تعداد بازدید: ۱۶۶۸
کد خبر: ۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ - 2018 02 September
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: امید به برگزاری مراسم واحد عزاداری تاسوعا و عاشورا در نی‌ریز بالا گرفته است.

سالهاست که مراسم عزاداری محرم بخصوص در عصر روزهای تاسوعا و عاشورا شکل سنتی خود را حفظ کرده و هر سال دسته‌جات ضمن عزاداری خیابانی، خود را به مصلای نماز جمعه می‌رسانند تا به نوبت نوحه‌ای بخوانند و به تکایای خود برگردند.


در این میان برخی هیئتها که حالا تعدادشان در نی‌ریز زیاد شده، نوبتشان نمی‌شود و برخی هم به مصلا نرسیده چون زمان را رو به پایان می‌بینند، برمی‌گردند.


افراد زیادی در گوشه و کنار این مراسم می‌گویند چرا نی‌ریز مثل خیلی از شهرهای دیگر مراسم واحدی در یکجا ندارد تا به جای عزاداری خیابانی، یک نفر نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی کند و بقیه بیشترین استفاده معنوی را ببرند.


حجت‌الاسلام امیر جنگجو از اداره تبلیغات اسلامی، حالا از رسیدن پیشنهاداتی تازه می‌گوید. به بیان وی، اداره تبلیغات کارگروهی مشخص کرده که ضمن جلسه با هیئتهای مذهبی، نظر آنها را هم بگیرد تا در جلسه با مسئولان شورای هیئات مذهبی مطرح شود.


به گفته او، در آخرین جلسه قبل از ماه محرم، پیشنهادات مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.


هادی نکونام رئیس شورای هیئات مذهبی نیز از دغدغه همیشگی خود برای اجرای مراسم واحد عزاداری تاسوعا و عاشورا می‌گوید و این که اجرایی شدن این پیشنهاد، منوط به نظر آیت‌ا... سیدمحمدفقیه امام جمعه نی‌ریز است.


به گفته وی، در روزهای اخیر جلسه‌ای نیز در تبلیغات اسلامی بین این اداره و شورای هیئات مذهبی گرفته شده تا اگر بشود، برای تاسوعا و عاشورا یک مداح از خارج شهرستان دعوت و مراسم واحدی اجرا شود. 


نکونام می‌گوید: «معاون سیمای استان فارس هم قول داده تا اگر این اتفاق بیفتد، مراسم تاسوعا و عاشورای نی‌ریز در رسانه ملی پخش شود.»


وی همچنین به جلسه‌ای که این شورا با امام جمعه و حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه امام جمعه موقت داشته اشاره می‌کند و این که همه باید برای رسیدن به این هدف کمک دهند.


به جز هیئتهای سنتی، سالهاست که هیئتهای دیگری با جلسات هفتگی در نی‌ریز فعالیت دارند. هیئتهایی که با فرا رسیدن ماه محرم، فعالیتهایشان به اوج خود می‌رسد و بعضی هفته‌ها نیز در منازل جلسه می‌گیرند.


هر چند جنگجو می‌گوید هر کدام از اینها که به نام هیئت فعالیت می‌کنند، لاجرم مجوزشان را از اداره تبلیغات اسلامی گرفته‌اند و زیر نظر این اداره هستند، اما مشاهده شده انحرافاتی مثل لطمه‌زنی در برخی از آنها باب شده و مسیر عزاداری واقعی و بهره‌وری معنوی از آن را با تغییر مسیر مواجه کرده است.


به بیان جنگجو، تشکلهای تبلیغات اسلامی هیئتها را به خصوص در مناسبتهای ملی - مذهبی طبق دستورالعمل خود کنترل و بازرسی می‌کنند.


وی می‌گوید: «یکی از تأکیدهای ما نیز همین است که هیئتها به سبکی عزاداری نکنند که موجب وهن ائمه شود.»


شام غریبان، دیگر مراسمی است که هر ساله طبق رسم قدیمی با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی روبروی مسجد جامع مهدی و به میزبانی حسینیه مطهری برگزار می‌شود. در زمان حیات مرحوم حاج محمدحسن ضمیری، دو نوحه سروده شده به وسیله مرحوم دانشور و مرحوم خلیل سازگار خوانده می‌شد و مردم در مراسمی مختصر بیشترین بهره معنوی را از آن می‌بردند. اما حالا با توجه به جمعیت زیادی که برای سینه‌زنی در شام غریبان جمع می‌شوند، نوحه‌خوان‌ها زمان بیشتری را صرف نوحه‌خواندن می‌کنند و بسیار شنیده شده مردمی که سر پا ایستاده و سینه می‌زنند، از طولانی شدن برنامه گلایه دارند.


احمد نکوفر یکی ازاعضای هیئت امنای مسجد جامع مهدی و حسینیه شهید مطهری نیز این را قبول دارد؛ اما می‌گوید در سالهای گذشته هر چه تذکر داده، فایده نداشته است.


امید است امسال و قبل از شروع ماه محرم، علما و بزرگان شهر، اداره تبلیغات اسلامی، شورای هیئات مذهبی، هیئت امنای تکایا و هیئتهای سطح شهر برنامه‌ریزی عملی کنند و  و تحولی اساسی را برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم محرم حسینی و بهره‌مندی معنوی از آن انجام دهند. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها