توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت خواهد شد.


طالبیان در ادامه از کاروانسرای سروی هم بازدید کرد و گفت: این کاروانسرا قابلیت‌های خوبی دارد و می‌‌تواند گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند.


در همین رابطه شهردار نی‌ریز پیشنهاد داد تا بحث تملک آن را به عهده بگیرد. طالبیان با استقبال از این طرح گفت: ما حاضریم شهرداری تملک را انجام دهد و مرمت و بهسازی را خود ما انجام دهیم.


معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه از مسجد جامع کبیر نی‌ریز بازدید کرد و گفت: این مسجد یکی از مساجد فاخر ایران است که قابلیت ثبت جهانی را دارد.
طالبیان با ابراز تأسف از ساخت و سازهای بی‌ضابطه در این مسجد گفت: باید نظارت در تغییرات این‌گونه بناها کاملاً محسوس باشد.


وی از نقاطی که مورد تخریب واقع شده بازدید کرد و گفت: در برنامه‌هایم مرمت این مسجد را در دستور قرار می‌دهم.


معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه از قلعه اس پی آر هم بازدید کرد و گفت: در مورد این قلعه باید تکلیف مالکیت آموزش و پرورش مشخص شود و اگر این اداره قرار است آن را بازسازی کند ما هم کمک خواهیم کرد اما اگر تمایلی به بازسازی ندارند شهرداری می‌تواند وارد عمل شود و ما هم سعی می‌کنیم در مرمت‌ها همکاری‌های لازم را داشته باشیم.


طالبیان در ادامه به همراه دکتر مسعودی نماینده مجلس، نی‌ریز را به سمت استهبان ترک کرد.


پس از آن فرماندار، شهردار و رئیس شورای شهر نی‌ریز، و رئیس میراث فرهنگی در این اداره تشکیل جلسه دادند تا تفاهم‌نامه‌‌های جداگانه‌ای در مورد هر بنای تاریخی  را جهت ارائه به دکتر طالبیان تنظیم کنند.


در این جلسه در رابطه با سرای فاتح سه پیشنهاد در خصوص چگونگی تملک یا بازگرداندن ملک به مالک مورد تصویب قرار گرفت.


در خصوص کاروانسرای سروی و حمام حاج محمدحسن نیز پیشنهاد شد سازمان میراث فرهنگی طی تفاهم‌نامه‌ای تمامی اختیارات قانونی خود جهت تملک و خلع ید متصرفین هر دو پروژه مذکور را به شهرداری نی‌ریز واگذار نماید.


در رابطه با قلعه اس‌پی‌آر قرار شد با توجه به اینکه آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز در حال حاضر به لحاظ قانونی مالک این بنا می‌باشد حداکثر یک ماه نسبت به امکان یا عدم امکان مرمت و بازسازی بنای مذکور اعلام نظر نماید و در غیر این صورت مکان به شهرداری نی‌ریز برای مرمت واگذار شود.


همچنین در مورد مسجد جامع کبیر جهت ترمیم کلی و تکمیل نواقص اقدام تا زمینه ثبت جهانی آن فراهم شود.


در خواستی نیز برای ارتقاء میراث فرهنگی نی‌ریز از نمایندگی به اداره، جذب نیرو و تبدیل وضعیت کارمندان به طالبیان ارسال شد.


در حاشیه این دیدار، با معاون میراث فرهنگی و گردشگری گفتگویی انجام دادیم که در شماره بعد چاپ خواهد شد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها