تعداد بازدید: ۱۵۳۰
کد خبر: ۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ - 2018 16 September
فرماندار نی‌ریز در گفتگوی اختصاصی :
بخش سوم

/ باید از دامداران حمایت کنیم تا گاوهایشان را نفروشند
/ دلالان سوء استفاده می‌کنند و نهاده‌های دامی را تحویل نمی‌دهند
/ اعتراض به این که شیر ارزان است، همیشه بحث دامدار بوده و هست

چندی پیش برای پیگیری مشکلات مردم شهرستان نی‌ریز، گفتگویی با فرماندار ترتیب دادیم و در حوزه‌های مختلف سؤالاتی با او مطرح کردیم. با این توضیح که در این مصاحبه قصد انعکاس بیلان کاری وجود نداشت. بیلان کاری و گزارش عملکرد در خبرهای مختلفی که چاپ می‌شود آمده است. این گفتگو در چند بخش از جمله: بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعت، و حوزه اداری انجام شد که بخش سوم آن را در این شماره می‌خوانید.
/*****/


در رابطه با بحث صنعت شیر شهرستان، در اسفندماه طی جلسه‌ای در فرمانداری، قیمت فروش شیر فله‌ای به مردم کاهش پیدا کرد. در آن جلسه قرار بود سود واسطه‌ها کاهش یابد؛ اما از آن طرف خرید شیر از دامدار کاهش پیدا کرد و این باعث شد که تولید شیر شهرستان با مشکل مواجه شود و روند فروش گاوهای شیری به کشتارگاه افزایش پیدا کند. بعد از آن در خردادماه جلسه‌ای در فرمانداری با حضور گاوداران و ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر تشکیل شد و این بار قیمت فروش شیر به جای قبلی برگشت.


اما از طرفی افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی باعث شد روند فروش گاو به کشتارگاه‌ها ادامه پیدا کند.


سؤال شما اشکال دارد. چون قیمت شیر یک بحث ملی بود و تصمیم فرمانداری باعث آن نشد. گران شدن نهاده‌های دامی یکی از مشکلات دیگری در سراسر کشور است که دامداران دارند. اما شما آن را به تصمیم اسفند‌ماه ما ربط دادید که این اشتباه است.


تصمیم اسفندماه تصمیمی با نیت خیرخواهانه و در جهت رفاه حال مردم بود و دست دلال و واسطه را کوتاه کرد. اما شما می‌گویید این باعث شد که دامداران نتوانند شیرشان را با قیمت مورد نظر بفروشند.

همان تصمیم محلی باعث شد که از اسفندماه ایستگاه‌های شیر به دامداران فشار بیاورند، قیمت شیر پایین بیاید و تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند.


مثل زمانی که عرضه شیر را ممنوع کردند و گفتند مردم شیر پاستوریزه بخرند؛ اما فروش شیر زیرزمینی شد و نظارت بهداشت از میان رفت. بنابراین مردم ‌شیر مورد نیازشان را با شرایط بد بهداشتی از گاوداری‌ها یا خانه‌ها می‌خریدند. آن موقع ما به عنوان رسانه گفتیم که چون یک تصمیم و قانون غلط هیچ وقت اجرا نمی‌شود، باید عوض شود. گفتیم بیایید با آوردن دستگاه‌هایی که شیر را پاستوریزه می‌کنند، نظارت بهداشتی روی مراکز توزیع شیر داشته باشید تا همچنان توزیع شود. آن موقع می‌گفتند در هیچ شهری شیر فله‌ای توزیع نمی‌شود؛ اما خبرنگاران ما ثابت کردند که این کار در همه شهر ها انجام می‌شود. در نهایت هم مسئولان وقت کوتاه آمدند و فروش شیر فله‌ای آغاز شد. 


اعتراض به این که شیر ارزان است، همیشه بحث دامدار بوده و هست. در نی‌ریز رسم است که مردم به جای کارخانه، شیر را از دامدار می‌خرند. ما هم ناراحت نبودیم؛ هر چند بحث بهداشتی آن مطرح بود. اما این که شیر مصوب ١٠٥٠تومانی را دلال به مردم ١٤٥٠ تومان بفروشد، قبول نداشتیم. همیشه اصل این سود به جیب واسطه می‌رفت. ما گفتیم این دلال بازی‌ها چه است؟ ما می‌خواستیم دست عده‌ای دلال را این وسط کوتاه کنیم. این جلسه تأثیری روی قیمت شیر نداشت. 

وقتی شما قیمت را کاهش دادید، واسطه‌ها نیز قیمت خریدشان را از دامدار کاهش دادند. بنابراین فشار بر دامدار افزایش یافت و آن هدف شما محقق نشد. حالا هم یکی از علل مشکلات حوزه تولید شیر در شهرستان نی‌ریز، کمتر بودن قیمت فروش شیر نسبت به شهرهای دیگر استان و شهرستانهای همجوار است که فشار بیشتری را به دامدار نی‌ریزی می‌آورد. به نحوی که در ۶ ماه گذشته تعداد گاوهای شیری و همچنین تولید شیر شهرستان به کمتر از نصف کاهش یافته است. این را آمار جهاد کشاورزی هم تأیید می‌کند.


من خواهش می‌کنم این را از مسئول جهاد کشاورزی بپرسید. قیمت شیر یک قیمت مصوبی است و آن کسی که شیر را جمع‌آوری می‌کند، مکلف است که با همان قیمت بخرد و بفروشد. معادل آن هم نهاده‌هایی را زیر نظر جهاد کشاورزی به دامدار تحویل می‌دهند. 

اما قیمتها در شهرستانهای مختلف استان فارس متفاوت است، و این نیست که شیر را با قیمت یکسان سراسری از دامدار بخرند و به مردم بفروشند.
یعنی چون قیمتش کمتر است می‌گویید چنین اتفاقی می‌افتد؟

بله، مثلاً در زمان تهیه گزارش ما، شیر را از دامدار نی‌ریزی کیلویی ۱۶۰۰ تومان می‌خریدند و کیلویی ۱۰۰ تومان بابت کرایه کم می‌کردند. بنابراین کیلویی ۱۵۰۰ تومان دست تولیدکننده را می‌گرفت. اما قیمت در شهرهای دیگر از این بیشتر است.


 من از این مغایرت اطلاعی ندارم.

مشکل این است که همین الان که تابستان است، بعضی ایستگاه‌های شیر به هر نفر بیشتر از یک کیلو نمی‌فروشند؛ چرا که میزان شیر دریافتی‌شان از تولید کننده به شدت کم شده. حال با توجه به این که به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم و قطعاً مصرف و تقاضای شیر دو برابر خواهد شد، شما چه پیش‌بینی و اقدامی برای جلوگیری از این معضل و نجات صنعت شیر و دامداری شهرستان کرده‌اید؟ 


من مقداری از شما گلایه‌مندم. ببینید، شما باز هم سؤالی تخصصی را از فرماندار که مسئول سیاسی است می‌پرسید. شیر متولی دارد برادر من. سؤالاتی که از من می‌پرسید، باید در رابطه با اعتبارات عمرانی شهرستان باشد، در رابطه با مسائل انتخابات و غیره باشد. شیر تخصص من نیست. وقتی شما می‌خواهید این سؤال را بپرسید، من باید صدای رئیس جهاد کشاورزی بزنم و بگویم شما هم بفرمایید بیایید و یا این که سؤال تان را از قبل بگویید تا این که من از آنها بپرسم و ببینم چه اقداماتی از قبل انجام داده‌اند. این را هم که شما می‌گویید تحقیق کردید و مغایرت قیمت وجود دارد، من از این مغایرت اطلاعی نداشتم .

ما این سؤال را از جهت این که قبلاً فرمانداری و شخص آقای حسین ممتازیان در این زمینه زحمت می‌کشیدند و پیگیر مشکلات حوزه شیر شهرستان بودند، پرسیدیم.


ما نیز برای رفع مشکلات دامداران به این حوزه ورود کردیم. اما این را که برای آینده چه برنامه‌ای داریم، به شکل کلی می‌گویم. چون باید مسائل تخصصی و ریز آن را از جهاد کشاورزی بپرسید.  شیر گاو به شکل روند طبیعی و قانونی قرار نیست در این مراکز با این وضعیت توزیع شود. البته نگرانی هم از بابت عرضه شیر وجود ندارد؛ چرا که شیرهای پاستوریزه به شکل گسترده در مراکز فروشگاهی ما موجود است و در زمستان هم خواهد بود. ما اجازه نخواهیم داد کمبود آن احساس شود. اما این که شما نگرانید چرا به شکل فله‌ای و روند غیر معمول توزیع نمی‌شود، بحث دیگری است که باید روی آن برنامه‌ریزی کنیم و تأمین شود. باید از دامداران حمایت کنیم تا گاوهایشان را نفروشند و عرضه شیر با آن روند غیر معمول اتفاق بیفتد.


اما این که تصمیم فرمانداری در این وضعیت مؤثر بوده، برداشت شماست. چرا که عوامل مختلفی از جمله افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیز همراه با این مؤثر بوده است. 

ما اظهارات عوامل مختلف در این حوزه را منعکس کردیم.
خوب اینها چند گروه هستند و کسانی داخل خودشان دارند که مطالب را برعکس منعکس می‌کنند.

البته ما تنها از یک نفر نپرسیدیم و در گزارش‌ها سعی می‌کنیم از منابع مختلف و تحقیقات گسترده بهره ببریم.
این را هم بگویم که در جلسه اسفند ماه سال گذشته، فرمانداری خرید شیر از دامدار را کیلویی ۵۰ تومان نیز  افزایش داد؛ اما دلالان نخریدند. 

اتفاقاً زور دست همین دلالان و مافیای شیر است. آنها حتی روی همان نهاده‌های دامی که شما می‌گویید، سود زیادی می‌برند.
بله، سوء استفاده می‌کنند و نهاده‌های دامی را تحویل نمی‌دهند. ما در همین جلسه نیز به همین نتایج رسیدیم و به جهاد گفتیم باید ماهیانه آمار بدهید که اینها چقدر دریافت کرده‌اند و باید به دامداران خبر بدهند. جهاد هم گفت در ازاء شیری که دریافت می‌کنند، مکلفند آمار بدهند و در ازاء آن نهاده بگیرند. ما گفتیم این نهاده‌ها را به دامدار می‌دهید؟ گفتند بله. گفتیم چه سیستمی برای نظارت آن وجود دارد؟ جوابی برای آن نداشتند. گفتیم الان باید گزارش بدهید که اینها طی چه شرایطی به دست دامدار می‌رسد، دامدار باید گزارش بدهد و شما جهادی‌ها نیز باید به من فرماندار گزارش بدهید که این دامدار اینقدر شیر تحویل داده و این قدر نهاده دریافت کرده است. باید امضاء دامدار را بگیرید؛ نه امضاء واسطه و مرکز جمع‌آوری شیر را. 

حال شما می‌گویید نخواهید گذاشت کمبودی در زمینه تأمین شیر احساس شود؛ چه برنامه‌ای برای آن دارید؟


برای آن توزیع شیری که در شبکه توزیع از کارخانه می‌آید قطعاً کمبودی احساس نخواهد شد؛ وگرنه توزیع شیر فله‌ای اصلاً قانونی نیست که ما به آن ورود کنیم.

اما نیاز مردم این را نمی‌گوید. الان مردم وقتی می‌خواهند شیر کارخانه‌ای بخرند، کیلویی بیش از ۴۰۰۰ تومان برایشان تمام می‌شود. یعنی یک خانواده ٤ نفره که بخواهند روزی یک بطری شیر بخورند، باید ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ پس از نظر اقتصادی به صرفشان است که شیر فله‌ای بخرند.


این گفته شما با آنچه ابتدای مصاحبه‌ گفتید، تناقض دارد. شما اول می‌گویید که چرا روی مسائل بهداشتی نظارت نمی‌شود تا مردم اطمینان کنند یا نکنند. ما هم می‌گوییم قطعاً نظارت می‌شود. حال شما می‌گوید شیری که توزیع آن قانونی نیست، چرا فشار نمی‌آورید که بیشتر توزیع شود؟

نه، ما می‌گوییم که شیر فله‌ای به دلیل نیاز و تقاضای مردم، در کل کشور دارد توزیع می‌شود. ضمن این که با نظارت دامپزشکی تحویل مراکز جمع آوری شیر می‌گردد. حال مجموعه شرایط دست به دست هم داده که گاودار و صنعت شیر شهرستان زمین بخورد و تولید شیر هم نصف شود. حال شما برای زمستان که تقاضا بالا می‌رود و برای مردمی که تنها امیدشان این است که به ایستگاه‌های شیر مراجعه کنند، چه فکری کرده‌اید و چه برنامه‌ای دارید؟ وگرنه ما هم اعتقاد داریم که باید نظارت بهداشتی انجام شود.


گرچه ما معتقدیم که توزیع به این شکل تخلف است؛ اما به زودی جلسه‌ای می‌گیریم و آن را به بحث می‌گذاریم تا ببینیم چه راهکاری پیدا می‌شود که گاودارها برگردند و شیر نیز به اندازه کافی در شهرستان تولید و توزیع شود. البته با اعتقاد به این که ببینیم چطور می‌شود مسائل بهداشتی آن را کاملاً رعایت کرد. 
ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها