تعداد بازدید: ۲۴۷۷
کد خبر: ۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ - 2018 09 September
ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: برای نخستین بار، تصویر یک قلاده پلنگ به همراه دو توله آن در ارتفاعات پارک ملی بختگان شهرستان نی ریز به کمک دستگاه های عکاسی ثبت و ضبط شده است.
به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به نقل از سعید محمودی ، از خردادماه پارسال، کارشناسان اداره نظارت برامور حیات وحش نسبت به نصب دوربین تله ای بر روی یکی از چشمه های دائمی پارک ملی بختگان که محیط بانان احتمال وجود پلنگ را با توجه به علایم و آثار مشاهده شده همچون خراش بر روی درختان و رد پا می دادند اقدام کرده بودند. 

وی با بیان اینکه وجود پلنگ در این منطقه، جفت گیری و داشتن دو توله نشان دهنده امنیت منطقه برای زیست این جانور است، افزود: گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از 9 زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آنها به شمار می رود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در زمره جانوران در معرض خطر انقراض است . 

پلنگ ایرانی بومی غرب آسیا و ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاور میانه است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس یادآور شد: پارسال نیز برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان از گونه پلنگ تصویر برداری شد. 

محمودی در عین حال گفت: از سال 93 تاکنون چندین قلاده پلنگ در شهرستانهای رستم، کازرون، فیروزآباد، شیراز، مُهر، ارسنجان و استهبان به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده ای، شکار و یا طعمه گذاری و در تعارض با دامداران تلف شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش تعارض بین دامداران و عشایر با گونه پلنگ نسبت به بیمه پلنگ در سال 95 و 96 اقدام کرد و در این راستا حدود 30 فقره خسارت به افراد زیان دیده و یا آسیب دیده ناشی از حمله پلنگ در شهرستان های استان فارس پرداخت شده است. 

محمودی اظهار داشت: جهت برآورد جمعیت در پارک ملی بختگان نیاز به انجام یک پروژه پایش جمعیت و نصب تعداد معین دوربین تله ای در سلول های مشخص و در مناطقی که احتمال حضور پلنگ وجود دارد است که در صورت تامین اعتباز از سوی سازمان این موضوع به صورت دقیق امکان پذیر خواهد بود. 

وی ادامه داد: نصب این دوربین ها در نهایت منجر به تعیین جمعیت دقیق تعداد پلنگ نر و ماده و توله و چگونگی پراکنش و مهاجرت و قلمرو طلبی و سایر رفتار های زیستی حیوان خواهد شد. 

این مقام مسئول گفت: بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که به منظور مدیریت و جلوگیری از تعارض این گونه با دامداران در دو سال گذشته در کشور انجام گرفته، با توجه به کاهش تعارضات و اتلاف پلنگ در این دو سال پیش بینی می شود این روند در سال جاری از سوی سازمان محیط زیست ادامه یابد. 

پارک ملی بختگان در استان فارس با 160 هزار هکتار مساحت در شهرستان نی ریز و در فاصله 300 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. 

منطقه بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال1354 به‌عنوان پناهگاه حیات وحش به تصویب رسید . 


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
این شالله با این تصویر از پارک ملی بیشتر مراقبت کنن تا این پلنگ های عزیز و سر مایه های ملی از بین نروند . در ضمن به امید آب شدن دریاچه بختگان .
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها