تعداد بازدید: ۲۴۸۳
کد خبر: ۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ - 2018 18 September
امسال شیوه اجرای مراسم تاسوعا و عاشورا در نی‌ریز، با تغییراتی همراه شده است.
عابد نعمتی، هورگان: بنا بر اعلام جنگجو رئیس اداره تبلیغات اسلامی نی‌ریز، مراسم نوحه‌خوانی هیئتهای عزاداری در عصر تاسوعا و عاشورا، قرار است تا ساعت 18:15 تمام شود و پس از آن، همه عزاداران با مداحی یک نفر عزاداری می‌کنند.

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور امام جمعه موقت، فرمانده انتظامی، شورای هیئات مذهبی، اداره تبلیغات اسلامی، شهرداری و شورای شهر و جمعی از مسئولان ادارات و هیئتها دوشنبه 26 شهریور در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی نی‌ریز برگزار شد. 

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام امیر جنگجو از هیأتهای مذهبی که نامه شورای هیئات مذهبی خطاب به امام جمعه را امضاء کرده بودند، تشکر کرد. نامه‌ای که به گفته او در آن، وکالت مدیریت و ساماندهی برنامه‌های عزاداری امام حسین و دیگر برنامه‌های مذهبی را به امام جمعه واگذار کرده بودند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی در ادامه، برنامه‌های روزهای آتی عزاداری محرم را که ظاهراً از قبل تصمیم گرفته و برنامه‌ریزی شده بود، برای حضار قرائت کرد:

«جلسه‌ای صبح  تاسوعا در مسجد ابوالفضل(قلعه خواجه) برگزار می‌شود. 

صبح  عاشورا هیئتها به سمت مسیرهای تعیین شده و در نهایت دفتر امام‌جمعه و امامزادگان و مسجد جامع مهدی حرکت می‌کنند.

عصر تاسوعا و عصر عاشورا با توجه به  نامه‌ای که هیئات مذهبی به امام جمعه دادند، برنامه‌ریزی شد که هیأتهای عزاداری زودتر حرکت کنند، ساعت ۵ در مصلای نمازجمعه باشند و به مداحشان بگویند که برای اعلام حضور و خواندن نوحه، زودتر به جایگاه‌شان بروند. این مراسم از ساعت ۵ تا 6:15 انجام می‌شود. سپس ادامه برنامه‌ها تحویل حجت‌الاسلام سید‌جواد فقیه امام جمعه موقت داده می‌شود تا مداحی کند.

شب تاسوعا همه هیئتها کنار گلزار شهدا و در همین قسمت  جلوی امامزادگان که مسطح شده، متمرکز می‌شوند.

 شب عاشورا نیز همه هیئتها به مسجد جامع کبیر می‌روند.

شب اول شام غریبان مثل هر سال برنامه‌ای جلوی حسینیه مطهری و شب دوم آن نیز جلوی مسجد جامع کبیر اجرا می‌شود. 

۱۳ محرم نیز برنامه خاصی تدارک دیده شده که مثل سالهای گذشته دسته عزاداری از حسینیه شهیدان اکبرزاده حرکت می‌کند و به گلزار شهدا ختم می‌شود.»

وی اضافه کرد: «پیشنهادات زیادی رسید که برنامه متمرکزی در روز تاسوعا و عاشورا انجام شود. خیلی فکر کردیم چه مداحی انتخاب کنیم که اعتراض نشود و اگر هم می‌خواستیم از بیرون شهر بیاوریم، دیگر دیر شده بود. بنابراین چند نفر از مسئولان هیئتها پیشنهاد دادند که حجت‌الاسلام سید‌جواد فقیه مداحی کند و سپس سخنرانی امام جمعه را داشته باشیم.»

جنگجو در جایی دیگر از سخنان خود، از مطالبی که در یکی از رسانه‌ها منتشر شده گلایه کرد و گفت: «من در شهرهای مختلفی مدیریت کرده‌ام و فکر نمی‌کنم مداحی در نی‌ریز ضعیف باشد. من مداحی نی‌ریز را بالنده می‌بینم؛ چرا که مداحان ما هم زیبا و هم مستند مداحی می‌کنند. اگر هم در جایی ضعف وجود دارد، تلاش می‌کنیم که برطرف شود. اما متأسفانه نامهربانی‌های را می‌شنویم که البته مداحان روی خودشان نمی‌آورند. به لطف الهی مداحان ما بسیار موفق عمل می‌کنند و سعی داریم روز به روز بهتر شوند.»

وی افزود: «سال گذشته دیدم مقاله‌ای در هفته‌نامه نی‌ریزان فارس نوشته شده که خیلی تشکر کردم. چرا که نقاط ضعف و قوت آن به خوبی بیان شده بود و راهکارها را گفته بودند؛ پیش خودم گفتم این زیبا است. بقیه هم باید همین طور باشند؛ راهکار بگویند، نقاط قوت بگویند و تشویق کنند؛ نه این که حرفی بزنند که شایسته شهر و مداحان ما نباشد. ما از نقد بدمان نمی‌آید؛ ولی نقد سازنده. غرض‌ورزی و حاشیه درست کردن زیبا نیست.»

وی ضمن تجلیل از آیت‌ا... فقیه و حجت‌الاسلام فال‌اسیری، به زحمات زیاد حوزه‌های علمیه اشاره کرد که به گفته او نیروهای ارزشمندی تربیت کرده است.

در ادامه جلسه، سرهنگ یوسفی فرمانده انتظامی نی‌ریز گفت نظم و امنیت مراسم دست خود هیئتها است که انتظار می‌رود همچون گذشته انجام دهند. 

بوستانی رئیس اداره اطلاعات نیز در سخنانی، استفاده از ظروف یکبار مصرف در مراسم عزاداری و آلوده کردن محیط را فرصتی برای معاندین دانست که با عکسبرداری از صحنه‌های پس از آن، عزاداری امام حسین را زیر سؤال ببرند. 

وی گفت: «هر چند گروه‌های تکفیری از جمله داعش به افغانستان منتقل شده‌اند، اما برنامه‌ریزی‌هایی برای اقدامات تروریستی دارند و باید هوشیار باشید تا از هر اقدامی جلوگیری شود. مسئله بیوتروریسم (آلوده کردن آب و غذای عزاداران حسینی) هم باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین مسئولان هیئتها باید از افراد مطمئن برای تهیه غذا و پذیرایی عزاداران حسینی استفاده کنند.

وی همچنین به احتمال سوء استفاده فرقه‌های انحرافی از عزاداری امام حسین برای این که بتوانند افکار انحرافی را تبلیغ کنند و باعث وهن مذهب شوند، اشاره کرد. فرقه‌هایی که به گفته وی، نشانه‌هایی از آن در نی‌ریز هم دیده شده و آنها با آن برخورد کرده‌اند.

سپس رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان نی‌ریز بر لزوم کاهش استفاده از طبل در مراسم عزاداری و همچنین اختصاص بخشی از نذورات به افراد نیازمند تأکید کرد.

به گفته  هادی نیکونام، 180 هزار نفر باید از ۲۵ تا ۳۰ تن برنجی که در روز عاشورا پخته می‌شود بهره‌مند شوند؛ اما اگر غیر از این است، می‌توان این هزینه را به سمت دیگری سوق داد که بیشترین بهره در طول سال از آن برده شود.

در ادامه جلسه تعدادی از حضار صحبت کردند. 

سپس امام جمعه موقت نی‌ریز گفت: «صحبتی در یکی از روزنامه‌ها مطرح شده بود که قرار است مردم نی‌ریز عزاداری واحدی برپا کنند. اما قریب ۵۵ سال است که مردم نی‌ریز با درایت آیت‌ا... فقیه و همه علمای این شهر، عزاداری‌شان متمرکز است. این طور نیست که تازه این قضیه ایجاد شده باشد. اما نکته اینجاست که علاوه بر آن حالت سنتی و حرکت خودجوش مردمی که باید بر آن تأکید داشت و یادگار گذشتگان است، می‌توانیم از ابتکارات جدید هم استفاده کنیم. حرکت زیبایی را که از گذشتگان به ما رسیده باید حفظ و آن را با ابتکارات بهتر زیباتر کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.»

به گفته حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه، طبل و سنج جنبه عزا دارد و خودش یک روضه است. به گفته وی، اینها ریشه تاریخی و حساب و کتابی دارد که البته نباید به تحریف کشیده شود.

امام جمعه موقت با اشاره به این که نباید بگذاریم حتی یک دانه برنج در مراسم عزاداری امام حسین از بین برود، گفت: «کاش به جایی برسیم که اگر کمکی به هیئت‌های مذهبی می‌شود، قسمتی از آن صرف رفع مشکلات مردم شود. چه عیبی دارد که هر بار یک هیئت جهیزیه یک دختر را تأمین یا مشکل یک نفر را حل کند؟ حل مشکلات مردم، چیزی است که امام حسین از شما توقع دارد.»



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها