تعداد بازدید: ۵۴۷۰
کد خبر: ۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ - 2018 11 September
دو جوان که اقدام به مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت خود کرده بودند، پس از حضور مأموران برای توقیف موتور، اقدام به فیلمبرداری و جوسازی و پخش آن در فضای مجازی کردند که در نهایت دستگیر شدند.
حسین قانع: به گفته رئیس دادگستری نی‌ریز، پنجشنبه 15 شهریور مأموران پاسگاه انتظامی قطرویه متوجه می‌شوند که یک موتورسیکلت با پلاک مخدوش در حال تردد در شهرستان است. موضوع به مراجع قضایی اعلام و صاحب موتورسیکلت فراخوانده می‌شود. او عنوان می‌کند که موتور را از شخص دیگری خریده است. با بررسی‌های بیشتر ادعای کذب وی ثابت می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌ گفت: در ادامه مأموران پاسگاه انتظامی با همکاری یگان امداد و با دستور قضایی برای توقیف موتور اقدام می‌کنند. اما برادر صاحب موتور هنگام انتقال آن شروع به تصویربرداری، جوسازی و شلوغ‌کاری کرده و در یک فرصت مناسب برچسب روی پلاک را جدا می‌کند.

در صورتی که مأموران قبل از آن از پلاک مخدوش تصویربرداری کرده بودند. وی سپس فیلم را در فضای مجازی منتشر می‌کند که حتی در شبکه‌های خارج از کشور نیز پخش می‌شود.

در حال حاضر موتورسیکلت توقیف شده است. یکی از متهمان حسب ماده 720 قانون مجازات اسلامی بابت مخدوش نمودن پلاک وسیله نقلیه و دیگر متهم حسب ماده 746 قانون مجازات اسلامی بابت نشر اکاذیب رایانه‌ای در بازداشت به سر می برند.

حجت الاسلام مهدوی همچنین افزود: معمولاً افرادی اقدام به مخدوش کردن پلاک می‌کنند که قصد ارتکاب جرم دارند یا آن را سرقت کرده‌اند وگرنه این عمل  هیچگونه توجیه دیگری نداشته و ندارد.

 ماده 720 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): حسب صریح ماده 720 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) هرگونه مخدوش نمودن پلاک وسائط نقلیه جرم بوده و متهم به 6 ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

ماده  746  قانون مجازات اسلامی و ماده 18 جرائم رایانه‌ای: ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب 1388) در این خصوص مقرر کرده است که هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینكه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان)، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها