تعداد بازدید: ۲۶۲۵
کد خبر: ۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ - 2018 12 September
تا سال ١٤٠٠
سال ١٣٨٩ اولین زمزمه‌های احداث راه‌آهن شیراز- گل‌گهر مطرح شد. در آن خبر آمد که با احداث این خط، استان فارس به خط ریلی کشور متصل می‌شود. این خط ریلی در اوایل سال ١٣٩٠در قالب یک طرح ملی مطرح و به واسطه آن قرار شد استان فارس به کرمان و سایر استان‌های جنوبی کشور متصل شود.
عسکریاراحمدی، نی‌ریزان فارس: سال ١٣٨٩ اولین زمزمه‌های احداث راه‌آهن شیراز- گل‌گهر مطرح شد. در آن خبر آمد که با احداث این خط، استان فارس به خط ریلی کشور متصل می‌شود. این خط ریلی در اوایل سال ١٣٩٠در قالب یک طرح ملی مطرح و به واسطه آن قرار شد استان فارس به کرمان و سایر استان‌های جنوبی کشور متصل شود. 
 
اما بعد از گذشت ٧سال این پروژه تنها ١٥درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با پیشرفتی که این پروژه دارد فعلاً صدای سوت قطاری در سروستان و شرق فارس شنیده نخواهد شد.
 
روابط عمومی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگوی اختصاصی با هفته‌نامه نی‌ریزان فارس به سؤالات ما پاسخ داد :

١- تاریخچه مختصری از اجرای این پروژه و اهمیت آن را بیان کنید.
امروزه ایجاد راهکاری مناسب برای حمل و نقل مسافران و کالاها با درجه ایمنی بالا و راحت یک امر ضروری است. از سوی دیگر با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد در حمل و نقل از طریق شبکه ریلی که در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت بسیار مؤثر است و سبب اتصال مراکز مهم جمعیتی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به یکدیگر می‌شود، این نوع حمل و نقل در اولویت احداث قرار گرفته و بایست سعی شود تا به صورت مؤثر شبکه راه‌آهن کشور توسعه یابد.


در همین راستا راه‌آهن گل‌گهر- شیراز[فارس- کرمان] با هدف اتصال به شبکه ریلی کشور، تسهیل در حمل بار و مسافر در منطقه، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات و نیز توسعه و آبادانی زیر ساخت‌های حیاتی کشور از سال ۱۳۷۳ مورد نظر مسئولان استانی و کشوری بوده است. این مسیر به طول ۴۷۱ کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز مرکز استان فارس متصل می‌نماید و در این مسیر از شهرهای قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌کند. همچنین اتصال شهرستان داراب و فسا به این محور نیز در طرح مصوب وجود دارد.


اتصال دو محور مهم ریلی بندرعباس- بافق- مشهد و اصفهان- شیراز- بوشهر از طریق راه آهن گل‌گهر- شیراز نه تنها باعث اتصال دو قطب صنعتی و کشاورزی استان‌های کرمان و فارس می‌شود، بلکه برای حمل سنگ آهن به فولاد خوزستان با احداث ادامه محور اصفهان- شیراز- بوشهر- بندر امام می‌توان از آن استفاده بهینه کرد. راه آهن گل‌گهر- شیراز در واقع نقش اتصال شیراز به راه‌آهن موجود بافق- بندرعباس را ایفا می‌کند. وجود مراکز صنعتی و معادن متنوع سنگ، معادن تولید مواد اولیه کارخانجات ذوب آهن و... نقش راه‌آهن گل گهر به شیراز را دو چندان می‌نماید به نحوی که باعث افزایش رونق اقتصادی شهرستان‌های مجاور شبکه راه‌آهن خواهد شد. 


٢- میزان پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن شیراز- گل‌گهر چقدر است ؟
پیشرفت فیزیکی کل طرح ۱۵ درصد است.

٣- تاکنون چه میزان اعتبار صرف پروژه شده است ؟
اعتبار هزینه شده جهت طرح تاکنون مبلغ ١٩٠ میلیارد ریال بوده که به ارزش امروز بیش از ٥٠٠٠ میلیارد ریال است.

٤- اعتبار سال گذشته پروژه چقدر بوده و چه میزان تخصیص یافته است و پیمانکاران چه مبلغی از کارفرما طلبکار هستند؟
اعتبار سال ۱۳۹۶ مبلغ ۵۷۹ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۹۰ درصد آن در قالب اسناد خزانه و اوراق مشارکت به پروژه تخصیص داده شده است و بدهی طرح نیز در حدود ٢۵۰ میلیارد ریال است.

٥- اعتبار امسال پروژه چقدر است؟ تاکنون چه مبلغی تخصیص یافته است؟
اعتبار سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۸۷ میلیارد ریال است که تاکنون مبلغ تخصیصی در قالب اسناد خزانه اسلامی بالغ بر ٦٤،٢٦٢ میلیون ریال و حدود ٣٦،٣ درصد بوده است.

٦- آیا پروژه در حال حاضر فعال است؟
پروژه در طول ۲۱۸ کیلومتر در بخش زیرسازی با امکانات موجود و متناسب با میزان اعتبار در نظر گرفته شده فعال است. 

٧- این پروژه در چند فاز اجرا می شود و میزان پیشرفت هر فاز چقدر است ؟
پروژه شامل سه فاز زیرسازی، روسازی و ایستگاه‌ها است. در حال حاضر به جهت شرایط اجرا، ساخت فاز ١ در حال احداث است. 

٨- فازهایی که درحوزه شهرستان نی‌ریز قرار دارد از چه زمانی آغاز می شوند؟ 
در صورت تأمین اعتبار لازم علاوه بر تسریع در انجام بخش‌های اجرایی، امکان برگزاری مناقصه و شروع بقیه عملیات زیرسازی و همچنین روسازی و ساختمان ایستگاه‌ها ممکن است. 

٩- پیش‌بینی شما برای اتمام پروژه چه زمانی است ؟
در صورت تأمین اعتبار لازم، امکان اتمام پروژه تا سال ۱۴۰۰ ممکن است.

یکی از تونل‌های در حال احداث راه‌آهن واقع در  نزدیکی پلیس راه فسا


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها