تعداد بازدید: ۱۸۵۳
کد خبر: ۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵ - 2018 22 October
محبوبه ناصری، نی‌ریزان فارس: چند وقتی است که شاهد اعتراض رانندگان خودروهای سنگین هستیم. افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی، قطعات مورد نیاز کامیون‌ها، مسائل بیمه‌ای و... موجب شده تا بارها دست به اعتراض زده و خانه‌نشین شوند.

با این وجود که از ١٥مهرماه بارگیری توسط آنان انجام شده تعداد زیادی از رانندگان به خاطر هزینه‌های بالا و اینکه از پس مخارج خودرو و خانواده بر نمی‌آیند، هنوز اقدام به بارگیری نکرده‌اند.


در همین رابطه سری به پایانه باربری زدیم تا پای صحبت آنان بنشینیم:

از پس هزینه‌ها بر نمی‌آییم
یکی از پیشکسوتان این صنف که ٥٠ سالی است رانندگی می‌کند در این رابطه می‌گوید: از پس هزینه‌ها بر نمی‌آییم. مبلغی را سنگبری به عنوان عوارض از ما می‌گیرد و مبلغی هم شرکت حمل و نقل.


وی گفت: رانندگان کامیون به خاطر حل خیلی از مشکلات کشور با تمام مشکلات کالای مورد نیاز مردم، واحدها و کارخانجات را در کمترین زمان ممکن از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌کنند و امروز ما از مسئولان می‌خواهیم تا به داد آنها برسند.


این راننده پیشکسوت ادامه می‌دهد: در ماه اگر بخواهیم یک سرویس بار از بندرعباس بگیریم حدوداً ٥ میلیون تومان بارنامه این سرویس می‌شود که یک‌میلیون و ١٠٠ هزار تومان آن را باید به صورت نقدی بابت کمیسیون گاراژ پرداخت کنیم. ٦٠٠ هزار تومان هم هزینه سوخت سرویس می‌شود. حدود ٢٣٠ هزار تومان هم باید بابت حق بیمه پرداخت کرد و مبلغی را نیز بابت هزینه‌های خودرو از جمله روغن، خورد و خوراک خود کنار بگذاریم. 


رانندگان کامیون سالانه ٥٠٠ هزار تومان بابت شارژ کارت هوشمند پرداخت می‌کنند و واقعاً در تأمین هزینه‌ها مانده‌ایم.

یک حلقه لاستیک ٤ میلیون تومان
یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: زمانی یک حلقه لاستیک یک میلیون تومان بود، الان به ٤ میلیون تومان رسیده است و روغن ٥٠٠ هزار تومان شده. کل درآمد راننده کامیون از یک سرویس طولانی‌مدت ٣ میلیون تومان بود که باید با آن خرج خانواده و کرایه‌ خانه را هم بدهد، چه طور می‌تواند درآمدزایی داشته باشد. چگونه می‌تواند این همه استهلاک را قبول کند و بارگیری کند. 

فقط نقد
وی ادامه می‌دهد: قبلاً برای خرید لاستیک با قیمت خیلی پایین‌تر امکان خرید اقساطی بود اما امروز تا مبلغ نقد را کارت نکشیم خبری از لاستیک نیست.


این راننده با بیان اینکه تعمیر موتور کامیون ٣٠ میلیون تومان آب می‌خورد، ادامه ‌داد: یک راننده اگر بخواهد این هزینه را پرداخت کند در طول سال یک لقمه نان هم نمی‌تواند برای خانواده‌اش تأمین کند.


رانندگان چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند و تمام خواسته‌های آنها هم صنفی و مسائلی کاری است.


یکی دیگر از رانندگان گلایمند از وضعیت توزیع لاستیک می‌گویند: من نفر سیزدهم بودم زمانی که برای لاستیک اسم‌نویسی می‌کردند و هنوز هم لاستیک به من نداده‌اند. 

به وعده‌های فراموش شده پایبند باشید
وی با بیان اینکه حدود ١٤ روز از اعتراض کامیون‌داران سپری شده و هیچ مسئولی به درد دل آنها حتی گوش هم نداده است، می‌گوید: رانندگان خودشان هم این وضعیت را دوست ندارند، ما حرف غیرمنطقی نمی‌زنیم و تنها انتظار داریم مسئولان به وعده‌های فراموش شده خود پایبند باشند. 


یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: یکی از وعده‌هایی که مسئولان دادند بحث بیمه تکمیلی رانندگان بود، به رانندگان گفتند مشکل بیمه تکمیلی برطرف شده و رانندگان بروند ثبت‌نام کنند. یک روز در صف ایستادیم و برای دریافت مزایای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کردیم و مبلغ ٣٠ هزار تومان هم از ما کسر شد، اما هنگامی‌که برای دریافت هزینه‌های بیمه تکمیلی مراجعه می‌کنند خبری از بیمه تکمیلی نیست.

مسئولان ٢٤ ساعت میهمان ما باشند
وی می‌افزاید: کامیون‌داران شبانه‌روز برای رساندن بار به صاحبش در جاده‌ها در حال رفت و آمد هستند از مسئولان دعوت می‌کنیم یک‌بار به مدت ٢٤ ساعت مهمان کامیون‌داران باشند و هیچ کاری هم نکنند تنها از نزدیک سختی کار رانندگان را ببینند و لمس کنند، بفهمند راننده چه زجری می‌کشد و بعد نگویند شغل رانندگان جزو مشاغل سخت نیست.


وی با اشاره به اینکه نرخ بیمه هرسال افزایش می‌یابد، می‌گوید: باید ماهیانه ٢٣٠ هزار تومان حق بیمه پرداخت ‌کنیم تا پس از ٣٠ سال با ماهی یک‌میلیون تومان بازنشسته شویم.


ما می‌خواهیم صدایمان به مسئولان برسد و به دنبال اعتراض و تنش‌ نیستیم و تنها انتظار داریم مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند. ما به ریال دستمزد دریافت می‌کنیم و به دلار خرید می‌کنیم.


یکی دیگر از کامیون‌داران نیز می‌گوید: امروز همکاران من در تأمین لاستیک با چالش و مشکلات جدی مواجه هستند، قیمت بالا و کمبود لاستیک در بازار موجب شده که دست از کار بکشند.

به ما کارتخوان بدهید
از دیگر خواسته‌های رانندگان داشتن دستگاه کارتخوان بود. آنها می‌گفتند: اگر ما یک دستگاه پوز داشتیم زمان تحویل کرایه خود را دریافت می‌کردیم نه اینکه شماره کارت بدهیم و مدت‌ها منتظرکرایه بمانیم.

لاستیک گران و کمیاب
در ادامه سری به دفتر انجمن رانندگان زدیم و آنجا نیز با حضور تعدادی از رانندگان که دغدغه زیادی برای حل مشکلاتشان داشتند مواجه شدیم.


رئیس انجمن صنفی رانندگان می‌گوید: رانند‌گان با مشکلات زیادی از جمله هزینه بالا، کمبود قطعات خودرو  و همچنین قیمت گران لاستیک مواجه هستند.


علیرضا یحیی‌زاده گفت: ما از رانندگان برای دریافت لاستیک ثبت‌نام می‌کنیم و لیست آنها را به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تحویل داده و حواله دریافت می‌کنیم. بعد از آن حواله را تحویل راننده داده و او مستقیماً لاستیک را ازشیراز تحویل می‌گیرد.


اولویت با کسانی است که لاستیک ماشین آنها غیرقابل استفاده و امکان بارگیری ندارند و این مسئله را کارشناس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نی‌ریز تأیید می‌کند.

٣٢٨ حواله برای نی‌ریز
برای توزیع لاستیک در نی‌ریز ١٩٠٠ نفر ثبت‌نام کردند که ٣٢٨ حواله لاستیک به نی‌ریز تعلق گرفت که تعداد ٢٤٩ جفت لاستیک ایرانی و ٧٩ جفت لاستیک خارجی از نوع ٣٨٥ و ٣١٥ بود. از آنجا که اکثرکامیون‌های جدید احتیاج به لاستیک تیوپلس دارند ما با کمبود این لاستیک مواجه هستیم و به تعداد زیادی از رانندگان این لاستیک تعلق نگرفته است.


البته مسئولان قول دادند پیگیری لازم را انجام داده و در مدت زمان کوتاهی لاستیک از بندرعباس وارد و ابتدا در استان‌ها و بعد درشهرستان توزیع کنند.

ممنوعیت عوارض ورودی شهرک سنگ نی‌ریز
یحیی‌زاده در مورد عوارض ورودی شهرک سنگ نی‌ریز گفت: با پیگیری‌های انجام شده طبق دستور دادستان شهرک سنگ حق دریافت هیچگونه مبلغی بابت ورودی از رانندگان را ندارد. پیش از این از ماشین‌هایی که بار سنگ کوپ داشتند مبلغی گرفته نمی‌شد اما بقیه کامیون‌ها موظف به پرداخت بودند.


طبق قانون تجارت هزینه بارگیری اعم از لیفتراک، جرثقیل و حتی کارگران سنگبری برعهده صاحب کالا می‌باشد و به مبلغ کل کرایه بارنامه اضافه می‌شود و راننده نیز آن را در مبلغ کل کرایه دریافت می‌کند. ضمن اینکه هزینه بارگیری و باسکول هم به مبلغ کرایه اضافه می‌شود.


شرکت حمل و نقل هم هزینه‌ای بابت ورودی شهرک سنگ نمی‌گیرد و تنها حق کمیسیون خود را می‌گیرد نه چیزی دیگری. 

ثبت‌نام ١٨١٣  راننده نی‌ریزی برای بیمه تکمیلی
یحیی‌زاده در مورد بیمه تکمیلی رانندگان گفت: تاکنون ١٨١٣ نفر ثبت‌نام شده‌‌اند و کسانی که می‌خواهند از مزایای آن استفاده کنند می‌توانند با مراجعه به بیمه مرکزی آتیه‌سازان حافظ شیراز قبل از هرگونه درمانی، نامه دریافت نموده و به بیمارستان تحت قرارداد بیمه مراجعه و از خدمات رایگان استفاده کنند.


اگر در بیمارستانی که تحت پوشش بیمه آتیه‌ساز نیست تحت درمان قرار بگیرند می‌بایست فاکتورهای خود را از بیمارستان تحویل گرفته و به دفتر نمایندگی بیمه آتیه سازان حافظ واقع در خیابان شهید مطهری جنب پست بانک قدیم به شماره تلفن ٦٥٨٠- ٥٣٨٣-٠٧١ مراجعه و بعد از انجام تشریفات اداری این مبلغ را پس بگیرند. لیست تعهدات بیمه تکمیلی در دفتر انجمن جهت مشاهده رانندگان موجود می باشد.

غیرفعال شدن کارت سوخت
‎‎یحیی‌زاده دلیل غیرفعال شدن کارت سوخت تعداد زیادی از کامیون‌ها را عدم بارگیری آنان بعد از سوخت‌گیری دانست و افزود: تعدادی از کامیون‌داران به خاطر عدم توجه به پیامکی که از سوی شرکت نفت صادر شده بود کارتشان سوخته است. از این رانندگان خواسته شده بود چنانچه اقدام به سوخت‌گیری کردند ظرف ٧٢ ساعت بارگیری نمایند و در غیر این صورت کارت سوختشان از سوی شرکت غیرفعال می‌شود. اما با پیگیری‌های به عمل آمده قرار است تا٣١ مهرماه تمامی کارت سوخت‌ها فعال شوند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها